A Különleges Osztag - Republic Commando
Sokaknak, mit sokaknak szerintem senkinek nem kell ecsetelnem azt, hogy milyen magas lécet állított fel annak idején a Star Wars trilógia. A másik, hogy ebbe a lécbe saját maga azaz az új trilógia fejelt bele egy hatalmasat amelynek visszhangját még ma is hallani (Tihanyban meg főleg) az már más tészta. Azonban hiába az óriási erő amit képvisel nagyon masszívan megosztja a közönséget legyen az film vagy játék. Én személy szerint négyféle tábort különbözetetek meg mikor ez a téma szóba kerül. Azok akik minden részét vakon és hibátlanul szeretik és védelmezik, nem törődve a lyukakkal és problémás részekkel mindenkit ledorombolnak s küzdenek az igazukért. A második csoport az érettebbek akik megértik a hibákat s ennek ellenére sem fényezik és ebből kifolyólag nem úgy tekintenek rá mintha 100%-ig tökéletes lenne, egyszerűen elfogadják amilyen és azért szeretik ami. A harmadik az a brancs amelyik csak pár szereplőt, jelentet, karaktert vagy eszközt tartanak valamire (pl. szereti a rohamosztagosokat). Az utolsó pedig kizárásos alapon az a "banda" amelyik egyáltalán nem tartja semmire semmilyen szempontból az egészet, az már csak mellékes, hogy közben még el kezdik a hibákat sorolni. Te melyik táborba tartozol? Nos bármennyire is nehéz bevallani a játékipar sajnos nem büszkélkedhet olyan sok Star Wars játékkal amely legalább egy picit jól működne és remek kikapcsolódást nyújtana.
Egyszerűen hiányzik belőlük valami, talán az erő. Egy ép kézen meg lehet számolni és nevezni azokat az alkotásokat amik emlékezetesek és tényleg néha néha újra kedvet tudnak csinálni a játékosokban. Most pedig különösön válságot élünk meg a Csillagok Háborúja háza táján a jogok keveredése miatt. Ugyanis a Disney kaparintotta meg a jogosultságot a jövőben, s nem törődve a játékosokkal és a rajongókkal törölt minden eddigi olyan projektet amely a cég felbukkanása előtt már le volt vajazva s ha nem is zökkenőmentesen de szépen lassan kezdett alakot ölteni. Szinte majdnem teljes programok mentek a süllyesztőbe és ezzel nem csak a játékosokat nézték megint hülyének, nem csak a Star Wars világát (játékipar szempontból) tolták vissza megint kicsit az időben és kényszerítették újra lemaradásra de legfőképp ott a tény, hogy megint kárba veszett az a sok évnyi fejlesztés ami előreláthatólag meghozta volna a gyümölcsét.
Lehetséges, hogy a jogok megkaparintásával előbb utóbb erőre fog kapni a sorozat és ha mást nem is az alapokat le fogják fektetni, csak mint mondtam a projektek törlésével kettő játék is ment a süllyesztőbe, nem mellékesen olyan két program amelynek a premierdátuma alig pár hónap múlva eljött volna. De bízzunk abban, hogy jó helyre kerültek a jogok s bízzunk benne, hogy a foghíjas időszak után végre beköszönt a meteorzápor időszaka ahol majd megállíthatatlanul fognak potyogni évről évre a jobbnál jobb programok.
A mai téma után nézzük is a mai játékot, ami a Star Wars Republic Commando. Azért választottam ezt a programot mert végre olyan szemszögből mutatja be a háború kimenetelét ami teljes egészében kihagyja a Jedik közreműködését és világát. A klónok közbelépése után mindig egy olyan játékra vágytam amiben egy klónokból álló csapatban szolgálhatok és az ő nézőpontjukból láthassam az egyre súlyosbodó helyzetet. Ha nem is tökéletesen de a mai játékunk ezt az állást hivatott elfoglalni. A Star Wars játékok ami piacra került a kiadóktól többnyire egy jedi életébe engedtek betekintést. Szinte majdhogynem egytől egyig minden ilyen program a fénykard dobálásáról és az erő használatáról szóltak. A Battlefront óta én nem nagyon találkoztam olyan alkalmazással amely az érme másik oldalát vizsgálgatta volna legalább egy kicsit. Azonban ez nem csak a játékadaptációkra igazak, a filmekben is nagyon keveset lehet megtudni a Klónok harcairól és ez számomra kicsit lelombozó, elvégre ők azok akik a háborúban az életüket adták. Elsősorban egy rohamosztagos lövöldözős játéknak örülnék a legjobban, a Jediket elhagyva egy nagyon összerakott és érdekes játékot is kaphatnánk. Na de foglalkozzunk azzal ami ezt hivatott megőrizni.
A Republic Commando egy különleges klónosztag háborúban töltött mindennapjait mutatja be. Egy kifinomult és korához képest eléggé korrekt látványvilággal operáló akciójáték amely végre szakít a korábbi játékok hagyományaival teret engedve azoknak a képsoroknak amelyeket sokszor elképzeltünk már (Star Wars rajongók esetleg), viszont még nem nagyon láttunk. A különleges egységek munkája nagyban befolyásolta a háborút, ugyanis a maroknyi Jedi nem lett volna képes felderítőmunkálatokra és olyan feladatokra mint például egy nem kívánatos személy likvidálása, bizalmas információk megszerzése, felderítés és még sorolhatnám.
Történet szempontjából nem egy megemlítésre méltó játék de szerintem jelen esetben nem is ez a lényeg. Ugyanis ha valaki használja a józan paraszt eszét akkor ezt ki tudja silabizálni a filmek lezajlása közben történt események kapcsán, ugyanis a klónok hatalmas csatája a Geonosis nevű bolygón zajlottak le, s a kalandban legtöbbször ezen a helyen fordulunk majd meg. Általában a küldetések csak és kizárólag egy célt jelölnek ki. Azt, hogy megnyerjük a háborút s ezzel békét teremtsünk. Ezek hallatán azt a következtetést is le lehet vonni, hogy néha rettenetesen monoton tud lenni a játék, viszont nem olyan rettenetes bűn ez. Ugyanis nem válik unalmassá (nagyon). Nincs szó istenítésről vagy őrült rajongásról, hiszen néha nekem is olyan szinten kikapcsolt az agyam, hogy miután abbahagytam a lövöldözést csak üresen bambultam a monitor előtt. A legnagyobb probléma szerintem itt arra fogható, miszerint a küldetések mérhetetlenül egyformák.
Esküszöm majdnem minden egyes harc ugyanazt a sablont követi. Mész lövöldözöl kicsit majd felszerelsz egy bombát, az felrobban majd ismét lősz. Viszont a játék itt meg is próbál egy kicsit választékos lenni. Ugyanis nem csak mi végezhetünk el egy adott feladatot mint az említett robbantást de odaküldhetjük az egyik társunkat, hogy ő csinálja ezt meg helyettünk amíg mi tartsuk a frontot vagy elvégzünk egy másik feladatot. Azonban ez sem menti meg a játék azon részét, hogy párszor unalmassá válik. De akad itt még más is. Az ellenfelek egyhangúsága az ami kicsit levesz az életkedvből. Jó tudom, hogy a klónok legfőbb ellenségei a droidok de könyörgöm ez a Star Wars. Egy olyan univerzumról beszélünk itt kérem ami a végtelen ötletek megalkotásáról szól, ahol a készítők valóban szabadjára engedhetik a fantáziájukat minden téren. Még ha nem is pontosan ugyanazokat a díszleteket használnák fel amik a filmekben a Geonosis bolygón láthatóak voltak (értsd kisebb nagyobb átalakításokkal) már megérné a játék a pénzét. De az az igazság, hogy néha-néha rettenetesen egyhangú az egész. Utálom az ilyet amikor a készítők vagy megkötött kezekkel dolgoznak vagy bennük nincs semmi kreativitás s minden 5. szint után dobnak be valami kicsiny változást a közösbe. De kicsit a pozitív irányba tolja a játékot, hogy amikor változtat akkor az a kicsiny változás is megteszi amit kapunk.
A nehézségi fokozat sem menti meg a játék egyhangúságát ugyanis a normál szinttől felfelé csakis az idegrendszerünk sínyli meg. Hiába nehezebb a játék és hiába bocsátkozunk lassabb és ha lehet ezt mondani taktikai harcba már nem csak egyhangú lesz de oltárian idegesítő is. Normál fokozaton is elég nehéz elbánni a magasabb szintet képviselő ellenféllel nehéz módban pedig egyenesen a lehetetlen kategória válik láthatóvá. A játékban az alap droidoknak csak két fajtáját különböztetjük meg. Vannak az úgynevezett droid kommandósok amelyek az alaphadsereget képezik és a puszta lövöldözésen kívül nem is nagyon értenek máshoz, nincs taktikai felkészültségük, nem fognak nagyobb veszélyt jelenteni mert lassan mozognak és a tűzerejük sem elég sebzőképes. Köztudott persze az is, hogy ezeknek a kommandós egységeknek a típusai több ágra oszlanak szét akárcsak az emberek formálta csapatoknál (értsd kommandóson belül- mesterlövész vagy szerelő stb.).
Azonban ha már nagyobb csapatban támadnak ami alkalomadtán előfordul jobb lesz elsődleges fedezéket keresni mert akármilyen buták az egyenesvonalú lövöldözés során könnyen a levesben végezhetjük. A másik típusa az alapoknak amely már komoly fenyegetést jelent a klónok számára a B-5 szuper harci droid. Sokkal strapabíróbb páncélzattal vannak ellátva mint a harcidroidok és a fegyverzetük is játszi könnyedséggel elpusztíthat egy egész kommandócsoportot. A küldetések során általában egy vagy maximum három fog feltűnni persze nagy rendszerességgel csak ők kizárólag ha lehet így fogalmaznom "szitálva" lépnek majd a csatatérre. Fontos azt is megemlíteni, hogy soha nem járnak egyedül, ugyanis legtöbbször a többi droid segítésére fognak megérkezni. Ez nagyban elősegíti a túlélési esély fogyását.
Akad még egyetlen olyan ellenfél amely megkeseríti a küldetések teljesítését. Ők azok a bolygón élő lények akik a droidok oldalán helyet foglalva megpróbálják megfékezni a klón osztag előrenyomulását, őket egyszerűen Geonosis harcosoknak nevezzük. Külsejük egálban van az aljas viselkedésükkel. Repülni képes kegyetlen idegenek akik közepesen erős fegyverzetükkel könnyűszerrel elintézhetik a munkálkodó csapatot. Félreértés azonban ne essék lesznek még kósza ellenfelek a különféle helyszínek bejárta közben de nem elég intenzíven a játék közepéig szinte ugyanazok az ellenlábasok játszanak közre folyamatosan. De a különböző új riválisok fellépése egyenesbe hozza azt amit imént írtam, hogy néha igencsak monotonná tud válni a játék az ellenfelek néhai egyhangúsága miatt is. De a fő konkurensek akiket érdemes megemlíteni azok akik fent említésre kerültek! Beszéljünk kicsit a játék cselekményéről is és arról, hogyan is működik a kampány s a feladatok. A játékosok egy parancsnokot vehetnek az irányításuk alá aki értelemszerűen parancsokat oszthat a társai felé s ő szabhatja meg ki mit és mikor csinál mint egy parancsnok. Jól hangzik nem? Persze jól is működik ez a játékban de nem elég választékos ez a tulajdonság sem. Nincs sok eszköz a kezünkben csak és kizárólag azt parancsolhatjuk meg a klóntársaknak, hogy te rakj fel oda egy bombát, te töltsd fel az életed, te pedig vonulj fedezékbe. Szerintem ezt a sablont kicsit gyarapíthatták volna további parancsokkal, úgy kicsit változatos lenne de ez egyáltalán nem negatívum, hiszen elég jó kis szórakozást nyújthat, azoknak pedig főleg akik szeretik kicsit a főnök szerepét játszani. A feladatokat mi is elvégezhetjük kivétel nélkül de mivel csapatban dolgozunk és elég nehéz a harcot is levezényelni ész szerű szétosztani a feladatot nehogy valakinek unalmassá váljon az idill.
A brancs három klónból áll, akik ha bajba kerülnénk segítségünkre sietnek így hát nekünk is ez lesz a feladatunk ilyen esetben. Ha súlyosan megsérülnénk és harcképtelenné válna a páncélzatunk rendelkezésünkre áll majd egy olyan opció amely lehetővé teszi a társak hívását. Miután eljutottak hozzánk már töltik is fel az energiánkat egy speciális műszerrel ami ha nem is teljes de elég energiát ad a következő ütközet elvezetésére. A mi kezünkben is elérhető ez a kis masinéria amit értelemszerűen használni is lehet. Ha a csapattagunk vagy tagjaink kerülnének hasonló életveszélyes helyzetbe módunkban áll feltölteni energia szintüket. A különféle helyszíneken számos életfeltöltő állomás lesz megtalálható amihez bármikor odamehetünk és bármikor feltölthetjük energia fokozatunkat.
A fegyverzet nem mondható szegényesnek csak egy része nagyon átgondolatlan. Az alapfegyverek közé tartozik a kés, az újratöltődő pisztoly és a gépkarabély. A kés a leghatásosabb fegyver közelharcban, szinte egy mozdulattal végez ellenfeleinkkel kivéve a szuper droidokat, viszont őket is kellőképpen megsebzi. A pisztoly az egyik kedvenceim közé tartozik, ugyanis erős lövedéket szór ki magából és mivel mondhatni végtelen lőszert tartalmaz jó buli vele a lövöldözés. Rövid idő alatt képes magát újratölteni és néha bizony még a gépkarabélynál is erősebb fegyvernek bizonyul mind közel mind távoli harcokban. Ezzel a fegyverrel nem csak lőni de ütést is ki lehet fejteni ami szintén növelheti esélyeinket. A gépkarabély aminek becses neve DC 17M az egyik leghatásosabb tűzerő amit a klónok a kezükben tarthatnak. Gyors tüzelésű, pontos, nagy hatótávolságú és rengeteg lőszer társul hozzá. Ha egy második világháborús játékhoz hasonlítanám ezt akkor a DC 17M lenne a Wolfenstein Mp40-ese. A következő tűzerő a DC 17M következő példánya ami az Anti Armor nevezést viseli. Egy mai gránátvető teljes mása, amely páncéltörésre és a csapatokba tömörülő ellenfelek ritkítására a legalkalmasabb. Néha igencsak hiányos lesz a tár de ha egyszer beindul a buli akkor szinte minden robban.
Mégis miféle katonák azok akiknél nincs legalább egy mesterlövész puska? Nem kell megijedni, klónbarátainknál ez is megtalálható. Ismét a DC 17M egyik fajtája amely sokak meglepetésére a legerősebb fegyver távoli célpontok likvidálására, de persze közelharcban is nagy hasznát lehet ám venni. Akad még egy olyan különlegesnek mondható stukker ami engem nagyon nagyon kiborított, persze nem a kivitelezés miatt. ugye beszéltünk a Geonosis bolygón élő harcosokról akik ellenfeleink táborát erősítik. Lesz pár olyan harcos akik a főnök szerepét játsszák el, náluk lesz megtalálható e csodafegyver. Egy lángszóróhoz lehetne legjobban hasonlítani, amely a óriási erővel okádja magából a tüzet. Ami engem nagyon is kiborított az az elhelyezése és alkalmazása. Rendszerint alig tudunk majd hozzájutni, mert átlagban 5-ből kettő küldetésben lesz elérhető s akkor is olyan csekély lőszerrel ami egy pirítós sütéséhez is kevés. Fegyvereken kívül lesznek még különböző típusú gránátok, róluk csak annyit, hogy a szuper droidok ellen a legnagyobb segítséget jelentik. Akadnak majd alap robbanó gránátok, olyan robbanószerek amelyek különleges sokkolóként szolgálnak s detonáció után a robotokat szinte megbénítják, s olyanok amelyek csak akkor robbannak ha valami mozgó célponthoz hozzáérnek. A választék nagyon is megfelel a tulajdonságaik pedig pacsit érdemelnek hiszen nagyban megkönnyítik a feladatok elvégzését.
