Mafia - Részletes bemutató
A Mafia véleményem szerint minden idők egyik legjobb játéka. Ennek legfőbb oka, hogy jócskán megelőzte a saját korát, legyen szó a grafikáról, fizikáról, vagy magáról a játékmenetről. A játék fejlesztői, az Illusion Softworks (ma már 2K Czech), a játékot pedig 2002-ben adták ki nem sokkal a GTA III megjelenése után.
Történet, karakterek
Főhősünk, Thomas Angelo a taxisofőr épp szünetet tart, amikor ráront két gengszter. Elég sietős a dolguk, mivel üldözik őket és egyiküket meg is lőtték. Fegyvert fognak rá, így kénytelenek leszünk segíteni nekik a menekülésbe. Itt kapcsolódunk bele a játékmenetbe is. Az irányítás elsőre nehéznek tűnhet pedig nem nehéz, csak realisztikus. Már az első küldibe tapasztalhatjuk, hogy az MI mennyire kidolgozott. (Ha vezetésről van szó legalábbis) Az ellenfél próbál kipördíteni, és ha nem figyelünk eléggé, könnyen a betöltőképernyőt láthatjuk a szemünk előtt. A Mafia egy kihívásokkal teli, piszkosul nehéz játék, de végigvihető. Miután leráztuk a többi gengsztert, el kell vinnünk őket Salieri bárjához. Nemsokára egyikőjük visszatér egy vastag pénzköteggel a taxink megjavítására, és megköszöni amit tettünk. Másnap viszont tegnapi üldözőink ránk támadnak, és Salieri bárjába menekülünk. Hogy ott mi fog történni azt inkább nem árulom el. A sztori a játék egyértelműen legerősebb pontja. A történet karakterünk Tommy Angelo életéről szól. Neki a megélhetésen kívül más célja nincs, nem akar magasabbra jutni a ranglétrán. Ő csak egy maffiózó, aki eleinte könnyebb megbízásokat kap, aztán egyre nagyobb befolyást szerez, és a végén a Don egyik legfőbb bizalmasa, és végrehajtója lesz. Tommy sokszor kerül nehéz döntések elé, de a benne rejlő Jó miatt, számolnia kell a következményekkel. Sok dologgal fog szembenézni a maffiában töltött évek során. Szerelem, árulás, rablás, gyilkosságok tömkelege. A párbeszédek, és a történet mesterien van megírva. Fordulatos, akciódús, szerepel benne jellemfejlődés, személyiségváltozás, egyszóval minden benne van, ami egy jó történethez kell, még a tanulság is. Ehhez még jönnek a kiválóan megrendezett jelenetek, amihez párosul az élethű arcmimika és szinkron. A játéknak pedig olyan befejezése van, amit soha nem fogtok elfelejteni, ezt garantálom.
Paulie: Vele találkozott Tom először a játékba, ő volt az aki pisztolyt szegezett a fejéhez. Tom egyre jobban megismeri a történet folyamán, és végül a legjobb barátokká válnak. Főhősünk egyszer meg is menti az életét. Vicces, kemény karakter aki nincs teljes mértékben megelégedve a munkájával…
Sam: Tommy másik barátja, vele hasonlóan közeli kapcsolatba kerül mint Paulieval. Kegyetlen, a Donhoz hű személy, aki mindent megtesz a család érdekében…
Don Salieri: A főnökünk, aki befogadott minket és a munkaadónk. Igazságos, de ragaszkodik az íratlan szabályokhoz. Aki becsapja, azon bosszút áll.
Frank: Ő a Consegliere, vagyis a Don legfőbb tanácsadója. Sok tanáccsal látta el Tomot.
Don Morello: Salieri nagy ellenfele, bár régen jó barátok voltak. Hatalmát erőszakkal építi ki, még a barátai is félnek tőle.
Sarah: Tommy későbbi felesége, közös gyerekük is lesz.
Vincenzo: Ő az a családba aki a fegyvereket szerzi be. Néha besegít a tervkészítésbe.
Luigi: A Salieri bár szakácsa, és csaposa. Sarah apja.
Lucas Bertone: Autószerelő, ő az aki autókat ajánl Tommynak, megtanítja, hogy kell feltörni a drágábbnál drágább autókat. Főhősünk jó barátja.
Játékmenet, irányítás
Maga a játékmenet első látásra a GTA-ra hasonlít, és nem is tér el sok mindenben. Itt is a közelharcon, lövöldözésen, és a vezetésen van a hangsúly. Karakterünket könnyen irányíthatjuk. Tudunk vele sétálni, futni, ugrani, mászni. Sprintelni, úszni nem lehet. Ha magasról lezuhanunk, meghalhatunk, vagy nagy mértékben csökkenhet a HP-nk. Ha pisztollyal megyünk, tudunk lőni futás közben, ha nehezebb fegyverrel, akkor csak sétálva.
Járművek
Rengeteg féle autónk és fegyverünk lehet. Az autók nagyon jól mozognak, roncsolódnak, és mindegyik más tulajdonsággal bír. Vezethetünk teherautót, limuzint, mentő- és tűzoltóautót, halottaskocsit, és különféle versenyautókat is. Autóink behorpadhatnak, defektet kaphatunk, de ha a motor sok lövést kap, először leáll, és ha még több lövést kap még fel is robbanhat. A járművek egyébként benzinnel működnek (milyen meglepő) úgyhogy érdemes időnként tankolni, bár a sztori módban erre nem lesz szükség. Ha gyorsan megyünk nehezen kanyarodunk, és ha nekimegyünk egy falnak, az életerőnk csökken. A játékban vannak nem vezethető járművek is amikben csak utazhatunk. A villamos, és a magasvasút. A villamosok szépek, viszont csak azoknak ajánlom akik nagyon szeretik betartani a törvényeket, és nem akarnak autót lopni, mert elég sok ideig tarthat mire eljut A-ból B-be. Ellenben a magasvasúttal, mert egyrészt, hogy gyors és látványos, még a zsaruk elől is könnyű meglépni, ha beszállunk egybe. Járművekből Kb. 60 van, de az Extra szabad pálya módba még nyerhetünk 19 speciális autót.
Fegyverek
Fegyverekkel viszont vannak kisebb gondok. Például a fejlövés gyengébb fegyvereknél nem okoz azonnali halált. Ez nem bug, hiszen erre külön animációt is kapott az NPC, szóval a fejlesztők tisztába voltak ezzel. A sebzési rendszer sem tökéletes. A gyengébb pisztolyok és a Tommy gun sebzése szinte ugyanakkora így lesznek fegyverek amiket egészen biztosan nem fogunk használni a játék során. Viszont készült egy mod ami korrigálja az efféle hibákat, szóval ez sem mondható negatívumnak. Fegyverekből egyébként rengeteg van. Kb. ötféle pisztoly, gépfegyver, sima puska, és távcsöves puska, rövid- és hosszúnyelű shotgun, gránát, molotov koktél, különböző közelharci fegyverek. Amit még nem említettem, hogy az autóból tudunk pisztollyal kilőni, ami bár nem könnyű, sokszor hasznát vehetjük.
Mesterséges intelligencia
Ez a rész elég vegyes, bár akkoriban nem voltak olyan magasak az elvárások. Mint már említettem ha ellenfelünk autóba van próbál kipördíteni, és folyamatosan lőnek ránk az autóikból, néha meglepően pontosan. Viszont néha elfelejtenek lassítani, vagy kikerülni egy másik autót. Ami azért idegesített, hogy a rendőrök nem veszik figyelembe a minket üldöző gengsztereket, ami nagyban megnehezíti a játékot. Tűzharc közben ellenfeleink néha leguggolnak, és úgy lőnek ránk. A történet módba scriptek miatt van amikor fedezékbe vannak, de ha nincs script, nem fognak önszántukból búvóhelyet keresni. Ha közel vagyunk hozzájuk ritkán tévesztenek célt, és ami még tetszett, hogy nekik is kifogyhat a lőszerük. Ilyenkor fegyvert váltanak.
Város
A játék helyszíne Lost Heaven, egy gyönyörű, 12 km2-t magába foglaló város, amit egy szintén hatalmas vidéki terület ölel körbe. LH eszméletlen jól néz ki, és hihetetlen hangulata van. Összesen 3 szigete van, ami 9 részből áll. Works Quarter, a munkások negyede, Little Italy, az olaszok, és a maffia székhelye, Chinatown, amiről gondolom nem kell szót ejtenem, Central Island, ami egy sziget a 3 közül, New Ark, ami a másik maffia területe, Downtown és Oakwood- ba inkább csak lakosok élnek, Hobokenen építkezések folynak, Oak Hill pedig egy hegy, ahol a gazdagok élnek. Nagyon szépen lett megtervezve LH, megunhatatlan és nagy a szabadságérzet. Vidéken bár a terület hatalmas, csak az utakon mehetünk, az erdőbe, a mezőkre nem lehet menni, mivel egy láthatatlan fal elválaszt. Ennek ellenére ott is nagyon hangulatos kocsikázni. Egy betöltőképernyő van LH és a vidék között, ami szerencsére nem tart sokáig.
Küldetések
A sztori módban több mint 20 küldetést élhetünk át. A játék 1930-tól 1938-ig játszódik, ennek köszönhetően a történetben előrehaladva új fegyverek, és autók jelennek meg. Ennek, és a nagy területnek hála a küldetések változatosak. Sokak szerint túl nehézre sikeredett egy bizonyos autóverseny a játékba. Hááát... úgy gondolom, hogy aki tudja használni a féket is a gáz helyett, annak 3. vagy 4. nekifutásra már menni fog. A többi küldetés is tartalmaz kihívást, és cseppet se unalmasak. Lucas Bertone még plusz mellékküldetéseket ad, amik általában autós missziók.
Szabad pálya, és Extra szabad pálya mód
Ezek a módok a játék open-world módjai, ezekben azt csinálhatjuk amiket akarunk. A Szabad pálya mód a pénzszerzésről szól. Pénzt kapunk gengszterek levadászásáért, gyorshajtásért, ütközésekért stb. A játék elején eldönthetjük, hogy milyen napszakban hol, és milyen autóval akarunk kezdeni. Az Extra szabad pályába található 19 mellékküldetés, ha ezeket teljesítjük, minden esetben egy autó a díj. Ez a része a játéknak eléggé mellőzi a realitást, ugratók vannak LH-ban, és a missziók is teljes mértékben eltérnek a sztori módban fellelhetőktől.
Grafika
Az emberek, a járművek, fegyverek, város mind kellően részletesek. A vízzel sincs nagy baj. Az épületek és a belső terek gyönyörűek. Az élsimítás is jól működik, az árnyékolás szintén. Persze nem hibátlan, hiszen csak az embereknek, épületeknek és az autóknak van árnyéka. Az égbolt, és a nap szép. A legnagyobb baj néhány vidéki területtel, néhol a falak textúrájával van, és a látótávolsággal. Utóbbit egy moddal bővítették, amivel csak az a baj, hogy még a csúcsgépeken is 30 fps alá mehet a játék. Az effektekkel és a fény-árnyékolással meg voltam elégedve. A füst nagyon élethű, a robbanások szépek, a tűz elmegy. Éjszaka a játék kifejezetten élethű. Korához képest nagyon szép grafikája van a Mafiának.
Fizika
Főleg az autók irányításában és roncsolódásában nyilvánul meg. Az utakon több tábla, hordó, postaláda, telefonfülke van amikhez ha nekimegyünk elmozdulnak, vagy széttörnek. A robbanások kihatnak az autókra, ami hatására azok felrobbanhatnak, és darabjaira hullnak. Ez nagyon látványos. Fegyvereinknek is van fizikája, mint a GTA IV-be. Ha közelről eltalálunk valakit egy shotgunnal, az jópár métert hátraesik.
Hangok
A hangok tökéletesek. Zenéből bár nincs sok, mind, egytől-egyik fülbemászó, és megunhatatlan. A zene általában városrészenként változik. Jelenetek közbe is jelen van, és rengeteget fokoz az adott pillanaton. A szinkronhangok profik, és passzolnak a karakterekhez. A főszereplő szinkronhangja Mike Sorvino pedig külön megemlítést érdemel. A lövéshangok nagyon jók, az autók hangjairól sajnos nem tudok beszélni, mert levettem őket hogy jobban halhassam a zenét és a környezeti zajokat amikre szintén nem lehet panasz.
Összességében
A Mafia, ha szemet hunyunk az apró hibái felett, egy tökéletes játék. Minden elemében. A játék sajátos hangulatát máig egy játék se tudta visszahozni, a II. rész pedig technikai szempontból is sok helyen alulmúlta. Reméljük a III. rész még ha nem is lesz jobb, de ha legalább megközelíti az első részt, akkor már meg leszünk elégedve vele.
Műfaj: ,
Fejlesztő: Illusion Softworks
Én meg különösen szeretem,ha valamiben találok apróbb bakikat,mert az azt jeleni hogy egy ember is közreműködött az elkészítésében,nem csak egy gép ! 😂
ment az 5* 😉
Korrekt teszt lett, annyira, hogy meghozta a kedvem a játékhoz. 5*