Menu
Ayistion
Szint 19
Ayistion avatar
Kovács Máté
21 éves, férfi
Zalaegerszeg
Magyarország
Offline, itt járt 21 napja
5 éve tag
Szeretettel, Ausztráliából.
Írta: Ayistion, 2018. június 29., játékteszt
Játék: Forza Horizon 3 (XBOX One S)

Na gyerekek tudjátok miről is híres Ausztrália? Igen tanár úr, a Horizon Fesztiválról! Utazzunk egy kicsit át a kenguruk földjére, és járjuk körbe a vidéket.

Most jön az a mondás hogy, „Most légy okos, Domonkos”. Hát igen, konkrétan ennek a játéktesztnek a megírásának az elkezdése és kivitelezése lesz a nehéz, hogy ne tűnjek elfogultnak a játékkal szemben.

Egy okos ember egyszer azt mondta nekem, hogy egy játéktesztet nem magadnak írsz. Ezt azoknak írod, akiknek szeretnéd bemutatni a játékot & szeretnéd azt elérni hogy kipróbálja a játékot, természetesen ha egy művészi alkotásról van szó. Vagy ellenben a másik oldal, avagy érd el hogy miért ne próbálja ki. Ebben a tesztben most inkább az előbbit választanám, elérném hogy kipróbálja mindenki, főleg azok akik imádják az autókat és a versenyzést.

Emlékszem mikor elhatároztam azt hogy félre rakom a diákmunkával megkeresett pénzemet, és megvásárlom magamnak az első XBOX One S konzolomat. Miért is döntöttem így? Kilenc éves lehettem mikor az első XBOX a családhoz érkezett. Az első játék pedig nem más volt mint a Forza Motorsport. Itt estem szerelembe egyaránt a konzollal és a játékkal. Bátyáimmal rengeteg időt töltöttünk a tv előtt és csak játszottunk. Ami még jobban emelte az élményt az nem más volt, mint hogy osztott képernyőn egymás ellen is játszhattunk. Ezután aztán jött a kihagyás, konkrétan lemaradtam minden részről mert 360 konzolom sosem volt, maradt a PC. És mostanra elérkeztem ide, a Horizon 3-hoz. A játék iránti érzelem az ugyan úgy megmaradt, és itt volt az ideje hogy belevágjak egy új kalandba. Szerintem említenem sem kell hogy ez volt az első XBOX One játékom.


Mi következik most?


A helyszín Ausztrália. A játék során most már nem résztvevők leszünk, hanem mi magunk fogjuk alakítani a Fesztivál tulajdonosát. Ahogy az első pár métert levezettük a Fesztivál helyszínéig, máris megkezdődik az igaz Forza Horizon hangulat. Zene, fények, kocsik és mehet a buli! Természetesen a játék egyből bevezetést nyújt a gyönyörű világának megismerésében, kezdve például a parton lévő cseppkőbarlangal.


Figyelem, kezdjetek el csomagolni! Indulás Ausztráliába!


Sok mindent ne hozz magaddal, csak a kocsikulcsot.
Na de miért pont Ausztrália? Nézz csak körbe, és tátva marad a kicsi szád. Egyszerűen gyönyörű hely.
Egy helyszín de mégis oly változatos. Nem tudsz úgy eljutni egyik helyről a másikba, hogy ne csodálkoznál minden egyes alkalommal, de azért jó lenne az utat is nézni. A játékban a környezet egyszerűen zseniális. Ha nagy vonalakban akarom nézni, négy részre sorolhatnám a térképet. Esőerdő, nagyváros, sivatag és tengerpart. De azért nem szabad ennyire elsiklani a dolgok felett, ássunk egy picit mélyebbre. A nagyvárosok mellett természetesen kis eldugott falucskákat is találunk, a sivatagi vidék csupa dimbes-dombos, az esőerdő tele hatalmas fákkal, folyóval és vízesésekkel. A tenger partra pedig egy hatalmas óceán nyílik, néhány hatalmas sziklával, amit valószínűleg az idő vasfoga formált meg. És hogy mi a jó ezekben? Hogy mind bejárható, hisz az egész játék egy teljesen nyitott világot (Open World) tár elénk, ahol kedvünkre szabadon randalírozhatunk, több mint négyszáz úton keresztül. Ezek között persze akad murvás-földes út, amit akár egy folyó vagy tó is keresztez, de az aszfaltra sem lehet panaszunk.

Jaj, majd elfelejtettem. Egy esernyőt azért hozz magaddal, lehet szükség lesz rá. Nem, nem a tűző napsütés miatt lesz rá szükséged. Igen-igen, az eső. Természetesen ide is elér az a fránya rossz idő, mikor is leszakad az ég és elkezd zuhogni. Ilyenkor azért tartsd erősen a kormányon a kezedet, mert csúszós lesz az út, de legalább meghozhatja a kedved egy kis drifteléshez. Ha elállt az eső és besötétedik, akkor azért nézz fel az égre is. A tűzijáték szemkáprásztató.


Kellene egy hangár


Váltsunk egy pillanatra témát, és merüljünk bele abba, ami a játéknak igazából a szíve-lelke. Igen, az autókra gondolok.
Nem véletlen hogy hangárt írtam a garázs helyett. Ha jól számoltam akkor a játékban 79 autómárka található meg, ami még barátok között is szólva bőven 300, azaz háromszáz autó, amit magába foglal a játék. A választék nem kicsi, szerintem mindenki meg fogja találni a neki legjobban megfelelő járművet. Természetesen a szuper sportkocsiktól elkezdve, az amerikai izomautókon át mindent megtalálunk. Nincs limit hogy hány autód lehet. Annyit vásárolsz meg amennyit nem szégyelsz. Ha kiélted magad a szalonban, azért nézz be a műhelybe is, hisz az autó tuningolása nem maradhat el. Az autó teljesítménye nagyban befolyásolható a jobbnál-jobb motorokkal, turbóval, vezérműtengellyel, dugattyúkkal, akár az üzemanyag rendszerrel és a többi hasonló dologgal amik nagyrészéről csak a szakértők tudják hogy mi is az. Ha a teljesítmény megvan, jöhet az optika. Egy lökhárító előre és hátra, csillogó felni és egy hátsószárny, gondolod dobj fel egy saját rendszámtáblát, aztán mehetünk a festőműhelybe. A játékban készíthetünk saját magunk által egy PaintJob-ot, ami állhat mintákból, gyártók logójából és a hasonló megszokott elemekből. Ha azonban nem vagyunk ennyire művészlelkek, lehetőségünk van arra hogy használjuk a más játékosok által készített és megosztott PaintJob-okat is. Ezeknek annyi hátránya van, hogy ha bele akarunk nyúlni a festésbe, azt nem tehetjük meg. Természetesen a szipi-szupi munkák mellett használhatunk sima egyszerű festéseket is az autón. Ha ezzel is megvagyunk még akkor is van vissza egy lépés. Ez nem más mint a finomhangolás. Ide azért már kell egy kis ismeret is, hogy miképp is érdemes beállítani a guminyomást, vagy éppen mondjuk a leszorítóerőt. Ezeknek a hangolása mind kihatással van az autónk irányíthatóságára és teljesítményére is egyaránt. Készítők azért gondoltak azokra is akiknek nincs ebben tapasztalatuk, vagy csak nem akarnak ennek a témának tanulmányozásával és megtanulásával bíbelődni, ezért szintén lehetőségünk van a már más játékosok által készített finomhangolást használni. Hogy melyiket érdemes használnod azt te fogod eldönteni. Egy értékelő skála és a teljesítményt mutató „csíkok” alapján kiválaszthatod a számodra legszinpatikusabbat. Ezekkel egy hátrány van. Meglehet annak az esélye hogy teljesen máshogy fog kinézni az autód mint ahogy te elképzelted. A festésen kívül az egész autó megváltozhat, és itt nem csak arra gondolok hogy más lökhárító lesz az autón, hanem a teljesítményt növelő alkatrészek is lehetnek mások. Ha megvan minden, akkor fizesd ki és már indulhatsz is az új verdával. Egy igazi Tuner Jóska lehetsz a játék által, és még azt is megtapasztalhatod miképp is készül a „bömbi”. (BMW-t hazaviszed, haveroddal megmókoljátok, csattog-durrog és kész is.)


Licitvadászok


A játék során elő fog fordulni az az eset, hogy egy autód többször is meglesz. Lehet hogy megvásárolsz egy autót, majd később megkapod jutalomként is. Ezzel semmi gond nincs, hisz túladhatsz rajta. Az Aukciósházban eladhatsz olyan autókat amikre nincs szükséged, vagy épp vásárolhatsz egyet amit kinéztél magadnak, jobb esetben olcsóbban mint amennyiért a szalonban megvennéd, és még akár tuningolt is lehet, így azzal sem kell vesződni. Az aukciósházhoz minden játékos hozzáférhet és az autókereskedelem a játkosok között zajlik. Licitálhatsz egy járgányra, de ilyenkor meg van az esély arra hogy amíg az aukció véget nem ér, egy másik játékos rádlicitáljon. Ilyenkor értelem szerűen a pénzed visszakapod és nem vész kárba. Kezdődhet egy licitháború, vagy pedig lehetőséged van arra hogy egy előre megadott áron azonnal megvásárold az autót, mint ahogy ez a való életben is zajlik. Sok játékos árul autókat, és sokan meg is vásárolják azokat, szóval érdemes foglalkozni a témával. Néha feltűnik egy-két gyöngyszem autó is ami egyébként ritkaság a játékban, mert csak #ForzaThon alatt lehetett megszerezni. Ezekre érdemes lecsapni, bár elég borsos áruk van.


Kezdhetünk meccselni?


A játék temérdek versenyt & egyaránt kihívást tartogat számunkra.
Kezdjük a kihívásokkal, és majd haladunk egyre beljebb a témában mert lesz mit taglalni.
Az első amire kitérek a „PR Stunt”-ok. Nyilván sokatok ismeri a „PR” (Public Relations) kifejezést, esetleg hallotta hírekből vagy épp egy filmből hogy valakinek volt egy „PR fogása”. Na de mi is ez megmagyarázva? Leegyszerűsítve, és a játékhoz mérve leginkább úgy tudnám szavakba önteni, hogy köztünk (játékos) és a rajongók közötti kapcsolat építése és ápolása. Ha teljesítünk egy PR Stunt-ot akkor rajongókat (Fanokat) szerezhetünk, valamint kapunk egy értékelést hogy mennyire is tettük oda magunkat. Ez az értékelés csillagokban van számon tartva, egytől háromig. Értelem szerűen a három csillag megszerzése lesz a cél.

Na de akkor nézzük mikre is van lehetőségünk. Kezdjük a legegyszerűbbel.
A „Danger Signs” mutatványoknál szimplán egy ugratást kell végrehajtanunk egy rámpa segítségével. A minél jobb értékelés elérése érdekében a lehető legmesszebb kell ugratnunk az autóval, amennyire csak tudunk. Minden PR Stunt-nál előre meg van adva hogy mekkora pontszámot, távot vagy épp sebességet kell elérnünk a sikerhez. Ezeknél a Danger Signs feladatoknál érdemes a „buggy” típusú autókat használni, mert kialakításának köszönhetően ez a legalkalmasabb erre a célra. Ugratás közben a játék jelzi hogy épp hány méternél (vagy épp yardnál) járunk, és ez a szám növekszik egészen addig míg az autó földet nem ér. Ha sikeres az ugratás a pontszámunk alapján megkapjuk a csillagokban való értékelést, azonban ha ugratás közben ütközünk, vagy esetleg felborul az autónk, akkor az ugratás sikertelen lesz és kezdhetjük előröl.

„Drift Zones” feladatok voltak a számomra legélvezetesebbek, ám volt egy-két nehéz rész is. Egy úton ami általában kanyargós kapunk egy kijelölt útszakaszt amit a játék szépen jelez is nekünk a nagy „zászlókkal”. Magától értetődően az autóval való driftelés lesz a cél, és a kitűzött pontszám elérése. Ha kicsúszunk az útról akkor a pontok nem számlálódnak, valamint ha sokáig nem térsz vissza a kijelölt útszakaszra akkor a játék elveszi az eddigi pontjaidat és megbuksz. Egyszóval érdemes az úton tartani az autót. Ami még nehezítheti a dolgod a driftelés közben, az nem más mint a forgalom. Sokszor az ideális íven épp szembe jön egy autó vagy épp előtted tötymörög, amik mind csak nehezebbé teszik a kihívást. Fontos hogy a kijelölt driftút végénél a „kapun” haladj át, különben hiába minden.

„Speed Traps”. Magyarul a trafipax. Ez már mondjuk egy Need for Speed sorozatból is jól ismerhető. Célunk a kitűzött sebességhatár átlépése ahogy a kamerához érünk. Ami mellett is sem szabad elmenni az nem más mint hogy csak akkor jegyzi fel a sebességed a játék, ha áthaladáskor sikerül az úton tartanod az autót.

„Speed Zones” avagy a sebesség zónák. Ezt hagytam a végére mert talán ezek a legnehezebbek. A játék egy kaputól kezdve a másik kapuig az átlag sebességünket méri. Eddig egyszerűnek hangzik de nem az. Továbbra is ellenünk dolgozik a forgalom, valamint sokszor éles kanyarokkal kell megbirkózni, amiknél ha nagyon lelassítasz az átlag sebességed csökken és nehéz visszatornászni akkora értékre hogy a másik kapun át haladva megfelelj. A legjobb ha úgy próbálsz beérni a kapun át a zónába, hogy minél nagyobb sebességgel, így még egy nehéz kanyar legyűrése után is van esélyed a maximumot kihoznod.

Emlékszel arra az érzésre, amikor láttál valami nagyon „beteg” dolgot és úgy voltál vele hogy ezt mindenképp ki fogod próbálni még akkor is ha törik ha szakad? Igen tuti hogy emlékszel, és fel is írtad a Bakancslistádra. Nos a játék sem tesz másképp, hiszen itt vannak Bakancslista kihívások is. Ezek a már fent említett dolgokból álnak, valamint néhány plusszal megspékelve. Gondolok itt arra hogy érj el „A” pontból „B” pontba időre, de ha ez nem elég akkor próbáld meg nem összetörni az autót. Minden egyes bakancslista kihívásnál egy előre megadott autóval kell csapatni, nem úgy mint a PR Stun-oknál ahol te magad által választott autóval mehetsz. Szinte az összes bakancslista kihívás hangulatos, nekem legfőképp a folyóban való autózás tetszett miközben szólt a „I Follow Rivers” című szám. Esetleg ha végeztél az összes kihívással, akkor sincs vége. A „Közösségi Bakancslista kihívás”-oknál lehetőséged van saját kihívást készíteni, beállíthatod hogy miről szóljon, még az előre összerakott zenelistából is választhatsz egy zenét hogy melyik is szóljon a kihívás alatt. Majd ezt megoszthatod barátaiddal és mindenki mással, vagy épp te is teljesíthetsz egy más játékos által kreált kihívást. A fejlesztők ezen a téren szinte mindenre gondoltak, kihívásokból nem lesz hiányod.
Ezek után át is térhetünk a fő részére a játéknak amit már mindenki várt, a versenyekre.

