Cyberpunk 2077: csak a megjelenés után leplezik le a DLC-ket
Valószínűleg senki nem lepődik meg azon, hogy a Cyberpunk 2077-hez is rengeteg megjelenés utáni tartalom érkezik majd. Szinte az összes kiadó jóval korábban leleplezi ezeket, de a CD Projekt úgy döntött, inkább csak az alapjáték megjelenése után kezdik el beharangozni azokat.
A CD Projekt Red vezérigazgatója, Adam Kiciński a legutóbbi pénzügyi beszámolón válaszolt néhány szezonbérlettel kapcsolatos kérdésre. Elárulta, hogy ők is a megjelenés előtt terveztek beszélni a jövőbeli tartalmakról, de a legutóbbi halasztás miatt úgy látták jónak, ha csak az alapjáték megjelenése után kerítenek rá sort.
Már egy ideje tudni lehet, hogy a Cyberpunk 2077 is Witcher 3-szintű kiegészítőket is kapni fog a különböző apróbb DLC-k mellett. Ráadásul egy multiplayer mód is készül, amely nem csak egy egyszerű frissítésként fog elérhetővé válni. Valószínűleg a GTA Online-hoz hasonló többjátékos módban gondolkodnak, amelyre a fejlesztők jelenleg különálló termékként hivatkoznak attól függetlenül, hogy az egyjátékos mód lesz az alapja.
Műfaj: Akció, Kaland, Szerepjáték
Fejlesztő: CD Projekt RED
Ez a hasonlat nagyon meredek szerintem...
prológusától a Blood and Wine epilógusáig minden le van írva. Karakterek sorsa, küldetések kimenetele, minden. Na, szóval ennek a guidenak is a megjelenési dátuma dec. 10. Tehát a játékkal együtt jön az is. Vagyis a jövőben érkező ingyenes dlc-k illetve fizetős kiegészítők is benne lesznek a leírásban? Szóval akinek ez megvan az tudni fogja, hogy mit hoz a jövő a többinek meg várni kell a bejelentésig?😆😃
Az már más kérdés, hogy a sim-nél ez túl van tolva, mert míg a Valhalla, witcher, odyssey és cyberpunk megáll 90 euróból, addig a teljes Sims várhatóan 900-ból áll csak meg, ahogy az előző is. (Itt jegyzem meg, az alapjáték is játszható a sims-nél is kiegészítők nélkül.)
Na végre, valami kis önállóság.
Ehelyett azok a hetik mindennek elmondhatóak csak epikusnak nem. Pláne nem hetinek minősíteni.
De odyban is kb dec elején megjelent az első dlc első fejezete, így aki megjelenéskor nekiesett és maxolni akarta annak simán kitartott a dlc-ig. Más kérdés hogy a Legacy of the first blade még hosszú is lett és 10+ órát adott hozzá, azért egy ilyen sztorit dlc mögé zárni nem szép dolog.
De hát pont ez az üzleti modell lényege. A Blood and Wine is egy tök jó érdekes, hosszú tartalom, amit "dlc mögé zártak". különben hogy szedik be a 90 dollárt a játékért? Ha érdektelen a dlc, nem nagyon veszed meg. Persze játékstílus és kondicionálás kérdése, mert egy sims esetében simán megveszi a közösség.
Az meg, hogy mennyi ideig tart ki az alapjáték, játékos függő. Én simán beleteszek egy játékba napi 10-12 órát, más viszont max napi 2-3-at, vagy anynit se. Nem mindegy egy 70-100 órás tartalomnál, hogy mi a játékos intenzitása, mert nekem két hét, másnak meg három hónapnál is több. Amit írtam, az rám vonatkozik. Biztos van olyan, akinél kitart.
60€ alapjáték, 40€ season pass és/vagy 30€ dlc1, 30€ dlc2...ez tiszta sor.
De lehet nem ment át jól. Igen bajom van eleve a DLC-vel is mint műfajjal, de az ody esetében inkább a tartalma az ami bicskanyitogató. Kb mintha egy SW játékban az első fénykard megalkotása lenne DLC mögött, vagy egy CoDban a füstnélküli puskapor...
De azért a pofátlanságnak is vannak különféle fokozatai. Az én szememben ezen a trónon az EA ül a Sims sorozattal. Sims 2 összes dlc után kiadtak egy sims 3-at ami kevesebb volt mint a sims 2 megjelenéskor, bröáf.
Majd az Ubi jobb akart lenni és egy ilyen fontos sztorit dlc mögé zár, holott simán belemehetett volna az alapjátékba, és a dlcbe mehetett volna mondjuk a mitikus lények levadászata, ami kb semmit nem tett a sztorihoz de jó harcok voltak és kellett rá készülni nem is keveset.
Ok, Ody esetében én is lenyomtam két hét alatt, de utána is volt még mit tenni benne, igaz nem olyan intenzitással, mert a hetiket lenyomod és annyi, hacsak nem minmaxolni akarsz.
A DLC azon módja, amit az Ubisoft, a Bethesda, a CDPR, meg még páran csinálnak, simán az üzleti kényszer hozadéka. A piac 40 év alatt megszokta, hogy a játék 60 dollár, miközben a fejlesztési költség nagyon megnőtt. Erre mondták az iparág nagyjai, hogy 90 dollárnak kellene lennie. Ehhez meg az kell, hogy + 30 dollárért adj olyan tartalmat, ami amúgy is benne lenne a játékban. Most aztán mindegy, mit veszel ki belőle, a lényeg, hogy legyen annyira érdekes, hogy a játékosok megvegyék.
Gondolj bele: a wintcher fejlesztése 25 millió dollár (+60 egyéb, főleg marketing költség) volt. A cyberpunk még a legkisebb becslések szerint is ennek négyszereségbe fáj. Még jó, hogy lesznek fizetős DLC-i, mégpedig olyanok, amik elég sokat tesznek hozzá a játékhoz, mint a first blade, különben nem tudnák eladni.
És értem hogy az ubi és társai szeretné ha 100€ lenne egy game, más kérdés hogy értek vele egyet. Mert én úgy gondolom hogy:
magasabb fejlesztési költség -> magasabb ár -> kevesebb eladás -> magasabb ár -> ...
És igen az hogy az elmúlt 30 évben nem nagyon változott a PC játékok alapára az egy kellemes helyzet volt, de ugye ennek kb 5-6 éve vége. És idén láttam először Steamen 70€-s alapjátékárakat.
Az hogy mi növeli a fejlesztési költségeket azt érdemes lenne megvizsgálni, de nem lennék meglepve ha nem a fejlesztők bérének jelentős növekedése (programozó, grafikus, supportos) lenne a fő faktor.
És igen, szerintem sokat tett az alapjátékhoz, és inkább az alapnak része kellett volna hogy legyen, nem plusz fizetős tartalomként beadni. Messze nem "csak" kozmetikai cuccok voltak benne.
Annyit nem értettem hogy miért gond ha pénz mögé van zárva X tartalom, ha az alapjáték is tartalom ami pénz mögé van zárva. Pontosan ezért is kérdeztem rá hogy ennyire az alap ötletből lett kivágva (ezek szerint igen), mert akkor megértem a problémát.
ami igazából egy jóval nagyobb DLC.Egyébként teljesen igaza van, pénzéhesek. Én is az vagyok, ezért van munkám heti 40 órában 😆 Nem tudom miért csinál úgy mintha már most megjelent volna a megvásárolható DLC, de váljon egészségére.
- egyfelől jó ha a játékos az alapjáték vásárlása előtt látja mire számíthat (mennyi fizetős és nem fizetős dlc, mekkora tartalom kb, meddig lesz támogatás)
- másfelől rossz, hogy ahelyett hogy bugtalanítanák a játékot, dlc-kkel foglalkoznak, ahogy anno balhé is volt az ARK esetében (game még EA állapotos bughalmaz, de fizetős DLC már kapható) És persze lehet érvelni hogy ok de a grafikus mit bugtalanítson...biztosan van olyan textúra részlet ami nem 100%-osan illeszkedik vagy hibás vagy szimplán ótvarul néz ki, tehát biztosan tudna rajta javítani - már ha ezt a feladatot a dlc fölé rendelik a managerek.
Értem én hogy a CDPR nem fog ilyen hibákat elkövetni, meg hogy eddig tökéletes dlc-ket adtak ki, de egy kis kétkedés nem árt a vak hit mellett.
Mármint ezzel a 100 éves késéssel még nem adták hozzá az alaphoz ezeket az újításokat, ötleteket, hogy még jobb játék legyen áh miért is tették volna! Biztos nem volt idejük. 😃
Régen ez úgy működött, hogy volt egy nagyon jó játék amibe a fejlesztő mindent és minden ötletét bele adta, csak aztán kapott további tartalmakat évek után ha jól fogyott alap, hogy ne lehessen megunni.
Ma már meg még játék megjelenés előtt lehet tudni, hogy DLC lesz... 😊 és azt is hogy mik és mennyi. Ugyan már...
Itt most úgy van előadva, hogy ők nem olyanok, hogy már bejelentik megjelenés előtt... Hát a pofám szakadna le ennyi év késes után még egy ilyet bejelenteni, előre... 😂
Különben engem nem érdekel a játék és nem is rendeltem elő, ergo nem emiatt mondom ezeket!
Az sem érdekel ha sosem jelenik meg, sőt az se ha egy hét múlva ingyen lesz Epic Store-on! 😜
Az eredeti release áprilisban lett volna, alig több mint fél évvel későbbre halasztották. Oké, elrontották azzal hogy nem egyből egy tartható dátumot adtak meg, de néha kínomban már tépem a hajamat az emberek miatt, akik ódákat zengnek arról hogy mekkora egy sz*r a CDPR ahelyett, hogy mennének és játszanának valamit amit egy szerintük nem-sz*r fejlesztő készített. A DLC-s dologgal kapcsolatban teljesen egyetértek veled, nem tudom hogy változni fog-e a jövőben a mentalitás ezzel kapcsolatban, de remélem. Teljes játékok kellenek, amiket DLCkkel bővítenek, nem pedig félkész játékok, amiket DLCkkel fejeznek be.
// Ja, mellesleg engem sem érdekel különösebben a játék, nem igazán vonz a világa. Egy új Witcher-nek jobban örültem volna, de ez én vagyok.
Alapesetben nem is írnék ilyeneket, sőt ez a DLC dolog sem csak rájuk igaz, de lassan a kiskegyedben is erről fognak cikkezni minden héten és olyan mintha már vagy 10 éve csak erről lehetne olvasni, jön-jön nem jön, késik, megint késik, nagyon jó.
Ez simán jó egy ingyen reklámnak is magának a játéknak, hogy a csapból is ez folyik, de nálam úgy csapódott le, mint a 100x hallott, látott Wish reklámok.
Soha nem fogok azért venni valamit, mert nyomják az orrom alá. Inkább csak ellenszenvet vált ki belőlem az ilyen.
Lehet fel keresek egy pszichológust. 😃
A CDPR viszont abban kilóg itt a sorból, hogy nekik ingyenes lesz az összes DLC, tehát nem azért adják ki, hogy még többet húzzanak le rólad.
Hogy mégis miért akkor? Szerintem egyrészt, hogy hosszabb távon fenntartsák az érdeklődést a játék iránt, másrészt azt már bebizonyították, hogy kritikán aluli a munkaszervezésük, szóval szerintem egyszerűen csak nem merték az idő közben jött plusz ötleteket bevállalni az alapjátékba.
A Mohaa két kiegészítőjébe több munka volt szerintem, mint a mai DLC-k többségében. Vagy a CODUO.
Biztosan vannak újabbak is, csak nem jutnak hirtelen eszembe. 😃
Annyi a különbség hogy ma már 2020-at írunk, és jobban tudják előre tervezni a DLC-ket, és messze nem a CDPR az egyetlen sem az első aki előre bejelenti. A fejlesztésre szánt összegből lesz X tartalom, utána készül Y meg Z mennyiség amit meg külön lehet megvásárolni.
Persze, lehet mondani hogy van cég aki szimplán kivág X tartalmat az eredeti játékban és azt adja el DLC-ként, de ezt lazán el lehetett mondani azokról a DLC-kről is amik utólag lettek bejelentve. Egy-két esetleges kivétellel nem igazán van mire alapozni ilyeneket. Jelen esetben arra lehet alapozni hogy a CDPR legutolsó DLC-je több tartalommal bírt mint több jó pár más teljes alap játék.
A legutóbbi játék ami nekem ilyen volt az a Detroit volt. Tudomásom szerint nincs hozzá DLC, még is abban minden benne van.
Bár ebbe felesleges bele állni, mert ki dönti el mi az a minden, vagy hogy nem lehet összehasonlítani a kettőt.
Mindegy!
Vannak értékes kiegészítők az biztos! A képregény grafikás Walking Dead játékhoz például az előzmény spinoffos kiegészítő a 2. szezon előtt például tökre ötletes volt.
De ha azt nézzük minden DLC-nek meg van célközönsége. Még az olyannak is amit fentebb olvastam, hogy a Skyrimben annyi egy ház, mint az alapjatek... 😃 Mert hogy veszik.
Játszottál a
Witcher 3-malOsyssey-el? Ott is előre tudtuk, hogy lesz egy tucat ingyenes DLC és így is lett, plusz 2 masszív “kiegészítőt” kaptunk. Az első aHearts of StoneLegacy of the First Blade úgy plusz 15 órát adott a játékhoz, mesteri történetvezetéssel és a második DLC-vel ami fizetős voltBlood and WineThe Fate of Atlantis kaptunk plusz 40 órát,egyhárom teljesen új területet.De tudunk hozni példákat DLC-kről, rengeteg játéknál, ahol csak dobálod ki a pénzt az ablakon a semmiért. És ezt szerettem volna kiemelni, Witcher 3, Odessey nem ilyenek, de ez még mindig a kisebbség sajnos. És nem gondolom, hogy a Cyberpunk nem ide fog tartozni.
A CDPR pont ugyan azt csinálja, mint a többiek, csak más a marketingjük. Jó sokat költenek és jól kommunikálnak.