Néhány nap és bemutatkozik a Half-Life: Alyx
Több pletykát követően a Valve végre hivatalosan is megerősítette, hogy készül a következő Half-Life, amely sajnos nem a várva várt harmadik rész lesz, de sokan valószínűleg ennek is örülni fognak.
A népszerű széria következő része a Half-Life: Alyx, amely a cég „flagship VR játéka” lesz. Egyelőre csak a projekt létezését erősítették meg, de szerencsére már nem kell sokat várnunk a játék hivatalos leleplezéséig sem.
Eddig úgy tudtuk, hogy az idei The Game Awards ceremónián leplezik majd le, de mint kiderült, erre már november 21-én 19:00-kor sor fog kerülni. A jelenlegi információk alapján kizárólag VR headset birtokában lesz játszható, de állítólag az egérrel és billentyűzettel történő irányítás lehetősége is felmerült, viszont mivel elsősorban a VR-ban rejlő lehetőségek feltárása céljából kezdtek bele a projektbe, így valószínűleg az alapoktól kellene ismét felépíteni a játékot. Tehát a Half-Life: Alyx valószínűleg marad VR-exkluzív, de nincs kizárva, hogy meglepik majd a rajongókat.
Műfaj: Akció, Kaland, FPS
Fejlesztő: Valve
Lásd Duke Nuke Forever. Évtizedekig készült talán még talán az 1998as E3-on lett bemutatva a videó róla, és akkora elvárások voltak hogy akármit csináltak 10+ év alatt, kevés lett volna. Mint egy új MMO esetében. Jelenjen meg időben, de legyen benne a WoW 15+év alatt kiadott mennyiségű tartalom. Vállalhatatlan, vagy bevállalod és anyáznak, lásd Star Citizen.
Véleményem szerint sokan akik most várják a HL3-at a HL 1 is megvolt, és az azzal érkezett FPS "újítások" ma már bőven kevésnek minősülnének, és nem csak a grafika de főképp a játékmenet terén.
Ma mit várnának a játékosok egy HL3-tól? Eszméletlen grafikát, HL1-2 által meg nem válaszolt kérések megválaszolását, feszítővasat, és talán gép irányította társakat. Ezek egy mai fps-ben kevesek már.
Valaki mindig felhozza és szinte mindig (ha nem mindig) csak ezt hozzák fel, holott annyira vészesen nem hasonlít a két helyzet. DNF konkrét bejelentést kapott trailerrel, folyamatos halasztások voltak, fejlesztő váltás, jogi perek, stb. A megjelenésére már közel sem volt akkora a hírneve, és maga a megjelenés is annyira hirtelen és szótlanul jött hogy a legtöbb emberből csak egy meghökkenést váltott ki legfeljebb.
Viszont ha már úgy is a Valve-ról van szó, miért nem a TF2-t hozzuk fel példának? Az is rengeteget csúszott, teljesen átalakult fejlesztés alatt még azután is hogy kapott egy trailert, és mégis, 12 éve folyamatosan az egyik legjátszottabb és legismertebb multiplayer, és azóta is tartja a helyét a top10-ben Steamen.
DNF-et azért hoztam fel hogy a várakozás idővel párhuzamosan nő az elvárás is. És kevés játék tud megfelelni az elvárásoknak, ha hosszú idő telik el az előző része óta.
Jellemzően 1-4 év amit el szoktak viselni a játékosok szerintem. Többnél már aránytalanul megugrik az elvárás, de nagyon.
Imperium Galactica 2 1999-es, Warcraft 3 2002-es, C&C Generals 2003-as, HL2 2004-es...és még lehetne sorolni mely 10+ éve megjelent játékhoz vár a játékos folytatást és hogy azok mégsem jelentek meg eddig.
Valvehez visszatérve: HL-on dolgozott a Gearbox is ha jól emlékszem. Az a Gearbox aminek most jelent meg a Borderlands 3-a és ami a Fig-en kalapoz a Homeworld 3-ra.
Viszont ha már úgy is felhoztad a Blizzardot:
Starcraft - 1998, Starcraft II - 2010
Diablo II - 2000, Diablo III - 2012
Mindkettő hatalmas siker volt, még úgy is hogy a Diablo III elég szépen alul múlta magát.
Azt se felejtsük el hogy a legtöbb fejlesztő/kiadó a részvényesek kezében van, folyamatosan bizonyítani kell hogy igen, hozzák a pénzt, különben fejvesztések vannak. Ezek is befolyásolják hogy általában milyen gyorsan szülik a játékokat a nagyobb cégek, és mivel ismert címet könnyebb eladni, abból csinálnak többet és gyakran. A Valve teljesen egy magántulajdonban lévő cég, Gaben pedig nem fogja siettetni a címeiket ilyenek miatt.
A Gearbox a spin-offokat csinálta (Opposin Force, Blue Shift, Decay), a fő szériához semmi közük.
Ok bezárt a Digital Reality, de attól még léteznek az IG jogai valahol, az nem szűnt meg, hacsak nem ment át open sourceba...amire volt már példa kevésbé ismert játékok esetében, pl Warzone 2100
C&C esetében a Generalsnak nem lett folytatása eddig, a Generals 2-t az EA lelőtte és az utolsó C&C game a C&C 4 volt 2010-ből ami kb vállalhatatlan folytatása a C&C 3-nak. Azóta kijött egy mobilos C&C és egy böngészős, ami azért nem tekinthető folytatásnak egyik esetben sem. Persze vannak nem hivatalosan C&C másolatok, lásd 8-bit Armies és társai, de azért az nem ugyanaz. Szerencsére a Remastered láz elérte őket, így készül a C&C és C&C: Red Alert 1 remastered...
SC: lehet siker, de a szememben masszív le- és időhúzás volt ahogy a Blizz kiadta az SC2-t. SC 1-be belefért a három kampány egy árba, SC2-nél már nem, hanem kampányonként került 60€-ba, plusz a fizetős 2-4 órás kb 30€-s Nova kampányról ne is beszéljünk és évekbe mire kiadási állapotba került.
Hány év alatt jelent meg az SC2? SC2 wings 2010, swarm 2013, void 2015...fejlesztési idő (2007-2010) + 5 év volt mire összerakták azt amit az SC 1 esetében kb 3 év volt.
D2-3: D2 a kieggel együtt volt a közel tökéletes játék, erre jön a D3, kevesebb karakterrel és kb ugyanazzal felállással...mintha a blizz az EA Sims sorozatot másolta volna: Kiadjuk a Sims 1 alapjátékot majd évek alatt a tucat megvehető kieget amivel egy jó játékká áll össze az egész, majd kiadjuk a Sims2-t ami csak az alap és lehet megint a tucat kieget eladni hozzá ismét, és még a kiegek tematikája is kb ugyanaz...ugyanez van a D2-D3 esetében is, de lehet én látom rosszul. D4-nél vajon mi lesz?
És igen a részvényesek diktálnak, de ettől még nem kell tapsikolni a béna döntéseiknek, legyen szó akármelyik fejlesztő-kiadóról. A részvényesek nem vizsgálják a piacot, nem mérik fel az igényeket, rossz esetben lövésük sincs a cég működéséről, csak a következő negyedéves-féléve-éves pénzügyi jelentésből látják mit is csinál a cég nagy vonalakban és meghatározzák a jelentések alapján az elvárt $ részesedésüket a következő osztalék kifizetésekor. Ha lett volna csöppnyi eszük, akkor mindent megtettek volna, hogy a Bioware és Blizz ne veszítsen el kulcsfontosságú embereket és ne feküdjön le a Blizz az Activisonnek...Blizz is hozott nem egy rossz döntést az évek alatt, kezdve az Activision beengedésével, ahogy az Ubi is az AC masszív rókabőrözésével és az Anno sorozat majdnem kinyírásával a 2205-el, de lehetne említeni tucat más fejlesztőt és kiadót is: EA, Bioware, Epic, Cryptic, PWE, Wargaming, Maxis...
Gearbox: na igen akkor onnan volt ismerős a nevük, az Opposing force az jól sikerült kieg volt, hozta azt, amit akkor elvártunk tőle: új fegyverek, új mechanikák, kellően hosszú játékidő. És zseniális volt hogy másik szempontot mutatott be. Ilyen kiegek ma már nem készülnek...textura pack, mappack, jó esetben 2-4-8 óra kampány és jó esetben mehet a 30$-s árcímke rá, rossz esetben a 60$-s és eladják Cod MW3-ként....
SC: Én se csíptem soha sem az üzletpolitikájukat, de nem is erről volt szó. Egyébként a multija miatt volt mindig is nagy szám, nem kifejezetten a kampányok voltak a lényegek, még ha jók is voltak. A kiegészítőkkel a pvp scene is nagy változásokon esett át, az diktálta inkább a kiadások időzítését, nem csak az hogy mikor lettek kész. Mondom, nem értek egyet azzal amit csinálnak, de ettől még sikeres volt, és most ezt vitattuk.
D3: Mint korábban is írtam, a Diablo 3 alulmúlta magát, bottal sem nyulnék hozzá, de ettől függetlenül ugyanúgy egy sikeres release volt. Hát még mi lett volna akkor ha jó és innovatív is lett volna.
Szerintem se kéne a részvényeseknek tapsikolni, személy szerint nem is szoktam, de sajnos működik, és ehhez vannak hozzá szokva az emberek. A problémák amiket leirtál pont azok amik miatt az a szokásos hogy minél gyakrabban, kötelező határidőkkel jelenjenek meg új részek a megadott vízízű formulákra építve. Ettől még lehet másképp is. A Valve úgy érezte hogy nem tud kiadni egy méltó új részt, és mivel nincs kinek felelniük, nem is adtak ki még(?) semmit.
Azonban VR játék lesz, mely felvet azért egy két kérdést.