Látvány - Hangok
A látványról elsősorban említést teszek arról, hogy milyen pazarul van megalkotva a látásmódunk. Mivel egy klónt veszünk irányítás alá ezért a képi megoldás is ehhez módosul. Egy sisakon keresztül szemlélhetjük a körülöttünk lévő történéseket ami nagyon jól mutat. A különböző kijelzők mutatják az életjeleinket és a csapattársaink életszintjét is, így mindenről azonnali információkat tudhatunk magunknak. A realitás látvány szempontjából kifogástalan és még mindig az elénk vetett képről beszélek. A sisakon végigfolynak a különböző folyadékok, ha közelharcban csapunk le áldozatainkra azok belső részei bemocskolják a kijelzőt ami folyamatosan magától tisztul meg egy hatalmas lézervonal segítségével mint egy szélvédő tisztító, hangulatossá és ha fogalmazhatok így igazivá teszik a megvalósítást. De, hogy arról is tudomást szerezzetek milyen az egész játék látványvilága lássuk a tényeket. A bolygó kialakítása letisztult és igazából kornak megfelelő látványt biztosít s a különféle részletgazdag elem csak még színvonalasabbá teszi a barangolásokat. Gondolok itt a csaták közbeni repülő járművekre, és távoli karakterekre. Rengeteg belső terület lesz mint például droidgyárak, amelyek szintén jól a Star Wars világhoz hűen kellőképpen ki van dolgozva. A játék mind alacsony mind magas grafikán élvezhető és igazából nem is illik belekötni hiszen amit ad az annyi amennyit adhat a játékosoknak. Az ellenfelek a megszólalásig ugyanolyan megjelenéssel sőt még jobban kidolgozott külsővel jelennek meg.
A különféle effektek mint például a robbanások kicsit csúnyácskák és őszintén, hogy is mondjam "elmosódottak" de igazából annyi jó mellett ez nem is okoz majd gondot. Azonban az effektek többi része mint a bénító gránát robbanása és az ide oda cikázó villámok táncai meglepően jól mutatnak. Végül de nem utolsó sorban pedig a klónok megjelenése az ami engem nagyon felcsigázott. Kissé át lettek alakítva a harci öltözékek nem is csoda hiszen e egység amelyben mi is szolgálunk egy különlegesen kiképzett osztag és ezt ki kellett emelni a játékosok számára. A védőpáncélok kialakítása és végleges mintázatuk, felépítésük úgy ahogy van megindító és egyszerűen mai szóval élve igazi Badass megjelenést biztosít klónjaink számára.
Összességében
Először elég lefelé hajló hangvétellel kezdtem a kritikát de mivel rengeteg jó tulajdonsággal is rendelkezik a játék nem lehet rá haragudni. Hiába a néha halálosan fellépő monoton játékmenet egy olyan kalandban részesülünk amely egészen egyedi és izgalmas világnak ad otthont. Végre nem a Jedik oldalán közelítjük meg a híres háborút jó és rossz között, hanem azok szemszögéből akik valójában tettek azért, hogy a droidokat letöröljék a galaxis színéről. Betekintést nyerhetünk arról, hogy milyen feladatokat végeznek el valójában a klónok, hogyan alkalmazkodnak a különféle szorult helyzetben és ez tényleg példa nélküli a Star Wars játék világában. Igazából ki merem jelenteni, hogy a top 5 Star Wars játékban könnyedén foglalja el méltó helyét és mindamellett, hogy igazán sokoldalú játék kisebb bakikkal nem adhatok más eredményt neki mint amit megérdemel.
80%
Műfaj: ,
Fejlesztő: LucasArts
A játék nekem tetszett. Egyedül a multi az a mi hiányzik belőle. Azért nem lett volna rossz ha 4-en végig vihettük volna a játékot.