background
avatar
Sonymeans
Szint: 30
13 éve tag, offline
1.4K ☀
1K 💬
((Sony))
27 éves, férfi
Magyarország

Vár a Vadnyugat! - Red Dead Redemption

Írta: Sonymeans, 2016. May 19., játékteszt
Játék: Red Dead Redemption (XBOX 360)

1911, A vadnyugat haldoklik. John Marston családját a szövetségiek fenyegetik. Kénytelen visszatérni a vadnyugatra hogy elkapja egykori bandatagját Bill Williamson-t. De Marston tisztába van egy dologgal. A vadnyugat kegyetlen, durva és kiszámíthatatlan. Ez a Red Dead Redemption ahol a vadnyugat életre kell a képernyőn.

Volt időszak, amikor a mozikban a vadnyugatban játszódó filmek voltak az abszolút nyerőek. Hollywood ontotta magából az ún. „Western” filmeket. Ez a műfaj volt néhány legendás színész első sikere is. Steve McQueen, Charles Bronson, Yul Brynner és Clint Eastwood is számos Western filmben szerepelt, csak hogy néhányat felsoroljak: A Hét mesterlövész, Fennsíkok csavargója, A Jó a Rossz és a Csúf és Rio Bravo. A Western hallhatatlan, mondják sokan, egyet kell értenem ezen állítással. Videojátékok terén is számos project készült a vadnyugat megjelenítésére. Van olyan játék, aminek nem jött össze, ilyen például a FreddyD által is bemutatott „Wanted Guns”, volt olyan is, ami eleinte sokat ígért nekünk, játékosoknak, aztán csak egy középszerű alkotás lett, ez volt a Neversoft által fejlesztett „GUN”, és volt olyan project, mely átütő sikert ért el, és a 7. konzolgeneráció egyik legjelentősebb produktuma lett. Ez nem más, mint a kizárólag XBOX 360-ra és PS3-ra megjelent Red Dead Redemption. És hogy miért is emlegetik sokan a mai napig az emberek? Nos, mert aki leül játszani vele egy olyan élmény részese lesz, amit eddig még sosem érzett Open World játékban. De lássuk részletesebben!

Rögös úton a siker felé

A Red Dead Redemption nem az első western cím a Rockstar Games-nél. A Rockstar San Diego 2004-ben a Red Dead Revolver-el indította útjára a Red Dead szériát. A Red Dead Revolver nem volt több egy középszerű lövöldénél, kötött pályaszakaszok tele akcióval. Azonban magában a Western témában hatalmas potenciált láttak a San Diego-nál. Melynek a végeredménye 2010-ben kristályosodott ki. A Rockstar a Redemption-ről sokáig hallgatott, és a San Diego-i csapatnak több éves fejlesztési időt adott, ezalatt a project költségvetése már több millióra duzzadt, a technológia is adott volt, hiszen 2008-ban debütált a Rockstar első saját grafikus motorja a RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) és az Euphoria fizikai motor is ekkor mutatta meg erejét a GTA IV-ben. Végül 2010.Május 18.-án a Rockstar San Diego produktuma révbe ért, és elindult a Red Dead Redemption diadalmenete. A Nagy siker mindenkit meglepett, 2015 augusztusáig több mint 14 millió példányt szállítottak le. Ez hatalmas eredmény, főleg ha hozzávesszük, hogy a RDR csupán két konzolra (XBOX 360, PS3) jelent meg.

A nevem: John Marston

1911-et írunk, a vadnyugat haldoklik, a világ modernizálódik, megjelennek az autómobilok, a vasúthálózat hatalmas fejlődéseken megy keresztül és idő kérdése, hogy mikor tűnik el az amerikai vadnyugat teljes egésze. Ebben az időben él John Marston is, John nős, gyereke van, de nem éppen volt törvénytisztelő polgár korábban, rabolt és fosztogatott a vadnyugaton, rengeteg szervezetet és bandát ismert. Azonban miután, durván mondva: „életstílust” váltott megérkeznek a szövetségi nyomozók és felszólítják, hogy kapja el egykori bűntársát, akivel korábban egy bandában volt, ez a személy Bill Williamson. Úton Armadillo-ba, a vonaton két idős asszony beszélgetését hallgatjuk, valamint egy nő és egy pap párbeszédét. Armadillo-ba érkezve kitárul előttünk a vadnyugat, belépve a helyi szalonba, elkap minket az igazi „Western” hangulat, szól a zene, a táncosnők mutogatják magukat, a csapos az italokat önti. Hamar megtaláljuk a kapcsolatunkat és egyből nyeregbe ugrunk. Elérjük Bill Williamson búvóhelyét, azonban a dolgok félrecsúsznak és lelőnek minket, ezután egy Ranch-en térünk észhez. Ez a Macfarlane birtok, ahol felébredve mellettünk áll Boney Macfarlane, kinek az életünket köszönhetjük, számos módon próbáljuk honorálni tettét, és hamarosan újra nyeregbe leszünk. A Történet ezután gőzerővel megy tovább, megfordulunk Mexikóban is, hajtókocsi versenyen veszünk részt, és egy csodaitalt áruló, csaló üzletembernek is segítünk átverni az embereket. A történet hasonlóan a Rockstar címekhez, hosszú, és sok izgalmat tartogat nekünk. Érdemes kivinni a játékot.

Hatalmas vadnyugat

Egészen a GTA V megjelenéséig, a Red Dead Redemption rendelkezett a legnagyobb bejárható területtel a Rockstar-os játékok közül. A Játékban minden bejárható amit látunk, ismételten megmutatta a RAGE engine hogy mire képes ha nyílt világról van szó. A játék a küldetéseket kivéve sosem tölt. Ezt a hatalmas világot a RAGE képes egyszerre betölteni és a távoli területek is gyönyörűen láthatóak. A Hatalmas terület, rengeteg tennivalóval párosul. Vadászhatunk, versenyezhetünk, pókerezetünk, ingatlanokat vehetünk vagy bérelhetünk, esetleg kiadhatjuk bérbe, vagy üldözhetünk körözött személyeket, akiknek képeit a helyi városokban láthatjuk kiragasztva. Fegyverboltok, fűszeres bolt, szalon, sheriff iroda, mind-mind megtalálhatóak az RDR-ben. Különösen tetszett, hogy a boltok éjszaka zárva vannak, és kénytelenek vagyunk éjszakázni egyet, ha felszerelést akartunk vásárolni. A mentési rendszer is alapos változásokon ment keresztül, a hatalmas nyílt vadnyugat nem egy metropolis, így ha nem vagyunk városban megnehezíti a játék mentést, azonban az RDR frappánsan kitalált egy tényleg eredeti mentési lehetőséget, a tábortűz-et. Akárhogy is vagyunk a vadnyugatban az inventory-ból kiválasztjuk a „camp fire” opciót és így a szabad ég alatt menthetjük a jelenlegi játékállásunkat. Nekem nagyon tetszett ez a megoldás, nagyon feelinges tud lenni mikor a vasútvonal mellett, esetleg a hegyekben tábortűz-et rakok és másnap ismét útnak indulok.

Vadnyugati élet

A történet során számtalanszor keveredünk fegyveres konfliktusba, ló háton való üldözés, brutális leszámolások, utcai harcok, erődítmény lerohanás, lovaskocsi megvédése stb, így hát jól fel kell táraznunk lőszer téren. Az RDR harcrendszere remekül működik, a fegyverekkel való célzás számomra tökéletesen hozta a GTA IV-ben tapasztaltakat. Azonban a fedezékrendszer valami eszméletlen jó lett. A küldetések akár a terepekhez viszonyodva is kivihetőek, settenkedve vagy akár lerohanva is sikereket érhetünk el, habár néhány alkalomnál elkerülhetetlen a nyílt harc. Az Euphoria a harcoknál is csillogtatja képességét, gyors, gördülékeny és realisztikusak a mozgások, az emberek és a lovak működése valami elképesztő, játékban ilyet korábban nem tapasztaltam. És ha már szóba jöttek a lovak. Bátran kijelenthetem, hogy a Red Dead Redemption rendelkezik a legjobb, legrealisztikusabb lovaglással, a lovaknál tudunk különbségeket tenni, melyik gyorsabb és melyik lassabb, érezhetjük az akadályokat, valamint itt nem a fizikai törvényeket semmibe vevő módjára mehetünk fel meredek hegyoldalakon. A lovakat leszámítva a játékban található élővilág is nagyszerűen működik, minden állat remekül van lemodellezve. Az élővilág szépsége a hegyeknél látható a legjobban, magával ragadó és gyönyörű.

Magával ragadó látvány

A Red Dead Redemption technológiai szempontból hatalmas gyomrost adott a 2010-ben megjelenő játékoknak. 2008-ban a GTA IV megmutatta milyen ütős páros lehet a RAGE és az Euphoria. Rá két évvel ez a páros nagyot fejlődött. A Rockstar saját engine-je tökéletesen kezeli a hatalmas vadnyugatot egyszeri betöltéssel. A vadnyugat gyönyörű, korábban egy játék sem tudta ilyen realisztikusan bemutatni az amerikai prérit és Mexikót, a textúra betöltés is korrekt, a távolabbi objektumokat az engine elhomályosítja, és ahogy közeledünk hozzá úgy kezd élesedni kép. Valóságban jobban észrevehető ez a folyamat. Ellenben az Unreal 3-mal, a RAGE nem szenved hosszas textúra betöltéssel. Kicsit rátérve a két konzol képességeire: A Red Dead Redemption XBOX 360 és PS3-as verziója között vannak apróbb különbségek. A Microsoft konzolján az RDR 720p-ben fut és meglepően stabilan tartja a 30 képkockás sebességet . A Sony konzolja azonban az összetett Cell processzoroknak köszönhetően valamilyen szinten kompromisszumokat kellet hozniuk a Rockstaros srácoknak. A Felbontás PS3-on csak 640p és a 30 FPS is eléggé nehezen teljesíthető. Nagyobb akcióknál a sebesség 25 FPS-re is leeshet. Volt alkalmam a PS3-as verziót is kipróbálni és bátran állíthatom, hogy leszámítva a fent említett dolgokat, a Sony konzolján is tökéletesen játszható a Red Dead Redemption.

A vadnyugat hangja

Bevallom őszintén nem emlékszem olyan Rockstar Games által kiadott játékra ahol az audiovizuális élmény ne lett volna jó. A Red Dead Redemption hangok és zenék terén hatalmasat büntet. Ennio Morricone-t megszégyenítő dallamok csendülnek fel, az akciók közben is valami elképesztő hangulatot varázsol nekünk. A fegyverek, a lovak kopogása, a sarkantyús csizmák kattanása, a szalon magával ragadó dallama már-már a művészi szintre emeli az élményt. Varázslatos. az éjszakai élővilág hangja meg már egy Animal Planet-ben sugárzott műsort idéz elő. Zseniális mást nem lehet rá mondani. A szinkron is hatalmas telitalálat volt. Minden karakter hangja eszméletlen jó, különösen tetszett, hogy a helyi vadnyugati stílusban mentek a dialógusok, a beszéd stílus is mintha „A hét mesterlövészt” nézném eredeti szinkronnal.

Bandázzunk együtt

A Red Dead Redemption multiplayer módja egy alaposan átgondolt és megszervezett módot sugároz magából. Valamilyen szinten a GTA Online elődjének is tekinthetjük. A multiplayer-ben választhatunk nyitott vagy zárt session között. Utóbbinak akkor van értelme, ha egy baráti kör szeretne játszani együtt. A nyílt session esetében 15 játékos mellé rak le és szabadon felfedezhetjük az online feladatokat és küldetéseket. A „quick match”-re rányomva a játék automatikusan keres egy kompetitív meccset, Ez lehet DM (Shootout) TDM (Gang Shootout) vagy CTF (Capture the Bag). Ezen felül lehetőségünk van kooperatív küldetésekhez is, Amihez 3-4 játékos megléte szükségeltetik. A játékmódok teljesítésével XP-t kapunk és a GTA Online-hoz hasonlóan szintet léphetünk a karakterünkkel. Szintlépéssel új fegyverekhez, ruhákhoz, lovakhoz és játszható karakterekhez juthatunk. Az 50. szint elérésével pedig „Legendary” státuszba kerülünk, és minden meccsen látszódni fog a nevünk mellett ez a titulus. Az Online módban lehetőségünk van Posse-ba csatlakozni. maximum 8 játékos kerülhet egy Posse-ba amit én leginkább a GTA Online-ba lévő crew-okhoz hasonlítanám. A Posse lehetőséget ad arra hogy a maximum 8 játékos egyszerre lépjen be egy kompetitív csatába, játékmódtól függően ez lehet Shootout, GangShootout vagy Gold Rush, sőt, akár közös vadászat és rejtekhely lerohanás is szóba jöhet. 2014 azonban szomorú év a Red Dead Redemption számára. A Gamespy leállása érintette a játék multiplayer szekcióját PS3-on. A támogatás megszűnésével rengeteg a csaló és a modder, a játékban sokszor nincs semmilyen NPC mert a hackerek teljesen kinyírják a session-t. Én úgy gondolom így 2016-ban, hogy a Red Dead Redemption többjátékos módja halott. Ha nincs egy baráti kör, nem érdemes felmenni online.

Végszó

Kétségtelenül kijelenthető hogy a Red Dead Redemption forradalmasította az open world játékmenetet, képes volt egy kiaknázatlan idősíkot bemutatni olyan minőségi szinten, ami korábban elképzelhetetlen volt. A hosszú fejlesztési idő teljesen megérte, kezünkbe kaptunk egy szeletet a vadnyugatból, ez a szelet pedig olyan részletes és gyönyörű, hogy nem enged minket el. Bekapcsolva konzolunkat, magával ragad és beszippant, és talán sosem enged el minket. Ez a Red Dead Redemption! Csak remélni tudom, hogy a folytatás ismételten egy mérföldkő lesz a nyílt világú videojátékokban, a léc magasra van téve, de biztos vagyok benne, hogy meg lesz ugorva. Köszönöm, hogy elolvastad a tesztem. További szép napot kívánok minden Gépigény tagnak.

A Red Dead Redemption tipikusan az a játék ami mindenkinek ott kell hogy legyen a "Bakancslistán"! Egy mestermű egyenesen a Rockstar műhelyéből. Beszerzését erősen ajánlom minden konzoltulajdonosnak. Kár lenne kihagyni.

Hozzászólások: 13
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Sonymeans avatar
Köszi! 😃 Hát egyszer megvalósulhatna a PC-s port. Ideje lenne 😆
1
0
0
0
no avatar
Csodás teszt lett! Kijöhetne ez is PC-re!
1
0
0
0
Matej013 avatar
Az igazi gamer platformfüggetlen. 😀

Egyébként én PS3-on kezdtem el játszani, csak a vizsgaidőszak közbeszólt. 😀 Na és persze a GTA V is megérkezett időközben.
1
0
0
0
Sonymeans avatar
Nem feltétlen ezért írtam a tesztet 😃 Attól hogy Konzolos teszteket is írok még ugyanúgy PC-s játékos is vagyok 😃
0
0
0
0
WeKing avatar
ezt a tesztet csak azért írtad hogy fájjon a PC-sek szíve.... 😞 ezt leszámítva jó lett 😀
1
0
0
0
Sonymeans avatar
csuz-li: Nem volt könnyű azt hozzá kell tennem 😆
1
0
0
0
csuz-li avatar
Sonymeans: Hogy találtad ki? 😆
1
0
0
0
Sonymeans avatar
csuz-li: Köszönöm szépen 😃 Közel áll hozzám a RDR, Ezt a falamon lévő térkép is bizonyítja 😃
(Kitalálom.. Red Dead Redemption? 😃 )
0
1
1
0
csuz-li avatar
Kiváló teszt! Ráadásul az egyik kedvenc játékomról, pedig ha az ember kedvencéről írnak, akkor azért eléggé szőrszálhasogató tud lenni, de nem találtam benne kivetnivalót. Hibátlan.
(A játékról annyit, hogy anno vettem egy Xbox 360-at és van hozzá 1, azaz egy db játékom. Na melyik az?)
0
0
0
0
Sonymeans avatar
ceni98: Nem tagadom régen írtam tesztet 😃 Örülök hogy tetszett, szeretnék még két tesztet összehozni, egyikre nagyjából már megvan a forgatókönyvem 😀

domi2001: Köszönöm szépen! 😃
0
0
1
0
ceni98 avatar
Ó a jó öreg Sonymeans tesztek... 😃 Jó volt újra olvasni tőled 😃
0
0
0
0
Tyrion Lannister avatar
Kiváló teszt! Már régen vártam az oldalon egy ilyen jó munkára.
0
0
0
0
Értékelések
Összes átlaga:
██████████
10
8 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció