Pokoli erővel a pályán, avagy F1 2010!
A 2010. év alkalmával 2001 után újból kapott a gamer közösség egy hivatalos F1 játékot és talán sokan egyetértenek velem, ha azt mondom, hogy a cucc baromi jó lett.
A játékot (melyet az EGO nevű grafikai motor futtat) a Codemasters adta ki 2010 őszén. Lássuk
be, a Codies-nál alkalmasabb játékfejlesztő csapatot nem lehetett volna találni a feladatra hisz
nem akármilyen múlttal rendelkezik az autós játékok terén. Hozzájuk kötődnek olyan nevek,
mint a Colin McRae Rally, DiRT, GRID, ToCa, vagy olyan régi címek, mint a r17;88-as Grand Prix
Simulator, vagy a r17;91-es Micro Machines és még sorolhatnám. A felsorolt játékok egyik részére
sem tudnám mondani, hogy rossz, mert nem az. Egyértelmű volt tehát, hogy a kódmester+autó
párosítás biztosan nyerő lesz.
Na de akkor térjünk a lényegre! Kezdjük azzal, amit legelőször veszünk észre egy játékban.
Nem, nem a grafika. A menürendszer. Nem tudom ti hogy vagytok vele, de nekem nagyon
bejön. Gyakorlatilag szabadon mászkálhatsz a lakókocsid, és a paddock között, ahol nyüzsögnek
az emberek, újságírók kérdezgetnek lépten-nyomon, a háttérben mászkál a többi versenyző, etc.
A játék grafikája nagyon szép lett, ezt kár is sokat ecsetelni, hiszen egyértelmű. Az egyetlen
dolog, amibe bele lehet kötni, az az, hogy kissé fakó a játék színvilága, de ne akadjunk fenn
ezen, nem a grafika a legfontosabb. :)
Maga a játékmenet pedig egyszerű, de nagyszerű. El kell menned egy tárgyalásra, itt újságírók
kérdezgetnek olyan dolgokról, mint hogy melyik csapathoz akarsz szerződni, mennyi ideig
szeretnél az adott egyesületnél versenyezni, mik a terveid és így tovább. Ezzel egy időben a játék
ad válaszlehetőségeket, amik alapján eldöntheted, hogyan kezd karriered.
A versenyhétvégék hasonlóan zajlanak, mint a valóságban, Practice, Quali, Race. A különbség
annyi, hogy az időmérő nincs három részre osztva (Q1, Q2, Q3), csupán egy hosszabb etapra. A
versenytávot 20%-tól 100%-ig állíthatjuk kedvünk szerint. Nekem ugyan elég volt a 20%-os táv
is, de biztos sok olyan elvetemült ember van, aki képes 100%-os versenyeket menni. :) Erre csak
annyit mondok, hogy hajrá! :D A versenyek közben a csapatrádióban hasznos információkkal
halmoznak el bennünket, mint például, hogy előttünk/mögöttünk hány másodpercre, vagy éppen
tized másodpercre van XY, tájékoztatnak a gumik és alkatrészek állapotáról, vagy ha netán
szabálytalankodni mernénk, közlik velünk, hogy mi a büntetésünk. Vezetés közben kaphatunk
hasznos, vagy kevésbé hasznos segédleteket, a hasznosabbak közé tartoznak:
-Dynamic Racing Line (Jelzi az ideális ívet, és a féktávokat.)
-Traction Controll (Gamepaddal és kormánnyal nem rendelkezőknek hasznos,
kigyorsításoknál és kanyaroknál megfogja az autót, mielőtt még kicsúszna.)
Az irányítás véleményem szerint igen jóra sikeredett. Én speciel nem azt vártam el a játéktól,
hogy egy ultra brutál szimulátort kapjunk, mert egyébként sem vagyok egy nagy sim-gamer, de
azért egy F1 játéktól azt sem lehet várni, hogy full-arcade legyen. A megvalósítás nagyon jóra
sikeredett. A készítők megtalálták az arany középutat az Arcade és a Sim irányítás között. Hogy
miért, azt nem tudom elmagyarázni, ezt ki kell próbálni ahhoz, hogy értse az ember. A lényeg,
hogy az irányítás élvezhető.
Btw, amire sokan panaszkodtak, az a törésmodellezés. A játékosok nagy része szerint nagyon
gyenge lett, csak néhány alkatrész tud leszakadni, meg karcolódik az autó. Nos, ez így is van.
A kérdésem: És? :) Ez nem egy Carmageddon, de még nem is egy Crashday. Egy Forma-1-es
játékban szerintem nem lényeges az, hogy a törés hiper-realisztikus legyen. Ha roncsderbizni
akarok, csak megyek néhány versenyt Mr. Max Damage-el és már jól is vagyok. :D
Most pedig térjünk át a negatívumokra.
Először is, ami nekem a legjobban bökte a csőrömet, az a penalty rendszer. A játék egy-egy
esetben nagyon hülye módon tud büntetéseket osztani. Pl. az AI jobbra-balra cikázik előttünk a
pályán, nem tudjuk kikerülni, neki megyünk és közlik velünk, hogy Drive Trough Penalty. Vagy
Corner Cutting-ot ír ki olyan kanyar bevétele után, aminél még két kerekünk bőven a pályán volt.
Ezt meg lehetett volna okosabban is oldani.
Ami megint csak igen zavaró volt, az a Pit Crew. Elég csúnyán el tudták rontani egy-egy
versenyünket, amikor fél percig ott tartottak a boxban, csak mert 200 méterrel mögöttem jött 3-4
versenyző. Azért a múlt idő, mert ezt egy Patch-el kijavították, szóval nincs is értelme tovább
beszélni róla.
A játék újabb rossz pontja az erőviszonyok. Ugye az lenne a normális, hogy a Virgin, Hispania,
Sauber, Williams stb. csapatok a középmezőnyben, vagy a mezőny végén fejezik be a
versenyüket. Ezzel szemben előszeretettel nyer meg néha egy-egy futamot Barichello, Kobayashi, vagy a többi lassú versenyző. Ez igazából nem olyan dolog, ami bármit is levon a játékélményből, egyszerűen csak furcsa.
Na meg még egy kisebb furcsaság a készítők részéről. Miután megjártuk a boxutcát és mennénk
vissza a pályára, az ideális ív, amin a játék kivezet minket automatikusan, keresztül halad a
fehér vonalon, ami mondanom sem kell, szabálytalan az F1-ben. Erről azért tudhattak volna a
készítők.
És ezzel ki is fogytam a negatívumokból. Talán bele lehetne még kötni néhány dologba, de nem
érdemes. Élvezem inkább a 300 Km/h feletti száguldást, mintsem keresem a játék hiányosságait.
Tökéletes játék nincs, ezt mindenki tudja, és ez sem az, de a lényeg, hogy az F1 2010 többé-kevésbé, de beváltotta a hozzá fűzött reményeket (szerintem). :)
Műfaj: , ,
Fejlesztő: Codemasters
Köszönöm! 😀 Jövőhéten nekiállok egy újabb tesztnek, már tudom is, hogy melyik játék lesz a kiválasztott. 😃
További sok sikert a teszt(ek) íráshoz 😀
Meg még egy javítás: A tárgyalás szó helyett sajtótájékoztatót kellett volna írnom. 😃
annyi, hogy az időmérő nincs három részre osztva (Q1, Q2, Q3), csupán egy hosszabb etapra.
Ez nem igaz, mert ezt te állítod be 😀
Meghoztad a kedvem a játékhoz 😃
Egyébként a 4. kép csak az, ami 2009-es, viszont szerintem ugyanaz a játék a grafikát nézve, mert 2009-ben csak Nintendo Wii-re adtak ki F1-es játékot, ami viszont nem nézett ki így. 😀 Gondolom még 2009-ben kezdték a fejlesztését a 2010-nek, és az a kép egy akkori verzióból való.
Ja, és a lassú szót itt elfelejtettem idézőjelbe rakni. 😃
Gratulálok.