KOTOR Apeiron: a fejlesztőcsapat szeretné, ha a Lucasfilm mégis engedélyezné a projektet
Nemrégiben olvashattátok, hogy a Lucasfilm leállította a rajongói Knights of the Old Republic Apeiron projektet, vagyis a klasszikus játék Unreal Engine 4-be való átültetését. Sajnos igazából várható volt, hogy ez be fog következni, ugyanis hasonló projektek esetében szintén hasonlóan léptek fel a jogtulajdonosok. Ami meglepő az az, hogy a projekt leállítására felszólító levelet több mint 3 éves fejlesztési idő után kapta meg a Poem Studios.
A Poem Studios természetesen a kérésnek eleget téve befejezte a munkálatokat és teljesítette a levélben foglalt egyéb kérést is. Ennek ellenére úgy döntöttek, nem adják fel, és válaszukban arra kérik a Lucasfilmet, hogy fontolják meg a döntést, (ebből kiindulva még nem semmisítették meg az elkészült kódokat, amelyet szintén az említett levélben kértek tőlük) ugyanis – ahogy az a válaszukban is olvasható – nem egy rebootról van szó, hanem a már meglévő játék aktív közösségével újítják fel a mára már divatjamúlt grafikát. Az Apeiron az eredeti játék modifikációja, tehát mindenkinek birtokolnia kell egy eredeti példányt is. A Poem Studios néhány hasonló esetet is megemlített, amikor a készítők hivatalos engedélyt kaptak a rajongói projekt folytatására.
A teljes levél elolvasható itt. Sajnos egyelőre nem érkezett rá válasz és lehetséges, hogy már nem is fog, de azért a remény hal meg utoljára.
Műfaj: Szerepjáték
Fejlesztő: BioWare
Viszont a felszólító levélnek nem tettek eleget, már ha a felszólító levélben tényleg az szerepelt, hogy töröljenek minden ezzel a projekttel kapcsolatos anyagot. Vagy ha mégis töröltek és utána kérnek engedélyt akkor valaki fordítva ül a lovon. Így is, úgy is problémás az eset.
Elhiszem hogy könnyebb bocsánatot kérni, mint engedélyt, de minden esetben a jogtulajdonosé az utolsó szó. Ha nem lát benne profitot, nem fogja engedni. Márpedig jelenleg ~9€ a Steamen a Kotor 1, ami nem sok egy 15 éves játékért, de nincs is benne szerintem akkora profit, hogy a jogtulajnak megérje ezzel a projekttel való foglalkozás.
Ha meg a jogtulaj kikötése fizetős remake lenne, akkor meg ki tudja mennyiért árulnák, de tippre 20-30€ lenne. Ha jól tudom az Unreal motort bárki használhatja, de ha pénzt kap a munkájáért, akkor kell csak a motor használatért fizetnie, így persze azt a játékosnak kellene kifizetnie.
1:
A jogtulaj nem arra utasította őket hogy adják át a kész anyagot, és ő majd csak ráteszi a nevét és kiadja zsetonért.
2:
Engedély nélkül álltak neki. Teljesen mindegy hogy ők ingyen akarták kiadni, vagy hogy az alapjáték kell-e hozzá vagy sem. Lehet hogy jóhiszeműen jártak el, hogy modolással meg tudják oldani hogy ne kerüljenek szembe az EULA, TOS, jogtulajdonos szentháromsággal, de nem jött be.
Személy szerint egy felújított Kotor 1-ért pláne ha Unreal 4 motor lenne alatta, simán fizetnék 30€-t is, mert tudom hogy megéri, mind élményben, mind játékidőben.
Inkább ezt kellene felújítani, nem egy 2012-es játékot (AC 3).
Ma már én ott tartok hogy a kiadó neve messze nem garancia a minőségre, ahogy a fejlesztő neve sem. Nem rendelek elő/vásárolok vakon Ubisoft játékot, mert Ubisoft, vagy Bioware játékot mert Bioware.
- Bioware, Mass Effect 1-2, Mass Effect 3 vége miatt -1 pont, Andromedat megnéztem, amit mutattak belőle tetszett, megvettem, EA lelőtte az egész trilógiát, Andromeda befejezetlen, -1 pont
- Petroglyph, Empire at War, Grey Goo, 8-bit sorozat, akkor megnézem az új termékét, pl Forged Battalion, és megnézem tényleg megéri-e az árát. Ez esetben nekem nem érte meg, csalódás, refund, -1 pont nekik is.
- BlueByte, Anno2205 visszalépés volt, így -1 pont, Anno1800 a videók alapján visszatér az Anno1404 játékmenethez, így próba lesz belőle mindenképp majd februárban
- Massive, Division 1, free hétvégén megnéztem, tetszett, megvettem, remek volt mikor kijött, utána két év alatt kinyírták a szememben patchről patchre, -1 pont, márciusban megnézem mit művelnek a Division 2-vel és meglátjuk egy free hétvége után lesz-e belőle vásárlás vagy sem
Mass Effect 1: kelet európai verzió, kiadó: CD Projekt. Noha a fordítás jól sikerült, nem volt benne komoly baki, a verzió problémás lett, ugyanis míg az azonos patchszinten lévő angol verzióra simán felmentek a DLC-k, a kelet európai verzióra egyik sem települt. Külön patch kellett volna hozzá, ami nem is tudom hogy végül elkészült-e, de hogy egy fordítás miatt külön kell patchelgetni ráadásul ezek a patchek sokkal lassabban is érkeztek, az szerintem probléma.
Witcher 1: a harcrendszert olyan szinten nem bírtam megszokni benne, hogy 1 óra szenvedés után feladtam.
Witcher 3: első fél órán nem bírtam átvergődni, olyan mértékben unalmas és motiválatlan volt a kezdés, hogy azóta sem próbálkoztam vele. Talán majd egyszer valamikor.
Sajnos a twitter poszt azóta már törölve lett, úgy hogy nem tudom mit írtak azon kívül amit a google fordító segítségével idéznek itt.
- igen, elkövették a jogsértést, és
- igen felszólításra törölték a fájlokat és
- nem, többet nem fordul elő, különben fizetni fognak x összeget a jogtulajdonosnak.
Ennyi. Persze bővebben megfogalmazva és közel sem ennyire érthetően, de kb ezzel lenne lezárva az ügy.
Ügyeskedhetnek utána, már ha van kedvük...
Én ott kezdeném hogy engedélyt kérnék rá, mielőtt egyáltalán 1 percet is beleölnék.
Ha engedély hiányában valaki elkezd egy ilyen munkát, azt gondolván hogy nem lesz leállítva, az nem tudom hol élt eddig. Nem ez az első eset, és nem is az utolsó.
Az meg hogy ha saját szórakoztatásukra modolgatnak egy játékot olyan mértékben, ami megszegik az EULA és TOS rendelkezéseket, amiket elfogadtak mikor feltelepítették a játékot, majd bejelentik ország világnak hogy modolgatnak és jön a jogtulajdonos levele hogy ejnye, ezt nem kellene, töröljenek minden érintett fájlt, vagy bünti lesz és ahelyett hogy törölnék, itt az Interneten ország világ elé tárják hogy megszegték a fenti egyezségeket és a csúnya jogtulaj bácsi még törölteti is velük, de ők azért sem törölik, hátha most engedik mégiscsak. Hogyne...
És az anyja gépére áttöltött backuppal sokra mennek. Meglesz, de kb senki sem láthatja. Persze elvégezhetik a fejlesztést amire vállalkoztak, majd fellöheti akárhová és hátha onnan elterjedhet, de max ennyi. Nem sokat fognak elérni vele. Esetleg egy komolyabb pénzbüntit kapnak ha nem tudják bebizonyítani hogy nem ők voltak. Tisztára megéri a hobbi projekt. Pénz sem lesz, sőt még bünti is jöhet.
Itt lehet szidni a jogtulajt, hogy merészel ilyet tenni szegény hobbifejlesztőkkel, de azok a szegény hobbi fejlesztők éppen csak engedélyt felejtettek el kérni és az EULA meg TOS nem azért van a szoftverek telepítése elején, hogy az 1 bites usernek legyen mit elnyomkodnia vagy hogy az install eggyel több lépésből álljon. Az azért van ott, hogy a jogtulaj meg tudja védeni a termékét és ne éljen vele vissza boldog, boldogtalan. Persze ennek is van hátulütője, nem is kevés, de jobb rendszert még nem találtak ki.
Én is szívesen játszanék jó pár minőségi felújított játékkal, de azoknak nem ez a módja.
A Kickstarter és Fig oldalakt erre találták ki. Hajrá.
Bár érdekes lenne egy olyan gyűjtést/befeketetést látni, ami úgy kezdi:
1st goal: 40m$ for game rights
2nd goal: 100.000$ for game developing (remaster Kotor 1 with Unreal4 engine for 20$)
3rd goal: as much as you can give for Unreal 4 licencing cost (so we still can buy at least 1 cheeseburger/developer/day for one year)
De szerintem nem fogják tudni megvenni a jogokat ottani gyűjtésből, mert nem hinném hogy az EA vagy Disney eladná azokat.
Bár amekkorát bénázott az EA nem lenne csoda ha máshová kerülnének az SW játék jogok.
Sajnos egy ilyen project messze van attók, hogy a Disneyt bármennyire is izgatná.
Lássuk be: hatalmas potenciál van az SW világában és fizetőképes közönség is van rá. Csak éppen megfelelő termék nincsen. És amíg az EA úgy áll hozzá hogy a single halott, addig nem is biztos hogy lesz épkézláb játék a témában.
Az hogy a Disney most ezt a témát nyomja az nagy kaland, majd kinövi. Ha mégsem, majd rájön amikor egyik sikervárományos filmje a másik után hasal el.
Lásd Star Trek eredeti sorozat. Kb végig lehet követni azon is, hogy az adott rész gyártási évében mi volt az "uralkodó" nézet. De ugyanez megvan más téren is, pl Hollywoodi mozifilmek. Jöttek trendek és továbbálltak. Persze kár hogy bele erőltetik mindenbe, még abba is ahová nem való, de mivel náluk a buksza, ők diktálnak. Mi mint fogyasztó csak egyet tehetünk, mi is a pénztárcánkkal szavazunk, és majd észbe kapnak.