Állj be te is a bandába! - II. rész
A Grand Theft Auto minden téren óriási változásokat hozott 2004-ben és az a szikra ami akkor feltűnt fokozatosan kapta a jobbnál jobb szellőket ami kis lángból óriási lobogó tüzet formált s mind a mai napig szinte változatlanul ég a játékosok szívében. Ez a láng nem, hogy nem fog kihunyni soha de egyre erősebb lesz, mivel a mai játékok többségét még most is kenterbe veri nem beszélve arról, hogy rengeteg olyan kiegészítő és mód érkezik hozzá szinte naponta, ami olyan változatossá tette a kampányon túli bulikat a játékban amely példaértékű. Senki nem foglalkozott még ennyit egy játéksorozattal sem, életemben nem láttam még ennyi extrát amit ingyenesen be lehet szerezni egy adott programhoz és soha nem volt még részem egy olyan világban részt venni ahol 2014-ben már szinte bármi elérhető, de ezt majd beszéljük meg odalent.
Legutóbbi barangolásunk a metropoliszok változatossága és vizsgálata közben ért véget úgyhogy most folytassuk méltó módon a tényleges játékmenettel. A szabad világot meghallva mit is gondolunk elsősorban? Egy olyan univerzumot ahol nincs kötődés, ahol szinte bármit megtehetünk persze annyit és azt amit a játék megenged és elérhetővé tesz a játékos számára. Személyes élményként úgy éltem meg a San Andreas első óráit, hogy csodálkozva bámultam szét szerte a városban. Hónapokig nővéremmel értelmesebbnél értelmesebb eszmecserét folytatva nem ütötte ki a szemünket a bizonyos ikon ahová elsősorban lépnünk kellett volna. Küldetések helyett mi láncfűrésszel vágtunk bele a világba és jobbnál jobb őrültségeket vittünk véghez mindaddig míg a játék mondott nekünk álljt! (ez általában vagy lefagyással járt vagy egyszerűen elment az áram). De mikor megláttuk a játék igazi arcát és azt, hogy a szabad kóborláson kívül mit tud nyújtani az több mint elképesztő.
!!Spoiler Dangerous Spoiler!!
Az elsőtől az utolsóig fejlődnek a jellemek, az elsőtől az utolsóig kíváncsiak vagyunk a történésekre s mindvégig mi akarunk lenni a legjobbak. Tiszteletre, hatalomra és pénzre vágyunk? Azt mindenki eldöntheti maga. A játék ugyanis olyan karaktereket vezet fel a több mint száz végrehajtandó feladat során, hogy szinte mindenki megtalálhatja a saját kedvére való gengsztert, autóversenyzőt, fegyverárust vagy bárkit aki egy kicsit is megcsípte a játék ízlésének való karaktert. De nem csak a minőségre hajtottak a készítők. Ugyanis a főszereplőkön kívül a mellékszálon futó történet karakterei is valóban egyediek és ők is még ha kicsit is de fejlődnek a sztori előrehaladtával. Cj és Big Smoke első találkozása (a játékban) majd a cselekmények közti lassú és érezhető eltávolodása, Sweet kétségbeesettsége pánikba megy át mikor útjukba kerülnek a Ballasok és a remény, hogy újra egy család legyenek kezd fakulni, Ryder fokozatos kikacsintásai és egyre nagyobb sárba lépései ez mind mind a főtörténetszál köré épülő lassú és szakaszos bonyodalom kibontakozása. Sokan nem beszélnek és meg sem említik e igen fontos jellemfejlődéseket pedig a mozgatórugója a játéknak nem feltétlenül az ami elsőre megpillantható.
Miután az elemzéshez elengedhetetlen kellék a kijelző teljes ismerete muszáj végigvenni milyen információkat láthatunk és hogyan. A játék sorozatból jól ismert ketyegő óra itt is jelen lesz és mint tudjuk ez az óra nem úgy kattog mint az ami a csuklódon van, ugyanis e világban egy perc egy másodperc, szóval hamar eljön a vacsora és a reggeli közti ebéd. Mivel rengeteg fegyver lesz elérhető szerte a városokban ezért egy kis kijelző fogja nekünk mutatni, hogy most ebben a pillanatban épp milyen eszközt tartunk a kezünkben a bizarr dolgoktól eltekintve lehet ez bármi ami a cselekmény során megtalálható lesz a térképen. Az egyik legfontosabb panel a pénzszámláló, amely értelemszerűen a jelenlegi pénzösszeget hivatott megmutatni. Aztán ami még maradt az a három szintvonal amely az életkörülményekről ad pontos képet. Van egy élet, egy pajzs/páncél és egy levegő mérő vonalka amely ha szintig üres az nem jelent jót. De ami a legfontosabb most nekünk az a térkép. Egy kör alakú felső nézetű (hátha valaki nem ismeri a térképet) tájkép amely az egész játékterületről tudomást nyújt nekünk. A küldetések sokszor egyik városból a másikba fognak váltakozni ezért jobb lesz használni azt a bizonyos kijelölő funkciót, amellyel kijelölhetjük magunknak azt a terepet ahová el akarunk jutni.
Maga a struktúra!
Nem tudom akad-e olyan ember a világon (mármint akinek megadatik a vizuális játékok tárháza) aki ne játszott volna legalább egyetlen egy Grand Theft Auto epizóddal. Éppen ezért a legtöbben tisztában is vannak a játékmenet fő struktúrájával. De akinek ez nem világos az jó helyen jár! Az egész történet rengeteg szerteágazó szálon fut amely értelemszerűen küldetések tucatjaira fog "robbanni" amelyek teljesítésével egyre csak közelebb lehet kerülni az egész felhajtás kibontakozásához. A területek fontos szerepe, hogy mindenkinek, minden egyes karakternek megvan a maga helye és ideje, hogy mikor kapcsolódik be a sztoriba. Megvan mindenkinek a háza és az, hogy hol fog munkát kínálni főhősünknek. A fent említett térképen az információáradat a játékmenet előrehaladtával a teljes térképet betölti és alig lesz üresen hagyott munka nélküli pont a placcon.
A küldetések szépen lassan egyre erősebbé és erőszakosabbá válnak. Kezdve az "ártatlan" kis graffiti festésekkel, ezt követik majd a kisebb lövöldözések, nézeteltérések s ezt koronázza majd meg a titkos megbízások és persze a szemtől szembeni tűzpárbajok végtelen forgataga. A feladatok elsősorban egy adott emberhez köthetőek aki egynél több megbízással látja el hősünket s ha jól teljesít nem csak pénz de bizalom és barátság is üti majd a markát. A küldetések változatossága és őrületes iramot diktáló energiája erősebb löketet ad mint egy adag Red bull lecsó. Soha nem lesznek különálló foglalatosságok, szinte mindegyik köthető valamihez, követik egymást az események és a történet szempontjából egytől egyig fontos szerepe van mindennnek, mert ha nagyon parányit is vesz részt a teljes kép kialakításában de segít, hogy végül minden kirakós a helyére kerüljön és egy komplett sztorit kapjunk.
Talajon vagy levegőben?
Számos módon bejárhatjuk azt a hatalmas területet amit San Andreas kínál nekünk. De nem csak, hogy sokféle járművel de a sokféle járművek őrült választékával próbálhatjátok ki magatokat akár a talajon akár a levegőben és még vízen is. A legtöbb közlekedési eszközzel ellátott játék amivel addig találkoztam és azért itt oda kellett figyelni rendesen mert ugye ilyen választékosan megoldott programnál rengeteg baki és pofára esés játszhat közre. Köztudott minél kisebb pontokra oszlik fel egy bizonyos tárgy vagy bármi a világon annál nehezebb bírni vele. Itt nem ütközünk ilyen bajokba. De járművek. Kezdve a legalapvetőbbekkel az autók. Szinte új autóarzenált sikerült a készítőknek létrehozniuk. Szinte minden egyes városnak, kis falunak és vidéki háznak megvan a maga sajátos négykerekűje (vagy több). S ami ennél is fontosabb nem ütközünk logikai gixerekbe. Traktort nem látunk Los Santos belvárosában s egy több millió dolláros sport autó sem fog a kombájn helyett aratni és csépelni. Azonban ebben a furcsa világban még ennél cifrább dolgokkal is lehet majd találkozni. Vízi járművek széles választéka megtalálható, bár ezt a legtöbben szerintem nem nagyon használják ki, kivéve azok akik szinte teljesen azaz 100%-osan szeretnék kijátszani a programot, hiszen az egész hatalmas területet be kell járni különféle ingóságok összegyűjtése gyanánt így ez alól a víz és a víz alatti világ sem kivétel. Szinte hihetetlen de az a rengeteg autó amely a játékban megtalálható külön külön másban jó. Több tucat járgány érhető el s ezek mindegyike egy egy különös tulajdonságot hordoz magában. S a cselekmény során minden egyes játékos megszeret egy olyan autót amivel szívesen visszatér Los Santos utcáiba. A játék olyannyira élvezetes, hogy a puszta kocsikázás és a szó legszorosabb értelmében történő városnézés is messze nagy kielégülést nyújt.
Óriási a terület ezért van mit csodálni kikapcsolódásképpen. S ezt tehetjük talajon közlekedő járművekkel de madártávlatból is pásztázhatjuk a csodás és a nem félek kijelenteni gyönyörű látképet ami minden egyes négyzetméterre jellemző. Ezzel a nézelődéssel nagyon el tud szaladni az idő s én ezt előjátéknak tekintem. Egy bemelegítésnek az igazi akció előtt. Elvégre ha minden úton jártál már és minden helyszínt meglátogattál, ott a könnyű játszás a ti számláitokra lesznek írva, ugyanis különféle menekülős vagy ne adj isten lopakodós feladatok elvégzése során az útvonalak ismerete se perc alatt kijuttat a bajból. Nem mellékesen ha küldetések előtt elszórakozgatunk különféle járművek kezelésével nő a tapasztalat az adott jármű felé és egyre csak jobb kezelhetőséget fog biztosítani a kedves játékosok számára. Kivétel nélkül minden járgányra igaz ez, szóval mindenféle tanfolyam elvégzése előtt ne félj gyakorolni repülővel és autóval sem hiszen így csak jobb eredményeket fogsz elérni.
A fő küldetések extrém körülményei után igazi kikapcsolódást nyújthatnak a tömérdek számú mellékküldetések kavalkádja. Ezek a feladatok már a fősztori kibontakozása közben elérhetővé válnak különféle helyszíneken de ezekkel többnyire akkor érdemes foglalkozni, mikor már CJ élete a toppon van s így realisztikusabbá is tehetjük az egész játékot. Hogy példával is éljek, miután a történettel a játék végére értem, el kezdtem járni az olyan kis piti alakokhoz, akik különféle fuvarokat ajánlottak fel a számomra. E mellékküldetések a végtelenségig szerteágaznak és azt hinnénk ennek soha nem lesz vége, és igen. Vannak olyanok melyek soha nem érnek véget s amik folyamatosan minden játékindításnál elérhetőek lesznek különféle járművek használatával.
Gondolok itt elsősorban a rendőrségi, mentős, taxis, testkereskedő kereskedő feladatok nagy választékára. Akárhányszor beszállsz egy ezen feladatok megoldására alkalmas járműbe rögtön felkínálja a játék okosan, hogy szeretnél-e részt venni egy üldözésben vagy segítségnyújtásban s a játékos szabadon eldöntheti, hogy szeretne-e vagy sem. A játék során lehet (Sőt kell is) barátnőket szerezni akikkel nyugodt szívvel ápolhatjuk a kapcsolatunkat csak arra vigyázzunk, hogy randizás közben ne találkozzunk össze a másik 10 barátnővel mert abból balhé lesz. Ahogy a történet teljes mértékben kibontakozik és rátapint a lényegre elkezdődnek a véres és totális bandaháborúk, ami miatt a fényűző Los Santos egy aknákkal teli csatatérré változik. A bandák területekért harcolnak s CJ vezetésével a Family nevezetű banda harcol a rivális bandákkal azon belül is a legerősebb ellenlábasaival a Ballasokkal. Miután területek kerültek a kezükbe folyamatosan éberen kell figyelni, hiszen attól mert megkaparintottak egy-egy helyszínt az még nem teljes mértékben az övék. A rivális bandák folyton vissza fognak járni különböző területekre, hogy megpróbálják visszaszerezni azokat, a játékosoknak pedig meg kell védeni a már megmaradt útvonalakat.
A küldetésekről végezetül még egyszer utoljára említem meg azt, hogy óriási a választék és a változatosság. Tanulhatunk igazi autósiskolában és repülő iskolában is ahol bizonyítványokat is szerezhetünk és beléphetünk repterekre és különféle nehéz gépeket is irányítás alá vehetünk. Kipróbálhatjuk magunkat motoros, autós vagy akár helikopteres bűnüldözőként is, fuvarozhatunk különféle kuncsaftokat az éj leple alatt illegalitásba burkolózva s többek között autóversenyeken vehetünk részt földön, vízen és levegőben és persze ápolhatjuk a családi körülményeket rengeteg bandaháborúval, elvégre itt nem a jobbnál jobb tárgyak adják a tisztelet szellemét hanem az, hogy meddig képes elmenni valaki azért, hogy a családja feltétel nélkül bízzon benne. Ha már veszélyes vizekről, bandaháborúkról és véget nem érő lövöldözésekről beszélünk jöhet nagyon okosan a kérdés, hogy mégis milyen városőrséggel rendelkeznek ezek a települések ha ilyesmit megengednek maguknak a tisztes polgárok? Nos a rendőröknek és a további tisztes személyeknek legyenek azok FBI ügynökök, kommandós egységek vagy akár egy komplett hadseregnek nagyon keményen és hatalmas rendszerességgel gyűlik meg a bajuk a gettoban élő emberekkel. A bandaháborúk következtében a Grove street-i srácoknak nem csak a rivális bandákkal kell leszámolniuk de azokkal is akik ezt az egészet szeretnék megakadályozni.
A játékban a szabálysértések következtében folyamatosan a szabadságért kell küzdeni, ugyanis a rendőrök üldözési szintjei elég magasra tudnak ugrani. Összesen 6 szint van amit el lehet érni bár az utolsót én senkinek nem ajánlom ha csak nem Rambo szimulátoron nőtt fel. A rendőrök felbosszantása elég jó muri lehet és itt van egy újabb példa, hogy rengeteg de rengeteg játéktípust bele lehet sűríteni ebbe az egy programba. Gondoljatok bele. Részt lehet venni autóversenyeken, motorversenyeken, bicikliversenyeken, saját magunknak kreálhatunk izgalmas autós vagy légvonalban történő rendőr üldözéseket. A lehetőségek adottak csak jól ki kell használni mindent. Nos az első kettő szint még nem vészes, egy két járőrkocsi fog főhősünkre tapadni de ami ezután jön az minden bűnöző rémálma. További törvényszegés következtében hívják a különleges egységeket akik pillanatokon belül megérkeznek. FBI ügynökök, helikopterekkel érkező kommandós egységek és végül de nem utolsó sorban a hadsereg, akik óriási katonai teherautókkal, tankokkal és mindenre elszánt "vitézekkel" törnek utat maguknak. Legjobb védekezés a támadás szokták mondani, csak nem ebben a világban. A rendőrök úgynevezett lerázása maximum a 3. szintig mondható könnyűnek, s ami ez felett van az már igazi vért izzasztó feladat.
Rengeteg módja van annak, hogy eltűnjünk a hivatalos személyek szemei elől. 1. A térképen szerte megtalálhatóak különféle elrejtett helyeken óriási csillagok amelyek felvételével blokkolja az egyik csillagot a körözési "könyvből". 2. Hihetetlen de ha a talajon közlekedünk s itt üldöznek a zsaruk elég csak bejutni egy autószalonba, azon belül is egy autó festő műhelybe ahol a festést követően a rendőrök szinte tetszhalott állapotban vánszorognak el a helyszínről mert hát új lett a festés. Ez nem egy logikus ötlet de kérem szépen ez egy játék, ennyi erővel keressünk minden egyes játékban csak logikus érveket és máris megbukott minden egyes program egytől egyig!
Grafika
A játék alatt a RenderWare nevű motor hatja a lovakat és a látványvilág valami hajmeresztően jó s nem, nem csak a 2004-e világához képest. A mai világban ahol már csak a grafika számít az okosabb játékosok röhögnek egyet a markukban s elővesznek egy pár régi játékot s hagyják az olyan embereket vesződni a mai (többnyire) "csak grafika semmi lényeg" játékokkal s átengedik magukat a tényleges élménynek. Nem akarok senkit megsérteni de aki ezt a grafikát nem mondja letisztultnak és teljes mértékben élvezhetőnek (közepes-magas) az nem a játékok világába való. Igaz, hogy az effektek nem egészen kidolgozottak, igaz, hogy rengeteg bakival állunk szemben kérem szépen de ez a játék abba a top listába tartozik ahol én magasról teszek a kisebb látvány ficánkokra mert a játékmenet mellett eltörpülnek ezek a bajok. A bakik ott kezdődnek, hogy szegény karakterek túl sok kő papír ollót játszott társaival s megszokásból már csak azért is mindenki papírt mutat (egyszer csak leesik mindenkinek). Vagy néha napján hőseink beszéd közben nem nyitják ki a szájukat csak makognak de úgy is tudják formálni a betűket, teszik ezt olyan profi szinten, hogy a bábjátékosok sírva rohannak ki a világból.
Vagy olykor olykor elfelejtenek feltűnni épületek s nem csak az ég lesz kék de szinte minden ahová csak tekintünk. Ez utóbbi nagyon nagyon ritkán fordul elő de szinte bármely gépen felütheti fejét. A fizikában található pár lyuk miatt szintén nem érdemes kiakadni hiszen egyáltalán nem gátolnak a feladatok végrehajtásában s nem hátráltatnak, inkább csak megnevettetnek s néha ámuldozó borjút csinálnak a játékosokból! A törvény emberei olykor olykor elfelejtik, hogy mégis mi a feladatuk és sarkon fordulnak majd lelépnek de pár másodperc múlva él az újratervezés és ismét támadnak. Ami nekem a fizikában még dióhéjban nagyon tetszik az a repülőgépek törésmodellezései. Nem bántásból! Mikor teszem azt neki vezetünk egy gépet egy épületnek, forog, pattog majd felrobban, nem szeretném ecsetelni mi is történne valójában. Ha már törésmodell. Nagyon kevés a rombolható környezet a játékban, mindössze a kerítések. De azt is érdemes megemlíteni, hogy az autók és különféle járművek roncsolódásai is kellőképpen remek képet alkotnak szóval repülés ide, "csak kerítés szakad össze" oda ez egy kifogástalan alkotás látványvilág szempontjából is, hiszen a hibák kijavítják magukat olyannyira, hogy észre sem lehet őket venni, de ha mégis akkor sem.
Modolás és a csalások
Tegye fel őszintén a kezét az aki úgy volt képes teljesíteni a játékot, hogy egyszer sem használt csalás kódokat. Köszönöm elég! Én be merem vallani, hogy olyan elég ritkán volt amikor legalább egy kódot ne pötyögtem volna be. Olyannyira komolyan vettük abban az időben (2009 környékén) a játékot, hogy mikor elkértem a teljes játékot egy kinyomtatott példányt is a kezembe nyomott egyik barátom a teljes csalás kódok listájával és jelentésükkel. Annyira tanulmányoztam, hogy jobban megtanultam mint egy verset, a mai napig tudom a fontosabb paramétereket. Jól tudjuk, hogy a csalásokat a játék közben szinte bármikor begépelhetjük s máris megváltoztathatjuk a játék kimenetelét, akár járművet akár időjárást akár komplett esélyeket befolyásolunk ezekkel a kódokkal.
A másik oldala az érmének a modolás, ami mára olyan nagyra nőtte ki magát mint akkoriban maga a játék. Ott tart a dolog, hogy már szinte komplett más játékot készíthetünk a Grand Theft Auto San Andreasból. Új Skineket (A karakterek külseje), új járműveket, épületeket, fizikai áttöréseket és komplett szigeteket vagy mapokat (település, új útvonal) hozhatunk létre. Azonban amilyen jól hangzik ez a dolog annál bonyolultabb. Több százezer mód létezik már a játékhoz de rengeteg csoportra oszlik szét a telepítése és a beindítása. Személy szerint rengeteget kellett olvasnom és kutakodnom, hogy egyáltalán egy járművet le tudjak cserélni magában a játékban, de egyre több dolgot meg tudok csinálni szóval ha segítség kell ilyen ügyben tegyél fel nyugodtan kérdéseket és én megpróbálok segíteni!
Összességében
Ha megkérdeznék tőlem mi volt az egyik legmeghatározóbb játék amivel valaha játszottam, akkor erősen gondolkodnék a Return To Castle Wolfenstein-en és a GTA San Andreas-on. Mégis ki lehet jelenteni, hogy korlátok nélkül nyújtott olyan élményeket ez a program ami példa nélküli s legtöbbször el is csodálkozunk rajta, hogy hogyan is lehet egyetlen játék ilyen összetett és sokoldalú mint CJ kalandja. Az alaptörténet és a mellékszálak szerteágazó hullámai majd egybefonódásai mérhetetlenül megindítóak. A karakterek szinte tökéletesen emberivé formálódtak a történet során. A felmerülő lehetőségek és változatos feladatok abszolút egyedivé varázsolják az összképet, a járművek óriási választéka megadja azt amit mindig is át akartunk élni egy játékban: a szabadságot. Nincsenek falak amik meggátolnának abban, hogy megtégy valamit amit a játék megígér. Mindent összevetve én ki merem jelenteni, hogy ez egy tökéletes játék minden szempontból s ez nem nagyon fog változni, hiszen szinte a saját életedet élheted a játékban s amit a való életben nem teszel meg azt itt nyugodtan megteheted, de holnap nehogy azt halljam a híradóban, hogy az egyik játékos több emeletes épület tetején biciklizett... bicikli nélkül!
Műfaj: ,
Fejlesztő: Rockstar Games
*kéz felnyujtás*
5* egyébként.
De en felteszem a kezem,hogy 1x egyetlen csalas /kod beirasa nelkul vittem vegig 😃 (persze nagyon sokszor jatszodtam vegig de csak 1x kod nelkul es ugy volt az igazi elmeny 😃 kihivobb volt de nem sokkal 😃😉
Megy az 5*...
Ezen jót nevettem. 😃
Ismét kitettél magadért, hibátlan! 😀