Móka és börtön!

Gépigény.hu, 2016. January 24., játékteszt
Játék: Prison Architect

A Prison Architect egy börtön építős és menedzselős játék a független brit Introversion Software-től. 2015-ben elkészült a Prison Architect, ami látványos minőségi ugrást mutat az előző alkotásokhoz képest méghozzá úgy, hogy azok is nagyon pozitív értékelésűek voltak.

A Prison Architect egy börtön építős és menedzselős játék a független brit Introversion Software-től. Az Introversion Software 1997-ben alakult és jó pár egyedi elképzelésű stratégiai játékot megalkották már, többek között a Multiwinia, Darwinia, DEFCON és az Uplink is az ő munkájuk. 2015-ben elkészült a Prison Architect, ami látványos minőségi ugrást mutat az előző alkotásokhoz képest méghozzá úgy, hogy azok is nagyon pozitív értékelésűek voltak.

A Prison Architect sokáig volt korai hozzáférés módban, mialatt szépen fejlődött, rengeteg közösségi mod, részletes útmutatók készültek hozzá és rengeteg pozitív értékelést kapott már a megjelenése előtt is. Ezért nagy bizalommal vágtam bele a játékba, annak ellenére, hogy nem tudtam elképzelni, mégis mi a fene lehet annyira nagyszerű ebben a börtön építésben, aztán magával ragadott. A játék jelenlegi verziója egyből a kampányba dobja be a játékost, ami mint idővel kiderül, nagyon hasznos, mivel az 5 fejezetben a történet előrehaladtával sok tanáccsal látja el az önjelölt börtönigazgatókat. Persze nem mindenre tér ki a kampány, de sok problémával csak időközben fogunk találkozni inkább a szabad építős játékmódban, ahol szabad kezet kapunk és kedvünkre építkezhetünk.

A történet mód nem hosszú, feltéve, ha azt csináljuk, ami a feladatunk és gyorsan elérjük a kitűzött célokat. A szabad építős módban lehet több időt eltölteni, ahogy én is tettem. Többször is nekiveselkedtem egy optimális, jól működő börtön megépítésének. Azért többször, mert egyszerűbb volt az alapoktól újrakezdeni, mivel ügyelnünk kell minden elem elhelyezésére, ha gondoktól mentes börtönt szeretnénk, mivel az elítéltjeink hajlamosak mindenhol próbálkozni, ahol csak lehet. Legutóbbi próbálkozásra már indokoltnak láttam a tervező funkció meglétét és használatát, amivel egyszerűen a falak és tárgy helyét tervezhetjük meg. Mindent tetszés szerint helyezhetünk el, de a börtön optimális működése érdekében be kell tartanunk pár szabályt, amit csak tapasztalat révén ismerhetünk meg.

Miután maréknyi munkás brigádunkkal felépítettük a börtön alapvető épületeit, mi magunk dönthetjük el mennyi és milyen elítéltet vállalunk. Persze ezzel arányosan a személyzetet is mi magunk bérelhetjük fel, sima, kutyás és fegyveres őröket, szakácsokat, takarítókat, pszichológust és hasonlókat. Természetesen minden egyszeri és napi költségekbe is kerül, ezért ügyelnünk kell a börtönünk pénzügyeire is, kivéve ha kikapcsoljuk azt, mert erre is van mód. A legnagyobb bevételünket maguk a rabok megléte biztosítja, ugyanis a rab biztonsági szintjétől függően kapunk pénzt és pár támogatást, amelynek követelményit teljesítve szép summát kapunk. Rabokat négy biztonsági szintből választhatunk, akik reggelente fognak érkezni és összesen ötféle biztonsági szintet állíthatunk be nekik. Ez például azért fontos, mert a termeket biztonsági szintenként korlátozhatjuk és más időbeosztást is szabhatunk ki a raboknak. Így akár külön börtönblokkokat is csinálhatunk veszélyesebb raboknak. A rabok elhelyezése csak egy dolog a sok tényező közül, amire ügyelnünk kell, ilyen például az éhség, ruházat, környezet, különböző függőségek, csak hogy párat felsoroljak. Ha most minden egyes tényezőre kitérnék, akkor ez a teszt tízszer hosszabb és persze inkább útmutató lenne, de inkább meghagyom, hogy mindenki maga fedezze fel a játék mélységeit, mert van bőven neki, a nagy szabadság, sokrétűség és a jó programozás révén.

Hogy érdekes dolgot említsek: Egyszer csak észrevettem, hogy a szuper magas biztonsági blokkban éheznek a rabok, annak ellenére, hogy volt konyha, kantin és a felszolgáló pulton az étel. De rájöttem, hogy a szomszédos konyhából egy buzgálkodó konyhás valószínű áthordta a tálcákat a másik kantinba, mivel ott halmokban állt a tálca, persze ez a script hibája, de ez is a játék szabadságát szemlélteti. Nincsenek előre leprogramozott nagy scriptek, kicsi, jól kitalált részek alkotják az egészet. Egy további plusz, hogy a játékban sok a választható nyelv, közöttük megtalálható a magyar is.

Grafikailag a játék egyszerű, letisztult, a célnak tökéletesen megfelelő, 3-400 férőhelyes börtön nagyságnál nálam jelentkezett az fps leesése, remélhetőleg ez javítva lesz, mert a környező területeket megvásárolva még tovább is bővíthetjük a börtönünket. Zene csak néha kampány alatt volt, de a hangok terén hozza az átlagos szintet, inkább háttérzajok dominálnak, mint általában egy stratégia játéknál.

Számomra ez a játék nagyon el lett találva, megvalósítása és stílusa is egyedi, jó volt benne megvalósítani amiket elterveztem, sok időre le tudott kötni, csak úgy repül vele az idő. :)

A kicsikém :)
Értékelés:
Grafika:
█████████
90%
Hang:
██████████
80%
Design, művésziség:
█████████
90%
Játékélmény:
██████████
100%
Újítások, ötletek:
██████████
100%
Összességében:
██████████
100%
Prison Architect
Prison Architect
Prison Architect
Megjelenés: 2015. October 06. (PC)
Műfaj: , ,
Fejlesztő: Double Eleven, Introversion Software
Hozzászólások: 4
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
WeKing avatar
asszem eljött az ideje hogy ismét feltegyem, azóta már jött pár frissítés/tartalom bővítés 😃
egyébként ráférne egy frissítés a tesztre mert már egy ideje van olyan mód benne hogy rabként kell tevékenykednünk a börtönben 😀 ez nagyon jó húzás a készítőktől mivel így akár saját börtönünket is kipróbálhatjuk hogy mennyire jó. én sokszor teszteltem le az enyémet, valamiért az egyszerűbb börtönökből nehezebben tudtam megszökni, míg a zsúfolt, technikailag fejlettebb börtönök rendszerét jobban kitudtam játszani.. de lehet csak én vagyok noob vagy nemtom 😃 nekem steames így mások börtöneit is kitudom próbálni rabként, a saját alkotásainkat is megoszthatjuk másokkal. ha jól tudom már vannak női rabok is. bocs hogy belekontárkodok a tesztbe de gondoltam ezzel egy kicsit kiegészítem mert számomra ez az egyik legjobb dolog a játékban. mármint a szökés mód 😃 gépigénytől sem kell félni, a régi gépemen is elment bár a felbontás borzasztó volt 😃 DE MENT! 😃
0
0
0
0
Tyrion Lannister avatar
Ezt szépen kifejtetted! Jó munka, Admin Úr!
0
0
0
0
Klaas avatar
Már szemezek a játékkal egy ideje. Ez egy jó teszt lett ami meghozta hozzá a kedvem. Gratulálok hozzá!
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
█████████
9
4 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció