A vadnyugat vége
Nos, hogy is kezdhetném. A játék egyszerűen hihetetlenül realisztikus, gyönyörű, lenyűgöző a narratívája, illetve a története is. Évente, sőt, generációnként kevés ilyen műalkotás születik, de merüljünk is bele a részletekbe, ó igen, az apró részletekbe.
Köztudottan a Rockstar "A játékstúdió". Szinte mindig hozzák az elvárt szintet, vagy még túl is lőnek rajta. Ez most sincs másképp.
Ez tipikusan egy olyan játék, ami nem tetszhet mindenkinek. Nem egy CoD, szóval nem egy lövölde, hanem egy lovagolós, hosszúra nyúló, néha lövöldözős játék, aki azt várta tőle, vagy egy Western GTA-t, annak ez nem hiszem, hogy tetszeni fog, de aki szereti a filmes, átvezetőkkel teli játékokat, annak nagy eséllyel kedvencévé válik.
A történet
A történet az 1800-as évek végén játszódik, amikor a vadnyugat az "élete" végét "éli", és Amerikát is kezdik eluralni a törvények.
Blackwater-ben egy rosszul elsült rablást követően szökni kényszerül a csapatunk. Arthur Morgan izgalommal dús kalandjait egy hóvihar elől való menekvés során vehetjük a kezünk alá. Bandánk rábukkan egy pár faházikóra, és ott húzzák meg magukat a zord tél elől. Egyébként főhősünkkel Dutch - igen, az előző rész beli "főgonosz" - jobb kezét alakítjuk a hosszúra nyúló történetszáll során.
Lassan kitavaszodik, a havasi tájat leváltja az élettel teli, zöld vidék. Gondolom nem árulok el nagy titkot, hogy sikeresen túléljük a telet. Múlik az ídő, feladatokat hajthatunk végre, pecázhatunk, vadászhatunk - a lelőtt vad szőrét eladhatjuk, és csináltathatunk belőle kabátot, lábbelit és egyebeket - illetve segíthetünk bajba szorult embereknek. Általában elszöknek a lovaik, a rivális O'Drisscols banda megtámadja őket, vagy ellenanyagot kell adni nekik egy marást követően, esetleg csak stoppolni próbálnak. De legalább ilyen lehetőség is van, és még élethűbbé teszik az RDR2 fiktív világát.
Szerintem ennyi spoiler elég is volt, a többit fedezzétek fel ti magatok.
A játék legnagyobb részét a lovaglás teszi ki, ami alapjáraton nem lenne baj, de túlzásba voltak esve az alkotók. Az olyan 50-60 óra hosszúságú történetszáll 75-80 százalékát ez teszi ki. Szóval az igazi játékmenet az animációkkal együtt nem több, mint 10 óra. Inkább egy sorozathoz tudnám hasonlítani, hiszen az átvezetők már olyan szinten vannak. A mozgások, a szinkron, a látvány durva, hogy milyen szintet képviselnek.
Az optimalizáció, grafika, zene, szinkron.
Én PC-n (i5 2500, rx 480 4gb, 8gb ram) toltam végig high beállítások mellet, és igen jól futott. Nem kellett játszani a beállításokkal, feltettem mindent magasra, és 1080p felbontás mellet stabil 40 képkockát láthattam másodpercenként. Nemtom, milyen volt megjelenéskor, de mostanra, másfél évvel későbbre már egész jónak mondható.
A játék grafikája piszok szép. Egyszerűen szemkápráztató. Megmerem kockáztatni, hogy a generáció egyik, hanem a legszebb játéka. Legalábbis, ha a távolt nézzük,mert közelről az előbb említett beállítások mellet a textúrák elég csúnyák, kicsit elvesz az élményből, de ha nem figyelünk erre, és a tájat nézzük, akkor az összkép gyönyörű. Ilyet még játéknak nem sikerült elérnie nálam, de egy erdőben csak megálltam nézgelődni, és nézni a gyönyörű tájat.
Nem hiába kapta az "év legjobb zene" díjat a "Game Awards" - on, hiszen a zene is kiemelkedő, öröm hallgatni őket, és ez nincs másképp a szinkronnal sem. Főleg Arthur szinkronszínésze - bár a többi is egytől egyig - nagyon jól illik a karakteréhez, és a R* itt is kiemelkedőt alkotott, már-már mintha filmet néznék, mert már olyan szinten vannak az átvezetők.
Apróságok, részletek
A Rockstar ezen a téren is durva, hogy mit tett le az asztalra. Akár reggeltől estig sorolhatnám ezeket az apróságokat, annyi van belőlük.
Még egy fps nézetet is belelőttek a játékba, de nincs olyan sok értelme avval játszani, de kinek mi. Szerintem ez tipikusan tps cím.
Csak, hogy megemlítsek egy párat, ott van az, hogy nincs rendes Inventory-ink, hanem odakell menni a lóhoz, hogy kiszedjük a szükséges dolgokat, és néha van, hogy fogjuk a fejünket, hogy nem hoztuk el például az íjat, de ez a valós életben is így van. És nem csak ott terem a kezünkben a fegyver, hanem egy komplett animáció van hozzá.
A lovat folyamatosan nyugtatni kell, hiszen megilyed a medvéktől, az éjszakában vonyító farkasoktól, akár egy közelről elhallatszó lövéstől. Fontos a vele "ápolt kapcsolatunk" ,hiszen ha nem törődünk vele, túl gyorsan vágtatunk hosszútávon, egyszerűen csak ledob magáról. Ha véletlen elszökik, vagy megmurdál, jöhet az újabb betörés, mert ha csak simán odamegyünk egy ismeretlen patáshoz, akkor elrúg minket magától, elkezd ugrálni.
Ott van még a vadászat. A szemünk előtt ugrálnak át az úton a vadnyulak, őzek, nagy ritkán legendás állatok - mert ezekre is figyeltek a fejlesztők -, és ha úgy döntünk, hogy levadásszuk őket, és rossz helyen találjuk el, akkor képes tovább szaladni, és a vérnyomokat kell követni.
Vágtatás közbe szinte mindig megy valami a háttérbe. Vagy Arthur fütyörészik, lányok énekelnek - ami egyébként nagyon felviszi a hangulatot -, beszélgetünk egy elvtársal, esetleg zene hallatszik. Volt egyszer, hogy nem csináltam semmit, csak álltam egy helyben, és a légy zümmögését lehetett hallani. Azon mondjuk eléggé meglepődtem.
Arthur-nak közel real time nő a haja, szakálla, és ezeket le bírjuk borotválni, vágatni. Ha túl sokáig nem fürdünk, akkor az emberek másképp tekintenek ránk, megszólítanak, hogy jó lenne már egy zuhanyzás. Ha főhősünk keveset eszik, akkor lefogy, de ha túl sokat, akkor viszont túlsúlyos lesz.
Amikor lelövünk egy civilt, és látta valaki, akkor sokkal gyorsabb megoldás lelőni a szemtanút, mielőtt elkezdenek körözni.
A fegyvereinket lecsiszolhatjuk, hogy fényesebb, tisztább legyen. És ezek mind még realisztikusabbá teszik ezt a műalkotást.
Még akár kártyázni,vagy dominózni is leülhetünk egy asztalhoz, ha éppen nincs más tennivaló, de ehhez elég sokat kell beleölni a játékba
A készítők tudták, hogy kell hozzá egy fotómód, hiszen olyan gyönyörű, olyan tályak találhatók benne, hogy szinte küldetésenként beaktiváljuk az alábbi módot. Különböző effekteket, kontrasztot lehet benne állítani, amik még szebbé tehetik a képet.
Gameplay
Játékmenetügyileg nem változott sokat az elődjéhez képest. Még mindig elég nehezen lehet eltalálni valakit, az autoaim illetve a DeadEye - lényegében lassítás - jóval megkönnyíti a dolgunkat. Még egy fedezékrendszer is belekerült.
Ha egy vadat el akarunk ejteni, lehetőségünkre áll az EagleEye funkció, ami annyit tesz ki, hogy egy vonalat kirajzol elénk a lábnyomokból, így könnyebben megtalálhatjuk az elejteni kívánt állatot.
A lovaglás ugyanolyan, de viszont itt megtalálható amolyan "cinematic mode", amivel aktiválható az autoló, és az átvezető animációk-hoz hasonló kameraállásból vágtathatunk át a térkép egyik feléből a másikba.
Az átvezetőkbe való áttérés, csak egy képösszűkölés, semmi töltőképernyő, ami sokkal hangulatosabbá teszi a egészet.
Gyakran kell enni, inni, pihenni, hogy töltődjön az életerőnk, és pontosabban célozzunk, illetve lovunkat is valamilyen szinten gondozni kell.
Döntéseket is elég gyakran hozhatunk, amik befolyásolják a végkimenetelt.
Bugok, hibák
Mint ember, játék sem lehet tökéletes. Ahogy már említettem a textúrák lehetnének élesebbek. Akkor még az npc-k néha bebuggolnak, és még esetleg a gunplay, meg a gombkiosztás lehetne jobb, de ez simán megszokható. Az autosave jelenthet problémát esetleg még valakinek, mert tudomásom szerint küldetés közbe se manuális, se auto mentés nem elérhető. Volt már, hogy pár küldetést ez miatt újra kellett kezdenem. Így összevéve kb. ennyi hiba van benne, szóval elnyomóan a pozitív dolgok uralkodnak. Le a kalappal a fejlesztők előtt.
Végszó
A Rockstar Games ezúttal is hozta az elvárt szintet, és megint bebizonyították, hogy ők az egyik, hanem a legjobb kiadó. Aki szereti az ilyen stílusú játékokat, annak csak ajánlani tudom, de aki nem, annak is megér egy próbát. És most jön a kérdés, hogy hol tart a többi cég? Ehhez nagyon messze áll jóformán mindegyik a Sony stúdióin kívül. Ha megis akarják közelíteni őket, nem kellene évente több játékot is kiadni, hanem kevesebbet, de jobb minőségben. A kevesebb néha több. A Rockstar illetve a Naughty dog a legjobb példa erre. Szökőévente adnak ki egy játékot, de akkor az finoman szólva is robban. Egy szó mint száz, ez egy mestermű. Nálam egy erős kilences. 10/9, 5
Műfaj: ,
Fejlesztő: Rockstar Games