Mit nekem Call of Duty
Doom - a 90-es évek közepén ettől a játéktól féltett édesanyád
A múltkor hazamentem és a szüleimnél épp vendégek voltak, hozták magukkal a fiukat is. Olyan 12 éves forma srác lehetett, persze unatkozott. Így hát meg lett nekem parancsolva, hogy vigyem a srácot "videójátékozni" (a szüleim így hívják a pc-met).
Leültünk a gépem elé. Kérdezem: "szereted a lövöldözős játékokat?" Erre ő: "Igen." Mondom magamban: jól van, gond egy szál se, a világ legeslegjobb FPS játéka majd biztos leköti és mehetek a dolgomra. Tehát elindítottam a Doom-ot. A kölök 2 perc játék után ezt közölte velem: "Ez nem jó. Nincs meg a COD?" Így néztem rá:
Kedves gyerekek, az imádott COD és Battlefield, meg az összes többi FPS játék csak azért létezik, mert az id Software volt olyan rendes és létrehozta ezt a játékot. Nem mellesleg, az összes új elsőnézetes játék elbújhat a Doom mögött - bár ez az én magánvéleményem. Hiába, én már csak ilyen begyöpösödött alak vagyok.
Egy kis történelemóra következik. Muszáj, mert sok téves infó kering róla a neten, még a magyar Wikipédián is hibásan volt fent néhány adat róla, még anno én küldtem nekik e-mailt, hogy legyenek szívesek kijavítani néhány dolgot. A múltkori GYIK (a Carmageddon tesztemben) jól bevált, most sem csinálom másképp:
- Ez a legelső FPS.
- Nem. És nem is a Wolfenstein 3D, az első FPS játék a Hovertank 3D volt. Nem mellesleg, ez is iD Software termék.
- Akkor viszont ez az első igazi 3D-s FPS.
- Nem! A Doom-ban csak a pályák voltak 3D-ben megszerkesztve, minden más, a HUD, a fegyverek, a szörnyek 2D-sek voltak, azaz sprite-ok. Ezt a módszert legtöbbször 2,5D-nek szokták nevezni. Az első, teljesen 3D-s FPS a Quake II, mondanom sem kell, id Software csinálta...
- Akkor miért nevezik a Doom-ot minden FPS atyjának?
- Megmondom miért. Azért, mert a Doom nem csak egy játék, egy korszakalkotó remekmű. A hangulat, a játékmenet, a hangok olyan egyveleget tettek ki, ami valóban egy sosem látott, hihetetlen élmény volt (ne feledjük, 1993-at írunk), ami minden más játékfejlesztő céget ámulatba ejtett és rögtön meg is próbálták lekoppintani. Ha el tekintünk a mára fapados grafikától, teljes mértékben megállja a helyét a mai játékok között is, játékélmény tekintetében. Bőven megelőzte a korát.
- He-he, végig rosszul írtad az ID Software nevét.
- Ezt sértésnek veszem az id-s fiúk nevében is, jól írtam végig: id Software. Ez egy törvény, ha a mondat elején van, akkor kicsivel írjuk (John Carmack maga is megmondta).
Rendben, 1993 van, a Doom megjelent és tarolt. Lássuk mivel állunk szemben.
Ez egy First Person Shooter, azaz elsőnézetes lövöldözős játék. A platform: MsDos (később jött mindenféle konzolra). Története van, de egyáltalán nem lényeges. A cél rendkívül egyszerű: juss el az adott pálya elejétől a pálya végéig. A bökkenő akkor kezdődik, mikor belefutunk egy szörny hordába. Én az Ultra Violence nehézségi szintet ajánlom... Istenkém, de megnéznék egy Cod fant, aki már több ezer órát játszott le mindenféle FPS-szekkel, kíváncsi vagyok mit tudna kezdeni a Doomban, ahol bizony nem használhatja a jól megszokott egeret, csak a billentyűzetet...
A szörnyeken kívül más is megnehezíti a dolgunkat: savas folyosók, ránk zuhanó falak, mozgó platformok és rendkívül bonyolult ajtó-kulcs rendszerek. A pályák még szörnyek nélkül is nehezek, de nem lehangolóan nehéz. Kihívás van benne, egy-egy pálya után vigyorogva nyújtózok a széken, hogy "na ezt is sikerült megcsinálnom"...
Három epizódból áll a játék: Knee-Deep in the Dead, Shores of Hell és Inferno. Később, az Ultimate Doom-ban kiegészítették mindezt egy negyedik résszel, a Thy Flesh Consumed-del. Mindegyik pálya nagyon ötletes, nehéz és mindegyik pályán titkos helyiségek is vannak. Én már vagy 50-szer végigjátszottam, de néhány titkos részt még a mai napig sem találtam meg.
Én azért szeretem ezt a Doom részt leginkább, mert sok játékkal ellentétben a komor, nyomasztó környezetet nem úgy jeleníti meg, hogy mindenhol sötét van és fakóak a színek, hanem azzal a rohadtul groteszk és félelmetes, erősen sátánista textúráival... ha úgy tetszik, egy horror játék, ahol nincs sötét, nincsenek szellemek és nevető gyerekhang a távolból. Melyik játék tud még ilyet? Hm?
A szörnyekről még nem beszéltem, pedig a pályák szerves részei, sőt... Hát mit mondjak, néhol meglepően sokan jönnek (még mindig az Ultra Violence szintet ajánlanám). Összesen 10 különböző szörny van: zombieman, shotgun guy, imp, demon, spectre, lost soul, cacodemon, baron of hell, cyber demon és spider mastermind. Erről nem írok többet, aki nem ismeri őket, kattintson a doom.exe -re, és találkozzon velük.
Amiről viszont írni szeretnék, azok a fegyverek. Nyolc van összesen, új játéknál mindössze egy stukkerunk van. A sebzése kicsi és lassú, de szerencsére a már sokadszorra említett Ultra Violence fokozaton a legelső pálya elején elég megölni egy shotgun guy-t, akitől elkobozhatjuk a shotgunt, ami a leghasznosabb fegyver a játékban, mivel sok lőszert lehet hozzá találni és a sebzése egész jó, de csak közelre. Ha minden töltény elfogyott, két lehetőség van: használhatjuk az öklünket, amin egy tüskés gyűrű van, illetve, ha van, akkor a láncfűrészt, ami egy eléggé effektív szerszám, nyilván sejtitek, hogy ebben a játékban nem fát fogunk vele vágni.
Később elérhetővé válik a chaingun, ami bizony jó mordály, de nagyon gyorsan kifogyhat a lőszer belőle. Van még a rakétavető, aminek nagyon erős sebzése van viszont közelre nem ajánlatos használni, mert saját magunk is megsérülhetünk.
A plazmagun a kedvencem. Ez egy nagyon gyors puska, plazmát lövell ki és igen nagy sebzése van. Sajnos ebből is gyorsan fogy a muníció.
Végezetül a méltán híres BFG9000-es maradt (ismerős lehet a Quake-ből is), ismertebb nevén a Big F*cking Gun. Vágóhíddá lehet változtatni vele a helyiséget.
Végszó helyett inkább néhány screenshot -ot mutatnék, ezek többet kifejeznének, mintha azt mondanám, hogy "gyerünk, próbáljátok ki, jó lesz, szuper játék", stb, stb. Sziasztok!
Műfaj: ,
Fejlesztő: id Software
Hát, hogy ki hallott, ki nem hallott a Doom3-ról, eléggé relatív, példának nem annyira jó. Ami viszont igaz: ha a hírnevet, a díjakat, illetve ha az eladásokat nézzünk, a Doom első és második része ver mindent. Ettől függetlenül a Quake is sikeres.
Bezony, bezony nem tudtam. Nyilván ezért írtam be a tesztembe, hetekkel előtted.
Az FPS multi meg nem a Quake-ben debütált, hanem a Doomban. Igaz, serial kapcsolat vagy modem kellett hozzá, nem TCP/IP, ettől még az első deathmatchek a Doomban voltak (és az első co-op).
Ennél nagyobb baromságot már régen hallottam, nem is kommentelném.
Remélem nem veszed magadra a leírtakat, de a hsz-ed több sebből vérzik. Javaslom nézz utána a dolgoknak, a Doom 1-es önmagában több díjat bezsebelt, mint az egész Quake sorozat. Nagyságrendekkel nagyobb sikere van, mint a Quake-nek.
A Quaket imádom, ne tessék azt hinni, hogy bajom van vele.
Amúgy grat a teszthez😀
Azért battlefield 3-ba az a fíling hogy megyek egy M1 abrams tankkal, fejem fölött elsüvít 2 vadászgép ami 500 méterrel arrébb rostos fossá bombáz egy orosz tábort, tőlem 100 méterre 2 apache lövi szarrá hellfire II rakétákkal az ellenségtől hemzsegő (rombolható) épületet, továbbá mindenfelől hallom a további 32 társam sorozattüzét amivel fedeznek engem az orosz fas*ok elől hadd ne soroljam...
megjegyzem a Bf3 se az mert túl nagy a gépigénye és a COD1 valóban az se király de ez a COD2 Nyomába sem érhet de a teszt és ahumor Az 5csilag!😉
SUP3RH3R0: Az Age Of Empires nem mmorpg, hanem real time strategy
"Todd Howard elmondása szerint, soha nem áldoznák fel a single player élményét csak azért, hogy szükségtelen többjátékos módot kapjon a játék." (Bethesda Softworks)
SUP3RH3R0: Senkit nem gyökereztem le és nem mondtam egy szóval se, hogy nem játszat normális ember Cod-al, általánosságban beszéltem...
Amúgy Randy, én elismerem, hogy a codhoz nem kell sok ész, de ez nem jelenti azt, hogy aki codozik az csakis coddal játszott egész életében... és azért nem kell legyökerezni valakit, mert sokat codozik.
Nekem pl. 900 óra codom van, de emellett még sok más játékkal játszom, pl Age of Empires vagy más mmorpg-k.
Saját vélemény csak 😀
Én nem sok értelmét látom annak, hogy megyek és lövök. Az FPS erről szól. Egy játéknak a Single részre kéne épülnie, hogy huzamosabb ideig játszható legyen. Persze tudom, hogy itt a Multi a lényeg, de engem nem kötne le a dolog, szóval tartom magam a véleményemhez. A CoD sorozatok csak a nevük miatt eladható. Nézz meg egy másik FPS játékot, a közelébe sincs...
Szerintem tény, hogy nem kell túl sok ész egy ilyen játékhoz, de mondom ez az én véleményem. 😀
Vállald a véleményed, szerintem a saját tesztedben nyugodtan megteheted, hogy szarozol egy másik játékot. A saját véleményem szerint, nagyon túl értékelik a Cod & Bf játékokat, tipikusan azoknak való játékok ezek akiknek nincs több eszük, annál, mint hogy csak lövöldözzenek.
Sajnos az eladási adatokból látszik, hogy sokaknak nincs több eszük. Még 1x mondom, saját véleményem szerint. Viszont a Doom sem volt egy nagy kedvencem, mint ahogy a többi FPS sem.
A teszt kicsit elfogult és helyenként eléggé túlzásokba estél, de azért nem rossz, még annyit hogy a képeket én nem a végére tettem volna hanem a bekezdések közé 😀
Rengeteg új FPS-szel játszottam, jók persze, néhányukat igazán kedvelek de hangsúly a hangulaton van. Egy doom érzést nem tud visszaadni semmilyen más játék, még a doom3 sem. Sajnos nem tudom megmondani konkrétan mi ez az érzés. A pályazenék és a groteszk textúrák egy különös egyveleget adnak, olyan "leszarok mindent" és csak játszol.
Nem tudom miért pont a codokat neveztem meg, igazából bármilyen más játékot írhattam volna.
Ne tessék félre érteni, nem azért szeretem, mert az egyik első FPS és mert retró grafikájú. Teszem azt, a Blood 1 is ősrégi és szuper játék, de olyat nem ad át, mint ez a doom.
A negatív kritika is kritika, szóval írjatok jót, rosszat, elvégre ezért van hozzászólási lehetőség.
hardX, utána kapott egy Duke Nukem Forevert, azzal elvolt.
Lord107 Köszi, ezek szerint te is vágod, mire is gondoltam, amikor arról a bizonyos Doom érzésről beszéltem.
Mort2195 Nem értek egyet, szerintem nem árt egy tesztet kiszínezni, az a pár sornyi off még bőven belefér. Haladok én a korral, játszok mindenféle mással is. Újakkal. Pl, a Mafia2 nagyon tetszett.
A másik hsz-hez: nem hinném, hogy csak azért, mert egy játék 20 éves, nem kéne vele játszani, mert haladni kell a korral. A focit 100 éve játszák és még mindig van foci. Tudom, hülye példa, de ettől még így van.
Dcsabika Számomra nincs fényévekkel jobb játék a Doomnál. De kinek mi tetszik.
Nemkrisz11 Engem fejlővésként ért, hogy leszarozta. Utólag vissza gondolva mi mást is várhattam volna...
Leggett, én is játszottam minddel, kedvencem a 2-es.
Nehogy már a DOOM megközelítse a COD-ok szintjét! Közel 20 éves ez a játék, a maga korában persze jó volt, de mára elavult! Kicsit próbálkozz meg más játékokkal is és remélem rájössz, hogy azért vannak már fényévekkel jobb játékok is a jó öreg DOOM-nál!