A játék során kétféleképp lesz lehetőségünk versenyeken részt venni. Az egyik módja ennek az „Exhibition” amit ha magyarra akarok fordítani a játék nyelvén akkor talán a „Bemutató” szó lenne a megfelelő rá. Ebben a felhozatalban minden verseny elérhető. Kerek-perec azt tartalmazza hogy elindítunk egy versenyt, majd annak teljesítése után megkapjuk a nyert pénzösszeget és xp pontot. Van azonban egy másik mód is, mégpedig a „Championship” vagyis a Bajnokság. Itt már kicsit hosszasabb dologról van szó. Egy bajnokság minimum három versenyt kell hogy tartalmazzon, típustól függetlenül. Ha teljesítünk egy versenyt a végén szintén megkapjuk a pénz és xp jutalmunkat, valamint helyezésünktől függően pontokat szerzünk a bajnokságban, ami alapján az utolsó verseny teljesítse után megkapjuk a végleges helyezésünket a bajnokságban. Ha egy előre elkészített verseny nem tetszik nekünk mert nem olyan autókkal versenyezhetünk amivel szeretnénk, vagy épp más időjárási viszonyok között tennénk meg, akkor a „Blueprint” vagyis a Tervrajz opció segítségével testre szabható hogy épp mivel is szeretnénk versenyezni. Válogathatunk autómárkák szerint, vagy autótípusok szerint is. Gondolok itt arra hogy csak Retró Rally autókkal versenyezhessünk vagy mondjuk Európai Sport autókkal. De ezek még tovább bonthatók országokra is mint pl ha csak német autókkal szeretnénk versenyezni akkor csak Opel/Porsche/BMW… és társaik típusú autókkal tehetjük meg. De hogy még jobban fokozzam a Ferrari Vs Lamborghini vagy Evo Vs Impreza versenyekbe is belekóstolhatunk, ahol két autómárka közti párbajt vívhatjuk meg. Ha sikerült kiválasztani hogy mikkel is szeretnénk versenyezni, akkor bajnokság esetén kiválaszthatjuk hogy hány verseny is legyen, valamint ha szerepel körverseny is a listánkon akkor annak a körének számait is változtathatjuk. Továbbá beállíthatjuk az időjárást is valamint a napszakot és hogy ezek változzanak vagy pedig fixen olyan maradjon amit beállítottunk. A versenyünket vagy bajnokságunkat egyaránt el is nevezhetjük és már készen is vagyunk. Kezdődhetnek a versenyek.

Most pedig egy kicsit nyálazzuk át a versenytípusokat is. Nyugalom, itt is van választék.
Amivel talán a legtöbb autós játékban találkozhatunk az a Sprint verseny. Itt egyszerűen ellenfeleinket megelőzve elsőnek kell eljutnunk „A” pontból „B” pontba és már nyert ügyünk is van. A másik szintén ismert verseny pedig a sima körverseny. Egy adott pályán kell megtennünk x kört a győzelem érdekében természetesen elsőnek áthaladva a célon. Ezt a két verseny típust egy kicsit tovább is vitték és külön szedték. Lehetőségünk van Trial versenyekre is. Ezek ugyan úgy sprint versenyek, annyiban eltérve egymástól a kettő, hogy amíg sprint versenyben aszfalton versenyzünk, trail versenyben erdőn, földesúton, folyókon vagy épp a mezőn át visz az út a célhoz. Következő alany a Cross Country körverseny. Ugyan úgy mindenen át vezet az út mint a trial versenynél, csak nem egyik pontból a másikba való eljutás a cél, hanem x kör megtétele a kijelölt pályán. Ezeknél a versenyeknél ellenörzőpontról-ellenörzőpontra haladva kell teljesíteni a versenyt így a pálya levágása teljességgel kizárt. Könnyítve a dolgunkat sok kanyar terelőfallal van ellátva, így ennek csapódva nehezebb a kitérés az útról.
Kicsit más felvonásban is várnak még ránk versenyek. Ausztrália utait járva lehetőségünk van más Drivatarok kihívására is, ami Head to Head versenynek minősül. Ellenfelünk mögé érkezve kihívhatjuk, majd a játék által kijelölt pontba kell eljutni elsőnek. Nincs szabály, arra mész amerre akarsz. Ha elég ellenfelet győzünk le így, akkor megnyílnak számunkra a Street Racek. A fentiektől eltérően itt már annyival nehezítve van a dolgunk hogy nincsenek terelőfalak a kanyarokban, így érdemesebb használni a féket mint hogy kitérj az útról. Ha ezekből is sikerül eleget teljesíteni akkor egy további versenytípus kerül feloldásra, ami pedig a Midnight Battle. Itt csak egy ellenfelünk van akit le kell győznünk, ha pedig sikerül akkor megnyerjük a verdát amivel kiállt ellenünk. Nekem személy szerint nagyon tetszett ez a piramis szerű megoldás. Kezd az alapoktól hogy végül a csúcsra juss.
És igen. Itt is a végére hagytam a legszaftosabbat. Showcase eventek. Ahogy haladunk előre és egyre több rajongónk lesz, úgy fog megnyílni előttünk az újabbnál újabb Showcasek. Ezekből ugyan kevés van, nevezetesen öt darab, de mind az öt iszonyatosan jó élményt nyújt. Ezekben az eseményekben mindig valami állatságot kell csinálnunk. Mire is gondolok? Versenyezni egy vonat ellen, léghajó ellen vagy épp egy szipi-szuper repcsi ellen. Nem mindennapi dolog igaz? És ezeknek a kivitelezése teljes mértékben a toppon van, főleg a kis átvezető videók miatt.


Egy kis innováció


A játék során való fejlődés, tulajdon képpen három nagy részre bontható szét. Az egyik amiről már szó esett a rajongók, vagyis a fanok. Versenyek megnyerésével, PR Stuntok vagy Showcase eventek teljesítésével fog gyarapodni a táborunk. Erre azért van szükség hogy előre lépjünk. A játékban négy darab Horizon Fesztivál helyszín van. A játék elején mindössze egy lesz elérhető számunkra. Ahogy egyre több fannal rendelkezünk, lehetőségünk lesz a másik három helyszín „felépítésére” ami azzal jár hogy még több versenyt oldunk fel vele. Ha már mind a négy helyszín megvan, ne csüggedj mert ezek fejleszthetők. Mindegyiket maximum ötös szintre lehet feltornászni. Minél magasabb egy fesztivál helyszín szintje, annál több verseny lesz elérhető.

A másik amiben fejlődhetünk az nem más mint Drivatar-unk (profilunk) szintje. Ahogy épp versenyzel, vagy épp csak barangolsz a térképen közben végig szerezhetsz profil xp-t is. (Azért fogom így hívni hogy ne keverjük össze a skill xp-vel.) Ha a profilod szintet lép, a játék jutalmazni fog téged. Minden szintlépés után egy ingyenes pörgetést kapsz a Horizon szerencsekeréken. Ez a szerencsekerék tartalmaz autókat valamint pénzösszegeket. Amelyiket sikerül kipörgetned az instant a tiéd lesz. Ha esetleg rendelkezel VIP-el, akkor a kipörgetett pénzösszegek kétszeresét, vagyis a dupláját fogod megkapni. VIP-nek ez mellett még persze van pár extrája, mint pl a bónusz autók vagy éppen az új eventek és ajándékok. A maximum profil szint tulajdonképpen a 999. Ha eléred az ezredik szintet, nem számmal fogja jelezni a játék a kis téglalapban a neved mellett, hanem egy platinum színű rublikában egy fekete csillaggal.

Most pedig jöjjön a harmadik. Ügyes vezetés esetén (szép driftelések, ugratások, előzések stb…) skill xp-t fogunk kapni. Minden megmozdulásunk egy előre meghatározott pontszámot ér. Többfajta dolgot is csinálhatunk egyszerre amikből már kombók is kialakulhatnak. Ha sikeresen visszük véghez ezeket a szorzónk is növekedni fog ami maximum hatos szorzó lehet. Ha épp egy Skill Song közben vagyunk a szorzó feljebb ugrik, vagyis 12-es szorzóval is trükközhetünk. A szorzó a skillekből kapott pontszámunkat fogja szorozni és kapjuk meg a végösszeget. Csak is akkor íródik jóvá a pont, ha egy adott ideig nem csinálsz másik skillt, pl nem driftelsz. Ekkor középen felül egy csillag jelenik meg egy körben, ami körül egy xp csík van. Ez jelzi hogy jelenleg mennyi skill xp-d van. Ha ez sikeresen betelt akkor jóvá íródik egy skillpont számodra, majd az xp csík visszaáll nullára és újra mehet a trükközés. Ha karambolozol mielőtt az xp-t jóvá írná a rendszer, akkor elveszik a jelenlegi pontszámod. A megszerzett skill pontokat a Skill Shop-ban tudod elkölteni, különböző instant ajándékokra mint pl pörgethetsz a szerencsekeréken vagy kapsz x összegű pénzjutalmat. Az instant jutalmak mellett természetesen skillek fejlesztésére is költhetsz, valamint vannak újra vásárolható dolgok is. Gondolok itt arra hogy első helyről indulsz az elkövetkező négy versenyen, vagy kérhetsz egy skill song-ot a DJ-től, esetleg ingyenes lesz a következő autófejlesztésed.


Online szektor


Ha ráuntál a géppel való küzdelemre, esetleg barátaiddal játszanál, irány az online részleg.
Lehetőségünk van online kalandokban részt venni ahol becsatlakozhatunk más játékosokhoz és együtt versenyezhetünk velük, vagy létrehozhatjuk a saját kalandunkat ahova becsatlakozhatnak mások. Ahogy becsatlakozol egy kalandba, a megszabott autóosztállyal fogsz tudni csak játszani. Az autók a teljesítményük alapján vannak osztályozva. Az „X” osztályú autók a legjobbak, majd őket követik az „S2” majd „S1” osztályok, továbbá lefelé az A-B-C-D osztály. Online játékra mindig érdemes külön autókat tartogatni főleg az S2-1 és A osztályra, hisz ezek a legnépszerűbbek. Ha megvan a választás már mehetünk is. Online részen a játék versenyek terén tovább újít és nem ragad le a SinglePlayer-ben található dolgoknál. Kapunk pluszban PlayGround Games helyszíneket. Itt új fajta versenyek várnak ránk. Ami fontos hogy minél többen vagytok egy ilyen versenyen annál izgalmasabb és annál nehezebb. Itt érhetőek el a zászló versenyek ahol a zászló megszerzése és azzal az adott pontra való eljutás a cél miközben mindenki más is próbálja megszerezni a zászlót, ami akár a másik játékostól is elvehető. Ha még több adrelalin löketre van szükséged akkor a túlélő játékmód lesz a te kedvenced. Csak úgy mint a zászlós versenyeknél, itt is elvagyunk kerítve egy nagyobb vagy épp kisebb helyen. A sok játékos közül egy valaki fertőzött lesz, és célja az hogy egy másik játékos autójának nekimenve őt is fertőzötté tegye aki szintén a többiekre fog vadászni. A kör egészen addig megy ameddig minden játékos fertőzött nem lesz, vagy le nem jár az idő. Aki a legtovább bírta elkerülni a fertőzötté válást, az nyer. Elég nagy adrelalin bombát tud kiváltani az emberből, mikor már csak ketten-hárman cirkáltok legalább nyolc másik játékos között akik fertőzöttek, és rátok vadásznak, majd hirtelen három irányból kell kikerülnöd őket. Igen, ide azért érdemes elsajátítani egy két vezetési trükköt.

Sima körversenyeknél a játék két csapatra osztja a versenyzőtábort, piros és kékre. A cél az hogy valamelyik csapat a helyezésekkel minél több pontot szerezzen, hogy ők nyerjenek. Figyelj arra hogy itt ne a társaid ellen küzdj, hanem az ellenséges csapat ellen.
Ha csak barátoddal szeretnél játszani, lehetőséged van arra is. Egy co-op mód létrehozásával ketten teljesíthetitek a versenyeket a gép ellen.

Drivatar? Was ist das?!


Gondolom már sokatokban felmerült az a kérdés hogy mi a fene is az a Drivatar. Nos ez nem más mint egy olyan rendszer, ami a te vagy épp bármely játékos vezetési stílusát érzékeli és ez alapján hozza létre az AI profilt, ami ellen SinglePlayer-ben küzdeni fogsz. A rendszer érzékeli hogy mennyire vezetsz magabiztosan az utakon, használod ki az ideális íveket, vagy éppen vagy egy kicsit durva és mész neki hátulról egy másik drivatarnak. Ezeket mind összegzi, és készíti el a profilt. Teljesen érezhető hogy ha egy nagyobb szintű profil ellen versenyzel, de még az között is különbséget tudsz tenni hogy melyik játékosnak milyen a vezetési stílusa. Ha egy kicsit durvább akkor az ő drivatarja ugyan úgy neked fog menni hátulról vagy próbál majd leszorítani, ha viszont taktikusabb vagy óvatosabb, megpróbál ésszerűen és karambolmentesen megelőzni. Természetesen ezek ugyan úgy hibázhatnak, csak úgy mint egy hús-vér ember. A drivatarok csapatban való használata egyébként jár még egy plusz résszel is. Ha valaki más a te drivatarod használja a csapatában, és az versenyt nyer, azt a pénzt te megfogod kapni, még akkor is ha épp nem vagy online. Nagy összegekre nem kell gondolni, de ugye a sok kicsi…


#FORZATHON


Volt már szó sok mindenről, de erről még nem beszéltem. A Forzathon egy olyan bónusz a játékban, ami minden játékos számára elérhető bármiféle plusz nélkül. Különböző feladatokat kapunk minden héten, amiket ha teljesítünk valami jutalmat fogunk kapni, legyen az pénz, autó vagy akár szerencsekerék pörgetés. Vannak azonban olyan feladatok is amik hosszabb időre érhetőek el, ezeket az Achivmenteknél találjuk meg. Ezek teljesítése szintén valamiféle pluszt fog nyújtani számunkra.


Riválisok és Forza Klubbok


Kik is azok a Riválisok? Igazából mindenki. Lehetőséged van arra hogy másokkal rivalizálj szinte bármelyik versenyen, legyen az ShowCase vagy egy sima Sprint. Itt nem más lesz a feladat mint a riválisod idejének a megdöntése. Válaszd ki a pályát, az autó osztályát, és kezdődhet is a riválisod idejének megdöntése.

A Forza Klubbok nem szolnak másról, mint hogy egy közösséget összekovácsoljanak az emberek. Csatlakozhatsz bármely klubhoz a játékban, persze ha van hely és nem igényel a belépés meghívást. Ha nem akarsz máshoz csatlakozni, létre hozhatod a saját klubodat is. Miért érdemes egy klub tagja lenni? A heti létra miatt leginkább. Ha feljebb jutsz a klub divízió ranglétrán, (Bronztól platinumig) akkor ezekért a feljebb jutásokért pénzösszeget fogsz kapni. Egyre jobb divízió egyenlő a több pénzel. Ezek természetesen minden héten automatikusan visszaálnak a nullára, és kezdődhet az újból feljutás. Ahhoz hogy feljebb juss, nem lesz másra szükséged csak arra hogy versenyezz, hisz XP pontok alapján tudsz feljebb jutni.


Vezetői segítség


A játék maga az árkádos stílust célozza meg a Forza Motorsportal szemben, ami pedig az elzárt pályás szimulátorra hajaz. Azért is szeretik sokan az árkádabb stílusú autós játékokat, mert nem igényel annyi gyakorlást mint a szimulátor. Itt leülsz, mész pár kört és szinte már rá is érzel, persze később még jobb leszel, már tudod tartani az ideális íveket és nem vétesz olyan hibákat mint az elején. Ám aki szeretne egy kicsit nehezíteni a dolgán az megteheti. A Drivatarok nehézségi szintje 8 nehézség közül választható ki. Érdemes az elején kezdeni, és egyre feljebb haladni majd. Állíthatjuk további a vezetési stílust, kikapcsolhatjuk az ABS-t, a menetstabilizátort, a gép automata váltója helyett hagyatkozhatunk saját magunkra, és persze bekapcsolhatjuk azt is hogy az autó törjön, vagy pedig csak a festék kopjon meg. Ha bekapcsoljuk a károkat, majd belerongyolunk valamibe, az autó irányítását érezhető lesz hogy valami nincs rendben, valamint a gumikopás is játszik. A nyomvonalat elsősorban azoknak ajánlom akik nem tudják mi is az az ideális ív, később bármikor kikapcsolható. Amit én bekapcsolva hagytam, és valószínűleg nem is fogom kikapcsolni, az nem más mint a Rewind, avagy a visszapörgetés. Ha elhibázunk egy kanyart és mindenki lehagyna, nem muszáj újra kezdeni az egész versenyt, elég ha visszapörgeted a verseny állását egy kicsit, és megpróbálod újra azt a kanyart amit az előbb elrontottál. Számomra néha nagyon hasznos volt, főleg mikor az utolsó kanyart sikerült elrontanom egy versenyen. Minél kevesebb segítséget használsz, egy verseny teljesítése után annyival több pénzt kapsz.


Keresésre fel!


Lássuk csak mi is van még hátra. Mivel trend lett abból hogy itt-ott különböző elhagyott helyeken bukkannak rá az emberek veterán autókra, a Forza sem maradhatott ki ebből a dobásból. Az úgynevezett „Barn Find”, vagyis a fészerekben-csűrökben talált autókról van szó. A játékban van pár verda amit ezekből a fészerekből szerezhetünk meg. A térképen egy nagy lila kör fog megjelenni, amiben autózva ha sikerül belefutnunk egy fészerbe, megtaláljuk az adott autót, amit felújítás után már használatba is vehetünk. Igen, de nem csak autókat találhatunk. Ausztrália legkülönbözőbb pontjain elszórva bónusz táblákba is belefuthatunk, amiket szét kell törni. Ezeknek két fajtája van. Egyik az XP tábla, amit ha széttörünk, a ráírt értéket fogjuk megkapni profil xp-ként, ezzel elősegítve a szintlépést. A másik fajtája pedig a „Gyors utazás tábla”. Ha a skill shopban megvásároltuk a gyors utazás perket, lehetőségünk van Ausztráliában gyorsutazásra, ám ez pénzbe kerül. Minél több ilyen táblát törsz szét, az utazás annál olcsóbb lesz. Ha sikerül mindet megtalálnod és széttörni, utána már ingyen utazhatsz.

Nehogy a végén kimaradjanak a nagy sárga körök. Itt egy adott drivatar ellenfelet kell megkeresnünk, kihívnunk és legyőzni. Ha ez sikerül, felvehető lesz a csapatunkba. A csapatot összesen négy másik drivatar profil fogja alakítani.

Ne maradj le a gyönyörködésről sem! Összesen 13 hely van a térképen ami az úgynevezett Beauty Spot nevet viseli. Érdemes ellátogatni mindegyikre, hiszen aktiválva őket pompázatos látvány tárul elénk.


Kiegészítő tartalmak


Nagyon sok olyan emberrel találkoztam már, akik azt mondták hogy megvettek egy játékot, és hiába szerették, nem voltak hajlandóak a DLC tartalmakért fizetni. Nos én is voltam így pár játékkal, de a Forzánál muszáj voltam kivételt tenni. Maga az alapjáték két nagy Expansion-t kapott. Az egyik a Blizzard Mountain és ha már ezt említettem meg elsőnek akkor beszéljünk erről egy pillanatot.

Blizzard Mountain része a játék főtérképéről érhető el, méghozzá az OutBack-en található reptérről. Ebben a DLC-ben egy utazást teszünk a hóviharos hegyekre. Már maga az intro videó hihetetlen hangulatot teremt, de számomra a dlc teljes mértékben felül múlta a várakozásaimat. Csapjunk fel egy téli gumi garnitúrát az autónkra és máris kezdődhet a mókázás. A hegyről lefelé vagy épp hegyre felfelé versenyzés valami hihetetlen hangulatos, csak úgy mint az összes többi verseny. Téli gumi nélkül igazából esélytelen vagy arra hogy nyerj. Teljesen más vezetési élményt biztosít a dlc, mint ha a sima alap játékban vezetnél. A tartalom során a versenyek teljesítése mellett, kapunk egy bónusz feladatot is, amit teljesítenünk kell a verseny alatt (pl csinálj 20 driftelést/előzést stb…) és megnyerni a versenyt. Ha minden klappol akkor három csillag lesz a jutalom. Ezeket azért lesz érdemes gyűjteni, mert 100 csillag megszerzése után, elérhetővé válik a „King Maker” verseny. Ez az egész Blizzard Mountain térképe körül lévő verseny ami java részt hóviharban történik. Ha sikerül megnyerned, akkor megkapod a Ken Block féle 2016-os Ford Gymkhana 9 Focus RS RX-et. Tudom hogy sok mindenkit nem hoz lázba, de megéri megszenvedni érte, mert szerintem a legjobb autó a Blizzard Mountain-ra, és amúgy annyira nem is néz ki rosszul. Ha megnyerted a King Makert, akkor utána feloldásra kerül a Bajnokság, így még több verseny vár rád. Természetesen XP boardok és egy Barn Find is el van rejtve a térképen, a Beauty Spot-ok pedig itt is gyönyörűek. Számomra a DLC teljes végigjátszása közel 50 óra pluszt adott.

A másik Expansion pedig amiről írni szerettem volna az a Hot Wheels DLC. Aki gyerekkorában lemaradt volna a Hot Wheels kisautókról amiket a szőnyegen lehetett tologatni, vagy Hot Wheels pályán versenyeztetni egymás ellen, most itt az ideje hogy behozza a lemaradását. Ez a DLC a tengerpartról érhető el, és eszméletlen hogy milyen kivitelezést kapott. Egy teljes világ amit a katonai helikopterekkel építenek fel, hatalmas Hot Wheels pálya elemekből valami félelmetesen jó! Hihetetlen ugratásokat élhetünk át, akár tűzgyűrűkön keresztül, vagy egy SpeedBoosterrel felgyorsulva mehetünk loop-okon és hatalmas U alakú „csöveken” át (Még a mai napig sem tudom hogy hívják ezeket) mind-mind csak élményt prezentál a játékhoz. Ja és akkor még nem is említettem a T-Rex urat, akitől elsőre még meg is ijedsz. Természetesen ugyan úgy mint a Blizzard-nál itt is gyűjteni kell, csak itt Medálokat és nem csillagokat. Tábla, Barn Find és Beauty Spot itt is lesz.

A két új helyszín mellett természetesen új letölthető tartalomként érkeztek autók is, amiket ha Car Pass-al megvásárolsz, összesen 42 autót tartalmaz pluszban.


Látványvilág


És akkor most vissza a nyáladzáshoz. A játékot még most 2018-ban is hihetetlen gyönyörűnek tartom, biztos vagyok abban hogy a legszebb grafikával rendelkező autós játék, amihez eddigi életem során valaha is szerencsém volt. Az autók rettentő részletesen ki vannak dolgozva, mind kívül és mind belül is. Abszolút érezhető hogy magával a modellezéssel milyen sok időt töltött a fejlesztő csapat, elég csak ránézni egy autó fényszórójára, vagy bármelyik más elemére. A környezet szint úgy ámulatba ejti az embert. Akit nem, az nézze meg a cseppkőbarlangot még egyszer. Ami nekem főként tetszett hogy él a játék. Emberek sétálnak, kint vannak a házaknál és a fesztivál helyszíneken is. Számomra ez is sokat hozzá tett a játékélményhez, csak úgy mint az időjárás és a napszakok váltakozása. Egy eső után hihetetlen milyen jól néznek ki az utak ahogy megmarad rajtuk a víz, valamint ahogy cseppekként a szélvédőre esik belső nézetben az eső, egyszerűen már-már realisztikus.


Jól hallok?


Ennyi motorhang, és mind olyan szépen duruzsol. Minden autó más-más hanggal rendelkezik, látszik hogy ebben is rengeteg munkája van a készítőknek. A játékban a hat rádióállomás pedig szerintem mindenkinek kielégíti a zenei ízlését. Rap, pop, komolyzene. Minden amit csak akarsz.


Miről is volt szó eddig?


Igen, már majdnem ott vagy, a teszt végén. A játékot összegezve mit is mondjak még el róla? Azt mondtam már hogy rohadtul szép a játék? Hihetetlen nagy autópark, gyönyörű grafika, és szuper élmény amit a játék nyújtani tud a felhasználó számára. A sebességérzet rohadt jó a játékban, valamint folyamatosan szól a zene, ha nincs kedved versenyezni csak csapódj oda egy convoy-hoz és csak vezess, úgy is élvezni fogod! Számomra az abszolút kedvenc autós játék lett az első pillanattól kezdve. Mindösszesen két negatívumot tudok elmondani a játékról, de ezt is csak halványan merem megemlíteni. Rengeteg versenyt tartalmaz maga az alap játék, sok idő mire végig viszi az ember úgy hogy mindent megcsinál. Nekem ez 70 óra felett volt mire sikerült. Közben a játék néha monotonná tud válni, főleg ha sokáig egyedül játszol vele. Ilyenkor érdemes felrázni a haverokkal, benyomni egy Goliát körversenyt és autózni miközben beszélgettek és szól a zene. Így már egyből megjön az ember kedve újra a játékhoz, ezt tapasztalatból mondom. Ami számomra még egy nagyon picike negatívum volt, hogy a töltő képernyőn láthatóak voltak kenguruk, de magában a játékban nem voltak. Ha esetleg benne lettek volna, én biztos hogy kifutnék az életből, mert akkor már tényleg nem tudnék mit felhozni negatívumként a játékra nézve.

Ja és persze a lényeg. A játék megkapta az Xbox Play Anywhere és Xbox Live platformfüggetlen opciókat. Ezáltal ha Windows 10 van a számítógépünkön akkor a Microsoft Storeból letölthetjük a játékot, és számítógépen is ugyan úgy élvezhetjük. Ha pedig egy barátunk PC-ről játszana mi pedig Xbox-ról, akkor is van lehetőségünk együtt játszani, hisz a játék támogatja a crossplayt.

A teszt szerintem nem lett túl rövid, és talán túl hosszú sem, próbáltam mindent kitárgyalni úgy, hogy meghozzam az ember kedvét a játékhoz, remélem sikerült elérnem. Aki pedig itt maradt, és végig olvasta ezeket a sorokat, amiket idekörmöltem, annak hatalmas pacsi és köszönet. Remélem találkozunk a komment szekcióban! ;)

Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást. Légy te az első hozzászóló!
Értékelések
Összes átlaga:
██████████
10
4 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Lite versions: