background
avatar
Adam815
Szint: 8
12 éve tag, offline
406 ☀
(JoeJoe)
34 éves, férfi
Somewhere, Magyarország

Egy nagyszerű szimulátoros élmény!

Írta: Adam815, 2013. October 11., játékteszt
Játék: rFactor

2005-ben az ISI kiadta az rFactor című autó verseny szimulátoros játékát. Fő erőssége a fizika és, hogy a közössége készíthet és publikálhat modokat, így mai napig jönnek ki új tartalmak hozzá. Hogy pontosan mi is az rFactor, azt a tesztből megtudhatjátok!

2005 augusztusát írtunk, mikor az 1992-ben alapított ISI (Image Space Incorporated) kiadta az rFactor című játékát. Nem számítottak már újnak ezen a területen. Az F1 Challenge '99-'02 cím sokak számára ismerős lehet, ez is az ő munkájuk néhány régebbi F1 címmel együtt, viszont azokat az EA adta ki. Az rFactort ők fejlesztették és ők is adták ki. A céljuk egy pontos, realisztikus szimulátor készítése volt. Az rFactornak egy Pro változatai is készült, melyet verseny csapatok kaphatnak meg, magánszemély nem vásárolhatja meg.
A játék kétféle módon tölthető le, egy Lite kiadásként (egy autó+egy pálya) és normál kiadásként, melyben több autó és pálya is található, lényegében ez a bolti verzió. A Lite nagyon jó opció, mert kicsi és nincsenek benne "felesleges" dolgok, szóval ha nem kellenek az alap pályák és autók és nem akarunk több mint 1 GB-ot letölteni, akkor jó a Lite verzió. Amúgy mind a két változat teljes értékű a megvásárlását követően, előtte tesztelhetjük időlimites próbaváltozatként.


A játék grafikailag nem tartozik a legjobbak közé. 2005-ben voltak már szebb játékok. Azonban sok játék nem rendelkezett napszak szimulációval, itt ez megtalálható, kicsit a grafika rovására ment, hiszen álló árnyékok emiatt nem voltak számíthatóak a pályákra, a valós árnyékok pedig az akkori számítógépeknek eléggé megterhelő lett volna, így bár a program képes valós árnyékok számítására, eléggé keveset lettek használva. Szerencsére azért jó néhány DirectX9-es képesség ki lett használva. Az autók eléggé szépek (modoktól függően), és a napszak változás jól néz ki. Az autók törnek benne (megint csak modtól függ, mennyire), a gumik füstölnek, a motorok néha rosszabb esetben lángolnak. Belső nézetben jól néz ki a játék és egy ilyen játéknál kötelező is a belső nézet megléte, viszont hiányzik a versenyző animációja. De szerintem ez nem nagy probléma, felejthető hiányosság. Kedvünk szerint állíthatjuk a látószöget, több monitoros lehetőségeink is jobbak így. A sebességérzet szerencsére nagyon jó a programban, azzal is elégedettek lehetünk.

A hangok jók tudnak lenni. Szerencsére az ISI elég jól programozta a hangokat, így elég kellemes tud lenni némely autónak a hangja. Személy szerint imádom az autók hangját a játékban. Vannak persze modok, melyekben ez gyengébb, de összességében jó tapasztalataim vannak vele. Amit hiányolok, azok a környezeti hangok, bár verseny közben nem feltűnő. Kicsit hiányoznak bizonyos effektek is, mint visszhang, mely bizonyos helyeken jól jönne, mint például alagutaknál.


