Merülj bele a jövőbe: mit tud a virtuális valóság a mobilodon?
A virtuális valóság ma már bárki számára elérhető, ráadásul akár egyszerűen, a telefon segítségével is.
A sci-fi regények és filmek egyik kedvelt témája volt évtizedeken keresztül az, hogy a szereplők egyszer csak a valódi világból kiugorva egy virtuális környezetbe kerültek. Neo köré a Mátrix filmekben futurisztikus városok épültek, helikoptert vezethetett, egzotikus küzdőtéren gyakorolhatott harcművészetet és így tovább. Ami korábban csak elképzelt jövőnek számított, az ma már valódi technológia, a virtuális valóság évek óta egyre komolyabb élményekkel érhető el különféle eszközökön.
Az angol megnevezés alapján VR-nek is rövidített technológia először olyan headsetekkel működött, amelyeket számítógéphez lehetett csatlakoztatni. Ezekben a fejre erősített eszközökben két külön mini kijelző közvetít térhatású képet néhány centire a szemünktől, ezzel olyan optikai illúziót nyújt, mintha valóban egy másik világba látnánk bele. A headsetek szenzorai pedig abban segítenek, hogy amikor megmozdítjuk a fejünket, vagy valamilyen irányba lépünk, hajolunk, a számunkra megjelenített világ is ennek megfelelően változik, mintha tényleg "odaát" mozognánk, nézelődnénk.
Gépekről mobilra
Mivel a VR-környezetek előállítása komoly számítási feladat, ezért a legelső headseteknek még szükségük volt a kábellel csatlakoztatott erős számítógépekre, ilyenkor a PC végzi a teljes háttérmunkát, míg a headset tulajdonképpen a megjelenítést végzi és a szenzorok információit közvetíti a mozgásról.
Azóta viszont egyre kisebbek a szükséges alkatrészek, és egyre kompaktabb eszközökbe lehet összezsúfolni annyi hardveres erőt, hogy már akár számítógép nélkül is működjön a VR-élmény. A Meta Quest, a Pico vagy a nemrég bemutatott Apple Vision Pro olyan eszközök, amelyeket már nem kell külön számítógéppel összekapcsolni, hiszen minden funkciót önállóan végeznek. Tény, hogy ez gyakran valamivel gyengébb teljesítményt, kisebb felbontást jelent, de a technológia gyorsan fejlődik és sokaknak az a legfontosabb, hogy a virtuális világban bóklászva ne essenek át a PC-hez vagy játékkonzolhoz kígyózó vezetéken.
Végül pedig elérkeztünk a mobilos VR-ig, ami igazából egy magától értetődő folyamat. Egy mai, középkategóriás vagy erősebb telefon ugyanis már mindent tud, ami a virtuális világ megjelenítéséhez és használatához kell: a kijelző elég jó felbontású ahhoz, hogy kettéosztva a két szemünkre külön küldjön képet, a beépített szenzorok pedig kiválóak arra, hogy észleljék a készülék mozgását. Nincs tehát másra szükség, mint valamilyen "keretre", amellyel a fejünkhöz erősíthetjük a telefont és a megfelelően a szemünkre irányíthatjuk a képet - és persze esetlegesen olyan kiegészítő vezérlőkre, amelyekre minden más VR eszköz is támaszkodik, ezek a kezünkbe simuló kontrollerek, amellyel megérinthetjük, irányíthatjuk az elképzelt világ tárgyait.
Hogyan csinálhatok VR-eszközt a mobilomból?
Általánosan igaz, hogy minél erősebb egy telefon hardvere és minél nagyobb felbontású a kijelzője, annál biztosabb, hogy képes a virtuális valóságot is kiszolgálni. A legtöbb olyan telefon VR-képességeiben például biztosak lehetünk, amelyek a gamer kategóriába tartoznak: a játékok futtatására kifejlesztett készülékek erős rendszerchippel, gyors képfrissítésű, nagyfelbontású kijelzőkkel a virtuális valóságot is jól kezelik.
Egyébként pedig érdemes a számunkra szimpatikus készülékek adatlapján nézelődni, valamint a VR-appok kompatibilitási listáit böngészni, hogy meggyőződjünk arról, a kiválasztott mobil el tudja-e látni ezt a feladatot.
VR-alkalmazásokhoz egyébként nem kell feltétlenül kiegészítő sem: vannak olyan szórakoztató appok és játékok, ahol egyszerűen a telefon kijelzőjén megjelenő kép a lényeg, és a nézetet a készülék forgatásával, mozgatásával változtathatjuk. A VR fejlesztésének oldalága az AR (augmented reality, azaz kiterjesztett valóság) szintén egyre több mobilappban megjelenik. Itt egyszerre látjuk a telefon kamerája által megjelenített képet és a valós térbe helyezve virtuális elemeket. Ilyen módon elérhető már például olyan lakberendező app, amely a valódi lakásunkba virtuális bútorokat illeszt, de olyan segédek is letölthetők az alkalmazásboltokból, amelyek a szoba vagy bútorok valós képe alapján virtuális mérőszalagot mutatva segítenek méretezni azokat.
A komolyabb VR-alkalmazásokhoz azonban valóban nem árt a fejre helyezhető extra. Egyes gyártók saját készülékeikhez már kifejlesztettek ilyeneket, a legtöbben talán a Samsung Gear VR sorozat tagjait ismerhetik. Ebbe a Galaxy készülékek pattinthatók be, hogy aztán teljes értékű VR-headsetként használhassuk.
Van azonban szinte "csináld magad" megoldás is, a Google Cardboard ugyanis egy szabadon letölthető sablon, amelyet kinyomtatva magunknak hajtogathatunk fejre illeszthető adaptert a telefonunkhoz.
Ugrás a Mátrixba!
A mobilos VR világa még csak most ért a fejlődés gyorsabb szakaszába: az egyre erősebb telefonok, egyre szebb kijelzők manapság már lehetővé teszik, hogy a fejlesztők is egyre többet tudó alkalmazásokat készítsenek. Érdemes folyamatosan követni az újonnan megjelenő appokat és a VR-képes készülékeket, mert a szórakozásnak egy igazán újszerű formáját próbálhatjuk ki velük.