A legjobb mezőgazdasági játékok
A videojátékok számos formában jelen vannak a piacon, hiszen ahány ember, annyi fajta igény mutatkozik nap mint nap az újabb témákra, és szerencsére aki keres, az általában meg is találja a saját ízlésének megfelelő műfajt. Ugyan nem tartozik éppen a fősodorbeli zsánerek közé, mégis egy rendkívül széles közönség játszik napi szinten olyan alkotásokkal, amelyek ennek a listának az alapját képezik: a mezőgazdasági témájú játékokkal.
Ezek általában szimulátorok, ahol egy igazi farmerré, gazdává válhatunk a saját kis virtuális földterületünkön, ennek rendezgetése pedig rendkívül szórakoztató tud lenni, persze azért nem árt hozzá, ha maga a játék kellőképpen partnerünk ebben. Legújabb listánkon tehát a legjobb mezőgazdasági játékok vannak terítéken, természetesen ezúttal is egy szubjektív felsorolás keretein belül.
Stardew Valley
A 2016-ban megjelent, egyszerű pixelgrafikával megáldott Stardew Valley mindössze egyetlenegy ember, Eric Barone műve, aki közel négy évig fejlesztette, legnagyobb inspirációja pedig a Harvest Moon sorozat volt. A játékban egy városból érkező fiatalt alakíthatunk, aki egy farmot örököl a nagyapjától, így kénytelen lemenni vidékre, hogy felmérje az új tulajdonát. A farm elég kezdetleges állapotban várja egy Stardew Valley nevű helyen, ezt követően pedig a mi feladatunk lesz, hogy a lehető legjobban felfuttassuk, megszépítsük birtokunkat, közben pedig rengeteg növényt termeljünk, valamint számos állatfajtát is nevelgessünk.
A térképhez hozzátartozik egy egész bejárható terület egy városkával, és annak környezetével együtt. Amikor épp nem a farmunkon vagyunk, ellátogathatunk a városkába, ahol összebarátkozhatunk az emberekkel, némelyik pedig különböző küldetésekkel is elláthat bennünket. Energiánk azonban véges, így jól meg kell gondolnunk, hogy milyen tevékenységeket végzünk egy nap, ha nem vigyázunk, könnyedén alvásidő előtt elfáradhatunk, akkor pedig bosszantó tud lenni az idő kihasználatlansága.
A Stardew Valley nem rendelkezik fix befejezéssel, a játék végtelenül játszható, rá is kaptak rengetegen, hiszen a játékmenete rendkívül élvezetes mechanikákat tartalmaz: horgászhatunk, felfedezhetünk különféle rejtélyes helyeket nagyobb jutalmak reményében, eladhatjuk terményeinket a piacon, vagy ellátogathatunk különféle rendezvényekre, amelyek szezonális jelleggel jelennek meg a térképen, hiszen a játék egy évszak-rendszert is kapott.
Megjelenése után óriási siker lett, idáig több mint 10 millió példányt adtak el a játékból, amely már minden nagyobb platformon jelen van, épp hogy next-gen konzolokra nem adták még ki. A kritikusok dicsérték a szinte függőséget okozó játékmenetet és az egyszerű, de annál szórakoztatóbb játékelemeket, és magas pontszámokkal jutalmazták az alkotást. Ezzel a Stardew Valley számít minden idők egyik legnépszerűbb modern pixelgrafikás játékának.
My Time At Portia
Igazi családbarát játékként jelent meg 2019 januárjában a Team 17 gondozásában a Pathea Games alkotása, a My Time At Portia. Egyfajta RPG-szimuláció keveréknek lehetne mondani főképp, hiszen ötvözi magában ezeket a tulajdonságokat. A játék az emberi civilizáció megszűnése után játszódik, ahol az apokalipszis után a bátrabbak előmerészkednek földalatti rejtekhelyeikről, és nekiállnak újjáépíteni a társadalmat.
A fő célunk Portia városának felfejlesztése lesz, és hogy ezáltal mi birtokolhassuk a „legjobb építő” hangzatos címét. Mi egy ifjú polgárt alakítunk, aki megörökli apjától a műhelyét, amely aztán majd a fejlesztések alapjául szolgál. A kraftrendszer eléggé kiterjedtnek számít, már-már úgy érződik, hogy túl is van tolva, ám aki ráérez a ritmusra, annak nem okoz a továbbiakban különösebben gondot. A Portia inkább azoknak szól, akik szeretnek hosszadalmasan és kimérten foglalkozni egy játék ügyes-bajos dolgaival, hiszen ez pont nem az a cím, amelyen gyorsan végig tudnánk rohanni egy ráérős délutánunkon.
Megjelenéskor a kritikusok többsége dicsérte a játékot, a negatívabb vélemények jószerivel a kraftrendszer körül formálódtak meg, mivel nem olyan könnyű azt kiismerni egy casual player számára. A játék sikerességét mutatja, hogy idén már telefonokra is megjelenik majd, valamint a közeljövőben valamikor kap egy teljesen új felvonást My Time At Sandrock címen.
Farming Simulator széria
Talán a legismertebb szereplő ezen a listán a Giants Software alkotása, a Farming Simulator széria, amely játéknak a nevében minden benne van, amit csak nyújtani tud számunkra. Helyszíneit főként amerikai és európai tájak alapján mintázták a fejlesztők. Belecsap minket az események közepébe azzal, hogy lehelyez a saját farmunkra, amelyen aztán a lehető legrealisztikusabb módon, valós időben kell helytállnunk, és ellátni a mindennapi feladatokat egy igazi farmer gazdaként az aratástól elkezdve az állatok etetéséig, és a termények eladásáig minden egyes aspektusban.
Az elvégezhető küldetések is a farmon töltött napok minden tevékenységére kiterjednek, hiszen pénzt kell szereznünk, hogy ültethessünk vagy vegyünk egy új állatot, ezt pedig a képernyő előtt ülve is hasonlóan verejtékes munkával tudjuk elérni, mintha csak a való életben tennénk (persze csak képletesen értve). Ez ismét egy olyan cím, amely rendesen megköveteli az ember idejét, viszont akik erre fogékonyak, azok mindent megtalálhatnak ebben a címben, amire csak egy online gazda vágyhat, főleg az elmúlt néhány év felvonásaiban.
A részek hasonlóan évente jönnek ki, mint mondjuk a FIFA széria esetében, ráadásul még a számozás is egyforma, a legutóbbi felvonás a Farming Simulator 22, amely idén november vége felé fog megjelenni. Az új részben két új területet köszönthetünk a farmok között, bár az egyik igazából egy régi-új helyszínnek számít, ugyanis a fejlesztők jelentősen átdolgozzák majd az Erlengrat nevű helyet, ami egy alpesi tájegység. A másik hely egy nyugat-amerikai vidékre hajazó terület, Elmcreek lesz, amely óriási, egybefüggő nyílt mezőket, hegyeket, de egy kis modern civilizációt, tehát autópályákat is tartalmazni fog.
Bekerül továbbá egy új mechanika, a termelési láncok, amelyeknél mi határozhatjuk meg, hogy a boltokba, avagy további feldolgozásra szállítsák el a terményeinket, például a búzából készült lisztet el lehet majd küldeni a malomba, ahonnan a pékségbe kerül, ahol kenyérként vagy más péktermékként láthatjuk viszont termelésünk gyümölcseit. Mindezek mellett polírozottabb grafikát, letisztultabb kezelői felületet és realisztikusabb játékmenetet ígérnek a fejlesztők, és általában ebben a szériában nem nagyon kellett csalódnia a játékosoknak, ha ígéretekről volt szó.
A játék összesen eddig több mint 25 millió példányban kelt el világszerte, és mióta mobiltelefonokra is elérhető, azon a platformon is produkált 90 millió letöltést.
Ranch Simulator
Egészen friss játékról beszélhetünk a Ranch Simulator esetében, hiszen a cím idén márciusban jelent meg korai hozzáférésben, Steamen pedig azóta is rendkívül pozitív a fogadtatása. Ez egy belső nézetből játszható szimulátor, amelyben a lényeg szintén a tanyasi életre helyeződik, hiszen nekünk kell majd a család lepusztult tanyáját újból egy csodás hellyé varázsolnunk. Egy személyben kell gazdának, kereskedőnek, vadásznak és építésznek is lennünk, hogy a játék minden aspektusában maradandót alkossunk.
Az elején az ilyen típusú játékoktól szokatlanul egy karakter kreáló képernyő fogad minket, ahol egész részletesen megalkothatjuk a gazdát, akit majd irányíthatunk a végigjátszás során. Grafikailag eléggé tetszetősnek hat, főként a környezet részletességére mentek rá, hiszen ezeken a helyeken fogjuk szinte az egész játékmenetet tölteni.
Miután az oktatómódot kijártuk, a játék gyakorlatilag végtelen szabadságot biztosít számunkra, hogy felépítsük az álomtanyánkat, viszont ez a szabadság néha átcsap a ló túloldalára, hiszen alkalmanként egy-egy kapaszkodó jól jöhet azoknak, akik nem tudják hirtelenjében, mihez is kezdjenek a végtelenül vadregényes tájakon.
A játék továbbra is korai hozzáférésben érhető el, a fejlesztők a jövőben még bőven el fogják látni tartalommal a mostani verzión felül, így ha most nem is, de később a műfaj rajongóinak mindenképp megérhet egy próbát.
