background
avatar
FrostnovaZ
Szint: 97
13 éve tag, offline
9.8K 💬
4.2K ☀
890 ⭐
101 🎮
97 🔥
26 ❤
Dani (bartos666, ☣=[Ð@n!]=☣)
29 éves, férfi
Budapest, Magyarország

Háború a felhők felett

Írta: FrostnovaZ, 2016. December 20., játékteszt
Játék: Guns of Icarus Online

A Guns of Icarust elsősorban azoknak ajánlanám akik szeretik a steampunk témájú játékokat, igénylik a megfelelő, segítőkész társakat, szeretik ha egy játék összetett és bonyolult, ahol sok minden függ sok mindentől. Ha magadra ismertél akkor ez a Te játékod!

Mi a baj az online játékok community-jével?

Az online játékok egyik legnagyobb rákfenéje talán maga az online mivolta. Nem kevés gondot tud az okozni, hogy teljesen ismeretlen emberekkel kell csapatot alkotnunk, akiket egyáltalán nem ismerünk, nem tudjuk miben erősek, illetve mik a gyengeségeik és talán a legnagyobb baj, hogy még a csapattársak között is van egyfajta versengés. Pont amiatt, hogy ismeretlenek, szeretnék bizonyítani előttünk, hogy ők a legjobbak a csapatban és ez odavezet, hogy inkább a csapat kárára vannak, mintsem hasznára. Hány olyan alkalom volt, hogy az illető egy oda nem illő hőst (pl egy MOBA-ban) pickelt a csapatba, vagy épp olyan megmozdulásai voltak, ami az egész kompánia – és lehet az egész meccs- vesztét okozta. Az ilyen és ehhez hasonló problémák kiküszöbölhetőek a megfelelő kommunikációval, de ez se szokott mindig segíteni. Vagy szimplán tojnak a véleményünkre, vagy csak más szemszögből közelítik meg a dolgokat, de természetesen az is előfordul, hogy nem is értik, amit mondasz nekik, esetleg néhány cirill betű lesz a válasz. Az emberek ezért is szeretnek inkább ismerősökkel, barátokkal játszani, nem csak a közös élmény miatt. Ismerjük társainkat, megfelelő a kommunikáció köztünk, és ha hibát is vétünk, nem tépik le azonnal a fejünket (legalábbis nem mondják ki), és ilyenkor talán nem is vesszük, annyira komolyan a játékot mintha egyedül játszanánk, hisz ilyenkor a közös időtöltés a cél, nem pedig versengés (persze barátok között is van, hogy megindul a ló, de sokkal ritkábban mintha ismeretlenekkel játszanánk). Na de mi van ha létezik egy olyan online játék, ahol a rage, vagy a toxic community nemhogy nem létezik, de annak pont a szöges ellentéte. Ez Hölgyeim és Uraim a Guns of Icarus Online.

A kezdetek.

A Guns of Icarust –Vagy hivatalos nevén Flight of Icarus- 2010-ben fejlesztette ki a Muse Games. Ekkora kaptunk, egy steampunk, turret defense játékot, melyben annyi volt a játékos feladata, hogy az Icarus nevű kereskedelmi léghajtó kellett védenie különböző ágyúkkal. Ahogy haladt előre a történet, úgy változott az elérhető ágyúk típusa és a nehézség is. A játék kapott egy 4 fős co-op módot is, ám ennek ellenére nem lett egy nagy áttörő siker, a GameSpot nem adott a játékra többet, mint 4 pontot a 10-ből. Ám a fejlesztők nem hagyták, hogy a süllyesztőbe kerüljön a dolog, 2012-ben indítottak egy Kickstarter kampányt, amit már a Guns of Icarus Online néven futtattak. A kamptány több mint sikeres volt, még ugyanabban az évben meg is jelent a játék, 2014-től pedig Playstation 4-en is elérhető. "Mi változott az előző játékhoz képest?", merülhet fel a kérdés. Nos mint ahogy a neve is sugallja, most már nem egy single player kampányt kapunk, hanem egy teljes PvP-n alapuló online játékot. Valamilyen szinten ezt is lehetne MOBA-nak hívni, ám egyáltalán nem olyan mint a hagyományos értelemben vett MOBÁK mint például a Leauge of Legends vagy épp a Dota.

Az alapok.

Kaptunk tehát egy steampunk világban játszódó, online játékot, ahol nem épp az embereket kell lőni (ám mi csupán csak 1 embert irányítunk), hanem a másik játékosok által vezérelt léghajókat. A közönségnek nyílván az volt a legfőbb baja az első játékkal, hogy nem leltek élvezetet AI által irányított léghajó elleni védekezésben, sokkal inkább vágytak, hogy valódi, húsvér emberek ellen küzdjenek, és ők maguk irányíthassák a saját léghajójukat. A legáltalánosabb játékmód a 2v2, ám ez ne tévesszen meg senkit ugyanis ez 16 játékost foglal magába. Mivel ebben a játékban nem mindenki külön-külön irányít egy teljes léghajót. Mint azt már említettem a játékos egyetlen embert irányít és ez az ember az úgynevezett Crew, azaz a legénység tagja. Tehát csapatonként 2-2 léghajó, hajónként pedig 4-4 játékos vesz részt a csatában. Persze van lehetőségünk 3v3-ra is, de arról majd később számolok be, miért is ritkább. A team deathmatchnél az a csapat nyer amelyik először éri el az az 5 (2v2) vagy éppen a 7 (3v3) killt. Itt természetesen nem a crew tagjaira kell gondolni, hanem az ellenséges hajó elpusztítására. Emellett van egy VIP Deathmatch, aminél mindkét csapatban 1-1 hajó VIP rangot kap (véletlenszerűen választja ki a játék), és 1 helyett 3 pontot ér ha megölik. Ilyenkor természetesen több pontot kell összegyűjteni, hogy nyertesek legyünk. Emellett van egy King of the Hill játékmód is ahol a pályán egy bizonyos pontot kell elfoglalni és megtartani. Hasonló az úgynevezett Crazy King aminél az a különbség, hogy több pont van és azok helyzete is folyamatosan változik (talán ez a legnehezebb játékmód). Végül találunk egy Skyball nevű módot is ahol egy léggömböt kell elkapni és a pálya egy adott pontjára elszállítanunk.

Mi harcol mi ellen?

A léghajók közötti csatákat sem úgy kell elképzelni, hogy van X mennyiségű élete egy adott hajónak és azt daráljuk le folyamatosan. A hajónak különböző részei vannak, mint például az motorok, amiket ha kilövünk –értelemszerűen- mozgásképtelenné tudjuk tenni az ellenség hajóját, vagy ott van a ballon, ami ha megsemmisül, nem leszünk képesek emelkedni és folyamatosan zuhanunk. Ha azonban végleg meg akarjuk semmisíteni az ellenséget, akkor először a páncélzatot kell szétlőnünk. Ha ezzel megvagyunk, akárhol lőhetjük a hajtót mivel ekkor már a teljes életereje kapja a sebzést. A játékban 7 különböző hajó érhető el, mindegyiknek meg vannak az előnyei és hátrányai. Például a Squid a leggyorsabb mindközül, de ez rendelkezik a legkevesebb életerővel és páncélzattal. Ennek szöges ellentéte a Galleon amely nagyon lomha ám annál inkább szívós, egy igazi tank a fellegek közt. A Spire könnyen tud fordulni és hatalmas a tűzereje, ám ő maga szintén nem rendelkezik sok élettel illetve armorral (szakszóval élve egy igazi Glass cannon). A Goldfish talán az egyik legkiegyensúlyozottabb hajó, megfelelő sebességgel, viszonylag több páncéllal és életerővel ám csak 3 ágyút helyezhetünk el rajta. A Junkerrel könnyű manőverezni, ráadásul 5 ágyút is tehetünk rá, de nem éppen a leggyorsabb. A Pyramidon egyértelműen a frontális rohamozásra lett tervezve, hisz a 2 ágyút is találunk az elején, (további kettőt oldalt) viszonylag gyors, ám nehezen fordul. És végül de nem utolsó sorban harcba szállhatunk a Mobula fedélzetén, amelynek 5 ágyút helyezhetünk az elejére, ám sem oldalt sem hátul nem találunk, így ezekből az irányokból teljesen védtelen. Láthatjuk tehát, hogy van bőven választék, és eddigi játékaim során egyszer sem tapasztaltam, hogy valamelyik legyőzhetetlen lenne, nagyon eltalálták a balancet-, csak a játékosokon múlik, mennyire tudják kihasználni egy adott hajó gyengeségeit vagy erősségeiket.

A hajók "tartozékai".

A hajók önmagukban semmit sem érnek, ahhoz hogy megfelelően működjön 2, igen fontos dolog szükséges. Először is az ágyúk, ugyanis nem csak egy-két féle van, hanem rögtön 17-et kapunk, amiből 12 light kategóriába tartozik, míg a maradék 5 a heavy csoportba esik. Természetesen ezeknek is megvannak a különböző előnyeik és hátrányaik. Például a lángszóróval a ballont, könnyen tönkre tudjuk vágni, de az armoron elég nehezen tudjuk átrágni magunkat vele. Vagy egy olyan ágyúval amely explosive (tehát robbanékony) alapú töltényt tüzel, azzal miután az armor lekerült, magát a hajót könnyen meg tudjuk semmisíteni, de a ballon ellen nem sokra megyünk vele. Láthatjuk tehát hogy itt is megtalálható a balance, a kapitányon múlik az egész, hogy milyen hajót, milyen fegyverzettel szerel fel. És itt elérkeztünk a másik fontos dologhoz, ami szükséges egy sikeres csatához, az pedig a legénység. Mint említettem, egy hajó legénysége 4 emberből áll, ám a játékban csak 3 class található. Először az Engineer-ekről ejtenék párszót, aminél egy normális csapatban rögtön 2 db is van. Az ő dolguk nem más, mint a hajó sebeinek „nyalogatása”. Mivel egy ütközetben igen nagy sebzést kapnak a hajók, kell valaki, aki ezeket ki is javítja. Persze a hajó tényleges életét nem tudják felvinni, ám az armort vissza tudja tenni, ha bedöglenek, a motorok azokat be tudják indítani, illetve a ballont is meg tudják javítani, vagy ha éppen kigyullad valami, akkor eloltani azt. Talán ezt szeretik a legkevésbé játszani, hisz nincs más feladatuk, mint le és föl rohangálni a hajón, de persze ha nincs dolguk, ők is nyugodtan beszállhatnak egy-egy ágyúba és szórhatják az áldást az ellenségre. A második class nem más, mint a lövész, vagyis a gunner. Az ő képessége, hogy különböző töltényeket használhat, (bármelyik ágyúnál). Például megnövelheti az ágyúsebzését, de kisebb lesz a tár, vagy mondjuk messzebbre lesz képes ellőni, de megnő a töltési idő, de van olyan is amivel AoE (területi sebzés) damage-t lehet kivitelezni, de sokkal nehezebben forgatható az ágyú (összesen 8 féle töltény van). Láthatjuk tehát, hogy nem csak értelmetlen lövöldözésről van itt szó, nagyban befolyásolja a csata kimenetelét, hogy milyen töltényt használ a Gunner. A harmadik class pedig maga a kapitány azaz a Pilot. Szerintem nem kell sokat elemeznem, ő irányítja magát a hajót. Furcsa lehet az irányítás elsőre, mivel ahhoz hogy előre haladjunk, nem kell nyomni semmit, elég a sebességet beállítani, a W és az S betűvel a magasságot tudja szabályozni. A Pilotnak is megvannak a képességei, ám neki is kompromisszumokat kell kötnie. Például növelheti a sebességet, vagy mérgező gázt húzhat maga mögött (ami sebzi az ellenséges hajót), növelheti a hajó fordulékonyságát, ám ezek használata folyamatosan sebzi a hajtóműveket. Minden class és minden hajó már a játék kezdetétől fogva elérhető, így mindenki megtalálhatja a neki legszimpatikusabb összeállítást. A hajónkat minimális szinten testre szabhatjuk, tehetünk rá felségjelzést, nevet adhatunk neki, illetve a ballon színét is kiválaszthatjuk és persze az is a kapitány dolga, hogy megfelelő fegyverzetet tegyen a hajóra.

Mi teszi a játékot igazán jóvá?

Láthatjuk tehát, hogy egy sikeres csata elengedhetetlen része, hogy mindenki értse a dolgát, illetve, hogy teljes összhang legyen a crew tagjai közt. És itt értünk el arra a pontra, hogy miért is olyan hihetetlenül jó ez a játék és miért azzal kezdtem az egész tesztet amivel. Ugyanis ami miatt annyira zseniális a játék az maguk az emberek, maguk a közösség. Őszinte leszek én ilyen community-t még egyetlen játékban sem láttam. Először is a játékbonyolultságából adódóan szinte csak érettebb játékosokkal találkozunk, nem kell félni, hogy üvöltöző vérpistikékbe fogunk akadni. De ez még hagyján –hisz más online játékoknál is beleakadhatunk rage-elő felnőttekbe-, de mindenki türelmes és segítőkész. Látják, ha kezdő, vagy és ha valamit rosszul csinálsz, nem elküldenek melegebb éghajlatra, hanem elmondják, mit is hogyan kell, ők is tudják, hogy bonyolult a játék, nem lehet beletanulni pikk-pakk. Volt olyan, mikor még a pilótáskodást tanulgattam és mindennek nekimentem, rossz szögből közelítettem meg az ellenséget, vagy épp nem megfelelő ágyú volt a hajómon, akkor is türelmesen elmagyarázták, bíztak bennem, hogy megoldom, hiába voltak ők sokkal magasabb szinten Ha valami mégis rosszul sül el azt is le tudják kezelni, azt mondják semmi gond, majd legközelebb összejön. Ráadásul –és most kapaszkodjatok- az oroszok is angolul beszélnek. Apropó beszéd. Szinte mindenki voice chat-et használ, ami viszont fontos, hogy a csapat gördülékenyen tudjon együttműködni. Persze nem kötelező, de főleg akkor jön jól leginkább, ha Pilot vagy. De viszont ez is hozzá tesz a hangulathoz, hogy a kapitány beszél hozzád és parancsokat osztogat, mintha valóban ott lennél a léghajón és egy valódi csatában lennél, tényleg nagyon sokat dob a hangulaton. Egyszóval kívánnám, hogy minden online játéknak legyen ilyen közössége.

Az egyetlen hiba.

Ám van egy hatalmas hibája a játéknak, ami nem is a fejlesztők sara. Az hogy marha kevesen játszanak vele. Eddig a csúcs, amit én láttam vasárnap kora este (!!!) nem haladta meg a 450 online játékost. Matchmaking rendszerrel szinte lehetetlen játékot találni, jobban megéri, ha egy meglévő szerverre csatlakozunk rá. De így is két meccs között legalább 6-7 perc szokott eltelni és a végén így is van hogy 1-2 játékost AI helyettesít. És pont ezért van, hogy az esetek 99%-ában 2v2 szokott lenni, bár már vettem részt 3v3-an is, de az olyan ritka, mint a fehér varjú.

Végszó.

A játék amúgy nagyon hangulatos, teljes mértékben eltalálták a steampunk hangulatot. A textúrák nem kifejezetten szépek és az animációkban sem bővelkedik a játék, de a csata hevében nem kifejezetten ezzel fogunk foglalkozni. A pályák kellően változatosak, harcolunk sivatagban, északi fjordok fellett, manőverezhetünk szűk kanyonokban illetve egy romos, kihalt város maradványai közt. A harci zene kellően dob a hangulaton, a folyamatos dobpergés közel sem irritáló, még inkább csak fokozza a harci hangulatot. Amúgy a játék 2017-ben fog kapni egy DLC-t, amit Alliance névre kereszteltek el. Ez egy PvE-s kiegészítő lesz, ahol megjelennek különböző frakciók, új hajók (amik PvP-ben nem használhatóak) és új ágyúk. Itt a játékosok együtt harcolnak AI ellen, (max 4 hajó tehát 16 játékos) és különböző feladatokat kell teljesíteni, például escort, vagy sima defend the base módok vannak, és fel szokott bukkanni egy Boss hajó is, amit igen csak nehéz megsemmisíteni.
Hát fiúk, lányok én abszolút tudom ajánlani nektek ezt a játékot, mivel hihetetlenül jó a community-je, remek steampunk hangulatot ad és elsősorban tökéletes, stressz mentes kikapcsolódást nyújt, egy hosszú, fárasztó nap után és kívánom hogy egyszer minden játék közössége eljusson egy olyan szintre mint amelyik a Guns of Icarus Online-é.

Értékelés:
Grafika:
██████████
70%
Hang:
██████████
80%
Design, művésziség:
█████████
90%
Zene:
██████████
100%
Játékélmény:
██████████
100%
Újítások, ötletek:
█████████
90%
Összességében:
█████████
90%
Guns of Icarus Online
Guns of Icarus Online
Guns of Icarus Online
Megjelenés: 2012. August 30. (PC)
Műfaj: ,
Fejlesztő: Muse Games
Hozzászólások: 5
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
soko avatar
Ez igen így kell bemutatni egy játékot tiszteletem főnök 😃 !
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Köszönöm szépen 😀 Jó, igazából csak most sikerült felfognom, hogy hogyan is működik ez a kép beillesztés, azt hittem, hogy kell mögé a link. 😆 (Régebben ugye linket kellett beszúrni oda [3-4 éve mikor legutoljára tesztet írtam])
0
0
0
0
Arnybiro avatar
Jó teszt lett. Viszont a képek alatt a linkeket nem értem, képeket akartál beszúrni oda? Elég csak az IMG tag a képekhez. De legyen ez a legnagyobb gond 😀
0
0
0
0
FrostnovaZ avatar
Köszönöm 😀 Akkor már megérte megírni 😜 Amúgy G2A-n csak 700ft a játék (már amennyiben úgy döntesz, beruházol rá)
0
0
0
0
Tyrion Lannister avatar
Jó kis teszt, felkeltette az érdeklődésemet a játék iránt.
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
10
3 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció