Tekken 3 (PS1)
Játék: Tekken 3 (PS1)
Vajon a Namco tud valami újítást hozni a széria 3. részébe, a sikeres 2. rész után?
Bevezető:
A 2. részhez hasonlóan ennek a résznek is volt Arcade kiadása, amit még 1997-ben adtak ki. A Playstation1-re szánt teljes értékű játékot pedig 1998 március 26-án adták ki Japánban. A többi kontinensre csak több hónapos késéssel érkezett. Az előző két rész sikere után a Namco - aki a kiadó és a fejlesztő is egyben r11; pár újítással megpakolva adta ki a sorozat 3. részét.
Menü:
A menü felépítése nagyon hasonlít az előző részben találhatóval. Főbb részei:
- Game Option
- Button configuration
- Records
- Display Adjust
- Memory Card
Game Option:
Lehetőségünk van nehézségi szintet állítani. Easy, Medium, Hard közül tudunk választani. Szerintem kezdésnek teljesen megfelelő a medium.
Különböző módok esetén meg tudjuk határozni, hogy hány menetes legyen egy kör. Tehát annyiszor kell legyőznünk az ellenfelet. Ezt az értéket 1-től 5-ig tudjuk beállítani.
Egy menetnek az időtartamát is tudjuk befolyásolni. 20, 30, 40, 50, 60 mp, ill. végtelen idő között tudunk csemegézni. Ha végtelenre állítjuk, akkor kikerülhetjk azt a trükköt, hogy az nyer, akinek több élete marad az idő lejárta után.
Ha harcolunk Arcade módban és legyőz minket az ellenségek akkor lehetőségünk van karakter cserére. Ezt azonban csak akkor tudjuk igénybe venni, ha ezt az opciót bekapcsoljuk.
Be ill. ki tudjuk lőni, hogy a védekezéskor is sérüljön-e a karakter. Persze ez a sérülés közel sem ér fel egy rendesen bevittel.
Ha a Quick select opciót igenre teszük, akkor kényelmesen tudunk választani karaktert akármelyik módban. Ha pedig nemre teszük, akkor 20 mp áll a rendelkezésünkre egyes módokban a választásra.
Ezeken kívül lehetőségünk van beállítani, hogy milyen zenék szóljanak a játékmenet során.
Button configuration:
Itt tudjuk személyre szabni a beállításokat. alapértelmezett beállítás az előző részekhez képest nem változott. A hátsó gombokra továbbra is tudunk pakolni különböző kombinációkat.
Records:
Itt megtekinthetjük a különböző módokban elért rekordokat, ill. a karakterek használatát.
Display Adjust:
Az egész képernyőt tudjuk mind a 4 irányba mozgatni. Ez a funkció megint csak felesleges.
Memory Card:
Automatikus mentést is bekapcsolhajtuk, így a rendszer mindig elmenti a a váltzásokat és az adatokat. Persze tudunk manuálisan menteni ill. betölteni. Csak az első slotba lévő memóriákártyára tud menteni a játék, így oda kell betenni az üres, vagy azt a memóriakártyát amin éppen rajta vannak az adatok.
Egyes beállítások csak néhány módra érvényesek. Ha valamilyen értéket átállítunk, akkor a zöld szövegből fehér lesz. Ha néhány mp-en keresztül semmilyen gombot nem nyomunk a mód választó menüben, akkor bejön a bevezető videó, ill. egyéb bejátszások.
Játékmenet:
Arcade mód:
Ezt hívhatjuk akár sztori módnak is, hiszen, ha legyőzzük az összes ellenséget, akkor a végén kapunk egy kis videót az adott karakterrről. Ezek maximum fél percesek lesznek, de vannak köztük elég viccesek is.
A játék elején persze elég sok karakter lockolva van, amit úgy tudunk feloldani, hogy mindenegyik karakterrel végigcsináljuk ezt a módot. Itt is meg van a szokásos 2 ruha választás. Ha az elsődleges ruhát akarjuk választan, akkor meg kell nyomnunk az X vagy a Kör gombot. Ha a másodlagosat szeretnénk, akkor pedig a Négyzetet vagy a Háromszöget kell. Persze egy-két karakternél rábukkanhatunk bónusz ruhákra is. Általában ehhez már eléggé elől kell járni a játékmenetben. Ha ilyen bónusz ruhás karakterrel vagyunk, akkor a képernyőn aranyszínű csíkkal lesz aláhúzva az emberünk neve a harc közben.
A szokásos időszámláló megtalálható, ami méri, hogy mennyi idő alatt teljesítjük az adott karakterrel a történetet. Természetesen csak akkor megy ez a számláló, ha csata zajlik. Tehát a K.O vagy Perfect szó kimondása után megáll az óra. Ha nyomunk egy szünetet a START gomb segítségével, akkor lehetőségünk van néhány kombinációnak a parancssorát megtekinteni. Ez hasznos lehet egy komolyabb ellenfél esetén. Minden győzelem után rögtön van egy replay, ami magába takarja a végső csapást lassítva, amit persze lenyomhatunk szintén a START gombbal. Ezután pedig karakterünk egy kis győzelmi örömöt mutat be. Ha végigvittük a történetet, akkor láthatjuk a készítői stábot is, amit nyugodtan átléphetünk.
VS mód:
Ehhez a módhoz 2 játékos ill. 2 kontroller szükséges. Itt mindig egy-egy karakter csap össze. A karakterválasztónál van egy győzelem vereség számláló. Sőt alattuk zöld számokkal még a döntetlen menetek számát is kiírja. Persze döntetlent nehéz elérni. Általában akkor szokott sikerül ezt véghez vinni, ha mindkettő játékosnak kevés élete van, s egyszerre csapnak le egymásra. Ill. akkor, ha lejár az idő, s ugyanannyi életük marad. Ha elég sokat játszunk, akkor feloldhatjuk így is karaktereket, bár ez sokkal hosszabb út, mint az Arcade mód. Ha az egyik játékos kiválasztott egy adott karakterhez egy adott ruhát, akkor mi már csak a másik ruhával felszereltett tudjuk kiválasztani.
Team Battle mód:
Itt a gép ellen, de akár élő játékos ellen tudunk harcolni. Annyi a lényege, hogy csapatba állva kell bizonyítanunk tudásunkat. Minimum 1, maximum 8 ember lehet a csapatban. Értelmszerűen az 1-nek semmi értelme, a legjobb a maximum választása. Lehet az is, hogy az összeset mi választjuk ki manuálisan, vagy néhányat, de az is lehet akár, hogy a gép válassza ki nekünk az összeset randomba. Ekkor előre nem tudjuk, hogy kikre tette le a voksát a gép, csak sok kérdőjelet látunk az arcok helyén a VS képernyő erejéig. Ha egy krakterrel nyerünk, akkor a menet végén a győztesnek az életereje egy kicsit visszanő. Az veszít akinek hamarabb fogy el az összes embere. A meccs végén kapunk egy táblázatot amiben fel van tüntetve, hogy melyik karakterrel hányat öltünk meg.
Time Attack mód:
Ekkor gyakorlatilag az idő ellen is harcolunk az ellenségeken kívül. Le kell győznünk az összes ellenfelet a legrövidebb idő alatt.Ilyenkor minden egyes ellenfelet kétszer kell legyőzni. Ha elég jól teljesítünk, akkor bekerülünk a rekordok könyvébe. Sajnos itt nem áll lehetőségük a pause gomb megnyomására, így nem tudunk nézni kombókat.
Survival mód:
Ekkor csak annyi a dolgunk, hogy minél több ellenfelet meg tudjunk ölni egy levegő vétellel, azaz egy élettel. Ugyanis ha az életerőn lemegy nullára, akkor game over van. 40 mp-ről indulunk, csak egyszer kell legyűrnünk egy karaktert. Ha nyertünk, akkor az életerőnk egy kicsit visszatöltődik. Felül az életerő felett van egy nyerés számláló. Ez mutatja, hogy eddig összesen hány ellenséget győztünk le. A pause gomb itt se működik.
Tekken Ball Mód:
Ez egy új mód. Harcolhatunk a gép, vagy élő játékos ellen is. A karakter kiválasztása után rögtön ki kell választanunk, hogy milyen labdával szeretnénk játszani. Nemcsak színben különböznek, hanem sebzési erőben. 3 fajta van: 60%-os, 80%-os és 100%-os sérülést okozó. Nyilván ez nem azt jelenti, hogy rögtön meghalunk, ha egyszer is eltalál minket. Igazából az a lényeg, hogy ne hagyjuk leesni a mi térfelünkön a labdát. Ha ezt nem sikerül megakadályozni, akkor veszítünk az életerőnkből. Persze ha jó erősen belerúgunk, vagy beleütünk ebbe a labdába, s eltaláljuk azzal az ellenfelet, akkor is tudunk sérülést okozni, s ekkor át is tudjuk gyorsan lökni az ő terére a labdát. Ha sokáig a levegőben tudjuk tartani a labdát a folymatos rúgással és ütéssel, akkor alul töltődik egy csík. Minél jobban fel van az töltődve annál nagyob sebzést tud okozni abban az esetben, ha az eltalál minket.Értelemszerűen akinek hamarabb fogy el az élete az kiesik.
Teken Force mód:
Ez megint csak egy újítás. Ekkor több pályán végig kell mennünk ellenfelek legyőzésével. Persze ezek nem olyan pályák, mint a többi módban található. Itt folyamatosan megyünk előre, s jönnek folyamatosan az ellenfelek. Van egy visszaszámláló, ami 60-ról indul. Az ellenfelek megölésével tudunk időt nyerni. A kisebbkért + 2 a nagyobbakért + 4 mp-et kapunk. Ráadásul pontokat is kapunk az ellenfelek megölésért, ami a rekordok miatt is érdekes. Természetesen a katonák sebeznek is minket, ezért a fejlesztők belepakoltak néhány ízletes sült csirkét a pálya egyes pontjaira, amit ha felszedünk jelentősen feltöltődik az életszintünk. A képernyő alján található egy vonal, ami 4 részre van osztva. Ez azért van, mert 4 pályából áll a feladat. Ha a végéhez érünk az adott szakasznak, akkor jön egy boss ellenünk. Minden szakasz végén kapunk egy kis értékelést.
Theatre mód:
Itt vissza tudjuk nézni azoknak a karaktereknek a videóit, akikkel már végigtoltuk a történet módot.
Practice mód:
Itt tudjuk elsajátítani azt a rengeteg fajta ütés és rúgás kombinációt, amelyre lehetőséget ad a játék széles kínálata. Tényleg rengeteg kombó van, talán nem is lehet mindet észben tartani, hiszen annyi van, mint égen a csillag. Ha kiválasztottunk egy karaktert, akkor több lehetőségünk adódik. Tudunk harcolni freestyle módban. Ekkor a gép csak áll, s nem csinál semmit se, és a kombókat úgy alakíthatjuk ahogy csak szeretnénk. Persze be lehet állítani, hogy mutassa-e alul a lenyomott gombokat, mit csináljon a CPU (csak álljon, védekezzen, csak guggoljon stb.) Lehet VS-ben is harcolni a gép ellen, ekkor ő is támad. Be tudjuk állítani, hogy milyen nehézségű legyen. A hamardik mód pedig a kombók gyakorlása a gép segítségével. Ekkor van egy adott kombó, amit végig kell csinálnunk. Ha lenyomjuk a SELECT gombot, akkor a gép megmutatja, hogy hogyan is kell kinéznie annak a kombinációnak. A szokásos sérülés kijelző megmaradt, low, medium high, s a százalékos sérülés értékelés.
Karakterek:
Az előző rész hagyományai folytatva itt is megjelenik néhány új arc, eltűnik egy pár, s vissza is tér néhány. Minden egyes karakternek van speciális támadásai, sőt mindegyiknek van egy saját pályája, amihez tartozik egy zene. Sőt mindegyik másképpen örül a győzelme után.
Új karakterek:
King II
Jin Kazama
Ling Xiaoyu
Hwoarang
Eddy Gordo
Forrest Law
Kuma (feloldható)
Panda (feloldható)
Julia Chang (feloldható)
Bryan Fury (feloldható)
Gun Jack (feloldható)
Mokujin (feloldható)
Ogre (feloldható)
True Ogre (feloldható)
Tiger Jackson (feloldható, extra ruha Eddy Gordo-nak)
Bónusz karakterek:
Gon, Doctor Boskonovitch
Grafika, hang, irányítás:
A játék grafikája az elődhöz képest változott. Leginkább Kuma nevű karakterünknél látszik, hogy már kevésbé szögletes a testfelépítése. A karakterek mozgása is fejlődött. A pályák továbbra is a 2D-s háttér mellett maradtak a PS1 hardveres korlátai miatt. A jól megszokott kis vérfelhő megmaradt az ütések, s rúgások után. De azt elmondhatom, hogy fejlődött a 2. részhez képest.
A hangokkal teljes mértékben meg vagyok elégedve. Mint írtam minden pályához tartozik külön zene, így nem unható meg hamar a folyamatos pálya váltások mellett. A karakterek csak néha adnak ki hangot, Pl. mikor meghalunk, vagy benyelünk egy ütsét stb.
Az irányításhoz annyit tennék hozzá, hogy nem volt nehéz dolguk a készítőknek, hiszen az előző részekhez hasonlóan kellett eljárniuk. Ebbe nem nagyon lehet belekötni, hiszen teljesen személyre szabható az irányítás.
Összegzés:
Akinek tetszett az előző két rész, annak ez a rész még jobban fog tetszeni. Ezt azért merem állítani, mert nemcsak a pályákat, s egy-két karaktert cseréltek ki, hanem 2 új módot is tettek bele a készítők. Természetesen azoknak is tudom ajánlani, akik nem játszottak még egyáltalán ezzel a szériával. Ez a játék is tökéletesen megy PS1 emulátorral, tehát PC-n is lehet tolni.
Értékelés:
Játékélmény: 10/10
Irányítás: 9/10
Hang/zene: 10/10
Hangulat: 10/10
Grafika: 9/10
Történet: 9/10
Szavatosság: 10/10
Összességében: 9/10
Most már a Tekken 6 a menő, szerintem az idei WCG-n is lesz.
Sajnos én még a 6. részt nem próbáltam.
Gyermek korom legmeghatározóbb játéka túlzás nélkül!
Tisztelgek a Tekken 3 kultusza és legendája előtt!
Annó volt belőle verseny is, amin szép eredményt értem el, Borsodban én voltam a legjobb!
Ha ezt valaki nem hiszi még most is szívesen bizonyítok 😀
Remek teszt gratulálok 😀
Zárszóként egy kis Wiki.: Az előző két részhez képest jelentős újításokat tartalmazott. Tovább csiszolták az irányítást, jobban kihasználva a 3D nyújtotta lehetőségeket. Látványvilága is sokkal szebb lett, javítottak a menü kezelésén, és 15 új karaktert kapott. A mozgásokat is tökéletesítették főleg az ugrásoknál javítva a realisztikusságot, valamint a már meglévő karakterek mozgásrepertoárját is bővítették. Itt már valóban érezhető a 3 dimenzió, az oldallépés nem csak egyszerű látványelem, hanem hathatósan beleszámít a támadásokba, az így indított támadásokkal nagyban növelték a kombinációs lehetőségeket. Ebben szerepel először minijáték. A Tekken Force egy lineáris felépítésű, mászkálós stílusú pontgyűjtögetős játék, persze itt is a küzdelem a lényeg. A Tekken Ball strandröplabda és kidobós keresztezéseként definiálható leginkább, a labdával sérülést is okozhatunk az ellenfelünknek. A konzolos átírat a játéktermihez képest tartalmaz 2 új karaktert is. A PlayStation hardware kapacitása miatt a háttér továbbra is 2D. Később Dreamcastra is emulálták, ahol feljavították a grafikát, és az arcade verzió szerepel később a Tekken 5-ben is. A Tekken 3 volt az igazi áttörés, amit PlayStationon el lehetett érni. A kritikusok, és játékosok szerint is a legjobb verekedős játék PlayStationon, és vitathatatlanul egyike minden idők legjobb játékának
Ez volt a 25. tesztem. 😆
A teszt részletes, érdekes, és öröm volt olvasni. Ment az 5 csillag.