Farm Together
Szerepelt a listán szuperrealisztikus cím, és meseszerű, könnyed kalandozás egyaránt, a Milkstone Studios alkotását, a Farm Togethert valahová a kettő közé lehetne elhelyezni. A játék hasonlít a My Time At Portia felállásához mind külsejében, mind a játékmenetében egy kicsit, azonban itt szó sincs arról, hogy apokalipszis után járnánk.
Egy rövid oktatóanyag után egy meglehetősen kis telekkel és szerény összeggel vágunk neki a meseszerű grafikával megjelenített gazdálkodásnak, kezdetben egyszerű küldetéseket végrehajtva. A Stardew Valley-hez hasonlatosan itt sincs egy meghatározott végcélunk, a játéknak sosem lesz vége, csak ha kikapcsoljuk a számítógépünket. Ki kell alakítani a farmunkat a nekünk leginkább megfelelő módon, ennek egyedül a pénzünk mennyisége szabhat határt, azonban pénzt korántsem egyszerű szerezni a játék során.
Négyfajta fizetőeszközzel is rendelkezünk: érme, drágakő, medál és jegy, ezeket pedig mind-mind különböző dolgokra lehet használni. Az egyikből csak dekorációkat vehetünk, a másik adja az alapot mindenhez, ami a gazdaság fenntartásához szükséges, terményeket és hasonlókat vehetünk rajta, és így tovább. A termények itt is valós időben érnek meg, és ez nem játékbeli időt, hanem a való életbeli órákat, napokat jelenti sokszor, amikor egy-egy komolyabb szintű terményt ültetünk el, amiből aztán komolyabb bevételt remélhetünk.
Sokban hasonlít egy egyszerű mobiljátékhoz, ugyanis a játékosok tábora itt kétfelé oszlik: van, aki hosszú órákra képes belemerülni a játékmenetébe, de mások nagyjából húsz perces szakaszokban képesek vele játszani. Letisztult a kezelőfelület, könnyen átláthatók az egyes aspektusai, viszont sajnos nem tudott magának egy stabil játékosbázist kialakítani az évek folyamán, így a nevében is megbújó „együtt gazdálkodást” nem igazán lehet már kiélvezni, viszont nagyjából kétezer játékos folyamatosan aktív benne a Steam felületén belül.
Staxel
A Staxel egy vérbeli indie projekt, a Plukit nevű kis fejlesztőcsapat alkotása, az egész gazdálkodói témát pedig egy Minecraft-szerű pixelgrafikás, kizárólag kockákból álló világba ülteti át. A célkorosztály itt egyértelműen a fiatalabb réteg, hiszen az egyes elemek rendkívül le vannak egyszerűsítve, hogy még véletlenül se lehessen eltéveszteni azok használatát, így akik valami kis kihívásra is vágynának játék közben, azoknak a Staxel nem igazán ajánlott.
Hasonló koncepcióval indul, mint a Stardew Valley vagy a Farm Together, itt is rendbe kell tenni az elhanyagolt és egyszerű tanyánkat, amely környékén aztán később különféle terményeket termeszthetünk évszakoknak megfelelően, a napi betevőnkért cserébe. A helyi faluban lehet különféle melléktevékenységeket végezni, barátokat szerezni, vagy egyszerűen csak eszmét cserélni a szomszédokkal és az ottani lakosokkal.
A játék teljesen a mi kezünkbe helyezi az irányítást, így az, hogy a falut bővítjük vagy a farmunkat, csak rajtunk múlik, és mint több játéknál, úgy a Staxel esetében sem beszélhetünk egy konkrét befejezésről, ez egy hatalmas sandbox világ, amelyet hosszú órák munkájának segítségével formálhatunk olyanná, amilyennek kedvünk tartja.
+ 1 Farmerama
A végére hagytam egy lazábban kapcsolódó játékot, a Farmeramát, amely egy flash alapon működő online játék, népszerűségének csúcsa pedig valamikor a 2010-es évek elejére volt tehető. A Farmerama akkoriban minden volt, amire egy gazdálkodós, böngészőből játszható játéktól csak számítani lehetett. Adott volt egy tanya, ahol eldönthettük, hogy ólakat, gyümölcsfákat, vagy inkább szántókat szeretnénk tartani, és ennek megfelelően alakíthattuk ki stratégiáinkat a termeléssel kapcsolatban.
A játék mind a mai napig játszható, igaz, mára már erőteljesen ráment a 10-12 éves korosztályra, sokkal meseszerűbbek lettek az állatok, az animációk, a város, egyszóval minden. Viszont a 2010-es évek elején még rengeteg felnőtt is játszott vele, egyfajta függőséget okozott, és olyan volt ez, mint a korának böngészőből játszható Candy Crush-ja. A fejlesztők sokszor különféle eventekkel dobták fel a játékot, szezonálisan beszerezhető dolgokkal, amelyek ha megvoltak valakinek, kifejezetten menőnek számított az online gazdák körében. Ha egy kedvenc flash játékot kéne mondanom a 2010-es évek elejéről, a Farmeramát mondanám. Most pedig megyek megnézem, megvan-e még a fiókom.
Ti rétegműfaji mivolta ellenére hogy álltok a mezőgazdasági témájú játékokkal?
de vannak 1-2 farmos játékok amikkel szeretek játszani
A Stardew Valley elsőre nekem se jött be, leginkább amiatt hogy rengeteg dolgot lehet csinálni, de alig van idő és energia egy napon belül valamire, nem hogy több dologra. Későbbi próbánál viszont megtanultam hogy ez szándékosan van így, elég csak azzal foglalkozni amivel szeretne a játékos, amilyen tempóban akar, amikor akar. Tavasszal mondjuk csak kitakarítja a farmját és gyűjt egy kis pénzt ültetményekkel, nyáron a bányászgat és a szomszédokkal ápolgatja a kapcsolatait, stb. Nincs semmire időkorlát, nem veszt semmit a player azzal hogy X Y dolgokkal nem foglalkozik valamennyi ideig (vagy egyáltalán). Emellett segített nekem egy mod amivel a napok tovább tartottak, mert nekem még így is szűkösek voltak időben a napok. Ritkán modozgatok, főleg nem első végigjátszásoknál, viszont itt ezzel a moddal sikerült megszeretnem a játék, azóta 500+ órám van vele.
Nem tudom hogy neked pontosan mi nem tetszett benne, lehet ezután se fog, de én csak ajánlani tudom hogy adj neki még egy próbát. Mindenképpen szokatlan, mert teljesen más feelingje és hozzáállása van más játékokhoz képest, de ha megszokja a játékos akkor csak a játék előnyére válik.
[LINK]
Elsőre kicsit macerás modolni a játékot, viszont egész jó QoL modok vannak, és viszonylag könnyű személyre szabni őket.
Még ezt a kettőt tudom ajánlani, két olyan dolgon változtatnak ami lehet szintén zavaró tud lenni hosszú távon:
* NPC Map Locations - mutatja a térképen hogy melyik lakos merre jár, nem kell külön keresgélni vagy a wikit csekkolni ha valakit keresel: [LINK]
* Lookup Anything - mindenről és mindenkiről bármilyen adatot megnézhetsz; lakosok kedvelt vagy utált ajándékait és hogy mennyire kedvelnek, a termelt dolgok árát, és rengeteg mást. Ezeket eredetileg magad fedezed fel, esetleg lejegyzi magának a játékos, de amúgy is nyíltan elérhető infók wikin amiket lehet amúgy is nézeget az ember, ezzel ez sokkal egyszerűbb: [LINK]
Van még jó pár érdekes és/vagy hasznos mod, olyan is amitől könnyebb az élet, de szerintem ezek a legfontosabbak.
Farming Simulator 2009 Golden Edition volt az első fps játék amivel játszottam, hihetetlen élmény volt anno, mindegyik Farming Simulatorral játszottam és hatalmas hatással volt rám a való életben.
Ha a két játékot ötvöznék, akkor megszületne a tökéletes Farming Simulator.
Ezek közül a Stardew Valley a legvállalhatóbb szerintem, a többit elég hamar elengedtem 🦄
Pótkerék kéne! Az van testvérem?
Mikor megláttam a címet egyből a simfarm ugrott be.
Sokat nem játszottam vele, de van azért pár kellemes élményem vele.
Karakterünk pont a városból menekül a monoton és céltalan "irodai" élettől, a farm az elhunyt nagyapja ajándéka volt arra az időre, mikor karakterünknek nagy szüksége lesz a változásra. Inkább a saját farmunkon való chillelés és annak az egyedivé tevése a cél, nem a telek rendbeszedése mint egy kiadott feladat.
A My Time At Portia-ról a mai napig nem értem hogy sikerült ilyen jó fogadtatásban megjelennie miközben ilyen igénytelen és befejezetlen állapotban van a mai napig. Az alap design a legjobb esetben is csak épphogy tűrhető, az animációk a legalapabb és félkész állapotban vannak, az gameplay és az irányítás legjobb esetben is teljesen hétköznapi. A karakterek felejthetőek, az átvezetők feleslegesen hosszúak, az írói munka meh, a szinkronnak csak a fele van meg, néha még egy cutscene-en belül egy karakternél is változik hogy hol van hol nincs éppen hangja.
Az egész játékban teljesen változó hogy mi mennyire van kész, és ami esetleg kész van, az is a legjobb esetben csak meh. Nagyon kaotikus élmény volt.