Irányítás... ezzel kapcsolatban rögtön megjegyzem, játszható valamennyire billentyűzettel, és gamepaddal úgy ahogy, de aki komolyabban akar vele foglalkozni, az szerezzen egy jó kormány szettet! Ez a játék igényli a kormányt, a nagy pontosságot, a pontos gázadást, a pontos gázelvételt és akár kuplungot is használhatunk. Támogatja a H-váltót, de szekvenciálisan is válthatunk. Ebben a játékban nagyon szeretem, hogy érzem az autót. Érzem, hol vannak a határai. Érezni az autó és az aszfalt kapcsolatát. Itt nem előre szkriptelt béna megpörgések vannak, itt egy komoly fizikai motor dolgozik. Ahogy fogy a gumink, kezd fogyni a tapadás, ha hidegek, akkor pedig nem tapad rendesen. Ez egy vérbeli szimulátor, ahol tényleg sok apróságra odafigyeltek. Számomra az irányítás élvezetes, mert az autó mindig úgy reagál, ahogy kell. Ha pedig rosszul állítottuk be az autót, rögtön érezni lehet. Ha pedig könnyíteni akarunk a játékmeneten, bekapcsolhatunk segédeket, mint például kanyarodás segéd, automatikus fékezés, automata váltás, stabilitás vezérlés, vagy ABS.

A játékban lehetőségünk van az autók bütykölésére és akár másodperceket javíthatunk az időnkön, ha jól beállítjuk az autót. Személy szerint szeretem ezt csinálni, és mindig elégedettséggel tölt el, mikor egy picit is tudtam javítani az autó valamelyik tulajdonságán. Ha nem akarunk nagyon belemenni a részletekbe, használhatjuk a négy csúszkát, mellyel a tapadást, gyorsulást, alulkormányzottságot és merevségét állíthatjuk az autónknak (mint a korábbi F1 játékaikban). De nagyon finom pici részletekbe is belemehetünk. Váltóáttélezés, guminyomás, felfüggesztés, stb... mind állítható, elmenthetjük a beállításainkat, bármikor vissza is tölthetjük.


Játékmódokban nem bővelkedik nagyon a játék, de azért mégis sok lehetőségünk van. Játszatunk egy, vagy többjátékos módban is. Lehetőségünk van gyakorolni, versenyezni bármelyik pályán bármelyik napszakban, bármelyik versenysorozatban vagy játszhatunk bajnokságot. Akár 24 órás futamokat is játszhatunk valós napszakváltással, pilótacserével, és akár a gépnek is átadhatjuk a volánt. Mivel bármilyen verseny sorozat játszható bármelyik pályán, nem kell ragaszkodnunk az aktuális F1-es versenynaptárhoz, miért ne versenyeznénk a régi Nürburgringen, vagy akár egy kitalált pályán? Bármit kipróbálhatunk megkötések nélkül. Persze, számítsunk helyenként vicces eredményre, egy nem minőségi aszfaltcsíkon egy F1-es autó nem fog úgy tapadni, mint egy épített pályán.

Egyjátékos módban a gépi ellenfelek nem rosszak. Százalékosan állítható az erősségük, agresszivitásuk. Néha eléggé pofátlanok tudnak lenni és kellemetlenül viselkednek, kilökhetik az embert. Viszont rajtunk kívülálló okok miatt is képesek hibázni, akár komolyabb baleseteket is okozni. Így akár taktikánkat is felrúghatják, de akár segíthetnek is, mert nagyobb baleseteknél bejöhet a Safety Car, vagy teljes pályás sárga zászló is lehet. A játékban a szabályok konfigurálhatóak valamennyire, de részben az adott mod határozza meg. Többjátékos módban van lehetőségünk neten és LAN-ban is játszani. Ha kicsi a mezőny, gépi ellenfelekkel kitölthetjük a megüresedett helyeket. Rengeteg rFactor liga létezik, a játék népszerű szimulátoros körökben.
A játékmenet, a versenyek nagyon jók és gép ellen is többnyire élvezetes a játék, egy dologban van hiányérzetem, ez pedig a dinamikus időjárás hiánya. Pálya függő, hogy tudunk-e vizes, vagy száraz körülmények között versenyezni, legtöbb esetben csak szárazon mehetünk napos, vagy borús időben. A legtöbb mod pedig alapból nem is ad számunkra esős körülményekre alkalmas gumikat. Pedig van plugin, mellyel némileg kiküszöbölhető az eső hiánya. Kár ezért a hiányosságért.


Ha már sokat említettem a modokat menet közben, arról is essen szó. A játék híresen jól moddolható a menütől az autókig bármi átalakítható, bármi elkészíthető hozzá. A szimulátoros közösség rengeteg modot készített. Akár legyen szó túraautózásról, legyen szó F1-ről, vagy akár közúti autókról, minden van hozzá. Híres régi és új pályák megtalálhatóak. Formula 1-es modok között is vannak aktuálisak, de akár a 60-as évek autóit is kipróbálhatjuk. Szóval rengeteg lehetőség van, és a modokat le lehet tölteni ingyen, ha már az alapjáték megvan. Azonban van ennek egy árnyoldala is. Vannak ugyan nagyon minőségi modok is, de vannak gyengébben sikerültek is, így előfordulhat, hogy belebotlunk egy-egy rosszabb példányba. Szerencsére nagyon mod gyűjtő oldalakon a játékosok tudnak értékelni, így letöltés előtt tudjuk, mire számítsunk. Szerencsére magyar modderek is vannak, így jó néhány olyan autó is elkészült, ami idehaza eléggé népszerű volt. Szóval akár Trabantot, vagy Ladát is vezethetünk! Egyébként akik szereti a ralit, azoknak sem kell szomorkodniuk, mert az rFactor erre is ad lehetőséget, számos rali autó és pálya is letölthető.

Összességében az rFactor egy nagyon jó, nagyon komoly szimulátor, de lassacskán eljár felette az idő. Vannak hiányosságai, melyeket pluginekkel és modokkal sem lehet már 100%-ban pótolni. Viszont a mai napig nagy élvezet és kihívás a játék, főleg szimulátor rajongóknak kötelező darab!

Az rFactor 2-ről...
Jó hír, az ISI keményen dolgozik az rFactor 2-n, mely rengeteg újítást tartalmaz már a mostani béta változatában. Valósidejű árnyékok mindenütt, szebb fényhatások, valósabb tükröződés, HDR, még jobb gumi szimuláció (kockásra fékezhető gumik, a terhelés alatt a gumik deformálódnak) és végre van nagyszerű dinamikus időjárás is! Persze a fizika is próbál minél tökéletesebb lenni minden téren. Azt hiszem, megéri várni rá! A béta változatok nagyon jók, bár kissé optimalizálatlanok és még grafikailag sem a legjobb, de jó úton halad az ISI, hogy ismét egy remek szimulátort készítsen.


rFactor értékelés pontokba szedve:

+ Komoly, pontos szimuláció
+ Dinamikus napszakváltás
+ Sok mod, nagy közösség
+ Testreszabható
+ Élvezetes egy- és többjátékos versenyek
+ Jó hanghatások
+ Jó irányítás megfelelő kormányszettel
+ Kapcsolható segédek kezdők számára

- Korához képest is megkopott grafika
- A gépi ellenfelek néha túl agresszívak
- A játék minőségét nagyban meghatározzák a modok, vannak köztük rosszabbul sikerültek
- Időjárás hiánya az alapjátékban
- Árkád autóverseny játékokat szeretőknek nem biztos, hogy bejön, kicsit szűkebb réteget céloz meg a játék. (Végül is ez nem is negatívum! :D)

Értékelés:
Grafika:
██████████
70%
Hang:
█████████
90%
Játékélmény:
██████████
100%
Összességében:
█████████
90%
rFactor
rFactor
rFactor
Megjelenés: 2005. August 31. (PC)
Műfaj:
Fejlesztő: Image Space Incorporated
Hozzászólások: 8
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
no avatar
Persze nem is lehet úgy szimulátorozni hogy folyton a speedometert (sebességmérőt) nézed.
0
0
0
0
Razor1911 avatar
Szerkesztésként annyit fűznék hozzá az elöző hszemhez, hogy a LANt Hamachival megoldjuk.
0
0
0
0
Adam815 avatar
Dono: sebességérzet alatt azt értettem részben, hogy az autó tényleg gyorsnak tűnik, mikor 150-200-as tempóval repeszt, némelyik játéknál mikor 300 km/órát ír a kijelző, olyan, mintha 100-as tempóval mennénk. Szerintem itt ez rendben van. Másrészt, megszokás kérdése, egy időután HUD nélkül is lehet érezni, mennyivel megy az autó. Sokat mentem régi F1-es autókkal, később kikapcsoltam a HUD-ot, mert zavart, hogy ott van. Egy idő után már tudtam, hol mennyire szabad mennyi, nem kellett a kilométerórát bámulnom, mennyivel megyek, mert már megszokásból, érzésből és a hangból tudtam, hogy mennyi az annyi.

Egy eredeti F1-es felvételnél sem érzem, hogy mennyivel megy az autó, nem tudnám megmondani pontosan.

Természetesen egy játék sem adja vissza rendesen a sebességérzetet, hiszen nem mozog alattunk az ülés, nem érezzük a G-erőket. Jó, láttam olyan ülést, ami igen keményeket ránt, mikor valaki rálép a pedálra, de ilyen a játékosok 99%-ának nincs.

Az online módról viszont tényleg írhattam volna többet, ligákat sem nagyon említettem, ez jogos!
0
0
0
0
Razor1911 avatar
Nagyon örülok, hogy végre írt egy tesztet erről a játékról.Régebben én is terveztem, viszont ez idő hiányában elmarad.

Van egy kisebb baráti társaság 4 fő, akivel rendszeresen WTCC 2013-s (télen Lada VFTS rally) moddal játszunk, minden pályán 2 verseny.Persze LAN-on.Ha lenne valakinek kedve csatlakozni az írjon egy PM-et.Annyit kérnék, hogy csak azok aik rendelkeznek kormánnyal.Köszi szépen és jó vezetést 😉
0
0
0
0
no avatar
Annyi megjegyzés a teszthez, hogy a sebességérzetet pont hogy nem találták el egy videóban például a kijelző vagy a HUD nélkül nem nagyon lehetne kitalálni a sebességet. De ez nem lényeg. Ja meg lehetett volna egy kicsit bővebb leírás az online (többjátékos) módról, végül is az az igazi élvezete a játéknak.
0
0
0
0
Adam815 avatar
Örülök, hogy tetszik a teszt!

Oh, igen, 85 dollár. Picit soknak tűnhet, de tény, hogy nem az átlag játékosokat célozzák meg vele. "Kicsit" komolyabb ez, mint egy Codemasters-féle F1. Biztos vagyok benne, hogy az rF2-ben sokkal több munka van, mint az F1 játékokban. Már most látszik a bétában, mennyire oda tették magukat fizika terén. Lehet, hogy grafikailag kicsit elmaradott, de a sebességérzet és az összhatás, az "érzés" még egyik általam kipróbált játékban sem volt olyan jó, mint az rFactor 2-ben. Ennek ellenére azt mondom, még van hová fejlődnie, legalább is vannak apróságok, amiket javítani kellene, de ne feledjük, az még béta fázisban van.

Amúgy van demója az rFactor 2-nek, de nem érzem a marketing csúcsának a dolgot, 1 autó ( Corvette C6.R GT2), 1 pálya (Lime Rock Park).

Szerintem két-három autóval és pályával megnyerőbb lenne, persze az autók lehetnének más és más kategóriában. Pl. a BRABHAM-REPCO BT20-at szívesen látnám a demóban a Corvette mellett. Így kicsit soványnak érzem a demót és nem kifejezetten mutat meg mindent abból, amire képes a játék. És még akkor sem lenne az embernek oka nem megvenni esetleg a teljes verziót, ha tetszene, mert az tényleg sokkal többet nyújt, főleg ahogy majd telik az idő, jön hozzá a rengeteg mod.

És csak hogy ne tűnjön ostobaságban az F1 sorozat és ezen játékok összehasonlítása, mégegyszer leírom, mert az rF2-re is vonatkozik: más a célközönség, szűkebb réteget céloz meg az ISI játéka. Szóval nem igazán lehet összehasonlítani őket, az már személyes dolog, hogy az ISI szimulátorát részesítem előnyben.
0
0
0
0
19ati93 avatar
dunc: viszont a 85-ért lifetime a tied szóval 😆

tökéletes teszt,legjobb játék ever 😆
0
0
0
0
dunc33 avatar
Jo teszt! Gratula. Rfactor2-hoz meg annyit fuznek meg hozza hogy menjenek a sunyiba 85dollar-os arukkal!! 😀 (45-ert csak egy evre adjak)
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
8
15 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció