Menu
KOTOR Apeiron: a fejlesztőcsapat szeretné, ha a Lucasfilm mégis engedélyezné a projektet
Szerző: xoki, 2018. október 22., hír

Nemrégiben olvashattátok, hogy a Lucasfilm leállította a rajongói Knights of the Old Republic Apeiron projektet, vagyis a klasszikus játék Unreal Engine 4-be való átültetését. Sajnos igazából várható volt, hogy ez be fog következni, ugyanis hasonló projektek esetében szintén hasonlóan léptek fel a jogtulajdonosok. Ami meglepő az az, hogy a projekt leállítására felszólító levelet több mint 3 éves fejlesztési idő után kapta meg a Poem Studios.

A Poem Studios természetesen a kérésnek eleget téve befejezte a munkálatokat és teljesítette a levélben foglalt egyéb kérést is. Ennek ellenére úgy döntöttek, nem adják fel, és válaszukban arra kérik a Lucasfilmet, hogy fontolják meg a döntést, (ebből kiindulva még nem semmisítették meg az elkészült kódokat, amelyet szintén az említett levélben kértek tőlük) ugyanis – ahogy az a válaszukban is olvasható – nem egy rebootról van szó, hanem a már meglévő játék aktív közösségével újítják fel a mára már divatjamúlt grafikát. Az Apeiron az eredeti játék modifikációja, tehát mindenkinek birtokolnia kell egy eredeti példányt is. A Poem Studios néhány hasonló esetet is megemlített, amikor a készítők hivatalos engedélyt kaptak a rajongói projekt folytatására.

A teljes levél elolvasható itt. Sajnos egyelőre nem érkezett rá válasz és lehetséges, hogy már nem is fog, de azért a remény hal meg utoljára.

Ajánló
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Hozzászólások: 17
MaximumGame avatar
20 napja | 2018. 10. 23. 14:25:48
#
;) RESPEKT !!!!! Én fizetnék is érte ha jönne !!!! Egyszerűen nem készül jobb SW játék még a Kotornál :)
no avatar
21 napja | 2018. 10. 22. 18:36:14
#
Érdekes, többnyire csak a leállított projektekről szólnak a hírek, az engedély nélkül megkezdett, majd végül mégis engedélyezettekről nem nagyon cikkeznek.

Viszont a felszólító levélnek nem tettek eleget, már ha a felszólító levélben tényleg az szerepelt, hogy töröljenek minden ezzel a projekttel kapcsolatos anyagot. Vagy ha mégis töröltek és utána kérnek engedélyt akkor valaki fordítva ül a lovon. Így is, úgy is problémás az eset.

Elhiszem hogy könnyebb bocsánatot kérni, mint engedélyt, de minden esetben a jogtulajdonosé az utolsó szó. Ha nem lát benne profitot, nem fogja engedni. Márpedig jelenleg ~9€ a Steamen a Kotor 1, ami nem sok egy 15 éves játékért, de nincs is benne szerintem akkora profit, hogy a jogtulajnak megérje ezzel a projekttel való foglalkozás.
Ha meg a jogtulaj kikötése fizetős remake lenne, akkor meg ki tudja mennyiért árulnák, de tippre 20-30€ lenne. Ha jól tudom az Unreal motort bárki használhatja, de ha pénzt kap a munkájáért, akkor kell csak a motor használatért fizetnie, így persze azt a játékosnak kellene kifizetnie.
bitpork avatar
21 napja | 2018. 10. 22. 19:13:12
#
@Palanova: A probléma ott kezdődik, hogy mások munkáján akar a jogtulajdonos hízni és ha nem megy akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is. Azért lehetnének tisztában a ténnyel hogy a kockákat (az öreg kockákat) meg lehetne dobni egy ilyen fejlesztéssel ami miatt a heves szívdobogás közben lehet más a kiadóhoz köthető játékot is megvennénk.
no avatar
21 napja | 2018. 10. 22. 19:45:27
#
@bitpork: Én máshogy látom a helyzetet.
1:
A jogtulaj nem arra utasította őket hogy adják át a kész anyagot, és ő majd csak ráteszi a nevét és kiadja zsetonért.

2:
Engedély nélkül álltak neki. Teljesen mindegy hogy ők ingyen akarták kiadni, vagy hogy az alapjáték kell-e hozzá vagy sem. Lehet hogy jóhiszeműen jártak el, hogy modolással meg tudják oldani hogy ne kerüljenek szembe az EULA, TOS, jogtulajdonos szentháromsággal, de nem jött be.

Személy szerint egy felújított Kotor 1-ért pláne ha Unreal 4 motor lenne alatta, simán fizetnék 30€-t is, mert tudom hogy megéri, mind élményben, mind játékidőben.
Inkább ezt kellene felújítani, nem egy 2012-es játékot (AC 3).

Ma már én ott tartok hogy a kiadó neve messze nem garancia a minőségre, ahogy a fejlesztő neve sem. Nem rendelek elő/vásárolok vakon Ubisoft játékot, mert Ubisoft, vagy Bioware játékot mert Bioware.
- Bioware, Mass Effect 1-2, Mass Effect 3 vége miatt -1 pont, Andromedat megnéztem, amit mutattak belőle tetszett, megvettem, EA lelőtte az egész trilógiát, Andromeda befejezetlen, -1 pont
- Petroglyph, Empire at War, Grey Goo, 8-bit sorozat, akkor megnézem az új termékét, pl Forged Battalion, és megnézem tényleg megéri-e az árát. Ez esetben nekem nem érte meg, csalódás, refund, -1 pont nekik is.
- BlueByte, Anno2205 visszalépés volt, így -1 pont, Anno1800 a videók alapján visszatér az Anno1404 játékmenethez, így próba lesz belőle mindenképp majd februárban
- Massive, Division 1, free hétvégén megnéztem, tetszett, megvettem, remek volt mikor kijött, utána két év alatt kinyírták a szememben patchről patchre, -1 pont, márciusban megnézem mit művelnek a Division 2-vel és meglátjuk egy free hétvége után lesz-e belőle vásárlás vagy sem
no avatar
21 napja | 2018. 10. 22. 23:46:26
#
@Palanova: Azért a CDPR nekem garancia a minőségre :D
no avatar
20 napja | 2018. 10. 23. 07:33:37
#
@Hator79: Neked lehet, nekem nem.
Mass Effect 1: kelet európai verzió, kiadó: CD Projekt. Noha a fordítás jól sikerült, nem volt benne komoly baki, a verzió problémás lett, ugyanis míg az azonos patchszinten lévő angol verzióra simán felmentek a DLC-k, a kelet európai verzióra egyik sem települt. Külön patch kellett volna hozzá, ami nem is tudom hogy végül elkészült-e, de hogy egy fordítás miatt külön kell patchelgetni ráadásul ezek a patchek sokkal lassabban is érkeztek, az szerintem probléma.
Witcher 1: a harcrendszert olyan szinten nem bírtam megszokni benne, hogy 1 óra szenvedés után feladtam.
Witcher 3: első fél órán nem bírtam átvergődni, olyan mértékben unalmas és motiválatlan volt a kezdés, hogy azóta sem próbálkoztam vele. Talán majd egyszer valamikor.
szilver avatar
20 napja | 2018. 10. 23. 13:12:21
#
@Palanova: Adom.Witcher 3 számomra sem volt nyerő.1-2 órát játszottam vele de eléggé untam magam.Kingdome Come-ban is ugyanezt éreztem,így az is ment a levesbe.Pedig igen nagy RPG rajongó vagyok.Bezzeg régen a gothic sorozat,majd azt követve a Risen(kivéve 3).Mai napig eljátszogatok velük inkább mint az újabbakkal ELEX csalódás volt a TES sorozat pedig butul,egyszerűsítik már túlságosan is.De majd az új részére azért még kíváncsi leszek hátha...Szóval minden kiadónál/fejlesztőnél vannak gondok,mintha nem önmaguk lennének már,vagy annyira újat akarnak alkotni hogy épp ez okozza a vesztüket.Ez csak az egyéni meglátásom nem kell komolyan venni ha esetleg valaki nem ért egyet. :)
Milton avatar
21 napja | 2018. 10. 22. 23:44:34
#
@Palanova: Magára az adatok törlésére nem adtak (Lucasfilms) határidőt, csak a válasz levélre amiben aláírják (Poem Studios) hogy majd törlik a törölni valót. Feltételezhető hogy vagy nem határozták meg hogy milyen idő előtt törlik, vagy még az általuk meghatározott időn belül vannak.
Sajnos a twitter poszt azóta már törölve lett, úgy hogy nem tudom mit írtak azon kívül amit a google fordító segítségével idéznek itt.
no avatar
20 napja | 2018. 10. 23. 15:55:11
#
@Milton: Ennek nagy része már jogi kérdés. Határidő nem lényeges szerintem, elég ha aláírnak egy nyilatkozatot hogy:
- igen, elkövették a jogsértést, és
- igen felszólításra törölték a fájlokat és
- nem, többet nem fordul elő, különben fizetni fognak x összeget a jogtulajdonosnak.

Ennyi. Persze bővebben megfogalmazva és közel sem ennyire érthetően, de kb ezzel lenne lezárva az ügy.

Ügyeskedhetnek utána, már ha van kedvük...
MaximumGame avatar
20 napja | 2018. 10. 23. 14:27:59
#
@Palanova: Te 3év munkáját az életedből vagyis több akár 10-20 embernek elment ennyi az életéből ! Te komolyan gondolod ha még törölnék is maguknak nem maradna meg 1 példány? ennyire naiv vagy ? Ki az a hülye aki ki törölne több 1000 órányi munkát mert csak kérik ? Bebizonyítani se lehet ilyennél hogy nagy anyjának a gépére átküldik és ott is megmaradhat az egész !
Milton avatar
20 napja | 2018. 10. 23. 15:06:56
#
@MaximumGame: Itt arról van szó, hogy saját maguk is bevallják hogy még nem törölték, és nem "csak kérik" hanem hivatalos felszólítás történt.
no avatar
20 napja | 2018. 10. 23. 15:50:58
#
@MaximumGame: Nem vagyok naiv, de simán el tudom képzelni, hogy ha nem törlik és közben meg aláírnak egy nyilatkozatot hogy elkövették az EULA és TOS megszegést, de felszólításra mindet töröltek és közben mégsem, akkor komoly pénzbünti lehet belőle. persze trükközhet az anyja gépével, kérdés megéri-e neki.

Én ott kezdeném hogy engedélyt kérnék rá, mielőtt egyáltalán 1 percet is beleölnék.
Ha engedély hiányában valaki elkezd egy ilyen munkát, azt gondolván hogy nem lesz leállítva, az nem tudom hol élt eddig. Nem ez az első eset, és nem is az utolsó.

Az meg hogy ha saját szórakoztatásukra modolgatnak egy játékot olyan mértékben, ami megszegik az EULA és TOS rendelkezéseket, amiket elfogadtak mikor feltelepítették a játékot, majd bejelentik ország világnak hogy modolgatnak és jön a jogtulajdonos levele hogy ejnye, ezt nem kellene, töröljenek minden érintett fájlt, vagy bünti lesz és ahelyett hogy törölnék, itt az Interneten ország világ elé tárják hogy megszegték a fenti egyezségeket és a csúnya jogtulaj bácsi még törölteti is velük, de ők azért sem törölik, hátha most engedik mégiscsak. Hogyne...

És az anyja gépére áttöltött backuppal sokra mennek. Meglesz, de kb senki sem láthatja. Persze elvégezhetik a fejlesztést amire vállalkoztak, majd fellöheti akárhová és hátha onnan elterjedhet, de max ennyi. Nem sokat fognak elérni vele. Esetleg egy komolyabb pénzbüntit kapnak ha nem tudják bebizonyítani hogy nem ők voltak. Tisztára megéri a hobbi projekt. Pénz sem lesz, sőt még bünti is jöhet.

Itt lehet szidni a jogtulajt, hogy merészel ilyet tenni szegény hobbifejlesztőkkel, de azok a szegény hobbi fejlesztők éppen csak engedélyt felejtettek el kérni és az EULA meg TOS nem azért van a szoftverek telepítése elején, hogy az 1 bites usernek legyen mit elnyomkodnia vagy hogy az install eggyel több lépésből álljon. Az azért van ott, hogy a jogtulaj meg tudja védeni a termékét és ne éljen vele vissza boldog, boldogtalan. Persze ennek is van hátulütője, nem is kevés, de jobb rendszert még nem találtak ki.

Én is szívesen játszanék jó pár minőségi felújított játékkal, de azoknak nem ez a módja.
MaximumGame avatar
19 napja | 2018. 10. 24. 08:18:58
#
@Palanova: Sajnos akkor kéne tudniuk játékot csinálni :D attól félnek hogy egy Hobbi fejlesztő jobbat készít mint amit ők valaha is tudnának ;) és az gáz lenne ! Én a helyükbe megvenném a jogokat tőlük és átvenném amit eddig csináltak, a fejlesztőkkel együtt !
no avatar
19 napja | 2018. 10. 24. 08:43:04
#
@MaximumGame: Nem félnek attól, de nem is ők fejlesztenek már szerintem, náluk csak a jogok vannak.

A Kickstarter és Fig oldalakt erre találták ki. Hajrá.
Bár érdekes lenne egy olyan gyűjtést/befeketetést látni, ami úgy kezdi:
1st goal: 40m$ for game rights
2nd goal: 100.000$ for game developing (remaster Kotor 1 with Unreal4 engine for 20$)
3rd goal: as much as you can give for Unreal 4 licencing cost (so we still can buy at least 1 cheeseburger/developer/day for one year)

De szerintem nem fogják tudni megvenni a jogokat ottani gyűjtésből, mert nem hinném hogy az EA vagy Disney eladná azokat.
Bár amekkorát bénázott az EA nem lenne csoda ha máshová kerülnének az SW játék jogok.
MaximumGame avatar
19 napja | 2018. 10. 24. 09:25:01
#
@Palanova: Inkább küldenék pénzt :D csak készüljön el :D
Milton avatar
19 napja | 2018. 10. 24. 10:30:26
#
@Palanova: Nem véletlen hogy az EA vette meg/-nek adták el a jogokat. Mostanra már bármi nemű Star Wars termék minden eleme csak és kizárólag a profitról szól, minimális de elég erőforrást fordítva arra hogy azért a közönségnek ne nagyon legyen min hőzöngenie. Az EA nagyon is otthon van a témában, igaz még mindig nehezen tudják palástolni hogy milyen mélyre szeretnének is a játékosok zsebébe nyúlni. Másfelől emiatt nem is kell nagyon attól félni hogy valami olyasmi kerül a játékba ami ellenkezne a Disney SJW nézeteivel, az EA-nek csak az a fontos hogy legyen mit eladni és vegyék azt, ezen kívül mindegy hogy mit.
Sajnos egy ilyen project messze van attók, hogy a Disneyt bármennyire is izgatná.
no avatar
19 napja | 2018. 10. 24. 10:47:06
#
@Milton: Azért pár hónapja, talán egy éve felröppent a pletyka hogy az EA balfogásai miatt az SW jogokat elveszi tőle a Disney, de azóta nem hallottam a dologról.

Lássuk be: hatalmas potenciál van az SW világában és fizetőképes közönség is van rá. Csak éppen megfelelő termék nincsen. És amíg az EA úgy áll hozzá hogy a single halott, addig nem is biztos hogy lesz épkézláb játék a témában.

Az hogy a Disney most ezt a témát nyomja az nagy kaland, majd kinövi. Ha mégsem, majd rájön amikor egyik sikervárományos filmje a másik után hasal el.
Lásd Star Trek eredeti sorozat. Kb végig lehet követni azon is, hogy az adott rész gyártási évében mi volt az "uralkodó" nézet. De ugyanez megvan más téren is, pl Hollywoodi mozifilmek. Jöttek trendek és továbbálltak. Persze kár hogy bele erőltetik mindenbe, még abba is ahová nem való, de mivel náluk a buksza, ők diktálnak. Mi mint fogyasztó csak egyet tehetünk, mi is a pénztárcánkkal szavazunk, és majd észbe kapnak.


Lite versions: