Faces of War - Harcra fel katona!
Egy nagyon szép grafikával és játékélménnyel elátott játék a Men of War készitőítől.
Sziasztok!
A S.W.I.N.E. után, úgy gondoltam bemutatok még egy stratégiai játékot, viszont most nem a nyulak és a disznók fognak egymással szemezgetni. Most inkább történelmi vizekre evezek. 2004-ben a hazai Stromregion megmutatta, hogy mire vagyunk képesek, ha a téma a 2. Világháború. Viszont 2006-ban a Relic bemutatta Company of Heroes-t aminek látványával és realisztikájával mindenkit levett a lábáról, úgy tűnt a Company of Heroes lesz a legjobb 2.Világháborús RTS játék egészen szeptember 15-éig amikor az ukrán Best Way felvette a harcot a Relic játékával. A kritikusok szerint a Faces of War jó próbálkozás volt, de a Company of Heroes jobb. Én azért bemutatom az ukránok játékát, mert én szerintem a Faces of War is a legjobbak között van, szerintem kezdjük is el.
A Fejlesztőkről röviden
Az ukrán Best Way legelső játéka szintén a 2. Világháborúban játszódó Soldiers: Heroes of WWII volt. A játékot az általuk fejlesztett GEM engine hajtotta. A Faces of War és a Men of War is ugyanezt a grafikus motort használja, azóta sok módosításon esett át a motor. Sok kiadónál volt szerződése a csapatnak, de végül 1C Company volt a legideálisabb választás. Viszont már megfordultak a Codemasters-nél és a Ubisoft-nál is (A Ubisoft adta ki a Faces of War-t).
A Kampány
A Faces of War egyjátékos módjában 3 kampány van, Amerika, Német és Orosz. A játékban összesen 25 nagyszabású küldetés van, amik nem 10perc hosszúságúak. A gyakorló küldetéseket leszámítva minden küldetés teljesítése 20-25 percbe telik, ha jók vagyunk, mert bizony néhány küldetés 1-2 órába is beletelhet (nem viccelek). A szövetséges küldetések a partraszállás előtti ejtőernyős akció és az azutáni felszabadítási küldetéseket tartalmazza. A német küldetések a Nijmegen Híd felrobbantásával kezdődik, de helyt kell állnunk a keleti fronton és az Ardennekben is. Végül az orosz kampány ahol mindenáron harcolnunk kell az anyaországért azért, hogy végül lengethessünk dicső orosz zászlónkat a Reichstag tetején. Ennyit elég tudni a kampányról lássuk a játékmenetet.
A Játékmenet
A Faces of War ahogy már az elején is leírtam RTS (Real-time strategy) játék ezért minden egységünket felülről és a teljes 3D-s GEM motornak köszönhetően oldalról is láthatjuk, ahogy dicső katonáink harcolnak a csatamezőn. A küldetésekben nem lesz lehetőségünk több egységet szerezni, vásárolni, helyette csak a térképen elrejtett tankokat és civil autókat tudjuk eltulajdonítani.
A Faces of War-ban sok RPG elemet találhatunk, ha a kijelölt katonára rákattintunk, megjelenik a katona felszerelése, ez alapjáratban sisak, egyenruha, gránát, kispisztoly és lőszer. Az ellenséges katonáktól lopott fegyvereket, lőszereket és életcsomagokat átrakhatjuk a mi egységeink hátizsákjába. A járműveknek is van tárolója, általában lövedékek és javítókészletek találhatóak benne. Érdemes katonáinkat és tankjainkat tele pakolni mindennel, mert később a nagyobb ütközeteknél jól jön ha, van egy kis lőszer és életerőpakk raktáron. A játék másik nagy újítása egy katona vagy egy tank egyszemélyes irányítása, ezzel a modullal képesek vagyunk a katonánkat a billentyűzettel mozgatni és az egérrel lőni. Ugyanez a helyzet a tankokkal is ahol a löveget is mi fordíthatjuk rá a célpontra. Korábban leírtam, hogy nagyon hosszúak, az a helyzet hogy a játék piszok nehéz. A legkönnyebb fokozaton is bedarál a gép, minden lépésedet többször meg kell gondolni, ha csak egy kis rést is hagysz, a gépnek azonnal kihasználja. Nem mondhatom azt, hogy béna vagyok, mert sok stratégiai játékot kijátszottam már a legnehezebb fokozaton, de a Faces of War kifogott rajtam.
Romboljunk dögivel!
A terep rombolhatósága ebben a játékban határtalan. Minden kődarabot vagy sziklát a levegőbe repíthetünk. Egy tankkal óriási pusztítást tudunk elérni, amint rálövünk egy házra a cserepek, falak és ablakok maradványa repül szét. A GEM motor elképesztő terepformálásra képes és, sajnos ez a gépigény rovására megy.
Szép grafika, de milyen áron?
A játék óriási hibája az optimalizálás hiánya, a nagyobb robbanásoknál egy mostani gép is megadja magát. A hivatalos gépigény szerint elég neki 512MB ram és egy 128Mb-os grafikus gyorsító, nos nem igazán, az én gépem se egy erőmű de ahogy olvasgattam a külföldi fórumokat még egy HD 5450-es kártyán is beszaggat ami én szerintem durva. Tehát a játék szép az effektek gyönyörűek, de ha nincs egy jó géped hozzá semmit nem ér az egész. Azért gratulálok a fejlesztőknek, mert tényleg szép játékot hoztak napvilágra.
A Realizmus
A Faces of War fizikája nagyon rendben van, és az erőviszonyok is megfelelőek. Ezt úgy értem, hogy egy lövész nem lő ki egy tankot a puskájával. A tankok sérülése is nagyon pofás. Több lehetőség van egy tank megsemmisítésére, képesek vagyunk a tank lövegtornyát, lánctalpát és oldal páncélzatát harcképtelenné tenni. A legtöbb jármű gyenge pontja a hátsó rész, érdemes a tankokat is elénk csalogatni, hogy hátulról szétlőhessük a tank motorját.
A Többjátékos mód
A játékhoz 2 éve jutottam hozzá Ubisoft Exlusive kiadásban. Mivel eredeti, kipróbáltam a többjátékos módját, ami véleményem szerint jól sikerült. Három játékmód van: Territory Battle COOP Missions és Team Death Match. Az utóbbiban feláll két csapat egy pályán, és elkezdik egymást csépelni. Az egyjátékos módban nem volt lehetőségünk új egységeket hívni, a többjátékos módban viszont lehetséges, az egységek pontokba kerülnek, amiket a harc közben szerezhetünk. Minden mérkőzés előtt van 5 percünk, hogy kiválasszuk, milyen egységekkel kezdjük a csatát. A Territory Battle mód kicsit más, itt ellenőrzőpontok vannak felállítva a pályán, amiknek legalább a felét nekünk kell elfoglalni és védeni mindenáron. Végül a COOP Missions mód ahol a kampányban található küldetéseket játszhatjuk újra 4 játékos segítségével, egyébként a játék 16 játékost tud lekezelni a pályán, tehát a nagy csaták se maradnak ki a Faces of War-ból.
A Hangok
Muzsika téren nem lehet panasz a Faces of War-ra, a fegyverek nagyon szépen duruzsolnak, a robbanás hangja olyan, mint ha mi is ott lennénk. Akinek van 5.1-es hangfala próbálja ki, igaz dübörögni fog az egész ház, de akkor is nagyon jó. A zenék is jók, de itt is az a probléma, mint a Made Man-nél volt, hogy kevés de ami van az jó.
Az egységek
Végül az egységekről ejtenék pár szót, mert a Faces of War ezekből sem hiányos. Több száz jármű, gyalogos, ágyú és fegyverek sorakoznak fel a játékban. A tankok között megtalálható a veszedelmes 88mm-es ágyúval ellátott Tigris tank, az orosz T-34-es és az amerikai M26 Pershing. Katonáinkat felszerelhetjük az orosz dobtáras PPSH41 géppuskával, az MP44 rohampuskával vagy az amerikai Thompson géppuskával. Ágyúkból is jeleskedik a Faces of War, használhatjuk a híres 88mm-es önjárólöveget a PAK41 ágyút és az amerikai Howitzer tüzérségi ágyúkat is.
Végszó
A Faces of War egy nagyon jól sikerült RTS játék, ami képes lehetett volna akár a Company of Heroes-t is legyőzni, de az olyan hibák, mint a borzasztó optimalizálás és a magas gépigény sajnos megpecsételi a játékot. A többjátékos módot ma is sokan használják, akinek meghoztam a kedvét hozzá nyugodtan telepítse fel, nem fogja megbánni.