background
avatar
FrostnovaZ
Szint: 97
13 éve tag, offline
9.8K 💬
4.3K ☀
890 ⭐
101 🔥
101 🎮
26 ❤
Dani (bartos666, ☣=[Ð@n!]=☣)
29 éves, férfi
Budapest, Magyarország

Pusztuljatok Orkok!

Írta: FrostnovaZ, 2012. January 16., játékteszt
Játék: Orcs Must Die!

Azok számára akik nem szeretik a zöld bőrűeket, itt van egy fergeteges Tower Defense játék!

Az Orcs Must Die a megjelenésével, egy igen csak új ,egyedi és mindenek előtt izgalmas
játékműfajt teremtett. Ötvözi az olyan játékok, mint például a Serious Sam 3 brutalitását amellyel
egyedül kell megküzdened több ezer szörnnyel, és azon stratégia játékokat amelyek sikere csak
azon múlik milyen is a taktikád. De mégis, egy teljesen sajátos műfajt teremtett magán az Orcs
Must Die. Szóval milyen jellegű játékról is van szó? Mivel eddig még nem nagyon találkoztam
hasonló jellegű játékokkal, leginkább egy Tower Defense játék amit TPS személyben irányítasz.
Azért mondom TD (Tower Defense) játéknak, mivel mint az Internet híressé vált kis TD-s Flash
játékok, ennek is ugyan az a célja. Meg kell akadályoznunk, hogy a szörnyek (ebben az esetben
orkok) eljussanak a pálya egyik végéből a másikba. Mivel a pálya mindig adott, meg van szabva,
hogy milyen útvonalon mehetnek végig. És hogy megakadályozzuk őket, (a Flash játékoktól és a
névtől eltérően nem tornyok) különböző jellegű csapdákat kell alkalmaznunk. Így nem egy Tower
Defense hanem inkább Trap Defense játék lenne, de inkább maradjuk a hagyományos
kifejezésnél. És még egy dolog ami megkülönbözteti az Internetes verzióktól, hogy itt nem mint
építés vezetőként akinek csak annyi a feladata hogy a megfelelő helyre tegye a tornyokat,
hanem mint katonaként, személyesen veszünk részt a zöld bőrűek elleni összecsapásokban.
Rendelkezésünkre áll egy mágikus számszeríj és egy kard is, de jobban ajánlott az előbbi
használata, mivel így tisztes távolságból lőhetünk az orkokra. De azért ne túl eszeveszetten
lövöldözzünk a hordára, mivel ha egyszerre sokat lövöldözünk, fegyverünknek nincs elég ideje,
hogy stabilizálódjon, és össze-vissza fog hordani. Bár ha már közel vannak úgy is mindegy, hogy
hova repül az a nyílvessző, csak eltalálja az egyiket. Ezen kívül a számszeríjnak és a kardnak is
van egy másodlagos képessége. Az előbbi egy mágikus nyílvesszőt lő ki ami bekábítja az
ellenséget egy kis időre, az utóbbinak pedig hátráltató képessége van. Majd ha elértük a 4. pályát,
kapunk egy mágikus gyűrűt, aminek lökő és szívó képessége is van. Ez igen csak hasznos, ha
egy ork horda éppen a savas víz előtt szalad el, egy gombnyomásra meg lehet ölni őket.



Természetesen nem csak egyféle varázsgyűrű létezik. Későbbi pályákon már kapunk villám és
láng szóró gyűrűket, meg még sokfélét. Persze a másodlagos képességek (a gyűrűk estében
mindkettő) energiát vesz le, szóval nem tudjuk korlátlanul használni őket. Ha viszont
számszeríjjal megyünk, tanácsos Headshot-ra lőnünk, mivel elég sebezhetőek az orkok a
kobakjukon. Persze a csata hevében nem mindig tudunk koncentrálni ,de azért érdemes. Például
ha nem éppen egy (vagy akár több) orkkal, hanem egy ogrevel találkozunk, annak érdemes a
fejét célozni, mert könnyen eltalálható, és mivel úgy is sok életerővel rendelkezik, így lehet a
legkönnyebben a túlvilágra juttatni őket. Mivel nem csak orkokkal lesz dolgunk, hanem egyéb
alacsony I.Q.-val rendelkező lényekkel is, mint például az apró, egy lövéssel elintézhető de
nagyon gyors koboldokkal, gnollokkal, valami repkedő lényekkel, és a már említett ogrekkal.
Persze minél magasabb szinten vagyunk annál erősebb lények jönnek. És persze annál jobb és
jobb csapdákat kapunk kézhez. Mivel a csapdák nélkül esélyünk nem lenne, ezért adtak a
fejlesztők a kezünkbe, néhány jól megspékelt szerkentyűt, amivel akár százasával is irtani tudjuk
a hordát.



Nagyon sokféle csapda van, például az alap szöges csapda, amire ha rálépnek, pár két méteres
tüske emelkedik ki, vagy a lassító csapda, amit, talán nem kell részleteznem. De vannak
komolyabb csapdák is mint például a rugós csapda, amire ha rálépnek elhajítja őket, ezt
leginkább a savas vizek mentén érdemes lerakni, de jók arra is hogy visszafele hajítsák a
sokaságot, míg ezalatt te lelövöd őket. Aztán nem csak mechanikus csapdák vannak. Léteznek
az íjászok, amik némi plusz sebzést okoznak, vagy esetleg őröket, akik hatalmas pallossal
vagdalkoznak, de például rakhatunk le puskaporos hordókat, amibe ha belelövünk hatalmas
robbanással kísérve darabokra szaggatja az orkokat. Vagy még ott van a barikád is, amely nem
sebző csapda, de mégis nagyon hasznos, mert ezáltal lehetőségünk van magunknak irányítani
az ork hordát, ezáltal rávezetve őket a csapdákra. Persze nem lehet teljesen elbarikádozni az
egész terepet, kell mindig hagyni egy rést hogy azért átférjenek. Egyszóval rengeteg kelepce
található a játékban, és tényleg csak azon múlik, hogy mennyire logikusan helyezzük le őket. Az
egy dolog, hogy az orkok nagyon bárgyúak, azért meghalni ők sem szeretnének, tehát mindig
próbálnak átmenni az olyan réseken, ahol nincs csapda. Szóval nem érdemes egy nagy, sík
terepre csapdákat építeni, mert elég költséges, hogy végig építsd, és akkor sem fognak
mindegyikbe belemenni, szóval inkább érdemesebb a szűkebb helyen lerakni őket, de ott viszont
kőkeményen fognak hullani, az elvetemült teremtmények. Vagy mondjuk, ha savas vízbe
szeretnénk őket hajítani, érdemes a rugós csapdát alkalmaznunk, de ha mondjuk egy szélesebb
helyen kell ezt megtennünk, aggódhatunk, hogy nem biztos, hogy rá fognak lépni. Ezért jó a
barikád. Lezárjuk azokat a részeket, ahova nem akarjuk hogy menjenek, és azt a részét amit
nem barikádoztunk el telerakjuk rugókkal, így biztos, hogy rá fognak lépni. Ez persze mind szép
és jó, de azért ennek ára is van ugyanis a csapdák nem ingyenesek. A pénzt az orkok ölésért
kapunk, amit majd csapdákra tudunk beváltani. Egy orkért átlagosan tizenöt pénzt (nem tudom
milyen fajta) kapunk, legolcsóbb csapda meg (a lőporos hordó) meg kétszáz pénzbe kerül.
Persze a csata kellős közepén is helyezhetünk le csapdákat, a flash játékoktól eltérően, ahol
csak a hullámok után tudunk további védelmet kialakítani.



A játékban huszonnégy pálya szerepel, értelemszerűen egyre nehezebb és nehezebbé válva. Míg
legelső pályán csak egy sima egyenes szakaszt kapunk amely viszonylag szűk is, úgy annál
durvább és durvább lesznek a szintek. Például egyszerre két helyről támadnak, ekkor mint az
őrült rohangálhatsz egyik helytől a másikra, vagy éppen az orkoknak van két célpontjuk. Tehát
van pár olyan pálya amit csak akkor tudsz tökéletesen megnyerni, ha már egyszer játszottál,
rajta, és tudod, mikor melyik irányból jönnek a fenevadak. Én közepes módban játszok, és már a
felénél kezdődtek a durva dolgok. Persze nem úgy van, hogy amint betöltött a játék, rögtön
kezdődhet a küzdelem, hanem a te gombnyomásodra indul az egész. Így mielőtt belevetnéd
magad a küzdelem hevébe, van időd végignézni a pályát, gondolkozni, hogy hova, milyen
csapdákat helyezz ki. És persze itt válogathatjuk ki, hogy melyik kelepcéket visszük magunkkal.
Mert nem lehet az összeset. Minden pályán meg van határozva a csapdák száma, így még
nagyobb hangsúlyt kap a jó taktika. Sajnos a kard és a varázsgyűrűk is csapdaként szerepelnek,
úgyhogy azok is lefoglalnak egy-egy helyet (egyedül a számszeríj a fix). Pályák elején mindig
kapunk egy kisebb összeget, amivel az kezdő csapdákat lerakhatjuk, ezen kívül pénzért mást is
lehet kapni. A játék kapott egy Skill Tree-t is (vagy Talent-et) aminek különböző perkjeit pénzért
vehetjük. Három különböző Talent ág van. Az egyik minket erősít, például tüzes számszeríjunk lesz
amitől periodikus sebzést végezhetünk, vagy épp gyorsabban tudunk futni.



A másik ágon meg csapdáinkat erősíthetjük, például, gyorsabban töltődnek újra, vagy épp az
íjászoknak több életük lesz (mivel ha egy ork egy íjász közelébe kerül, meg akarja ölni). Attól
nem kell félnünk, hogy úgy vesztjük el az egyik pályát , hogy egy ork lekaszabolt minket. Ha
meghalunk, a portálhoz kerülünk (amibe a szörnyeknek kell bejutniuk) csak némi pont levonás
jár. Mivel a játék a pályák végén pontoz minket, kétféleképpen. Van egy sima pontozás és egy
koponyás pontozás. Egy pálya végén maximum öt koponyát kaphatunk. Attól, függ a mennyiség,
hogy mennyire lettünk sikeresek. Tehát ha megcsináltuk a pályát, de csak úgy, hogy egy csomó
orkot áteresztettünk a portálon akkor jóval kevesebb koponya jár nekünk. És mire
hasznosíthatjuk ezeket a koponyákat? Hát természetesen csapdák fejlesztéseire. Például a
tüskés csapda mérgezővé válik, vagy a lassító még lassabbá teszi az ellent, de a csapdák ötven
százalékánál csak annyit tudunk elérni, hogy olcsóbbá tesszük, ami végül is nem nagy baj.
Meglepő módon a játék kapott egy sztorit. Nem olyan hatalmas és eget rengető, de egy TD-s
játékhoz tökéletes. Egy ősi mágus akinek az a feladata, hogy a világunkba vezető portálokat
védje az orkoktól, véletlen megcsúszik egy vértócsán és fejét a kőlépcsőbe verve meghal. Így
nekünk a kelekótya tanítványnak kell folytatni a mester feladatát. Ennyi. Szerintem egy ilyen
jellegű játékhoz tökéletes, a későbbiekben nem fejlődik tovább a cselekmény szál. Mint a
történet, úgy a játék is néhány helyen próbál vicces lenni. Van egy-két poén amelyen én is
mosolyogtam, mint például a Loading Screen-en ahol az épp új csapda működését mutatja be az
orkokon, és az ork minden képen ugyanolyan fejet vág, még akkor is ha darabokra hullik. De
például ott van a győzelmi tánc.



Szerintem nincs olyan ember aki miután legyőzött több ezer orkot, egy idétlen step táncba
kezdjen, ami egy spárgába végződik. Őszintén ez engem nagyon irritál. Nem azt mondom, hogy
nem örülhet, de elég lett volna egy levegőbe boxolás is. És ha a fejlesztők erre vették a
fáradságot nézzük mire nem. Mikor megtudtam, hogy nincs benne Multiplayer, vagy egy
nyomorult Co-Op mód, nem mertem hinni a szememnek. Nekem valahogy nyilvánvaló volt, hogy
egy ilyen játékhoz, tartozik egy többjátékos mód is. Jó meg lehet osztani a pontszámainkat, de
mit érek azzal. Konkrétan semmit. Mikor a játékot először láttam meg egyenesen azt hittem,
hogy ez egyfajta MMO, vagy valamilyen más többjátékos dolog. Bár a fejlesztők azt
mondták,hogy a következő részben már lesz Multiplayer, hát nagyon is ajánlom nekik, hogy
tegyék meg, mert ha nem átélhetik a játékot élőben, mert több száz ember fog rájuk késsel
rontani.
A grafikáról csak annyit mondanék el, hogy meseszerűvé lett megcsinálva. Nem ronda, leginkább
egy Shakes and Fidget-re hasonlít, de ebben a játékban sem (mint például a Mount&Blade-ban
is) nem a grafika a lényeg, hanem a játékélmény. És itt játékélmény kapcsán még említeném, a
játék zenéjét. Egyszerűen fergeteges, szó szerint nagyon jól eltalálták a hangot. Ha csak
magában hallgatod, akkor is rögtön tömeggyilkolós hangulatod lesz.
Együttvéve mit mondhatok erről a játékról? Átértelmezte az internetről megismert TD-s játékokat,
rengeteg újítással, és ötlettel. Összességében egy nagyon jó, hangulat teremteő, gondolkodtató
és egér püfölő játék, amelyen néhol még mosolyogni is lehet. Bár a hibáitól eltekintve engem
nagyon megfogott a játék, TD kedvelőknek kötelező darab, de persze mindenkinek ajánlott aki
nem szereti az orkokat!

És végül itt egy magam készítette videó.

Értékelés:
Grafika:
██████████
80%
Hang:
█████████
90%
Játékélmény:
██████████
100%
Összességében:
█████████
90%
Orcs Must Die!
Orcs Must Die!
Orcs Must Die!
Megjelenés: 2011. October 11. (PC)
Műfaj: , ,
Fejlesztő: Robot Entertainment
Hozzászólások: 15
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
FrostnovaZ avatar
Gta4vevo Semmi, gond nyugodtan kritizálhatsz, abból legalább tanulok 😀
ám sajna ezt a tesztet akkor írtam, mikor még nem jutottam olyan előre a játékban nem tudtam, hogy nem mind1ik gyűrű 😆
A koncentrálás nem az erősségem, de finomodott már a technikám 😉
0
0
0
0
Gta4vevo avatar
Kis belekőtés : Ha jól tudom csak 1 gyűrű van (nem tudom már melyik képességhez) , a többi mind más , pl ice AMULET ,szél öv, meg más ruharészek , amúgy jó teszt , jól bemutatod.

Másik dolog tippként hogy "pötyögj" amikor fejre akarsz menni.
Pont a fejére viszed a célkeresztet és lőssz , ha nem találod el akkor se lőjj olyan gyorsan mint a videóban csinálod , ezért nincs annyi HS-ed , remélem nem gond ez a kis kioktatás😀

Harmadik dolog: A kapu , amifelé mennek az orkok , és oda beakarnak menni az tölti az életed , és a mannád is jobban.

*Szerkesztés: Látom már ugyanazt leírták youtube-on...😆
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
hát most 16 (márciusban 17) évesen milyen legyen? 😆
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Jaaaa 😆 Én azt hittem arra amit Protein írt 😆 Hát végül is a vidó is bekerülhet, de megkérhetlek, hogy odaírnád azt hogy: "És végül itt egy magam készítette videó." ?
0
0
0
0
Viki avatar
bartos666: a videóra gondoltam
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Viki Hát ha megtudod találni azt a rész ahol azt írtam , hogy 2 talent ág van akkor jobblenne, ha azt írnád át 3-ra, de az is megfelelő lenne, ha a végre írod. 😀 Köszönöm 😀
0
0
0
0
Viki avatar
bartos666: ha szeretnéd, akkor a cikk végére kirakhatjuk
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Protein mivel még nem toltam végig, nem tudtam, hogy 3 talent ág van 😀 és, hogy mikor milyen táncot lejt, az mind1 végül is, lényeg hogy csinálja...
0
0
0
0
susguy avatar
Spoiler!
3 Talent fa van, nem energiát használ hanem manát, a spárgás tánc csak akkor jön elő, ha úgymond "tökéletesre", azaz öt koponyásra vitted végig a játékot, és szerintem elég ötletes, hogy ezzel is csak hangsúlyozták főszereplőnk komolytalanságát, nemtörődömségét a történtek iránt. És megmondom őszintén, még egy TD játékkal sem találkoztam, amely nem engedett volna építeni menet közben (pedig nem eggyel játszottam).

Ezeket, meg pár fogalmazási hibát kivéve (amiket úgy is csak akkor veszünk észre ha nagyon kritikus szemmel nézzük az egészet), ahhoz képest, hogy saját erődből írod a cikkeidet, szerintem elég jó kis teszt lett 😉. (A multi-player lehetőséget pedig magam is hiányolom 😞 )
Mondjuk azt hiányoltam, hogy nem emelted ki külön, hogy nem csak a csapdákon van a lényeg, a Talent fák is pont ezt bizonyítják; van amelyik csapdákra, van, amelyik a fegyvereidre, van, amelyik a varázslataidra ad bónuszt/erősíti azokat. Pl. ha egy-két pályára, ha elég eszes vagy, szinte csapdát se kell vinned, elég csak a gyűrűket stb. magaddal cipelni. (És ezúton is ajánlanám neked is és másoknak is a DLC-ket, nagyon jó cuccokat adtak hozzá, plusz a bónusz pályák, megéri 😀 )
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Köszi 😀 mivel ezt a vidit akkor csináltam miután már beküldtem a tesztet, így utólag iderakom 😜
első videóm amelyben beszélek, szal hangomat nem kritizálni 😆
0
0
0
0
Randy Orton avatar
A te tesztjeidet mindig érdemes elolvasni, akár mit írsz az jó!
Még a MW2-ről írt teszted is tetszett, pedig a játékot utálom. 😆
Ment a felülmúlhatatlan!
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Köszönöm 😀 Mégjobban fejlődnék, ha mindig átolvasnám, de ahhoz lusta vagyok 😆
0
0
0
0
NTSC Jani avatar
Remek teszt lett! Jó tagolással, jó fogalmazással, képekkel! Egyre jobbakat írsz! 😀
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
█████████
9
12 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció