background
no avatar
SUP3RH3R0
Szint: 16
12 éve tag, offline
1K ☀
110 🎮
23 éves
Makkoshotyka, Magyarország

Mu Online - Egy régi free-to-play MMORPG

Írta: SUP3RH3R0, 2013. December 07., játékteszt
Játék: MU Online

A MuOnline-t a koreai Webzen csinálta, ami egy fejlesztő és kiadó egyben. Játékunk kizárólag MMORPG, ebből következik, hogy nincs single player része és nincs igazi története sem.

2001-et írunk. Nem sokkal ezelőtt jelent meg a már-már legendának nevezhető Diablo II, ami erősen befolyásolta tesztalanyunkat, a Mu Online-t. Ha egy Diablo fanatikus elkezdene ezzel játszani, csak annyit mondana rá: "ugyan már, ez csak egy Diablo-copy...". Pedig ha valaki jobban elmélyül a játékban, rájön, hogy ez egyáltalán nem olyan. Sokkal unalmasabb, sokkal több bug van benne és jóval kevesebb quest. Persze játékunk több olyan funkciót is tartalmaz, ami a "nagy testvér"-ben nincs, de erről később. Na de azóta már eltelt 12 év, rengeteg patch és season (számszerint 8!) után, kaptunk egy csicsásabb játékot, néhány új mappal és karakterrel, jó sok új szettel és fegyverrel, de összességében a játékmenet szinte semmit nem változott. Mindennek ellenére azt kell, hogy mondjam, hogy egy free-to-play MMO-hoz képest egész jól leköti az embert, ha szán rá egy kis időt, hogy beletanuljon és hogy találjon egy jó társaságot. A MuOnline-t egyébként a koreai Webzen csinálta, ami egy fejlesztő és kiadó egyben. Olyan ingyenes MMO-kat köszönhetünk nekik, amikről valószínűleg még soha sem hallottunk, soha sem játszottunk velük és ebből következtetve nagy esély van rá, hogy soha nem is fogunk, így nem untatnám az olvasókat ezeknek a felsorolásával.


Hangsúlyozom, hogy a játékunk kizárólag MMORPG, ebből következik, hogy nincs single player része és nincs igazi története sem. Jó vannak külön oldalak, ahol a sztorit taglalják, de hát nehogy már nekem kelljen utánanézni olyasminek, aminek a játékban lenne a helye. Így aztán még én sem ismerem a sztorit, de úgy vagyok vele, hogy jobb is így. Mielőtt belecsapnánk a lecsóba, vegyük figyelembe, hogy egy hivatalos szervere van, amit Global Munak hívnak. Itt jelennek meg először a legújabb frissítések, seasonök, amiket szépen lassan átvesznek az inkább fél-hivatalosnak nevezhető szerverek. Utóbbiakból rengeteg van világszerte, különböző beállításokkal, más seasonökkel vagy xp rátákkal. Magyarország is büszkélkedhet(ett) több Mu szerverrel is, ám a nagy részük mára már megszűnt. Ezek közül az egyedüli említésre méltó a MuOnline.hu, ami még ma is működik, amin megismertem és rongyosra játszottam a tesztalanyunkat.

A regisztráció után és a játék viszonylag gyors letöltése után (a legújabb season is alig 1gb) választhatunk több alszerver közül. Én személy szerint a régi, s3-as battaglián és ma a legtöbb player számmal bíró Utopián játszottam huzamosabb ideig. Belépés után egy karakter menü fogad minket, itt hozhatjuk létre karinkat, és értelemszerűen itt vannak a már meglévőek. Szervertől és seasontől eltérően 5-7 kari között választhatunk. Van itt Dark Knight, egy főleg közel harcos lovag, ez az egyik legerősebb, Dark Wizzard, varázsló, Elf, egy nőnemű íjász, Magic Gladiator, lovag és varázsló keveréke, a legerősebb karinak szántak, ám néhány változásnak köszönhetően ez a leggyengébb, Dark Lord, ez közepes távolságon előnyös, lehet lova és hollója, és újabb verziókban a Summoner, amit a hatalmas visszaverő képessége tesz erőssé, végül a Rage Fighter, ami csak s6-tól van, ezzel még nem játszottam. Szerintem ennyi karakter bőven elég, hogy megtaláljuk számunkra a megfelelő stílust.


Ha ezzel megvolnánk, végre belekezdhetünk magába a játékba. Lorenciában találod magad, egy varázslatos középkori városban, csillogó karakterek mindenütt, felülnézetes tér fogad minket, és a régi MMO-khoz híven, itt is egérkattintással tudunk mozogni és a skillek is jobb egérgombbal működnek. A billentyűzetre gyakorlatilag egyáltalán nem lesz szükség, csak gyorsgombok miatt kell. Ebből fakad a játék egysíkúsága: ahhoz, hogy megölj egy szörnyet, annyit kell csinálnod, hogy rákattintasz egyet, és várod, hogy a karaktered addig csapkodja, amíg ki nem múlik. Vannak olyan skillek is, amihez még a szörnyre se kell rákattintani, hanem magától megy, és mivel a mobok mindig ugyanazon a helyen spawnolnak, így neked csak annyit kell csinálnod, hogy kiakasztod az egeret, és hátradőlsz a székedben, neked gyakorlatilag semmit nem kell csinálnod. Jó mi? Na igen, ennek köszönhetően pár óra után a legtöbb ember ott is hagyja és örökre elfelejti a Mut. Talán jobban is teszik. Persze én nem hagytam ennyiben: hajtott a kíváncsiság, hogy milyen lehet nagyobb szinten, hogy lehet ilyen szép fénylő páncélzatot és szárnyakat szerezni. Ennek következtében a játék elérte a célját: szépen függővé tett pár hónapra. Így aztán fejlődtem, fejlődtem tovább.


Stats képernyő nélkül nincs MMORPG. Minden szint után kapunk 5-7 pontot (szerverenként és karaktereként ez is változó), amit eloszthatunk négy tulajdonság között, név szerint: erő, ügyesség, életerő és energia, a Dark Lordnál pedig van egy parancs is, amivel lovunk és hollónk sebzését növelhetjük. Aztán lehetőségünk van újabb skilleket venni vagy szörnyekből ütni, ezek általában könyv formájában fordulnak elő, amikre rákattintva megtanulhatjuk ezeket, ha elég szintünk van hozzá. Ezekből meglehetősen kevés van, kasztonként max. 6-8, amiből jó esetben csak 2-3-at használsz, ami meglehetősen kevés egy több száz órát felemésztő játékban, így még szürkébbé válik a játékmenet. Na és most magáról a fejlődésről. A maximum elérhető szint 400, DE most jön a legnagyobb különbség a hivatalos és fél hivatalos szerverek között: a fél hivatalos szerókon, így a mu.hu-n is, bevezettek egy reset rendszert. Ez annyit teszt, hogy minden 400. szint elérése után nyomhatunk egy reszetet (továbbiakban rr) a weboldalon, ezután megint 1-es szintűek leszünk, cserébe kapunk 300 elosztható stat pontot. A második rr után 600-at kapunk, a harmadik után 900-at, és így tovább. Lehet kicsit bonyolultnak hangzik, de higgyétek el, hogy nem az. Ezt azzal magyarázzák, hogy a játék ne legyen gyorsan megunható, mert végülis a játék értelmét veszti a 400. szint elérése után. Ez szép és jó lenne, DE... sajnos ez sem úgy működik, ahogy kellene. Néhány skill bizonyos stat szám elérése után vagy nem látszik, magyarul annyit látunk az egészből, hogy a karakterünk furcsán kalimpál a botjával/kardjával, vagy egyáltalán nem működik, és ez tovább csökkenti a skillek amúgy is szűkös számát. Egyébként a maximum stat 65535, amit nagyjából 860rr után ér el az ember. Ezért több szerveren megemelték az xp rátát, hogy ezt gyorsabban lehessen elérni (tulajdonképpen ez a legnagyobb különbség két fél-hivatalos szerver között).


Fontos tudnivaló, hogy lehetőség van pvp-re is, azaz játékos-játékos elleni küzdelemre. Ez nem túl életszerű, de látványos. Csapkodhatjuk egymást párbajban, különböző eventeken, vagy egyszerűen a város szélére kiállva fitogtathatjuk karakterünk erejét.

Következő pontunk a szettek és fegyverek. Nos, mint már említettem, ezekből rengeteg van és ha össze tudunk állítani egy általunk megálmodott szettet, az baromi nagy sikerélmény tud lenni. Minden tárgyból vannak ún. excellentek, amelyeknek különféle opcióik vann, pl. több hp, nagyobb védelem, nagyobb sebzés, stb. Az rr rendszernek köszönhetően csak azok az opciók érnek valamit, amik %-ban növelik az értékeket, hiszen 65 ezer erő mellett a +20-30 sebzés nem sokat számít. Újabb Diablóból elcsent elem az ancient szett is. Az ilyenek csak néhány, véletlenszerű felszerelésből állnak. Pl. van olyan szett, ami csak sisakból, cipőből, kesztyűből és kardból áll. Ha ezeket egyszerre viseled, akkor pl. 15% sebzést kapsz. Lehetőségünk van a tárgyak szintjeinek emelésére is. Ez annyit tesz, hogy bizonyos köveket (jewelleket) felhasználva növelhetjük egy páncél védelmét vagy egy kard sebzését. Ezzel nagy látványbeli különbséget is csinálhatunk. Ennek köszönhetően vált fizetőeszközzé a jewell, bár funszervereken ezek boltban is megtalálhatóak, így elvesztették értéküket.


A játékban rengeteget tudunk craftolni, amit különböző NPC-knél tehetünk meg. Az erősebb itemeket ha nem másoktól vesszük, akkor mind magunknak kell, hogy megcsináljuk. Ezekhez általában valamilyen jewell kell és különféle tárgyak, amik mondjuk csak egy megadott mapon esnek. Ilyen módon készíthetünk szárnyakat, emelhetjük még nagyobb szintre tárgyainkat, vagy csinálhatunk seedet. És igen, a játék átvette a socket rendszert is. Igaz, már nem ékkövekből kell nagyobb ékkövet csinálni és nem rúnákat kell gyűjtögetni, hanem "magokat" kell csinálnunk ancient tárgyakból, ezeket pedig egy sphere-be helyezve kapunk egy seedsphere-t, amit a foglalattal rendelkező cuccainkba tehetünk. Ezzel jelentősen növelhetjük a sebzésünket, vagy a védelmet. Koppintás ide vagy oda, szerintem ez az egyik legnagyobb pozitívuma a játéknak.

Természetesen vannak küldetések, azaz questek is, bár minimális számban (egészen pontosan 2). Ezek az úgynevezett kasztváltós questek, amiket ha megcsinálsz, akkor hordhatsz erősebb szetteket, vagy nagyobb szintű szárnyat. Ja igen, szárnyak. Ezek szinte mindenre jók, csak repülésre nem, ha felvettél egyet, akkor egy kicsit gyorsabban fogsz tudni mászkálni, de nem repülhetsz vele fel-le. Annál lényegesebb az opció: akár 100% védelmet és sebzést is adhat, ami az egyik legfontosabb itemmé teszi. Miután megcsináltuk a 2. questet, kapunk egy master skill tree-t. Itt a már meglévő skilljeinket tudjuk továbbfejleszteni, vagy gyorsabb fejlődés vagy több pénz bónuszt szerezhetünk.


A MuOnline rengeteg eventet is tartalmaz, amelyek bizonyos időközönként mennek. Ilyen például a Chaos Castle, ahol egy égi kastélyban kaszabolhatunk le 100 mobot. A poén az benne, hogy egyszerre több játékos is részt vehet, ám mindenkinek ugyanolyan külsője van, így nem tudhatod, hogy egy kezdővel vagy egy több 100rr-es karival van dolgod. Aztán vannak különböző bossok is, amik szintén megadott időpontokban jelennek meg néhány map végén. Itt lehet beszerezni az értékesebb tárgyakat. És a legnagyobb event, talán a Mu védjegye: a Castle Siege event. Ez az event csak hetente indul el, és külön klánokkal, szövetségekkel lehet rá jó előre regisztrálni. Erre egy külön map van, egy nagy térrel, tele ostromgépekkel, amivel mondjuk a várat nem lehet lerombolni, de arra jó, hogy néhány playert felidegeljünk vele. A cél az, hogy foglaljuk el a vártornyot másfél órán belül, vagy ha védők vagyunk, akkor tartsuk meg. Az egész tétje az, hogy bejuthass a trial mapra, ahol ancient itemeket lehet szerezni, ami Utopia szerver fizetőeszköze. Egy jó klánnal és erős karakterrel ez nagyon jó móka tud lenni. Ha másért nem is, ezért mindenképpen megéri egy kis időt beleölni a játékba.


Na, pár szó a grafikáról. A környezet, ha 2001-es szemmel nézzük, egész szép, mai szemmel egyszerűen ocsmány. De az újabb seasonökkel megérkező mapokon már találhatunk egész látványos helyeket is. A környezetet ellensúlyozza a karakterek szettjeinek kidolgozottsága, amikre még mai szemmel is rámondhatjuk, hogy hú, ez baromi jól néz ki. Tovább fokozza az élményt a játék zenéje is. Egyszerűen zseniális az opera-szólam, ami Lorenciában fogad minket, és minden pályának külön hangulat teremtő zenéje van. Probléma persze ezzel is van: pár perc után elhallgatnak ezek a zenék és egy idő után azt veszed észre, hogy csak a karaktered és a szörnyek nevetséges nyögdécselését hallgatod. Utolsó negatívumként meg kell említenem a végtelenül hülye AI-t is.


Be kell mutatnom a Mu „társadalmát” is. Nos, elég régi játékról van szó, a mu.hu szervere is már 7 éves (!), így mára már nagyon kevesen játszanak ezzel a game-mel. Sajnos ezzel együtt a playerek átlag életkora is csökken (azt hiszem aki már játszott huzamosabb ideig online játékkal, az tudja, hogy ez mit jelent)… Mint minden játékban, itt is vannak értelmetlen kezdők és vérbeli profik is, akik emberszámba se vesznek, ha nem vagy full stat és nincsen fullos szetted, és persze itt is vannak olyanok, akik jobban szeretnek mások kárán előrébb jutni. Mindez nem olyan hatalmas probléma, a baj ott kezdődik, az adminok már évek óta inaktívak, magasról tesznek az egészre. Gyakorlatilag senkit nem bannolnak, szabadon lehet anyázni a játékban, úgy lopsz, csalsz, hazudsz, ahogy akarsz, és ha mindezt szóvá teszed a fórumon, akkor örülj, ha csak a hsz-edet törlik és nem bannolják le a fórum accod szó nélkül. Na, ezért hagytam abba a játékot. Kár érte, pedig megfelelő odafigyeléssel nagyszerű lehetne ez a játék a tengernyi bug, gyenge grafika és koppintás mellett is.


Nos, nem tudom, hogy ezzel inkább meghoztam vagy elvettem a kedvetek a Mu-tól, nekem egyik se volt célom, én úgy gondoltam, hogy ha már ennyi időt beleöltem ebbe a játékba, írok róla egy tesztet, hogy mások is megismerjék, és szerintem azért megérdemel egy átfogó leírást itt a Gépigényen is. Összességében nem olyan rossz game, főleg ha talál az ember egy jó klánt, a baj csak az, hogy egyre kihaltabb lesz a muonline.hu, és gyakorlatilag az összes többi szerver is. Igazából ha valaki jó mu-élményt akar, az menjen inkább egy nagyobb külföldi fun-szerverre vagy esetleg Global Mu-ra. Na de reméljük a jövőre megjelenő 2. rész ettől azért jobb lesz, és lesz hozzá igényes magyar szerver is!

Értékelés:
Grafika:
██████████
60%
Hang:
██████████
70%
Játékélmény:
██████████
80%
Összességében:
██████████
70%
MU Online
MU Online
MU Online
Megjelenés: 2006. January 01. (PC)
Műfaj:
Fejlesztő: Webzen
Hozzászólások: 16
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
no avatar
Én most megint elkezdtem, 3 év kihagyás után, de elötte is beleöltem vagy 4 évet 😃 Egyik kedvenc 😀
0
0
0
0
no avatar
Nagyon jó teszt! 😀 nekem is első mmorpg-m volt 😃 és 5 éven át nyomtam de szerettem...😃
0
0
0
0
Artaris avatar
Nagyon jó teszt! Grat! Én kb 4-5 évig nyomtam... nagyon durván lefoglat 😜
0
0
0
0
no avatar
Felülmúlhatatlan játék, 6 évet játszottam vele 😀
Akkor még minden más volt 😞
0.97d 😀😉 Sokaknak mond ez valamit 😀
Régi szép idők, amikor éjfélkor feküdtem és REGGEL 6-kor keltem általánosban😀
Utóbbi időkben már csak a WoW köt le annyira mint ez régen :]
0
0
0
0
frostwagen avatar
Én kb. 4-5 éve kezdtem el vele játszani, de már kb fél-1 éve nem játszom vele. Szerintem a Mu.hu úgy ahogy van el lett rontva. Kezdjük onnan hogy Utopia-n már 2 éve tripla EXP van ( az alapból is 2000x EXP-s szerveren...), és ennek köszönhetően mára már mindenki full lett, még az olyanok is, akik tripla nélkül 20 rr ig nem tolták volna fel magukat. A másik gond hogy már mindenkinek +15 F.O sett meg Wingje van, már csak az számít hogy ki tudja jobban nyomkodni a Q gombot. Meg az egész Mu.Hu rendszere úgy van megcsinálva, hogy csak akkor tudsz jó cuccokat szerezni, ha vagy 0-24 ben kockulsz / farmolsz ( ami egy idő után rohadt unalmas ) vagy több ezer FT-ot elköltessz prémiumra. Sajnos ebbe a csapdába én is beleestem régen, és kb. annyi pénzt elcsesztem erre a játékra, amiből már egy PS4 et vehetnék most kb...
0
0
0
0
bandita19 avatar
a grafika azér ilyen "gyenge" (ami nem is olyan szörnyű ahogy leírtad szerintem) hogy minél gyengébb gépeken is elinduljon
ha jobb grafikát és változatosabb játékmenetet akarsz próbáld ki a MUX-et 😀
én még a régi anarchia szerver kezdetén kezdtem el a játékot és még a mai napig is órákat játszom vele 😀 élveztes játék
0
0
0
0
Conoren avatar
Jönne már a második rész..
/kicsi off: Kéne csinálni egy gépigényes MMO-csoportot/fórumot./
0
0
0
0
WizKhalifa17 avatar
evvel még mai napig is játszok vele igaz nem magyar mun !! 😀
0
0
0
0
no avatar
Örülök, hogy tetszett a teszt, írok még ha van rá igény!
Egyébként ja, kifejezetten jó játék volt ez régen, főleg egy ingyenes mmo-hoz képest... kár, hogy ennyire elhanyagolták és hagyták kihalni a magyar szerót...
0
0
0
0
no avatar
Én a S1-et szerettem nagyon. 😀 Emlékszem az első karakterem egy Dark Knight volt... a zene ami fogadott amikor Lorenciában lespawnoltam valami iszonyatosan hangulatos volt.

Emlékszem mikor meglett az első szárnyam. 😀 felejthetetlen pillanatok ezek. Alig vártam, hogy elérjem a 220-as szintet, hogy kezdhessek egy Dark Lordot... mikor meglett annyira örültem 😃 menő volt, hogy csak sétáltam és a ravenem ölte a mobokat.
Azok a régi szép idők.... de hiányoznak. Azóta egy MMO se volt ami ennyire lekötött volna.
0
0
0
0
Conoren avatar
Hogy én mennyire szerettem ezt a játékot. Első mmo-m volt, 2 évet toltam vele. Ha minden igaz, jön a MU2, na azzal újra bekockulok majd. 😃 a Teszt jó, kapod az 5-öt.
0
0
0
0
no avatar
Első MMORPG játékom... akkoriban nagyon hangulatos volt 😀 Emlékszem mikor elkezdtem, fogalmam sem volt semmiről aztán szépen lassan megtudtam jó pár dolgot a játékról... körül-belül 2 évet játszottam vele.
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Úúúú ezzel mennyit toltuk régen 😃 Suliban midnenki ezzel nyomult, info órám femm volt minden gépen, toltuk neki éjjel nappal 😃
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
8
16 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció