Arkham Asylum - az első felvonás
Szerintem kevés olyan ember van, aki ne ismerné, esetleg ne hallott volna a Detective Comics szuperhőséről, Batmanről. A Denevér Bob Kane és Bill Finger képzeletének szüleménye, aki 1939-ben tiszteletét tette a képregények akkor még nem túl nagy világában.
Szerintem kevés olyan ember van, aki ne ismerné, esetleg ne hallott volna a Detective Comics szuperhőséről, Batmanről. A Denevér Bob Kane és Bill Finger képzeletének szüleménye, aki 1939-ben tiszteletét tette a képregények akkor még nem túl nagy világában. Fontos megjegyezni, hogy Batman az évek során alakult végleges formájává, több író is alakítgatta Batman történetét. Az alap sztori szerint a milliárdos Bruce Wayne szüleit egy rabló megöli, bár ekkor Bruce még gyerek volt. Szülei holttesténél megfogadja, hogy élete végéig a bűn ellen fog küzdeni, leszámol minden bűnözővel Gotham Cityben.
A képregény
Már korábban is kaptunk Batman termékeket, filmeket, játékokat a képregény világából, de ez egy teljesen más videojáték, mint a többi szuperhősös termék. Az alap elképzelés egy képregény ötletén alapul, amely 1989-ben jelent meg Batman Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth címen. A történetet Grant Morrison írta: Jim Gordon rendőrfelügyelő Arkham elmegyógyintézetébe hívja Batmant, mert a közveszélyes foglyok kiszabadultak és Joker irányításával át akarják venni az uralmat Arkham Asylum felett. Batman rögtön megjelenik a helyszínen Gordon hívására és észreveszi, hogy a létesítményben elszabadult a káosz. Hamar kiderül, hogy többről van szó, mint szimpla hatalomátvételről, az egyik orvos elméjét teljesen beborította a sötétség és meg van győződve arról, hogy a denevér, mint jelkép maga a megtestesült gonosz. Batman kideríti, hogy az egész az orvos műve volt, hogy tőrbe csalja.
A játék
Ellenben a képregény történetével, a játék rögtön úgy kezdődik, hogy szeretett denevérünk éppen elkapta esküdt ellenségét, Jokert. Útja rögtön Arkham Asylumba vezet, hogy Jokert bebörtönözzék. A helyszínen tartózkodik Jim Gordon is, aki Batmant látja el információkkal. Alig, hogy Jokert leszállítottuk, Killer Crock rögtön a nyakunkra köti, hogy: I will hunt you down, Batman. Igen... ez nem hangzik valami túl biztatóan, de nem kell félni, hiszen ellenségünk láncra van verve. Harley Quin, -aki mellesleg Joker hű társa- szervezkedésének köszönhetően hirtelen eluralkodik a káosz, elmegy az áram, a rabok Jokerrel egyetemben kiszabadulnak és ránk vár az a nagyszerű feladat, hogy véget vessünk ennek az egész káosznak, mielőtt úrrá lesz az elmegyógyintézeten. Joker hamar rákényszeríti Batmanre a kis játékát, ha győzni akarunk, részt kell vennünk ebben a játékban, ahol a bohóc diktálja a szabályokat, esetleg szegi át azokat.
A játékot az akkor még ismeretlen Rocksteady fejlesztette. Viszonylag újak voltak az iparban, mert szinte semmilyen munkát nem mutattak fel a nagyközönség előtt, így szinte nem is lehetett jó játékra számítani egy akkor még névtelen fejlesztő brigádtól. 2009-ben jelent meg és szinte mindenki pozitívan csalódott benne, hiszen nem számítottunk ilyen játékmenetre, amit nyújt a termék. Olyan jól sikerült, hogy nem sokkal a megjelenés után kiadtak egy újabb részt, amely még ennél is magasabbra emelte azt a bizonyos lécet. Ha szuperhős játékról van szó, nekem rögtön ez jut eszembe, számomra ez az etalon.
Welcome to the madhouse
Mint említettem, a játék Arkham Asylum területén játszódik, amely Gotham Cityben található, egy kisebb említést is tesznek róla a Chris Nolan-féle Batman - The Dark Knight című filmben. Miután kézhez kapjuk az irányítást, belevághatunk a dolgokba. A terület hatalmas, viszont túlzás, ha azt mondom, hogy oda megyünk, ahová akarunk, mert vannak elzárt részek, amerre csak egyéb kütyük megszerzése után tudunk menni, hiszen elengedhetetlen az adott szerkezet használata, hogy például átjussunk egy ajtón. Viszonylag sand box játékot kapunk, bár én nem éreztem, hogy nekem most ide, vagy oda kell mennem, a küldetésem pedig ráér, akárcsak valamelyik GTA részben. Nem éreztem, hogy én most szét akarok abban az épületben nézni, vagy be akarok oda menni, pedig megtehettem volna, viszont felesleges járkálni ide-oda, mert a történet haladtával eljutunk minden helyre, az pedig már csak mellékes, hogy valamelyik épületben, vagy helyszínen csak úgy tudunk csak tovább haladni, ha elérkezünk a sztori azon pontjához, amikor abban az épületben vagyunk, ahol esetleg a játék elején akartunk felfedezőútra indulni. Hiába nyílt terepen vagyunk, mégis mintha meg lenne kötve a kezünk, legalábbis én ezt éreztem. Persze ez nem gond, hiszen így is egy remek játékot kapunk, majd a következő rész kárpótol minket.
A történet ideje alatt este van, plusz a hangulathoz hozzátesz egy kicsit az a groteszk világ, amely az egészet körülveszi. Néha olyan érzésem volt, mintha egy horror kellős közepén járnék. Szóval az atmoszférára panaszunk egy szál se lehet, persze nem fogunk játék közben berosálni, mert itt nem erről van szó.
Számos helyen meg fogunk fordulni, folyosókon, csatornákban, udvaron, botanikuskertben és egyéb más helyeken is. Fogunk találkozni szövetséges karakterekkel és számunkra ellenségesekkel. Nem árulok el nagy meglepetést, ha azt mondom, hogy utóbbiból lesz több. Hű társunk lesz Oracle -aki mellesleg Jim Gordon lánya,- hogy rádión keresztül segítséget és információkat adjon Batman számára.
Nem ölök, nem lövök
A harcot rögtön két részre is osztanám, létezik szemtől szemben és egy Predator Mode.
A szemtől szemben módban Batman ökleit hívjuk segítségül, elpüföljük az ellent, akik gyakran mindenféle eszközzel, baseball ütővel, csövekkel, puskákkal és akár székkel is próbálnak minket megállítani, ha a helyzet úgy hozza. Nem kell mindenféle kombinációt begyakorolni, hiszen az X (Xbox 360 kontroller)/bal egérgomb megnyomásával Batman ontja magából a különféle támadómozdulatokat, így könnyen legyőzhetünk mindenkit. Nem kell megfeledkezni az ellentámadásról sem, amely akkor lép érvénybe, ha egyik ellenfelünk feje fölött három kis villámot látunk. Ilyenkor hősünk egy-két mozdulattal hatástalanítja az ellenség mozdulatsorait. Miután egy tagot alaposan elvertünk, a feje felett sárga csillagok jelennek meg, ilyenkor annyi dolgunk van, hogy végleg kiüssük. Van ellenség, amely késsel, esetleg árammal támad, őket először le kell taglózni, aztán elverni, mint egy lovat. Minden ütésért szorzót kapunk, amely befolyásolja a kapott TP-t. Szintfejlődéskor kioldhatunk mindenféle jóságot, plusz életerőt, új kütyüket, bár valamelyiket csak a történet haladtával fogjuk megkapni, kombókat. Az új dolgokat használhatjuk a harc során is, így egészen elrettentő mozdulatokat vethetünk be.
A Titan szernek köszönhetően elszabadultak a nagyobb dögök is, akik legyőzése nem jelent különösebben nehéz feladatot. Megvárjuk, míg ránk rontanak, ekkor elugrunk az útjukból, utána pedig adunk egy pár nyaklevest.
A Predator Mode lényege, hogy egyesével szedjük ki ellenfeleinket, akik általában valamilyen gépfegyverrel vannak felszerelve. Mivel Batman nem húzza sokáig, ha lövik, így hamar fűbe harap. Ilyenkor nem érdemes rárontani az ellenfélre, hanem szépen csendben, ráérősen, hiszen nekünk barátunk a sötétség.
Batman képes egy csáklya segítségével mindenféle kiszögellésre felkapaszkodni, onnan pedig már csak játék a többi. Az, hogy milyen taktikát alkalmazunk, ránk van bízva, persze említettem, hogy nem érdemes fejjel szaladni a falnak. Az LB/X lenyomásával aktiválhatjuk a Detective Mode-ot. Ebben a nézetben mindent látunk, így megtervezhetjük, hogy miféle elemeket fogunk bevetni a bújócska során. Látjuk ellenfeleink állapotát, pulzusát és fegyverzetét is. Belátjuk a terepet, ami lopakodásnál az előnyünkre válhat, hiszen egy ellenséges karakter mögé lopózva halkan leteríthetjük azt.
Fontos megemlítenem a boss harcokat is, hiszen lesz benne nem is egy és nem is kettő. Ilyenkor Batman nagyobb ellenségeivel vehetjük fel a harcot. Nem szeretném lelőni, hogy kikkel, maradjon meglepetés, viszont annyit tudni kell, hogy nagyon változatosak ezek az összeütközések, lesz olyan, ahol eszközeink csütörtököt mondanak, hiszen nem kütyükkel kell majd legyőzni az adott karaktert.
Felszerelés
Életet nem tudunk adni magunknak, de lesznek eszközeink, amelyek segítségével megmenthetjük. Batman elsődleges felszerelése a Batarang, amely egy denevért formázó dobócsillag célú eszköz. Ebből végtelen a rendelkezésünkre áll, sőt, tovább is tudjuk fejleszteni, és mindjárt nem is egyet, hanem rögtön hármat is eldobhatunk egyszerre. A Batarang különböző formái is a segítségünkre lehetnek, lesz a tarsolyban, vagy az övben? Sonic Batarang, távirányíthatós Batarang, amelyet egyszer nem használtam a játékban. Lesz Batclaw, amely egy csáklya. Segítségével szellőzőkbe és különböző magaslati pontokra juthatunk el. Hasznunkra lesz még a robbanózselé, amivel könnyebb üveget és falat tudunk szétrobbantani. A játék utolsó felénél kapunk egy kötélkilövőt is, amellyel egyik távolabb pontból egy másikra juthatunk, ha esetleg szakadék van a két pont között és nem tudunk átsiklani. Ezeken kívül szolgálatunkra lesz még egy jelfeltörő is.
Nem mehetek el említés nélkül Batman ruhája mellett sem, amit tovább fejlesztve plusz életerőre tehetünk szert. A játék előrehaladtával a ruha folyamatosan bomlik, szakad, ez hozzá tesz egy pluszt a játékélményhez.
A feladatod egyszerű! Csak meg kell oldanod a csupa móka fejtörőmet
A sztori végigjátszása után begyűjthetjük Riddler (Rébusz) által szétszórt dolgokat is, amelyek egy kérdőjel, agy egy rejtély formájában vannak jelen. A kérdőjelet csak fel kell vennünk, a rejtélyt pedig általában egy találós kérdés, amelyre úgy tudunk "válaszolni" ha lefényképezzük az adott rejtély megoldását, amit Edward Nygma feltett nekünk. A kérdőjelek megtalálása nem is nehéz, inkább a megszerzésük hagy egy kis gondolkodást maga után. Persze nem mind, valamelyik csak ott van az orrunk előtt és arra vár, hogy megszerezzük. Lesz olyan is, amikor nem tudjuk rögtön megszerezni a kérdőjelet, mert hiányzik hozzá az a felszerelés, amellyel elérhetővé tudnánk tenni. Ilyenkor később vissza kell mennünk és ha már megvan az eszköz, felszedhetjük a jutalmunkat.
Azt gondolom, egy remek játékot kaptunk, kb. 15-17 órára tenném a játékidőt, bár ez attól is függ, hogy milyen fokozaton ugrottunk neki. 2009-ben még az év játéka is volt és bekerült a Guiness rekordok könyvébe is, mint legtöbb eladott játék. A folytatás még csak rátesz egy jó nagy lapáttal az egészre.
Műfaj: ,
Fejlesztő: Rocksteady Studios
Amit el kell mondanod róla azt megtetted, felvilágosítottad a népet köztük engem is, hogy milyen játék is valójában ez, megvan a véleményed róla, a tagolás zsír és a képek is sokszínűvé tették.
Igaz sokat hangoztattam neked azt, hogy ha nehezen lehet überelni a FIFA-s teszted de ez sikerült, marha jó lett úgy ahogy van!
Jó volt olvasni és nagyon sok sikert kívánok a további teszteidhez!
Kösz. 😃
@Lompi
Igen, úgy gondoltam, inkább az elejétől újra, összeszedetten. 😃
@ACsP
Szerintem meg jobb teszteket írsz. 😃
Mert erről már írtál régebben. 😆