GeForce RTX 4080
Gyártó: | NVIDIA |
Széria: | GeForce RTX 40 |
Kódnév: | AD103-300-A1 |
Megjelenési idő: | 2022. November 16. |
Lapkák száma: | 1 |
Lapka mérete: | 379 mm2 |
Gyártási technológia: | 4 nm |
Tranzisztorok száma: | 45900 millió |
Foglalat típusa: | PCI-E 4.0 x16 |
Órajelek
Mag órajel: | 2205 MHz |
Mag órajel (Boost): | 2505 MHz |
Memória órajel: | 1400 MHz |
Effektív memória órajel (DDR): | 11200 MHz |
Memória
Memória mérete: | 16384 MB |
Memóriabusz típusa: | GDDR6X |
Memóriabusz: | 256 bit |
Memória sávszél. (maximum): | 716.8 GB/s |
Mag egységek
Unified shader egység: | 9728 |
Texture mapping egység (TMU): | 304 |
Render output egység (ROP): | 112 |
SM egységek: | 76 |
Támogatott technológiák:
DirectX: | 12 |
OpenGL: | 4.6 |
OpenCL: | 3.0 |
Teljesítmény
Pixel fillrate: | 280.6 (GP/s) |
Texture fillrate: | 761.5 (GT/s) |
Energiafogyasztás (TDP,Max): | 320 W |
Ára megjelenéskor (USD): | 1199 USD |
Hozzászólások: 32
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Amennyire imádtam az RDNA 2-őt (6800 XT), annyira nem szívlelem az XTX-et. Én nem tudom mit csináltak vagy inkább mit nem, de olyan szintű kompatibilitási gondokkal küzd, hogy hihetetlen.
Nehéz ezt megfogalmazni, azért mert te magad sem tudod 100%-os biztossággal eldönteni, hogy mi az amit látsz, de egy csomó játékban a képminőség alul marad minden máshoz képest. Csak, hogy pár példát említsek. Battlefield V, túlszaturált a játék és tele van object pop-uppal, rejtély, hogy miért. New World, konkrétan nem működik az élsimítás. De a kedvencem, hogy akad a Minecraft. Igen.... akad a Minecraft. Hiába van több száz FPS, olyan lag spikeokat csinál, hogy játszhatatlan, a GPU usage meg úgy ugrál, hogy csoda nem pusztult ki az egész attól a fesz. ingadozástól. Pár perc gugli után ki is derült a turpisság, kedves AMD, de főleg azon belül is az RDNA 3 valamiért nem barátok az OpenGL-el, hát kösz.
Nem tudom mi, miért és pontosan hol okozza a gondot, de az egész kártya olyan mint egy számkivetett csődör, egy 150 kilós testépítő picike aggyal. Nem támogatja semmi (pár direktbe AMD opt. játékon kívűl), DX12-től visszafele büdös neki minden, olyan grafikai anomáliákat képes produkálni, hogy el nem hiszed ha nem látod. Képkocka az van dögivel, izmos jószág az tuti, de teljesen mindegy mennyi a frame ha egy kalap *** a kép. FPS/perf bajnok az tuti, ezért vettem meg én is, de látom most már, hogy hol van a spórolás egy 4080-hoz képest, hogy ilyen áron tudják adni.
Szóval némi ráfizetéssel inkább vettem egy 4080-at, minden probléma megszűnt érdekes módon. Lehet, hogy 8GB-al kevesebb VRAM de 1440p-n teljesen mindegy, az is lehet, hogy egy átlag 5%-al lassabb raszterizációban 50 játék átlaga alapján, de sokkal stabilabb, a kompatibilitás bárhol, bármivel maximális, és az RT On végre nem jár azzal a kompromiszummal, hogy 60 alatt van a képfrissítés.
Az előző AMD gen. úgy néz ki az "egyszer volt Budán kutyavásár" esete, teljesen biztos, hogy tök más az RDNA 3 szoftveres háttere, csak sajnos rosszabb sokkal. Olyan mintha előlröl kezdték volna az egésznek a felépítését, legalábbis én nem értem, hogy ami probléma nem jelentkezett pl. 6800 XT-vel egy bizonyos játéknál vagy programnál, akkor az, hogy lehetséges, hogy jelen van 7900 XTX-el? Mindegy is, ez véletlenül sem egy hate post akart lenni, csak a tisztán látás végett, illetve azoknak szól főképp akik imádják a 6800-800XT-900XT kártyáikat (mert tudom, hogy vannak az oldalon páran). Azt javaslom azt használjátok amíg tudjátok, anyagilag nem éri meg gyorsabbat venni jelenleg, mert nincs akkora perf. difi mint amennyivel többe kerül. Hátha majd az RDNA 4 olyan lesz amit érdemes szoftveres oldalt nézve is megvenni, vagy ha nem, akkor egy 5070-80 már jó upgrade lesz RDNA 2-ről. Én sajnos megrontottam magam az XTX-el, gyengébb kareszra nem tudnék már visszamenni, így nekem csak a 4080 maradt mint opció. Anyagilag fatális, de legalább a vérnyomás rendben van.
Evil whitin 1 hiába 60fps akad össze vissza hibás árnyékok
Stalker cop hibás árnyékok
Control valamiért dx 12ben nálam jatszhatatlan dx 11ben hibatlan
Szóval vannak hibák
Hála az égnek eddig mást nem tapasztaltam
Shadow warrior 3 alatt egyszer crashelt a Driver
De ennyi
Kövi kártyám valószínűleg nekem is nvidia lesz
Papiron nagyon jok az amd kartyak es kb itt ki is merul a dolog.
Biztos majd ide is ir valaki habzo szajjal, hogy mekkora nvidia fanboy vagyok de valaszra sem fogom meltatni. 😀
Jo jatekot kivanok 😏
Ennek talán a fő oka, hogy nehéz megfogalmazni azokat a kulcsszavakat ami a tényleges problémád. Én sem tudnám még most sem megfogalmazni, egyszerűen csak érzem a gép használata közben, hogy valami nem kerek és nekem ennyi pont elég. Sokakban merül fel a kérdés mielőtt kártyát vesznek, hogy milyenek az AMD driverek, megkapják, hogy "jók" és amúgy igazuk is van. Csak mit nevezünk drivernek? Amit 2-3 hetente menetrendszerűen feldob az Adrenalin, hogy frissítsd? Azokkal tényleg nincs baj. Csak a gond az, hogy a teljes szoftver nem csak ennyiből áll, hanem sokkal összetettebb és egyéb "belső rendszerekből" ami viszont jelen esetben felváltva súrolja a katasztrofálist és a nevetségest.
Átlag user látatlanba annyit figyel, hogy hány fortintért hány FPS-t kap, ennyi elég a boldogsághoz. Azt is garantálom, hogy azokat a hibákat melyeket én elnézhetetlennek tartok a felhasználói tábor 95% észre sem veszi. Rettentő allergiás vagyok a képminőségre, nálam nem fér bele a villodzó árnyék, félig vagy sehogy nem működő élsimitás bizonyos esetekben, stb. Ezzel szemben az NV Control Panel megoldások tárházát kínálja a képi hibák kijavítására, a .exe korától függetlenül jellemzően. (Adrenalin képjavítók fele DX9 alatt működik csak, tudtommal 10+ éve kukázva van az már, de szóljon bátran aki tud DX9 AAA játékot 2015 utánról.... az meg, hogy a San Andreasba 8-al sűrűbb mintázatú anizotróp szűrést tudok állítani a gyárihoz képest nekem nem nagy feature egy 2023-as 400e forintos kártyán)
Szamomra ezert mindig is nvidia lesz, siman plug and play basically. Persze nekem az Rt is fontos tenyezo, az meg csak a hab a tortan.
Imádtam a régebbi AMD kártyáim (7970 egy legenda, R9 290/X szintén), de a Vega 64 volt számomra az utolsó élhető opció, mióta elkezdett érdekelni a Ray Tracing is, azóta sajnos a pirosak nálam teljesen kiestek.
De még ha RT performance terén egy ligában is lennének, fícsörök terén akkor is lenne mire gyúrni az AMD-nek, ebben az árkategóriában legalábbis én már ezeket is számításba veszem.
-DLSS még mindig jobb képminőséget képvisel, mint az FSR.
-Frame Gen esetében is sokkal élhetőbb az NV megoldása.
-DLDSR szintén jobb, mint a VSR.
-Ott van még az Ansel, az in-game filterekkel, baromi jó screenshotokat lehet lőni vele. Apróság, de én szeretem.
-Aztán Virtual Super Resolution, azaz AI video upscaling. Böngészőben működik, tök hasznos dolog, sokat segít az alacsonyabb felbontású és bitrátájú videókon, animált cuccoknál első osztályú munkát végez, na ezt kifejezetten imádom, baromi hasznos.
(Említhetném még az NVENC-et is, bár ez szerintem nem nagy réteget érint, de nekem pl. ez is egy jelentős plusz.)
Mindez azon dolgokon felül, amiket te is említettél, és még jó eséllyel lehetne ezt tovább is fokozni. Ideje lenne az AMD-nek GPU fronton is valami nagyobbat villantani, mert így sosem lesznek igazán versenyképesek a felsőkategóriában.
Mindenesetre, üdv a 4080-as klubban. 🙃 Drága, túlárazott, de legalább működik. 😂
Még az ismerkedési fázisban vagyunk, de azt már látom, hogy a DLSS egészen más szint minőségben mint az FSR. Utolsó NV kártyám a 1070 volt szóval nekem ezek még újdonságok. Ez a DLDSR is elég jó cucc, kicsit nagy a perf. hit viszont a kép az brutál.
Ami viszont picit fura, hogy a GE-ből kapcsolható sharpen filter is rendelkezik FPS vesztéssel, igaz nem túl sokkal (kb. 5-10) csak meglepett mert az AMD-féle az szögre ugyanúgy futott mint filter nélkül. 🤔 Ez legyen a legnagyobb baj. Viszont cserébe itt nem kell újraindítani a játékot ha aktiválod-deaktiválod, illetve mintha ez is szebb lenne mint a vörösök megoldása, talán kevésbé olajfestményes magas értéken, bár ezen is felesleges meglepődni szerintem, nem tudom miket vehet figyelembe az algoritmus ami alapján működik de tény, hogy frankón néz ki.
De ami az igazi királyság, hogy itt a dobozon található órajelek nem dísznek vannak mert úgyis driver timeout lesz a vége hanem tényleg annyit tud a kártya és el is éri azt. Egyelőre a gyári OC presetet használtam csak (2610 MHz Core / MSI Center), majd kipróbálom customben is mit bír. Bizakodó vagyok mert 370W a TDP keret és határozottan nem vett fel annyit OC-ban (kb. 340-nél tetőzött)
Native DLAA
DLDSR + DLSS
Spoiler!
Tuning ezeknél igazából kissé lelombozó tud lenni, 3000-3100 között van vége a legtöbbnek, de 2900 fölött igazából baromi rosszul skálázódik. Undervolt + OC a legjobb amit tehetsz, az enyém pl. 1025mV-on atom stabilan megy ~2900 körül, így hűvösebb, halkabb, és kevesebbet is eszik. Memória tuning többet hozhat, legtöbb 1600 körül gond nélkül megy, az enyém is ennyire van belőve, némelyik játék hálás tud lenni a nagyobb sávszélesség miatt.
Ja igen, ha már említettem a Video Super Resolution-t. Úgy tűnt nem kapott túl nagy visszhangot, pedig nekem speciel ez az egyik kedvenc új fícsöröm. Alapból azt hiszem nincs is bekapcsolva, ha esetleg eddig még nem foglalkoztál vele, vezérlőpultban megtalálod.
Brutál jó cucc, animált tartalmaknál életmentő tud lenni, de bármilyen videó esetében jól jöhet, még a 1080p-s tartalmak képminőségén is sokat tud dobni. Javít a vonalélességen, emellett meglepően jól kiküszöböli az alacsony felbontás/bitrate miatti arctifactokat is.
Igen-igen, azt tudom, hogy a Deep Learning-es verziót érdemes használni, ez a DSR magában nem új ficsör, ez volt már a Pascalos időkben is, csak hát felezte az FPS-t, itt az AI viszont jelentősen besegít, inkább egy olyan 20-35% játéktól függően amikkel tudtam hirtelen tesztelni.
De ez nagyon durva, hogy párhuzamosan tud működni a DLSS-el is, mindenképpen kipróbálom majd mert nem ritka, hogy önmagában is szebb a DLSS mint a natív TAA, hát akkor még így és értelemszerűen így már minimális a perf. hit. Köszi a tippet!
Ebben az OC témában nagyon elmerülni még úgy sem fogok mert totál felesleges ezzel a procival, így is vannak játékok ahol limites kissé, legalábbis nem tudja megfelelően kiszolgálni a kártyát... a jó oldala, hogy DLDSR-el kb. ugyanannyi a frame mint nélküle 😛 a rossz, hogy ez így nyilván nem optimális, a kövi projekt egy 14700k / 15700k lesz, jelenleg a 14th gen.-t nem érzem annyira megérősnek tekintve, hogy effektíven egy gyári OC-és 13th gen.
Néztem a HUB-os Intel 14. "gen" review videót, nyilván az új procik tök érdektelenek voltak, de ami meglepett, hogy a 11900K is szerepelt benne, s olykor elég erősen elmaradt a mezőnytől. Persze ez 1080p, egy 4090 mellett, de nem emlékeztem rá, hogy ekkora lenne a difi a 11900K és 5800X3D között.
Biztos profitálnál valamennyit a CPU upgrade-ből, 14. "gen" viszont tényleg nem egy vonzó ajánlat szerintem sem, én is inkább megvárnám a 15.-et.
Nekem speciel csak a gaming performance számít, munkára s egyebekre nem használom a gépet, renderelés meg NVENC-el megy, szóval nálam egy 7800X3D lesz a következő lépcső, 5800X3D elég jól tartja még az árát, így viszonylag olcsón megúszom majd, aztán legalább 2-3 évig biztosan kiszolgál.
Tuninggal meg sok mindenből tényleg nem maradsz ki, piszok unalmas ezeknél a tuning. 😂
Enyém 2900-at tudja 1025mV-on (talán még kevesebbel is, lusta voltam tovább próbálgatni), 3000 viszont 1035mV-on is 10 másodperc alatt elhasal Port Royal alatt, aztán jó esetben is kb. 1FPS-t hoz pluszba.
Stock: 1075mV, GPU ~2730MHz MEM 1400MHz
1025mV, GPU ~2895MHz MEM 1600MHz
1035mV, GPU ~3000MHz MEM 1600MHz (de ez már totál instabil)
Valami olyasmi az elképzelésem, hogy a kövi platform upgrade-nél egy áthidaló megoldást szeretnék, tehát most türelmesen várni, nem beleugrani egy 13700k/14700k-ba, hanem majd egy combosabbat ami lehet akár a 15700 is, hogy az 5080 is ki legyen szolgálva lehetőség szerint, de viszont már most jó lenne élvezni a 4080 teljes kapacitását 😕
Egyébként egy picit félek ezektől a Ryzenektől, időtlen idők óta nem volt AMD procim (utolsó valamikor 2012 tájékán egy Phenom II-es), nem tudom mennyire lehetnek stabilak vagy problémásak. Kártyánál még elnézi az ember ezeket mert magát a rendszer stabilitást nem befolyásolja de egy processzor már teljesen más témakör ebből a szempontból.
Neked mi a tapasztalatod? Érdemes lehet Intel helyett ezeket az X3D modelleket választani? Mekkora a szívás, BIOS-ban mókolgatás, manuális hibakeresés? Nekem is játékra kell a gép 99%-ban, a maradék 1%-ot meg egy Celeron is képes lenne kiszolgálni.
Zen 3 esetében egyszer szívtam azzal, hogy a 3600-as kit mellett nem volt hajlandó bootolni, csak 3200-on. De mint kiderült, ez csak azért történt, mert a csodás ASUS lapomnak nem tetszett, hogy az 1-3 RAM slotokat használtam. 2-4 slotban simán ment 3600 fölött is, illetve ha mind a 4 slot tele volt, akkor sem jött elő ez a probléma, de 1-3-ban egyszerűen az istenért sem akart menni. 😂
BIOS-ban sosem kellett mókolnom úgy igazán semmit. XMP-t/PBO-t bekapcsoltam, kapott legfeljebb egy kis alulfeszelést, aztán igazából ennyi, atom stabil volt a régebbi AM4-es kofigom, és a mostani, X3D-s is. (X3D mondjuk kapott még egy kis tweak-et PBO-n belül, mert alapból kissé forrófejű, de ez is kb. 1 perc volt, azóta hozzá sem nyúltam.)
Gaming, illetve a gaming price/perf bajnok most egyértelműen a 7800X3D. Megvannak persze ennek a platformnak is még a gyermekbetegségei, de általánosságban én nem hallottam bármilyen kirívó hibáról, vagy instabilitási problémákról. Memóriákra háklis lehet, ezért érdemes valami népszerűbb, bejáratott kit-et venni. Illetve a dupla CCD-s processzorok esetében voltak (vannak?) játékok, ahol kissé alulteljesítettek, de a 7800X3D az amúgy is singe CCD-s, így ez nem érinti.
5800X3D-vel 101%-ban elégedett vagyok, nálam egyértelműen a 7800X3D lesz a befutó. 🙃
Aztán most júniusban váltottam 7900 XTX-re (meg igazából komplett gépet is cseréltem). Raktam már össze jó pár gépet, de ez volt az első, ahol tényleg minden elsőre úgy működött (és azóta is működik), ahogy kellett. Az Adrenalin az első perctől kezdve szimpatikusabb volt, mint az Experience és szerintem sokkal felhasználóbarátabb is. Kicsivel több, mint 6 hónapnyi használat után nálam még egyszer sem crashelt semmi, egyik beállításom sem mászott el, igazából nem tudok rá negatívumot mondani (biztos, hogy van neki, de nálam még nem jött elő 😄). Én nem tapasztaltam FPS droppokat sem, tükörsimán megy minden (kivéve a Cities Skyline 2-t, ott megjelenéskor voltak gondok, azóta sokat javítottak rajta), igaz nem játszom azokkal a játékokkal, amiket példaként említettél.
A családban és a baráti körömben is eléggé vegyes a felhozatal kártyák tekintetében, de igazából egyikkel sincsen különösebb probléma. Én nem gondolnám azt, hogy az Nvidia csak jó kártyákat és drivereket gyárt, míg az AMD csak rosszakat és persze ez fordítva is áll. Mindkét oldalon voltak, vannak és lesznek is problémák, amik egyik usernél előjönnek, a másiknál pedig nem. A RT teljesítmény viszont tényleg nem versenyképes a 4080-nal, így akinek ez szempont, annak nem is kérdés, hogy a két kártya közül melyiket kell megvennie.
Na de mindenki azt vegyen és használjon, ami az igényeinek (és persze a pénztárcájának) megfelelő, tapasztalataim szerint egyik oldallal sem lehet igazán mellélőni.
Gratula a 4080-hoz, jó játékot!