Rothadó paradicsom
Did i ever tell you what the definition of insanity is?
Olyan rég vetettem már betűket a Word-be, hogy el is felejtettem hogyan kell. Várjunk csak, ez már az! Ismét terítéken van nálam egy olyan játék, amire nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjjön. Mindig nehéz elkezdeni egy játéktesztet, főleg akkor ha valami igazán ropogós, sokak által szeretett ikonikus kerül a reflektorfénybe.
Talán egy hete történhetett hogy újra elővettem, ma meg már azon kapom magam hogy tesztet írok róla. Na de vegyük górcső alá a dolgokat, és nézzük meg a Ubisoft Montreal produkcióját.
Fabula
Egy átlagos srác, Jason Brody megérkezik testvéreivel és barátaival egy rejtélyes szigetre, ami nem szerepel a térképeken, ez pedig nem más mint a Rook sziget. A trópusi nyaralás célja hogy megünnepeljék Riley (Jason öccse) sikeres pilótavizsgáját. Az álomvilág azonban véget ér, amikor egy ejtőernyőzés után Jasont és bátyát Grantet elkapják a magukat kalózoknak hívó brancs. Hamar megismerkedünk Vaas Montenegroval aki a szigeten való hatalmát fitogtatja előttünk. Grant és Jason megpróbál megszökni a kalózok fogságából, ám ez végül balul sül el és Vaas rajtakapja a szökevényeket. Bátyánkat a szemünk láttára lövi agyon egy pszichopata, majd harminc másodpercet ad számunkra hogy eltűnjünk előle, az út pedig nem vezet máshova mint a dzsungel mélyére.Avagy „Run Forrest, Run!” Said Vaas.
Felfedezés
Ahogy belecsöppenünk a játékba, egyből megnyílik előttünk egy hatalmas nyitott világ, ami ezúttal egy szigetcsoport. Ameddig a szem ellát, oda akár el is juthatsz mondatot tudnám leginkább alkalmazni. Kisebb-nagyobb hegyeket egyaránt megmászhatunk, búvárkodhatunk a tenger mélyére, valamint a sötét barlangokat is feltérképezhetjük. Egy percig sem fogunk melankolikus állapotba kerülni, hisz a világ telis-tele van élettel és a sok száz éves múlttal rendelkező megismerni valókkal. Természetesen a tárgyak mellet, a növény és állatvilág miatt sem nyafoghatunk. Nem csak szárazföldi jószágokkal találkozhatunk, hanem vízi és repülő állatokkal is egyaránt amik mind-mind levadászhatóak, a növények pedig különböző gyógyszerek előállítására lesznek alkalmazhatóak, ha ismerjük a recepteket.Továbbá a rádió tornyok is csak arra várnak hogy valaki megmássza őket, hogy aztán elfoglaljunk néhány ellenséges előőrsöt.
Procedúra
Ahogy felvezettem, a játékban rengeteg tenni való vár ránk, de akkor egy picit vizsgáljuk meg közelebbről.A játékba bekerült egy úgynevezett Crafting (gyártás) rendszer. Ennek használatba vételével készíthetünk magunknak fegyvertáskákat, nagyobb hátizsákot, valamint a túléléshez szükséges eszközöket. Ahhoz hogy ezeket fejleszteni tudjuk, állatok bőrére lesz szükségünk, amihez bizony állatokra kell vadásznunk, majd megnyúzni őket. A viszonylag szelíd növényevőkkel könnyű dolgunk lesz, de a ragadozókkal már meggyűlhet a bajunk. Nem egyszerű őket elejteni, valamint ha nem figyelünk a sziget felfedezése közben, egy óvatlan pillanatban valamelyik vadállat zsákmányává is vállhatunk. A szigetvilágban élő állatok, egymással is atrocitásba keveredhetnek, ergo ne lepődjünk meg ha tigriseket látunk miközben épp tapírra vagy más állatra vadásznak. Egy folyón való átgázoláskor pedig fokozottan ügyeljünk a krokodilokra.
Különböző gyógyszerek előállításához a játékban előre haladva újabb és újabb recepteket fogunk megismerni. Ezekhez különböző növényekre lesz szükség, amiket a szigeten bandukolva gyűjthetünk be. Figyeljünk arra hogy a gyógyszerekhez mindig legyen nálunk elég növényi hozzávaló, és ne szeméttel legyen tömve a batyunk.
Ezek mellett rengeteg összegyűjthető ereklye vesztegel a szigetcsoport különböző részein, amiket ha sikeresen megkaparintunk, a játék meg fog érte jutalmazni.
Rádió tornyok megmászásával, valamint a jelzavaró kiiktatásával a térképünkön megjelenik az adott toronyhoz tartozó rész térképdarabja, amin már látható lesz a különböző mellékküldetések, boltok és egyéb fontos dolgok pontos helye. Minden egyes zavaró jel megszüntetése után, a boltokban különböző fegyverek válnak majd ingyen elérhetővé.
A szaftos rész marad mindig a végére, vagyis az előőrsök. A Vaas kalózai, valamint Hoyt partizánjai (talán ez a legmegfelelőbb szó rájuk) által védett táborok. Ezek elfoglalására két lehetőségünk van. A nyitott világnak hála bárhonnan megközelíthetjük őket és beronthatunk ajtóstól a házba, amivel csak a figyelmet hívjuk fel magunkra és riadóztatják az erősítést, így saját dolgukat nehezítjük meg. Ennek ellentéte a susnyásban való kecmergéssel, kifigyelve az ellenfeleket, a riasztót hatástalanítva iktathatunk ki mindenkit csendben és lassan, de fokozottan ügyeljünk arra hogy ne vegyenek észre minket. Néhány előőrsön fogva tartanak vadállatokat is, amiket a ketrecből kiszabadíthatunk, így akár ennyi erőfeszítéssel is megkaparinthatjuk az előőrsöt. Természetesen ha anélkül foglaljuk el ezeket a pontokat hogy észrevennének, nagyobb jutalomban részesülünk.
Amint elfoglalunk egy előőrsöt, megjelennek a Rakyat harcosok, így a kalózok ezek után már nem fognak megjelenni az adott területen, valamint gyors utazási pontként is használhatjuk őket. Itt is feltölthetjük készleteinket, valamint fegyvereket és egyéb kiegészítőket vásárolhatunk. Továbbiakban elérhetőek lesznek a „Wanted: Dead” és „Path of the Hunter” mellékküldetések. Előbbinél a Rakyat hagyományoknak eleget téve, kell egy adott területen megölnünk késsel egy kalózt vagy partizánt. Utóbbinál pedig állatokra kell vadászni szintén előre kijelölt övezetben, a megfelelő fegyverrel.
Későbbiekben a ritka állatok ezen küldetések segítségével lesznek meglelhetőek, amiknek bőre az utolsó fejlesztésekhez fog kelleni.
Magától értetődően nem feledkezhetünk meg a „Supply Drop” küldetésekről sem, ahol vízi vagy szárazföldi jármű segítségével kell eljuttatnunk az ellátmányt egy adott pontra, méghozzá időre. Itt az útvonalunkat a lila jelzőfények fogják segíteni, a végállomásunkat pedig vörössel fogja jelezni. Mindemellett a helyi civilektől egy rövid történeten alapuló mellékküldetést is fogunk kapni, ezek jellemzően gyorsan teljesíthetőek.
Továbbiakban megemlítést ér az is hogy különböző minijátékok is elérhetőek a sziget különböző pontjain, legyen szó versenyzésről, késdobálásról, célbalövésről vagy pókerről. Ezek megnyerésével kisebb pénzekhez juthatunk hozzá, de a történetre különösebb képpen nem fog kihatni.
Fejlődés
Amikor valaki a túlélésre kényszerül rá, olyan dolgokat kell megtennie, amire korábban még csak nem is gondolt. Nincs ez máshogy Jasonnel sem, kénytelenek leszünk fegyvert fogni a kezünkbe. A játék végéig átélhetjük azt, miképp is válik egy átlagos srácból egy olyan ember akire már a barátai sem ismernek rá, magunkat pedig nem tartjuk másnak mint egy szörnyetegnek.
Ellenségek megöléséért, küldetések befejezéséért, és egyéb dolgok összegyűjtése végett XP-t (tapasztalati pontot) fogunk kapni. Kellő tapasztalat birtokában szintet fogunk lépni, amiért képesség pontokat fogunk kapni. Ezeket a pontokat a képesség rendszerben fogjuk tudni felhasználni. A megtanult képességeket aztán élesben is fogjuk tudni alkalmazni, legyen szó a késdobásról vagy például a kivégzés sorozatról. Minden egyes megtanult képesség után egy-egy tetoválás kerül fel Jason karjára, egészen addig míg meg nem tanultunk minden képességet és fejeztük be a fő küldetéseket.
Néhány képesség a fegyverrel való bánásunkra is ki fog hatni, például mesterlövész puskával tovább tudjuk visszatartani a levegőt, vagy gyorsabban tárazunk be fegyvereket. Egyébiránt fegyvereinkre különböző kiegészítőket rakhatunk fel, amivel tovább javíthatjuk a fegyverünk teljesítményét. Amiért Én különösen hálás voltam az nem más mint hogy az előző résszel ellentétben, itt nem fognak tönkre menni a fegyverek. Ugyanakkor felszerelés képpen még kapunk egy fényképező gépet is, minek segítségével az ellenfeleket jelölhetjük meg, hogy aztán folyamatosan nyomon tudjuk követni őket. A tűzzel játszani veszélyes, erre figyelj oda! Néhány ellenfél molotov koktélt hajigálva felénk próbál majd megölni. Ezek kikerülése egyszerű, viszont a heves küzdelemben érdemes észben tartanunk azt a tényt, hogy a tűz terjed, egyszóval könnyen a lángok martalékává válhatunk.
Tartalom
Az hogy ekkora hatalmas bejárható területet kaptunk, arra enged következtetni hogy egy busás virtuális világban részesülünk. Küldetésekhez való eljutáskor ritka az, mikor valami nem tereli el a figyelmünket és kezdünk el lébecolni.
Amiről még nem ejtettem szót azok a járművek. Ahogy a szárazföldön, éppúgy a vízen és az égen is használhatunk közlekedési eszközöket. Jet-Skik, motorcsónakok, különböző autók és sárkányrepülők lesznek ebben a segítségünkre, amiknek használatba vételével gyorsabban juthatunk egy a kitűzött célhoz.
A játék történetileg egyszer mindenképp újra játszható, hisz két befejezése van. Azonban néha egy kissé monotonná válik maga a játék, mikor már a tizenötödik tábort foglalod el és mászod meg a tornyokat. De ez nem befolyásolja azt a meghatározást, hogy maga a játék jó. Számomra egy történet alapú FPS játék akkor ideális, mikor még évek múltán is emlékszem a játék küldetéseire és feladataira, valamint magára a történetre. És igen, a Far Cry 3-ban egy olyan drámai történetet kísérhetünk figyelemmel, hogy a játékba vetett idő bizony megtérül és élménnyel lesz gazdagabb a játékos mikor feláll a készülék elől. Kizártnak tartom azt, hogy bárki is elfelejtené milyen az amikor egy egész drogültetvényt égetsz fel, miközben Skrillex szeletel a háttérben.
Kevés játék van, ami képes egy olyan szintű jelképes karaktert megformálni, mint Vaas Montenegro. Az utóbbi időkből talán nem is tudnék felhozni rá példát, hogy volt-e más játék aminek a karaktere ily benyomást tudott rám tenni, és emlékeimbe égetett volna egy olyan monológot mint az őrület definíciója. Hoyt az aki Vaas főnöke, mégis oly másodlagos karakter szerepet tölt be, hogy Vaas alakításához nem ér fel. Magában a karakter kisugárzásában sem látom meg azt a pluszt, amit Michael Mando karaktere nyújtani tud. Talán ezért is hitte azt rengeteg játékos, hogy a nagyfőnök az Vaas, akinek Hoyt és Buck egyarát dolgozik.
Összegzés
Ha végig tekintünk a játékon, rájövünk hogy elég masszív. Csak a sok apró feladat miatt már rengeteg órát tölthetünk el a szigeten, és akkor még nem is foglalkoztunk magával a történettel. Azért hogy a karakterünk fejlődjön, alaposan meg kell küzdenünk ami számomra szimpatikus volt. Aki a könnyű utat reméli, hogy bemegyünk a boltba és megkapunk mindent az lelombozott lesz.
Program környezete megrendítő. Ahogy a folyók átszelik a szigetet, a kisebb nagyobb vízesések kidolgozottsága szintén viszi a pálmát. Maga a növényvilág mondhatni egyszínű, de egy trópusi szigeten a zöldön kívül más szín nem igazán uralkodhat.
Karakterek, az élővilág és a járművek kidolgozottsága is elképesztő, ahogy a lombok között beszűrődik a fény a dzsungel mélyére az fantasztikus. Szóval a program grafikai részére nem lehet panaszunk, mint ahogy a hangokra sem.
A játék zenei része csak fokozza a drámai részeket, míg egy bokorban lapuló tigris hangja is felismerhető, és bizony a félelemre fog okot adni.
Száz szónak is egy a vége. Aki most akarná kipróbálni a játékot, azt csak bíztatni tudom, Én még nem hallottam olyanról hogy valaki teljes mértékben csalódott volna a Far Cry 3-ban. De ne feledd, a játék nem kisgyerekeknek készült, érdemes a brutalitásokra és a durvaságokra előre ráhangolódni.
„In memory of Jens Jungmark 1973-2012”
Aki esetleg nem tudná miért is került ez a stáblista elejére, annak árulom el hogy ki is volt Ő.
Far Cry 3 fejlesztésében vett részt, majd 38 évesen hunyt el rákban.
Továbbá kis Easter egg, hogy a borítóképen látható esemény, a játékban is megtalálható.
Műfaj: , ,
Fejlesztő: Ubisoft Montreal
Gratulálok hozzá ! 😀 😀
Grat a teszthez!