background
avatar
Griffcomrade
Szint: 19
14 éve tag, offline
713 💬
706 ☀
(GRIFFman)
32 éves, férfi
Dunaújváros, Magyarország

Arx Fatalis

Írta: Griffcomrade, 2012. December 06., játékteszt
Játék: Arx Fatalis

Nos.... ez a teszt úgy keletkezett hogy nagy unalom közepette, még az asszony is elmegy otthonról.... hmmmm... mit is csináljunk? Nézzük meg a polcunkat hátha találunk valami érdekeset. NÉZZENEK ODA!!! Egy régi klasszikus! És ez bizony az Arx Fatalis! Nézzük csak hát!

Nagyon remélem hogy aki olvasta a Dark Messiah játéktesztem, sőt! aki játszott is vele az nagyjából tudja miről lesz szó. Ezt a játékot (Arx Fatalis) 2000-2001-ben vitte véghez az az Arkane Studio, aki elkészítette a Dark Messiah Might and Magic-et, és az idén elkészült Dishonored-et. Igaz, nem sokat hallunk az Arkane Studios felől, de ha valamit megalkotnak az páratlan. Ez olyan mintha a tanár azt mondaná: Griffcomrade néha szólal meg de akkor is bölcset. Hahahaha :P


Volt egyszer egy napfény....

Történetünk szerint a földön háború dúl a különböző fajok között (Goblin, Troll, Patkányember, stb.). Egy nap az isten tudja miért elkezdett kialudni a Nap. A Földön egyre hidegebb lett és néhány év múlva lakhatatlanná válik. Ekkor Poxellis (ember) király egy békeszerződést ír alá a fajokkal és közös erővel megépítenek egy földalatti birodalmat, ahol nyolc szintet építenek, majd osztozkodhatnak hogy ki melyik szintet foglalja el. Az emberi királyságot Arxnak nevezték el. Ez egy sikeres dolog, csak mindig van valaki, mondjuk egy őrült, aki szeretne világuralmat. Mindenféle rituálék és gyilkosságok jelennek meg egy titkos szekta által akik egy istenben hisznek: Akbaa-ban. Arx csillagásza Pfalan Orbiphalanx (tuti nem így írják... na mindegy a szándék a fontos), ezt időben megtudja és kapcsolatba lép Nodennel, az istenek városával, hogy küldjenek egy őrangyalt megmentésükre. Jogos a kérdés hogy miért nem rúgják hátsón a szektát az emberek ha már tudják hogy mi van. De a játék vége felé nagyon is megértjük hogy miért épp mi fogjuk ezt megtenni helyettük.

Nem is emlékszem hogy hogy kerültem ide... nem is ittam

Tehát! Irány az új kaland menüpont, szerkesszük be karakterünk kinézetét és pontjait, aztán irány Arx és egy csodálatos belsőnézetű RPG. PAFF! Valahogy rosszul sült el az érkezésünk és egy Goblin talál ránk ájultan. A Goblin uraság annyira jószívű hogy berak minket egy börtönbe. Miután felkelünk egy ember szólít meg minket a másik oldalon hogy keressünk egy gyenge pontot a cellán belül. Mikor ez megvan szökjünk ki és verjük bucira a Goblin fejét ha már ilyen kedves volt velünk. Miután kiszabadítjuk a társunkat, elmondja hogy Kultar a neve. Minket pedig elnevez Am Sheagar-nak ami csak annyit jelent: akinek nincs neve (Anonymus túl rotty lett volna). Innentől kezdődik a játék tulajdonképp. pl.: ismerkedés a varázslatokkal, mozgásokkal, harcrendszerrel, stb, stb.


Aam! Yok! Spacium!

A varázslat részt nagyon röviden foglaltam össze a Dark Messiah-ban. Itt az ideje kifejteni. Hősünk nem úgy varázsol hogy megnyomunk egy gombot aztán hip hop jön egy vingardium leviosa.
A varázslatainkhoz rúnaköveket kell találnunk. A rúnaköveken különböző rajzok vannak amik varázsjelek. Tehát nincs más dolgunk mint megfogni, kinyitni a naplónkat, megnézni a köveken lévő rajzot, Varázslat módba lépni, és mint a Paint programmal ugyanúgy kezdjük el rajzolni a köveken lévő jeleket. Például ha L alak van a kövön akkor rajzoljunk egy L-t. Onnan tudjuk hogy sikerült a rajz, hogy a karakterünk kimondja a varázskő nevét. Ez szerintem az egyik legzseniálisabb ötlet!
Gyengébbeknek persze van elrejtve néhány varázstekercs amit egy gombbal bevethetünk de... ez így nagy élmény.


Nos harcrendszer. Elég sokat bénáztam vele mire sikerült rájönni hogy mikor kard van a kezünkben, nem elég megnyomni az egér gombot hogy rásújtsunk és ellenfelünk halott legyen. Neeeeeeeem!
Hosszan kell lent tartani mire ő erősebbet tud suhintani vele és talán még ellenfelünket meg is csonkíthatjuk ezzel. Akkor figyeltem fel erre mikor a 40 kárt okozó karddal négyszer kellett rázúznom egy patkányra, és mondom ez nem igaz, aztán hopp...mindegy. Kardokon kívül találunk még egy elengedhetetlen középkori fegyvert: az íjat. Ez már kicsit macerásabb mert a készítők nem tudjuk miért de... a célzást kissé elmérték. Fegyvereken kívül találunk még harci öltözékeket de ezt is 3 darabban. Öv alatti rész, öv feletti és a fej. Mind a három részre akármilyen göncöt felkaphatunk ha karakterünk eléri a szükséges pontot pl.: erő kelleni fog a Sodronyinghez vagy a Vérthez.
Minden egyes megölt lélekért (még a csirkéért is) tapasztalati pontot kapunk (XP) ami a következő karakter szinthez vezet és 15 pont fejlesztéshez, amit mi oszthatunk el hogy mit szeretnénk rajta fejleszteni. Vigyázat! Még a játék végéig sem tudjuk mindet a maximálisra fejleszteni szóval csak ésszel és meggondoltan!

Játékmenetet ezzel a felkiáltással tudnám elemezni: ISTEN-CSÁSZÁR!
Alapból kapunk egy szabadon bejárható területet. Még akár kis kezdőként is megnézhetjük mit rejt a nyolcadik szint. Nem csak főküldetések vannak, hanem kis kitérők is mint pl kerítsd elő a király felesége gyilkosát meg stb.

Arx élővilága egészen magával ragadó és teljesen jól ábrázolja azt a nyomorúságot a föld alatt, és az élővilág bemutatása... hát... az se rossz. Az emberek teszik a dolgukat. Dolgoznak, hazamennek, esznek, alszanak, és kezdődik elölről. És ha netán kétszer rákattintunk egy emberre még hozzánk is szól pár mondatot.
Karakterünk gyomráról is nekünk kell gondoskodni. Ezzel nem lesz nagy baj mert élelemből van bőven a játékban sőt! ha valahol találunk egy tűzrakást akkor még kenyeret is süthetünk vagy épp egy nyers halat piríthatunk meg ha már csak az van nálunk. Ezekből is sokfajta kombináció van, pl. almás pitét is csinálhatunk lisztből, vízből meg almából. Ami nem igazán ajánlatos az a berúgás. Igen, lehet berúgni a játékban de mikor ezt megtettük egy iszonyatos lila vibrálásba kezd kb fél percig és lópikulát sem látunk szinte addig.

Barátságokat építhetünk ki népek között. Akár a Goblinok egy részével is jóba lehetünk és kereskedhetünk is vele. Viszont vannak olyan fajok akik egyáltalán nem kaphatók a jó szavunkra és folyamatosan támadnak minket. Itt azért az emberekkel is kell vigyáznunk mert ha csak egyet is megütünk arx-ban, nekünk ront mindenki. Itt derül ki az is hogy teljesen ránk van bízva hogy oldjuk meg a küldetéseket mert nem kapunk ilyeneket hogy mission failed vagy hasonlók. Ha eltolunk valamit akkor így jártunk. Vagy barangolunk tovább vagy töltsük be a mentést... már ha mentettünk (!!!!) Ami még nem igazán tetszett az a mozgás. Elég lassú a karakterünk főleg hogy futásra van állítva. Nem is beszélve arról hogy az ugrás egy elég érdekes dolog benne mert hol ugrik hol nem.
És persze találunk teleportot is a játékban ahol ha nem figyelünk ráakadunk és nem szabadulunk és jöhet a load game. És kb ennyit a bugokról.

Grafikánk egy kicsit mesés és itt nem úgy értettem hogy gyönyörű. Nos.. 2000-hez képest elmegy szerintem.
A szinkron nem lett rossz, de tökéletesnek sem mondanám. De hát 2000-et írtunk!!


Arx. Lakosság: fogyóban.

Gondoltam ha már itt vagyunk felsorolom a különböző fajokat akik igazán az utunkba állhatnak ha rosszat teszünk vagy ha csak épp arra mentünk.

Goblinok. Két fajtájuk van. A Goblin, aki picit kisebb de annál erőszakosabb. Fegyver nélkül szinte jelentéktelen. És van a Goblin Lord aki jóval magasabb mint mi és gondokat okozhat a játék elején.

Trollok. Ők igen barátságos de buta lények. Viszont elég nagy fülest le tudnak akasztani ha rájuk támadunk. Külön kiemelném a Vad Trollokat egy másik szinten akik csak akkor nem támadnak meg ha van nálunk egy Troll Amulett.

Emberek. Arx katonáit nem nagyon kell említeni. Viszont a szekta tagjai nagyon haragszanak ránk. Ők akár varázslatot is használhatnak.

Kígyónők. Hasonlít a fejük Amidala királynőre a Star Wars-ból. Ők az emberek szövetségesei és nagy szükség lesz rájuk ha végig akarjuk vinni a játékot. Ezúton egy tipp: ne nagyon bosszantsuk őket.

Patkányemberek. Semmiképp sem barátok. Nem érteni a szavaikat és még lopnak is tőlünk ha nem öljük meg őket.

Óriáshernyó. Csak egy van belőle és az is elég.

Sárkány. Először nem támad meg csak ha elveszed a tojását vagy támadod. Higgyük el elég ez az egy belőle.

Fekete állat (magyarosításban ez a neve). Fegyverrel nem lehet kinyírni. Viszont elég egy harapás és game over.

Ylside-k. Ezek sem szeretnek minket és az egyik legveszélyesebb ellenfél. Tetőtől talpig egy marha nagy páncélja van ráadásul marha nagy kardja. Ha ez nem lenne elég még Gyorsítás varázslatot is használ.

Élőhalottak. Senkit sem szeretnek. Megjegyzem ennek is van 3-4 fajtája.

Összesítve én jól éreztem magam. Szeretek RPG-vel játszani bár... ebbe a játékban sajnáltam hogy nem volt párbeszéd rendszer mint a Stalker-be vagy a Fallout 3-ban. Mindenesetre megéri kipróbálni hogy próbára tegyük magunkat Arxban. Elsőre kb 3 hetet játszottam mire sikerült végigvinnem. Ismét nagyot alkotott az Arkane Studios.

Értékelés:
Grafika:
██████████
70%
Hang:
██████████
80%
Játékélmény:
██████████
100%
Összességében:
██████████
80%
Arx Fatalis
Arx Fatalis
Arx Fatalis
Megjelenés: 2002. November 12. (PC)
Műfaj: ,
Fejlesztő: Arkane Studios
Hozzászólások: 6
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Griffcomrade avatar
jaja egy remake jól jönne igazából
0
0
0
0
Adam815 avatar
Egyik első RPG-m volt PC-re, újság melléklet része volt és nem igazán érdekelt, de csak kipróbáltam. Nem bántam meg, sőt, egyik kedvencem lett, kicsit sajnálom, hogy folytatása nem lett. Úgy volt, hogy a Source motort használták volna az Arx Fatalis 2-höz és mi lett belőle? Dark Messiah of Might and Magic. 😃 Csalódás és öröm egyszerre.

Örülnék egy folytatásnak, vagy előzmény résznek. Mai napig nagy kedvencem.
0
0
0
0
Griffcomrade avatar
Mert a gépigény még nem volt kirakva mikor írtam a tesztet
0
0
0
0
HeyJoe-PCRPG-HUN avatar
Jó, de miért nincsen értékelése ott legalul? 😀
0
0
0
0
no avatar
Jó teszt ! hasonló a játék grafikája a Clive Barker's Undying-hoz
0
0
0
0
odie992 avatar
Nagyon jól összeállított teszt lett, gratulálok hozzá!

Nekem is nagy kedvencem az Arx Fatalis, bár őszintén megvalva, 1x sem vittem végig, pedig vagy 80x elkezdtem a játékot (!!!).

Abszolút nem azért nem vittem végig, mert a sztori érdekes (érdekesnek érdekes, és tetszik is, de😀, hanem mert rohadt jó feelinget ad át a a játék, ami több mint elég számomra.

Bár én a párbeszéd-rendszert nem hiányoltam, még ígyis letudott kötni Spoiler!
főleg Arx-ban horgászni 😃
.
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
█████████
9
6 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció