Steam Deck: akár a felhasználó is kicserélheti az M.2 SSD-t
A Steam Deck bejelentésekor kiderült, hogy a Valve kézi gaming PC-jében NVMe SSD szolgál majd tárhelyként. Ekkor nem lehetett tudni, hogy az SSD az alaplaphoz lesz forrasztva, vagy pedig a felhasználó által is kicserélhető lesz.
Gabe Newell és a Valve mérnöke, Yazan Aldehayyat megerősítették, hogy a játékkonzolban standard M.2 NVMe SSD található. Tehát ahelyett, hogy az alaplaphoz forrasztották volna, a Valve az esetleges javítási lehetőségeket is szem előtt tartotta. Yazan Aldehayyat az IGN-nek fejtette ki, hogy emellett döntöttek, tehát egy különálló modulról van szó.
Az M.2 SSD-t tehát a felhasználó is kicserélheti, de a cég figyelmeztetett bennünket, hogy ez a kijelentés olyan emberekre vonatkozik, akik értenek az ilyesmihez és tapasztalattal is rendelkeznek. A Steam Deck SSD-jének megváltoztatása azért nehezebb feladat lesz a Switch SD kártyájának vagy egy PlayStation konzol tárhelyének kicserélésétől.
Jelenleg nem tudni, hogy tényleg bonyolult folyamatról van-e szó, vagy csak így akarják megakadályozni, hogy mindenki elkezdjen babrálni vele. Mindenesetre amennyiben nem csináltatok még ilyesmit, akkor tényleg nem érdemes foglalkozni vele, hiszen probléma esetén akár a garancia is érvényét veszítheti.
Aztán a tényleges mibenléte majd kiderül a felhasználók visszajelzései alapján és a megfelelő fórumukat olvasva. Minden esetre nekem nincs rá szükségem, aki meg benevezett rá, annak jó szórakozást kívánok hozzá.
Aztán ha meg bukás lesz hát bukjon csak, akkor bizonyára meg is érdemli majd! :?
Egyre inkább efelé mennek a konzol gyártók hogy még véletlenül se lehessen egyszerűen/olcsón tárhelyet cserélni a gépedben, minden egyes gigabájton keresni akarnak. Gondolom észrevették pl a Sony-nál is hogy a PS4-nél mennyien vettek fillérekért 2,5"-es laptop winchestereket(amikkel tökéletesen működött a gép) ahelyett hogy a Sony ocsmányul túlárazott nagyobb méretű modelljeit választotta volna 🙃
Ezért a PS5-ben egy "über-mega spéci soha nem látott herkentyűburger SSD van ami annyira titkos hogy se kicserélni se bővíteni nem lehet, meg amúgy is csak és kizárólag ezen az SSD-n futnak gyorsan a ps5 játékok" ahha igen, nekem meg kerekem van és mountain bike vagyok...
Itt is úgy tűnik nekem hogy szándékosan szétbonyolítanak egy alapvetően egyszerűen kicserélhető komponenst csak azért hogy ezen is még pluszt pénzt nyerjenek ők is meg a szervízek is akik ezt a 2 perces otthon is elvégezhető mutatványt megcsinálják neked 15ezerért 🙃 Persze csak miután vettél egy M.2 SSD-t alsó hangon 30ezerért 😁
Akár pc-ről, telefonról, játékkonzolról van szó a felhasználók 90%-a az felhasználó. A nagy átlagnak közel sincs meg a tudása/tapasztalata hozzá, hogy ezeket a készülékeket javítsa/karbantartsa/alkatrészeket cseréljen benne. A konzolosok többségére ez fokozottan igaz, hisz jó részük azért vesz konzolt mert nem ért (nem is akar érteni) a pc-hez. Ha én gyártanék konzolt én sem szeretném, ha gariban kéne cserélgetnem a termékeket user error miatt. Elég deficites lenne akármelyik gyártónak a buli.
Szóval igen, igazad van. A gyártók direkt nehezítik meg a termékekben az alkatrészek hozzáférhetőségét.
Mint vállalkozó én sem vállalok garanciát olyan munkára amibe a megrendelő belenyúl. Ugyanaz a tészta.
Ami a lényeg hogy szerintem megoldható lenne egy egyértelmű, átlátható, kis hibalehetőségű univerzális rendszer(nyers példával élve mint amilyen mondjuk az USB) csak ez így pénzben jobban megéri a gyártóknak, de a legkevésbé se éri meg nekünk, elég ha csak pl a Series X 1TB-ás bővítőkártyáját nézzük ami átlagáron közel 80ezer forint 😅🙄 És itt nem a tárhelyet kell megfizetni mert 1tb hely már rég nem kerül 80ezer forintba(sőt!) hanem gyakorlatilag a gyártó által kreált túlkomplikált technológiáért fizetünk 😃
A helyzet az, hogy az SSD -nek PCI-E 4X csatlakozón keresztül kell kommunikálnia, bárminemű "adatkonvertálás" más buszon keresztül veszteséget okoz, amit a gyártó nem akar. Az XBox esetében ez egy előre tervezett eset, mert ott az integráció lehetővé tenné külsős gyártók belépését is (ami egyébként be is fog következni), cserébe a rendszer nem tudja ugyanazt garantálni, mint a PS5. Nem tudom, hogy volt-e szerencséd egy PS5 -höz, én csak azt tudom mondani, hogy le a kalappal.
Kitartok amellett hogy ha akarnák, megtudnák oldani hogy több opció legyen elérhető akár a PS5-nél akár más ilyen gépeknél, ne csak a saját házon belüli termékeik.
Bár egyébként pont ma olvastam talán redditen hogy a Seagate kihoz egy FireCuda ssd-t ami kifejezetten a PS5-höz(vagy ahhoz is) jó és a ps5 következő frissítésével már lehet is majd plusz 1 terrát begyömöszölni, szóval van fény az alagút végén csak az ára, lévén hogy Sony-s közreműködésről van szó, ennek is iszonyatos lesz..😳
Azért ezt így nem állítanám, a telefonodban előre telepített egyszerűen elérhető SD kártya slot van, míg ezt a kézi konzolt szét kell szerelned valamilyen szinten, hogy hozzájuss a foglalathoz. A PS4 -nél sem úgy működött a HDD menedzsment, hogy szimplán kihúztál valamit és bedugtál valami mást.
Szó sincsen garanciavesztésről. Arról van szó, hogy ha Pistike a svájci bicskájával szét***szi a konzolt az SSD cseréjének ürügyén, akkor a Valve nem vállal garanciát.
Ezért a PS5-ben egy "über-mega spéci soha nem látott herkentyűburger SSD van ami annyira titkos hogy se kicserélni se bővíteni nem lehet, meg amúgy is csak és kizárólag ezen az SSD-n futnak gyorsan a ps5 játékok" ahha igen, nekem meg kerekem van és mountain bike vagyok...
A PS4 HDD cseréje egy egészen más eset, mint a PS5 SSD szituációja. A PS4 a HDD -ről töltötte be az adatokat, amik a memóriában táncoltak tovább, illetve streamelt a HDD -ről bizonyos, a fejlesztők által nagyon lesarkított esetekben. A PS5 SSD -je nem csak egy háttértároló, hanem a rendszer szerves része és nem csak egy másodlagos kiszolgálója. Ahhoz, hogy minden konzolon minden játék ugyanúgy fusson (mert ugye ez a konzol lényege) szükség van arra, hogy az SSD is minden konzolban pontosan ugyanolyan legyen.
A Mircosoft is készített egy hasonló rendszert, ami a jelenlegi standardizált specifikációk mellett működik, de nem éri el a PS5 reakciószintjét, mert nem tudja ezt ilyen szinten specifikálni.
Igen, eljutottunk egy olyan szintre, ahol a "háttértár" sebessége és integráltsága is mérvadó lesz a konzol vs konzol vs PC vitában.