Alan Wake
Végre elérkezett valahára ez a cím PC-re is! Lássuk, hogy mitől is lett annyira híres ez a játék 2010-ben.
Bevezető:
Nos végre elérkezett PC-re az a játék melyet oly sokan vártak. Eddig csak Xbox360 exkluzívként ismerhettük, most azonban ez már nem jelenthet többé akadályt. Xbox360-ra 2010. május 14-én adták ki, míg PC-re 2012. február 16-án. A készítő csapat a Remedy Entertainment és a Nitro Games, míg a kiadó a Microsoft Game Studios. Ez a darab 2010-ben hatalmas sikert ért el, sőt még egy rekordot is elkönyvelhetett, ugyanis abban az évben ez volt a legtöbbet letöltött illegális játék. Mondjuk a készítők biztos nem ezért a sikerért dolgoztak. Na de akkor vágjunk is bele a játékba.
Menü:
Nos rögtön kezdeném is a háttérrel, amit azért érdemes megemlíteni, mert egy nagy pacával állunk szemben.Tehát nem olyan a background, hogy az egész egy nagy feketeség, hanem az aktuális helyszínt mutatja, ahol tartunk a történetben. Ebből kifolyólag ahogy haladunk előre más és más kép fogad. Bár aki ezt egy levegő vétellel kipörgeti azt úgyse fogja érdekelni.
A menü felépítése:
- New Game: Új játékot tudunk kezdeni. 3 nehézségi szint van, de ha először játszunk, akkor csak az easy és a normal áll a rendelkezésünkre. Ha kivittük a játékot bármelyik fokozaton, akkor a lockolás feloldóik és lehet tolni a játékot nightmare szinten is.
- Continue Game: Ez akkor válik elérhetővé, ha van már mentésünk. Ha több van, akkor a rendszer felkínálja az összeset, s abból tudunk választani, hogy melyiket akarjuk folytatni.
- Episodes: A fejezeteket tudjuk külön újra kijátszani. Ekkor lehetőségünk van nehézségi szintet választani. Sőt a DLC-ket is itt találjuk meg.
- Options: Itt tudjuk beállítani a grafikai ill. a hang beállításokat. A feliratot is itt tudjuk onolni .
- Extras: Itt meg tudjuk hallgatni a játék zenéit, a videókat újra megnézni és egyéb dolgokat megtekinteni.
Történet:
Ebben a játékban kulcsfontosságú szerepe van a sztorinak, így ebből kifolyólag nem szeretnék sok mindent mondani róla, mert nem akarom lelőni a poént. Annyit azonban elárulhatok, hogy a történet azzal kezdődik, hogy Alan Wake (főhős) válságban van. Ezt úgy kell érteni, hogy már nincs ihlete írni, így a feleségével (Alice) úgy határoznak, hogy elmennek vakációzni, hátha ettől majd megjön a kedve az íráshoz. El is mennek a nyaralóba, de valami nem úgy sült el, mint ahogyan azt tervezték...
Játékmenet:
Mielőtt beugranánk a mély vízbe azt szeretném előre letisztázni, hogy ez nem horror játék. Tehát senki se számítson arra, hogy a tüdőtől kezdve, a májon keresztül, a gyomorig fog minden repkedni. A stílusa pszichológiai thriller. Előbbi inkább brutál, de nem ijesztő, míg az utóbbi inkább félelmetes 800 hektoliter vér nélkül is. Ez a műfaj inkább a lélekre akar hatni, míg a másik maximum megnevettet egy játékban. Akkor vágjunk bele a lényegbe.
A helyszín egy Washington melletti kis falu és a hozzá tartozó erdő, ahova főhősünk elutazott. A játékmenet kissé hasonlít egy filmre, mert rengeteg az átvezető videó benne. Egy tps (Third person shooter), vagyis E/3-ban játszódó darabról van szó. Eleinte elég fura a kameranézet, hiszen a karakterünk végig a képernyő jobb oldalán jelenik meg. Persze ehhez egy idő után hozzá lehet szokni. Sok érdekes dolgot fogunk csinálni történetünk során, s nemcsak eszetlenül lövünk mindenkire.
A játék többnyire éjszaka játszódik, hiszen ekkor van a legtöbb izgalom. A tájékozódást egy kezdetleges iránytű segíti. A bal felső sarokban található meg ez. Egy sárga karikában található sárga pötty mutatja az irányt. Az ellenfeleink ugyanis csak éjszaka virulnak nappal nem. A fénynek óriási szerepe lesz. Ebből adódóan a fényt fegyverként tudjuk használni ellenük. Ezért is egyik fontos kellékünk a zseblámpa. Ebből többfajta van. Ahogy haladunk tovább és tovább, annál erősebbet tudunk használni. Persze azért megölni nem tudjuk őket ilyen könnyen, ezzel csak elvakítjuk őket. Az igazi áldást a különböző fegyverek jelentik. Többek között lesz revolverünk, ez egy nagyon kis hasznos pisztoly, bár nem túl erős. Ezenkívül van többfajta puska. Ezek már azért nagyobb sebzést tudnak biztosítani. Flashbanget is tudunk alkalmazni. Ez gyakorlatilag egy olyan fegyver, amit akkor érdemes használni, ha nagy tömegben vagyunk, hiszen ez a közelben lévő ellenfeleket egy kisebb fényrobbanás kíséretében kivégzi. Ezeken kívül lesz szerencsénk Flare-val ill. Flaregun-nal találkozni. Előbbi egy sima vörös fényt bocsát ki. Ezzel értékes másodperceket tudunk nyerni, ha éppen kifogyunk a lőszerből és újra kell töltenünk. Az utóbbi pedig egy petárdához hasonló lövedéket lő ki, mely a legizmosabb ellenfeleket is leteríti minden gond nélkül. Azonban nem fenékig tejfel az élet itt sem. A végtelen tárat szépen el is kell felejtenünk. Revolverből pl. csak 42 db golyó áll a rendelkezésünkre, a Flare Gun-ból pedig csak 12 db maximum. Úgy tudunk gyorsabban újratölteni, ha folyamatosan nyomkodjuk az újratöltés gombot. A játék eleje bizony nehéz, mert elég kevés lesz a fegyverünk az ellenfelek számához képest, így sokszor a menekülést kell választani. Bár ez egyáltalán nem könnyű, mert az ellenfelek elég gyorsan mozognak. Van, hogy csak egy árnyékot látunk hirtelen elsuhanni mellettünk. Ilyenkor gyorsan kell lőni, majd pár sikeres dördülés után normál ellenfél lesz előttünk. Érdemes minden egyes épületbe bekukucskálni, mert sok lőszert lehet találni. Sőt a zseblámpákkal érdemes rávilágítani a sziklákra is, mert akkor akár sárga nyilakat is láthattunk, amelyek lőszerhez vezetnek el minket. Persze sok egyéb szöveget is el tudunk így olvasni a sötétben. Az életerőnkre is vigyázni kell. Bal felső sarokban egy piros színű félkör mutatja, hogy mennyi van még. 4 egységből áll ez, ha csak egy marad, akkor fekete-fehér színű lesz a kép, s gyors szívdobogást fogunk hallani. Ezt már más játékokban is láthattuk. Persze szép lassan visszatöltődik az energiánk, de a leggyorsabb megoldás a fény alá futás.
Mint mondtam a fény fontos szerepet kapott ebben a játékban. A fény egyfajta menekülést jelent, olyan mintha bemennénk egy templomba. Ha ilyen helyre kerülünk, akkor az ellenség elhúzza a csíkot. Azonban vigyázni kell, mert valamelyik fényforrás kialszik, s akkor jaj nekünk. Általában villanypóznák alá kell beállni. De van amikor nekünk kell létrehozni a fényforrást egy régi generátor segítségével. Ha a generátor elé állunk, akkor meg kell nyomnunk a használ gombot. Ekkor felugrik egy fehér fogaskerék ikon, amelynek egy kis része zöld. Na most ez a szerkezet el kezd forogni, s mikor a zöld sávba ér, akkor le kell nyomni a bal egérgombot. Ezt kb. 2-szer 3-szor kell elsütni. Azt hozzá is teszem gyorsan, hogy egyre nagyobb a forgási sebesség, tehát nem nyugdíjas körözgetésről van itt szó. Ekkor az életünk feltöltődik csutkára és egy checkpoint feliratot is kapunk. Tehát ez is egy mentési forma. Persze ezt nem úgy kell érteni, ha arrébb megyünk 10 cm-mel, majd visszajövünk, akkor ment a játék. Ezt csak egyszer lehet eljátszani. Persze többször ment a játék, főleg a csaták előtt és után. Vannak olyan esetek persze, amikor elég erős fényforráshoz jutunk, hogy azzal akár meg is ölhetjük a gonoszt. Ilyen pl. a nagy reflektor. Lehetőségünk van ezt irányítani mégpedig úgy, hogy amikor becértük a pacákot, akkor nyomunk egy jobb egérgombot. Ez egy kis löketet ad a fényerőnek, ami elegendő az elpusztuláshoz. Ezt a kis zseblámpákkal is el tudjuk játszani vakítás céljából. Azonban figyelni kell, hogy ez a módszer lefogyasztja a zseblámpánk elemét. A zseblámpákba tudunk természetesen újabb elemet rakni. Ezt akkor tanácsos megtenni ha éppen harc közben vagyunk, mert különben magától feltöltődik, persze szép lassan. Maximum 20 db elem lehet nálunk.
A különleges zseblámpákat nemcsak élőlények ellen alkalmazhatjuk, hanem tárgyakra is. Ezalatt azt értem, hogy a gonosz erők által irányított hordókat, autókat, hűtőszekrényeket meg tudjuk semmisíteni. Ha benyomjuk a jobb egérgombot, akkor erősebb fokozatra kapcsol a fény, így hamarabb le tudjuk gyűrni ezeket. Ha becéloztuk őket, akkor megjelenik egy fehér karika, s minél tovább küldjük rájuk a fény erejét annál kisebbre zsugorodik. Ha teljesen eltűnik a karika, akkor elporlik az adott tárgy. Persze ezt leírni könnyű, mert azok a megvadult hordók felénk repülnek. Ilyenkor érdemes valami fa mögé bújni, vagy olyan nagy tárgy mögé, ami megvéd minket. Még egy feladatra alkalmas a zseblámpa. Mégpedig a fekete mosszatok felszámolására. Ugyanazzal a módszerrel lehet tőlük megszabadulni, mint a megkergült tárgyaktól. Csak ugyebár itt könnyebb dolgunk van, mert ezek a trutyik nem mozognak.
Történetünk során több emberrel fogunk találkozni, többek között: Barry, Sarah, Dr. Hartman stb. Lesz olyan rész mikor nem egyedül kell a gonosz favágók és láncfűrészesek ellen nyomulnunk. Ez egy kicsit megkönnyíti a helyzetünket. Mert amíg mi elvakítjuk az ellenfelet, addig a kolléga meg szépen likvidálja a másvilágra. Persze nemcsak előnye van ennek. A hátránya az, hogy néha a gép nem segít nekünk, hanem csak nyávog. Ez elég kellemtelen abban a helyzetben mikor nekünk nincs is már lőszerünk és arra várunk, hogy ő segítsen. Persze van olyan amikor egy kapu zárva van és a társaink a másik oldalon vannak. Ilyenkor kinek kell cselekednie? Nekünk. De nem olyan egyszerű a dolog, mert egy jó nagy kerülőt kell tennünk ilyenkor. Ezalatt különböző feladatok várnak ránk. Van amikor egy labirintusból kell kijutnunk, valamikor csak 10-15 baltás idegbeteget kell megfékeznünk stb. De van olyan amikor csak meg kell szöknünk egy épületből, s a kijutáshoz fel kell használnunk a gonosz erejét.
Persze nemcsak éjszaka van dolgunk. Van amikor nappal tevékenykedünk. Ekkor nincsenek ellenfelek. Néha lehetőségünk adódik autóval menni. Az autókkal egyébként el tudjuk ütni a rossz fiúkat, sőt a lámpával vakíthatjuk őket. Azonban vigyázni kell, mert ez meg az aksit meríti. Persze ha abbahagyjuk a vakítást, akkor visszatöltődik a csík. Egy akkumulátor ikon alatt található ez a mérő. Több épületnél találhatunk kirándulóknak szóló táblákat. Ezt úgy értem, hogy az adott épület történelmi múltját el tudjuk olvasni.
Összesen 6 epizód van + 2 speciál, amit DLC formájában a PC-sek megkaptak alapból vigaszdíjul. Minden epizód végén kijön az Alan Wake logó, majd hogy vége xy résznek. Ekkor kapunk egy kis zenét, amelyet vagy meghallgatunk, vagy skipelünk. Minden egyes új résznél kapunk egyfajta emlékeztetőt az előző rész tartalmából, egyfajta Barátok Köztös visszatekintést kapunk.
Természetesen mint majdnem minden játékban a fősztori mellett itt is vannak kisebb feladataink. Pl. Alan regényének lapjait kell összeszednünk. Ebből összesen 100 db van. Nehéz nem észrevenni ezeket, hiszen fehér fényben pompáznak. Ha megtaláltunk egyet, akkor az F5 segítségével megnézhetjük. Persze nem kötelező megnézni őket rögtön, sőt nem is muszáj egyáltalán. Van olyan papírfecni, amit csak a legnehezebb nehézségi szinten tudunk megszerezni. Ha megnyomjuk az F5-öt, akkor kapunk egy listát, hogy hány darabot szereztünk meg az aktuális részben. Amelyik mellett ott van egy kis ikon, azt csak nightmare fokozatnál tudjuk megkaparintani. Amelyik mellett kérdőjel azt pedig még nem olvastuk el. Amelyiknél pedig nincs cím, azt meg még nem találtuk meg. Emellett Tv - ill. rádió műsorokat tudunk lecsekkolni, s sok egyéb apróságot.
Ha lenyomjuk játék közben a pause gombot, akkor több lehetőségünk adódik:
- Restart checkpoint: Ez akkor hasznos, ha véletlenül beragadunk valami kisebb bug miatt. Ekkor oda tesz vissza a rendszer, ahol az utolsó mentés volt.
- Manuscript: Itt meg tudjuk tekinteni az összes eddigi megszerzett regény részletet.
- Statistics: Nincs nagyon jelentősége azoknak az adatoknak amiket rögzít a játék folyamán, de azért 1-2 érdekes infót megtudhatunk. Mint pl. hány embert öltünk meg puskával, autóval; hány elemet használtunk fel, mennyi TV műsort találtunk stb.
A többi pont megegyezik a főmenüben találhatókkal.
Amúgy érdekessége a játéknak, hogy nem mindig lehet egyértelműen eldönteni, hogy most a valóságban vagyunk, vagy csak képzelődünk. Ez nem sok játékban fordul elő. Mondjuk nem véletlenül lett sikeres ez a játék. Azt azért hozzá kell tennem, hogy a játék nem a klasszikus 5 óra alatt kiviszem kategóriába tartozik. Szerintem DLC-kkel együtt elsőre kb. 15 óra ez a játék. Amúgy normál szinten elég nehéz elsőre ez a játék. Főleg az eleje nagyon durva, de sok résznél vért tud izzadni az ember. Tehát elsőre egyáltalán nem szégyen, ha easy-t tolunk.
Grafika, hang, irányítás:
A játék a MAX-FX 3.0-ás motort használja a Havok physics és az Umbra szoftver segítségével. A látványvilág magáért beszél. Szerintem nagyon szépen ki lett dolgozva a játék. A víz egyszerűen csodálatos lett. De az éjszakai csavargás közbeni effektek is nagyon élvezetesre sikerültek. Főleg mikor előbukkan a bokorból a gonosz, akkor egy kis időlassításban lesz részünk, s látjuk az irányt ahonnan jönnek. Ha nincs fegyverünk, akkor lehetőségünk van elhajolni, ha le akarnak csapni ránk. Na persze ha nagyon kukacoskodni akarunk, akkor bele tudunk kötni abba, hogy a sziklák és a talaj néhol pixeles, de ez legyen a legnagyobb bajunk. A karaktereket remekül megcsinálták, szóval nincs okunk a panaszra.
A hangok pont olyanok, mint amilyennek lenniük kell egy ilyen játékban. Nagyon adja azt a hangulatot, amit akár egy thriller filmben hallhatunk. Az effekteket is eltalálták. Ha jönnek az elvetemültek, akkor izgalmasabb zene következik, ha pedig végeztünk velük, akkor lecsendesedik. A karakterek hangjaira is csak jót tudok mondani.
Mint mondtam eleinte nagyon furcsa, hogy végig jobb oldalon van a karakterünk. Az irányítással viszont nem vagyok elégedett. Sokszor van, hogy hiába nyomok meg egy gombot, nem reagálja le. Pedig nem bennem van a hiba. emiatt sokszor alulról szagolom az ibolyát. Néha a kameranézet igencsak be tud zavarni. Az autók irányítása is rémes lett, bár szerencsére nem kell sokat vezetnünk ilyen körülmények között. Ez az egyik gyengéje a játéknak.
Összegzés:
Mindent összevetve egy nagyon jó hangulatú pszichológiai thrillert kaptunk. Azt mondom, hogy megérte megvárni a PC-s verziót, mert ebből kár lett volna kimaradni. Az is mellette szól, hogy nem túl rövid. Aki szereti az effajta filmeket, annak mindenképpen csak ajánlani tudom.
Műfaj: , ,
Fejlesztő: Remedy Entertainment
Grat Lompi😉
De ez nem kukacoskodás volt, amúgy a teszt remek lett, gratula hozzá!!!😎
ezen a képen szépen mutatja...
milyen program az ami igy kiirja a sarokba az adatokat a jatek közben?
Felülmúlhatatlan.
De hogy visszatérjel a Max Payne vonalra a Max Payne 3 -at már nem ők fejlesztik, hanem a Rockstar. Éppen ezért a grafikus motor sem MAX-FX, hanem a RAGE (tévedések elkerülése végett nem az id Tech 5, hanem a Rockstar Advanced Game Engine), amit megfejeltek a GTA IV -ben is használt Euphoria animációs és fizikai rendszerrel. Elég látványos akciók lesznek a játékban az egyszer biztos 😀 .
gigazte: 11-1 nekem? 😂
Szerintetek érdemes kipróbálni?
A tesztre megy a felülmúlhatatlan! 😃