background
avatar
Nogitsune
Szint: 29
11 éve tag, offline
1.9K 💬
1.6K ☀

Halo: Combat Evolved Anniversary (Xbox 360)

Írta: Nogitsune, 2014. March 26., játékteszt
Játék: Halo: Combat Evolved Anniversary (Xbox 360)

A Halo Combat Evolved visszatér 10 év múlva is egy ünnepi, évfordulós kiadás keretein belül.

Sok-sok éve már annak amikor belecsöppentem a fantasztikus Halo sorozat történetébe. Még olyan 5-8-ba járhattam, de mai napig emlékszek arra a napra amikor volt osztálytársam meghívott magához, hogy játszódjunk az Xbox classic-ján, és ekkor találkoztam először a Halo-val. Azóta a mai napig a kedvenc játékaim között szerepel, azok között is "dobogós", pár rész kivételével majdnem az összes megvan eredeti dobozos példányban a polcon. A Halo Reach-et pedig volt szerencsém megszerezni limitált kiadásban. Inkább nem kérkedek tovább, hogy mim van, illetve nem untatok senkit se ezzel. Helyette belekezdek a sorozat történetébe. Talán nem hazudok azzal ha azt mondom a Halo széria az Xbox egyik legnagyobb húzó címe, illetve legismertebb játéka. Az első rész, a Halo: Combat Evolved 2001. november 15-én jelent meg Xbox Classic-ra, rá két évre jelent meg PC-re. 2007-ben pedig elérhetővé vált Xbox 360-on is (letölthető formában). Ezt követte a második rész ami 2004. november 9-én jelent meg szintén Xbox Classic-ra, PC-re viszont évek elteltével jelent meg, pontosabban 2007. május 31-én. A Halo 2 PC-s megjelenését követte a Halo 3, ami szintén 2007-ben jelent meg, viszont CSAK Xbox 360-ra. Sok Halo rajongót, akiknek szívükhöz nőtt az első és második rész és csak PC-n játszották, azokat elkeseredés töltötte meg ahogy engem is. Sokan itt búcsút intettek a sorozatnak, de én nem adtam fel, évek elteltével tudtam folytatni a sorozatot, ahogy meglett a 360-am. A sorozat még számos epizóddal, spin-off-al, regényekkel, képregénnyel illetve sorozatokkal bővült (például az 5 részes Halo 4: Forward Unto Dawn vagy ott van még a Halo Legends ami egy anime). Ha már Halo 4 akkor megemlítem, hogy a Halo 4-el egy új trilógia mutatkozott be ami a Reclaimer nevet kapta. Na elég is volt a sorozat történetéből, inkább elmondom melyik részről is akarok részletesebben írni. Nem másról mint a Halo: Combat Evolved Anniversary. Ez nem más mint a sima Halo: Combat Evolved felújított kiadása. Ez az első rész 10 éves évfordulójára készült epizód.


Ahogy már említettem, ez a rész a 10 éves évfordulóra lett csinálva a Halo Combat Evolved-nek. A játék 2011. november 15-én jelent meg szintén csak Xbox 360-ra. Ez a kiadás nem csak felújított HD grafikát kapott hanem bővült 3D és Kinect lehetőséggel is, illetve online co-op-al. Gondolom a 3D-ről és a Kinect-ről nem kell írjak részletesen, hogy milyen is lehet, látott mindenki vagy ha nem is tudja milyenek ezek az opciók. Viszont amit érdemesnek tartok megemlíteni az a hangutasítás, lényegében annyit tesz, hogy kiabálni kell a konzol és a Kinect előtt. Ezzel az opcióval lehet váltani a régi grafika és az új között, illetve fegyver újratöltés, gránát eldobására is tudjuk utasítani. Természetesen ezeket meg lehet oldani a kontrolleren is, például a grafika váltáshoz a kontrolleren a "Back" gombot kell megnyomni.

Történet

Ahhoz, hogy egy nagy sikerű játék legyen a Halo, muszáj volt egy páratlan, egyedi történet is. Ami persze meg is volt. Én személy szerint hasonlóval nem találkoztam, pedig a sci-fi téma nem áll messze tőlem. Röviden szeretem. Ki ne lenne kíváncsi, hogy mi rejtőzik a nagy sötét űrben? A Halo univerzum széles, kidolgozott és fantáziadús történettel rendelkezik. Igazság szerint nem akarok sokat írni a történetről mert lelőhetem a poént azoknál akik még nem játszottak egy Halo játékkal se. Ahhoz meg, hogy mindenkinek minden kerek legyen más epizódokból is át kellene vegyek dolgokat (legalább is szerintem). Ezért inkább csak nagy vonalakban fogok írni a történetről. Szóval. A történet a 26. században játszódik. A Föld túlnépesedett, az emberek elkezdtek más lakható bolygókat keresni az univerzumban. Ezeken a lakható bolygókon kolóniákat hoztak létre. Az egyik legfontosabb ilyen kolónia a Reach nevű bolygón található (ez egy saját epizódot is kapott, a Halo Reach-et, ez az előzménye a sorozatnak). Azért volt fontos ezen a bolygón található kolónia mivel itt különböző kísérleteket végeztek. Köztük a legfontosabb a genetikailag feljavított katonák, mi is egy ilyen szemszögéből fogjuk kivégezni az utunkba botló ellenségeket. Nem mással mint Master Chief-el. Ezekre a feljavított katonákra azért volt szükség mert az emberi fajt támadás érte, az úgynevezett Covenant támadta meg. Ők különböző földönkívüli faj szövetségét alkották, sokkal fejlettebbek voltak az embereknél (részletesebben erről később).

Játékmenet

A játék egy FPS (First-person shooter) azaz belső nézetű lövöldözős játék. Master Chief szemén keresztül tekinthetjük végig a játék mozzanatait. Chief-nek van egy társa, Cortana, aki egy mesterséges intelligencia, amolyan humanoid operációs rendszer, hasonló mint a Vasember című filmekben szereplő Jarvis. Master Chief rendelkezik egy energia pajzzsal, ami a találatokat elnyeli egy bizonyos mértékig. Tehát a pajzs nem áttörhetetlen. Amikor ez a pajzs lemerül/áttörik akkor ajánlatos fedezéket keresni, ilyenkor mihelyt fedezéket találtunk magunknak ez a pajzs feltöltődik. Viszont amikor a pajzs lemerült és ekkor ér találat akkor jóval sérülékenyebbek vagyunk mivel közvetlen minket talál el a lövedék.


A képen látható jobb felső sarokban elhelyezkedett elemek jelzik a pajzs valamint az életerőt. Míg a bal felső sarokban a gránátokat és a töltényeket jelzi. A bal alsó sarokban egy radar található, ez jelzi a közelünkben lévő társakat, illetve ellenfeleket. Nálunk összesen 8 gránát lehet, 4 repesz, 4 plazma. A gránátok két kategóriára oszthatóak, a repesz gránát az emberi, míg a plazma a Covenant. A plazma gránát abban különbözik a szimpla emberitől, hogy hosszabb idő kell míg detonál, illetve az ellenséges katonákhoz, járművekhez is hozzá tapad. Viszont ügyelni kell vele mert barátságos egységekhez is hozzá tud tapadni. Számos járművel bővelkedik a játék, mind az ember, mind a Covenant oldalról. Érdekesség, hogy amikor egy járműbe beülünk akkor a kamera nézet átvált külsőre, de csak a sofőrnek, a többi utasnak marad a belső nézet. A járművek csak akkor sérülnek amikor tűz alatt állnak, tehát ha zuhanunk, felborulunk akkor nem sérülnek. A típusukat tekintve a járművek a következők: Scorpion tank, Warthog (terepjáró), továbbá a Covenant járművek, Banshee (repülő), Ghost (egy légpárnás motorszerű jármű). Található a játékban más járművek is, de ezeket csak később tudjuk irányítani, a harmadik résztől. Ilyen például a Wraith, ez a tank Covenant megfelelője, szintén légpárnás. És ami egy FPS játékból abszolút nem maradhat ki, azok a fegyverek. A játék bőséges fegyverarzenállal van felszerelve, mind más tulajdonsággal van ellátva. Van gépfegyver, pisztoly, rakétavető, puska és még sorolhatnám. Ezek is mint a gránátok illetve a járművek két kategóriába sorolhatók, azaz emberi és Covenant. Az emberi fegyverek egy megadott alap tölténnyel rendelkeznek, ami ha kifogy tudja pótolni a pályán található más emberi fegyverekből kiszedett lőszerrel. Ezt azért említettem meg mert a Covenant fegyverek az emberi fegyverekkel szemben nem lehet újratölteni (egy kivételével). Azonban a Covenant fegyverek folyamatos tüzelés miatt túlhevülnek, ilyenkor várni kell pár másodpercet míg lehűl. A játékosnál összesen két fegyver lehet, emiatt rákényszerül, hogy megfontolja mit választ. Ezenkívül még lehetőség nyílik a közelharcra, ami annyit tesz, hogy odasózunk a kezünkkel az ellenségre.

Ellenfelek

Ahogy már írtam a Covenant egy több földönkívüli faj szövetsége, ami a további részekben bővülni fog. Addig is a Halo CEA-ban négy faj található a szövetségben, Grunt, Elite, Jackal, Hunter. Kezdjük is a Grunt-al. Ezek a lények alacsony, tömzsi teremtmények akik csak akkor szállnak szembe velünk ha társaságban vannak. Feltéve ha sikerült úgy alakítani a helyzetet, hogy minden társukat megöltük akkor inkább elfutnak mintsem harcoljanak ellenünk. Egyébként is könnyedén lehet végezni velük, pár töltény és már halottak is. Ha esetleg spórolni szeretnénk akkor egy jól irányzott ütés a kezünkkel is megoldhatja ezt. Nehezebb fokozaton persze bátrabbak, jobban uralkodnak az érzéseiken. Az Elite viszont nehezebb eset, ők a Covenant speciális harcosai. Felépítésük nagy, izmos, hasonló energia pajzzsal rendelkeznek mint mi. Makacsság jellemzi őket, ha vesztésre állnak akkor nem elfutnak hanem ránk rontanak és a kezükkel próbálnak lecsapni. Némelyiknek megadatott az a lehetőség is, hogy láthatatlan legyen, természetesen ha mozognak akkor kivehető a körvonaluk. Fogunk találkozni a kampány során olyan Elite-tel aki nem lőfegyverrel rendelkezik hanem egy energia karddal, ha ezzel eltalál azon nyomban meghalunk. Jackal, ezek is kis jelentéktelen lények, rendelkeznek a karjukon egy kör alakú energia pajzzsal ami a találatokat egy bizonyos mértékig eltéríti. Ha a pajzsot folyamatosan támadjuk akkor elvörösödik és szétmegy. Ezekre az energia pajzsokra még a plazma gránát se tapad. Végül pedig a Hunter, ezek a legnagyobbak, legszívósabbak a szövetségben. Az egyik kezükön egy nagy sugár ágyú található, a másikon pedig egy áttörhetetlen pajzs. Mindig párban botlunk beléjük, leginkább akkor találkozunk velük amikor a pályán egy fontosabbat részhez érünk, szóval nem fognak szerencsére minden bokorból kibújni. Például olyankor jönnek amikor egy fontosabb kapcsolót kell megvédjenek tőlünk, persze ez nem sikerül nekik. Sok taktikázást és kitartást igényel a legyőzésük.


Ahogy haladunk a történettel és a kampányokat is szép sorjában hagyjuk magunk mögött, fel fog bukkanni az úgynevezett Flood nevű faj. Ez egy parazita faj ami minden életformára veszélyt jelent az univerzumban, beleértve az embereket és a Covenant-ot is. Megfertőzi a gazda testet és átveszi fölötte az uralmat, külsejét drasztikusan megváltoztatja. Három fajta található belőlük ebben a játékban, Infection, Combat, Carrier. Az Infection a legkisebb ellenség az egész Halo-ban, a Grunt-nál is kisebb, csoportosan szoktak járni és nagyon sérülékenyek, egy lövedéktől is elpusztulnak. Ezek fertőzik meg a tetemeket, ahogy a nevük is mutatja. A Combat az a harci alakja a Flood-nak, ezek a megfertőzött testekből kialakult egyedek. Ezek lehetnek akár emberi illetve Covenant-ból kialakultak is.


Végül de nem utolsó sorban a Carrier, ezeket ha egy szóban kellene elmagyaráznom akkor azt mondanám, hogy lufi. Mivel a kinézetük nagyon hasonlít egy lufira ami járkál, sérülékenyek, ha szétrobban akkor az előbb említett Infection szabadul ki belőle. A robbanás területi hatással bír, így ha a közelben van még egy Carrier akkor az is robban a sebzés következtében. Ezért is ajánlatos távolról végezni velük, mert a robbanásnak nem gyenge a hatása. Velem már előfordult, hogy zsákutcába futottam és a Carrier-ek robbanásától meghaltam. A Flood-al a múltban harcolt egy úgynevezett Forerunner faj. A Forerunner hozta létre az úgynevezett Halo-kat (ezek a gyűrűk), hogy bezárhassa és tanulmányozhassa a Flood-ot. A játékban felbukkannak a Sentinel-ek, ezek gépek, mechanikusak és így immunisak a Flood-ra. Ezeket szintén a Forerunner készítette a kihalásuk előtt, hogy megállítsák vagy legalábbis megpróbáljak a Flood-ot.

Mi is az a Halo?

A Halo egy órási, mesterségesen létrehozott építmény az űrben. Saját élő világgal rendelkezik, a felszíne olyan mint a Föld. Tehát megtalálhatók rajta hegyek, tengerek, barlangok és minden ami a Földön is megvan. Több ilyen Halo létezett, a Flood kordában tartásán kívül fegyverként is lehet használni. Egy olyan fegyverként ami a galaxisban minden élőlényt kipusztít. Ezzel megfosztva a Flood-tól azt a létfontosságú elemet ami szükséges a tovább szaporodáshoz, vagyis a gazdatesteket/élőlényeket.


Zene/Hang

Azért tartom fontosnak megemlíteni ezt a részét is a játéknak mert közrejátszott abban, hogy megszeressem a játékot, sőt imádjam. A Flood felbukkanása után a játékban a háttérzajok felerősödnek, ráadásul még félelmetes is lesz. Nem hiába, hogy a Flood megjelenése után jobban szeretem a játékot, mivel nem kicsit dob ez a hangulaton. A játék zenéit jól osztották be, akkor hallatszik amikor kell, nagy harcok közepette amikor felcsendül az valami eszméletlen. Belőlem ezek a zenék olyan érzelmeket váltottak ki amit nem igazán tudok megmagyarázni, lehet nem is kell. Egyszerűen erőt ad. Máig egy Halo zene a csengőhangom a telefonomon.

Grafika

Nem felejtettem el azt az elemet amire sokan kíváncsiak, vagyis a grafika. A fejlesztők ügyesen megoldották, hogy a régi kinézet mellett üzemeljen az új is, illetve ahogy mondtam, egy gombnyomással lehet változtatni. A grafika csodálatos, egy Full HD Tv-ben szinte tökéletesen mutat. Lehet elfogult vagyok, de szépséghibát nem találtam benne. Talán annyit, hogy egyszer beestem a textúra alá. A különbség a régi és az új grafika között szemmel látható és ennyi elég. Beszéljen a többiről az alábbi kép helyettem.


Nos, a végéhez értem, elmondhatom magamról, hogy több nap írás után végeztem, nincs több miről tudnék írni. Nem, nem felejtettem el a Multiplayer-t, de mivel nem toltam ezt a részt többjátékos módban, így úgy gondoltam nem írok erről. Azt írtam le amit tudok. Végezetül a Halo Combat Evolved Anniversary egy zseniálisan elkészített hangulatos játék. Rendkívül látványos, hangulatos, akció-dús játék, egy próbát mindenképp megér a kipróbálása. Reméljük addig is, hogy a Halo 2 is meg fog élni egy Anniversary epizódot. Arról nem is beszélve, hogy üvölt a sztori már azért, hogy megfilmesítsék. Még annyit, hogy itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem bartos666 cimborámnak, hogy ösztönzött, jobban mondva nyaggatott, hogy megírjam ezt a kis irományt.

Hozzászólások: 10
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Nogitsune avatar
Spartan117: De, ugyanakkor én attól még nem szeretem 😆

mojohnny: Köszönöm. Igyekeztem részletes lenni ha már a Halo-ról van szó. 😀 Lehet, hogy majd írni fogok a többi Halo-ról is ami megvan eredetibe 😀
0
0
0
0
mojohnny avatar
Ahogy ígértem, elolvastam a cikket. 😉 Nagyon tetszett, mert jól felépített és szinte minden részletre kiterjedően írtál a játékról. Gratula hozzá, megy az 5-ös! 😀
0
0
0
0
no avatar
Hát a kalóz nem ember ?😃😆
0
0
0
0
Nogitsune avatar
Hát ezt nem mondanám, úgyse menne olyan szépen mint egy 80 centis TV-n, legalább is az én gépemen biztosan nem. Meg ugye a kalóz verzióknak se örül az ember 😀
0
0
0
0
no avatar
Ami nagyon idegesítő hogy nem jön ki pc re 😞
0
0
0
0
Nogitsune avatar
Köszönöm 😀 Igen most már látom, csak 10x szerepel a Flood szó 😆
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Na hát végül csak meg született 😉 Remek teszt lett, minden lényeges dologról írtál, jól fel lett építve, igaz néhol sok az ismétlődő szó meg 1-2 érdekesen megfogalmazott mondat, de hát na, semmi sem lehet tökéletes 😆 (Ment a Felülmúlhatatlan)
0
0
0
0
Értékelések
Összes átlaga:
█████████
9
14 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció