background
avatar
pecyon
Szint: 3
15 éve tag, offline
155 ☀
35 éves
Magyarország

Gothic 3: egy korszak véget ér

Írta: pecyon, 2016. March 01., játékteszt
Játék: Gothic 3

Hivatalosan az Arcania a Gothic series utolsó része, de minden Gothic fan tudja, a Gothic 3 után nincs több rész. A háromból a legrosszabb, mégis az egyik legjobb RPG a piacon, még a kora ellenére is.

Aki már játszott az első két résszel, annak nem kell bemutatni hősünket. Azok kedvéért, akik nem ismerik a történetet, névtelen hősünk, többszöri világmegmentés után tér vissza hajóval legutolsó kalandjáról, hogy szembesüljön vele, az orkok ismét megtámadták az embereket, ezúttal Myrtana sokszínű világát.

A játékban fontos leszögezni már a legelején, hogy a készítők (Pyranha Bytes) nem tudták befejezni a játékot. Idő előtt kiadatták velük,ezért a játékban rengeteg hiba van. A legutolsó 1.75 community patch rengeteget javít, de optimalizálási hibák így is maradtak benne. Bármilyen erős géppel is játszik az ember, itt-ott szaggatni fog, nincs mit tenni. Emellett grafikai glitchek is vannak. A harcrendszer sincs sajnos kiépítve teljesen. Könnyen meghalhatunk bármilyen ügyesen is manőverezünk akár a játék legvégén is. Mindezeket észben tartva kell azt mondanom, a Gothic 3 az egyik legjobb RPG ami valaha kijött a piacra. Szűk, ám annál hangosabb rajongói tábora biztosan egyet ért velem.

A játék egyik legnagyobb erőssége, a bámulatos zenei háttér, ami azonnal magával ragadja az embert, pedig még csak a menüben vagyunk. A játék igencsak sokat fog tölteni (Nem játékmenet közben, csupán teleportálásokkor. A játéktér egyszerre van betöltve, nem olyan mint a Skyrim, ahol ajtónként várakozunk. Továbbá az újabb gépek és patchek már ezen is sokat javítanak.) , ezért bőven lesz alkalmunk hallgatni. Komplett szimpfonikus zenekar adja a zenét, nem valami olcsó koppintásra kell számítani.

A másik nagy zászlóshajója, a történet és a mellé kialakított szabadkezűség. A döntéseink nem csak látszólagosan befolyásolják a a játék végkimenetelét, hanem városok sorsáról kell döntenünk a játék egésze alatt. Három különböző befejezés is van összesen 30-40 óra gameplay után.

A Gothic 3 mindenek előtt egy igazi story központú hoarder játék. Szinte minden apróságot fel tudunk venni, lehetőségünk van az elejtett állatok/szörnyek megnyúzására, virágok felszedésére, a megölt ellenfelektől el tudjuk venni a fegyvereit, ételét, italát. Mindezt úgy, hogy nincs súlykorlát. Mindezek mellett különböző nevesített ládák is el vannak szórva a játékban, amik rengeteg drága, és hasznos kincseket rejtenek. A játék legerősebb fegyvereit is csak több mint 40 azonos nevű láda kinyitogatása utána tudjuk megszerezni. Mindez persze arra ösztönzi az embert, hogy meglátogasson minden zugot, benézzen minden fa mögé és szóba álljon minden létező emberrel (vagy orkkal). És nem is fogunk csalódni. A játék fantasztikus tájakkal, és rejtett meglepetésekkel vár minden domb mögött.

A játékterület hatalmas. A történet és a térkép is három nagy fázisra bontható le. A kezdő területünk egy nagy erdős, terület, a kontinens közepe. Myrtana erdőiben összesen 12 várossal és néhány táborral találkozhatunk. Itt el kell döntenünk, hogy a városokat elfoglalt orkokkal és zsoldosaikkal, vagy az azokat felszabadítani próbáló lázadókkal tartunk. Egy-két várost ugyan felszabadíthatunk úgy, hogy nem tudja senki, hogy mi voltunk, azonban a hírek gyorsan terjednek, és hamar megtámadhatnak minket ott is az orkok, ahol azelőtt még sosem jártunk. Ezért érdemes minden városban minden küldetést megcsinálni, mielőtt eldöntjük, kinek is akarunk segíteni. Erre egy nagyon jó mérce a játékban a reputácó. Minden városnak megvannak a saját küldetései, és majd minden városban van egy rész, ahova csak akkor mehetünk be, ha legalább 75%-s reputációt tudhatunk magunkénak. A maximum a 100, így ezzel lehet mérni, mennyi küldetés van még hátra nagyjából. Myrtanában egymás mellett találunk majd élőhalottak által lerombolt várat, ásatásokat, egyszerű várost, vagy egy kilátótornyot és hatalmas lakatlan erdős részeket folyókkal, vízeséssel. Ahogy haladunk előre a történetben, úgy derülnek ki érdekes szálak, az orkok ásatásokon keresik a kincseket, miközben mi csak Xardast, régi barátunkat akarjuk megtalálni, akinek állítólag igencsak benne volt a keze abban, hogy az orkok végül leigázhatták a városokat. Myrtana és egyben a kontines fővárosa Vengard, amit számunkra már ismerős mágikus kupola vesz körül, így a bejutás sem olyan egyszerű, mint ahogy elsőre gondolnánk. A várban rejtőzik a király és egy csapat ork. Ha itt mindennel végeztünk, továbbállhatunk, vagy északra, vagy délre.
Ha délre megyünk, akkor az erdős mezős részt hamar felváltja a kopár sivatag. És azt is észre kell vennünk, hogy a készítők arra is gondoltak, hogy a forró hőségben ha nem megfelelő ruházatban közlekedünk, igencsak megnehezíti a sivatag a dolgunkat. Itt 7 nagy város vár minket, hasonló szabályokkal mint az előző területen. Itt a városokat a Hassasinok tartják uralmuk alatt, akik rabszolga kereskedéssel szerzik vagyonukat és befolyásukat az orkokon keresztül. Hamar kiderül, hogy ugyan lázadók nincsenek, de a helyi nomádok minden erejükkel azon vannak, hogy a városokat felszabadítsák. A terület fővárosa Ishtar mindeki előtt zárva tartja kapuit. Ha ide akarunk bejutni, akkor bizony el kell árulnunk régi barátainkat,hogy bizonyítsuk rátermettségünket. Ishtarban is várnak minket küldetések, érdekes történetek, így ha barátink mellett kitartunk, akkor ezekből sajnos kimaradunk. Azonban a sivatag kopár homokos felszínén is találunk érdekes helyeket. Élőhalottak által elfoglalt templomok, hatalmas romvárosok és oázisok sokasága.
Ha úgy döntünk északra megyünk, akkor az erdős részből havas hegység kerekedik, és nem árt felöltözni megfelelő ruhába, a hideg hamar érezteti negatív hatásait. A területre itt, sok hágó vezet, mindegyik külön háttérrel. Mindegy melyiken indulunk el, 4 nagy klánt fogunk találni a hegycsúcsok és völgyek között. Itt nincsenek a városokban orkok, de küldetésekben itt sem lesz hiány. Történet szempontjából engem ez a rész fogott meg a legjobban, a klánok saját hagyományai, küldetései igazán színessé tették és nagyon jól ellensúlyozzák azt, hogy talán itt a legkönyebb eltévedni. Topológiailag ez a legváltozatosabb, egy-egy kanyon, út, látszólag semmibe vezet, könnyen el lehet tévedni, a sík térkép itt nem annyira előnyös.
A városok közötti mozgást a teleportáló kövek segítik, hogy ne kelljen minden alkalommal végigsétálni a gigászi távolságokat. Ezek a kövek nem mindíg vannak szem előtt, sokszor el vannak dugva, vagy épp valaki másnál vannak, akitől csak erőszakkal tudjuk megszerezni. Hatalmas előnye ennek a mesékkel és szörnyekkel tarkított világnak, hogy 30-40 órát el tudunk játszani úgy, hogy sehol sem választunk oldalt, senki mellé nem állunk és csak a mellék küldetéseket csináljuk. Rengeteg van belőle, így igazán kiváló lehetőségünk van arra, hogy mindenkit alaposan megismerjünk mielőtt döntünk az élete, vagy halála felett. A játékban nincs maximum szint, azonban az elérhető XP száma véges. Alapos, kitartó játékkal a 80. szint elérése sem lehetetlen, de ha nem figyelünk oda, 40. szint körül könnyen vége lehet a játéknak és úgy érezhetjük, hogy valami hiányzott. Ilyenkor kezdi elölről az ember, és próbál megkeresni mindent. Hiszen még van két befejezés, unalmas nem lehet.

Mint említettem a harc rendszer nem lett sajnos befejezve. Ennek köszönhetően nagyon primitív, és nagyon-nagyon(-nagyon) nehéz. Viszont rendkívül széles skálán mozog a karakterfejlesztés. Lehetünk vadászok, bányászok, az alkímia szakértői, tolvajok, egyszerű harcosok vagy mágusok, összesen 3 egymástól különböző tíupsú mágiával. Vagy akár mindegyik egyszerre. Hamar rájövünk, hogy nem elég csak harcos, vadász, vagy mágus képességeinket fejleszteni, a szakmák legalább olyan fontosak és elengedhetetlenek. Mindezek mellett életerőnk, manánk és kitartásunk sem fejlődik magától. Ugyanazokból a pontokból kell erre is időt és energiát szakítanunk, így ha valaki igazán erős és tökéletes karaktert szeretne kifejleszteni, akkor ott már lehet matekozni a végén, mi a fontosabb, mire rakjunk pontot és mi az ami ráér.

Mint említettem szintén, súlykorlát nincs a játékban, ezért nagyon fontos, hogy a felszerelésünk jól elkülöníthető. Fegyvereink közül egyszerre tudunk hordani akár két 1-kezest, vagy egy 2-kezest, vagy pajzsot és egy 1 kezest. Mellé sima íj, vagy számszeríj közül választhatunk. Páncélzatunkat vásárolni kell, de itt is elég széles választék van. Nyaklánc, gyűrű, sisak, páncél és pajzs segít felvértezni magunkat a ránk leselkedő veszélyekkel szemben.

Mindenképp tanácsolom, hogy töltsük le a legutolsó, 1.75 community patchet a játékhoz. Nem hivatalos, de annyira profi, hogy azt sem tartom kizártnak, hogy egy-két régi fejlesztő segített megalkotni.

Mindenkinek csak ajánlani tudom a játékot. Ha előtte az első két résszel is játszunk, a történet még gazdagabb lesz, úton útfélen ismerős arcokba botlunk az előző játékokból. Olyanokkal is, akikkel azt hittük már sosem találkozunk.
Zene 10/10; grafika 8/10 (vegyük figyelembe, hogy nem mai játékről beszélünk); optimalizálás patch előtt 2/10, patch után 6/10; játékélmény 9/10. Összesen: 8.5/10
Fontos megejegyezni, hogy a játék Windows10 alatt is elfut vidáman, így bárki kipróbálhatja a legújabb gépen is.

Értékelés:
Grafika:
█████████
90%
Hang:
██████████
80%
Design, művésziség:
██████████
100%
Zene:
██████████
100%
Játékélmény:
██████████
100%
Újítások, ötletek:
██████████
80%
Összességében:
█████████
90%
Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3
Megjelenés: 2006. November 20. (PC)
Műfaj: ,
Fejlesztő: Piranha Bytes
Hozzászólások: 8
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
poizone avatar
A játék a rengeteg hibája ellenére szerethető, de némi mazochista hajlam kell ahhoz, hogy kitartóan játszunk vele! A legyőzhetetlen vaddisznók\farkasok a kezdő kalandozókat igen hamar kiábrándíthatják. A történetvezetés legnagyobb hibája az, hogy a támogatásunk ellenére a legnagyobb ellenálló táborokból a városok felszabadításához semmi segítséget nem kapunk. A bujkáló páncélos lovagok helyett városlakók és rabszolgák segítik liberátori ambícióinkat. A kemény fiúk meg barlangokban és erdőkben bujkálva várják a szép új világot. A "névtelen hős" meg kénytelen egyedül, vagy egy kevésbé hatékony csatlós NPC társaságában orkvezért ölni, majd megküzdeni az egyszerre rátámadó ork és zsoldos haddal. Erős zombiapokalipszis hangulata van az egy emberre támadó 20-30fős tömegnek. Aztán jöhet a védhetőbb szűk helyre való menekülés, hogy a sorbanálló ellent kisebb csoportokban aprítsuk, vagy középen állva hentelünk körbe-körbe és a felszerelés menűre kattintva isszuk a healtpotionokat, mert úgy legalább nem tudnak megsebezni gyógyulás közben! A befejezetlenség nem csak technikai vonalon vehető észre. A fő küldetéseken kívül viszont tényleg élvezetes bóklászás és felfedezések várják a legelszántabbakat. Megéri időtrablóan feltápolni a hősünket, mert a patchel érkezzett alternatív AI nem hagy sok lazítási lehetőséget!
0
0
0
0
Lacee000 avatar
legjobb játék volt és lesz is 😀
0
0
0
0
xXMrSanXx avatar
Én annó 1 gb ram-al és egy 2.7ghz-es celeron processzorral toltam valami okádék VGA-val ( nem is emlékszem talán egy Ati 9000 pro-val )

A töltés 5-10 percet vett igénybe nem beszélve a szaggatás és a textúra bugokról , mivel nem támogatta a vga-m a S.M. 3.0-t.

Ilyen játékélmény mellett vittem át ezt a remekművet. És igaza van, elég sokat hallgattam a töltés zenéjét, volt, hogy másodjára indult el a zene 1 töltés alatt.

Természetesen meghaltam többször ugyan azon a pontnál, imádtam a loading képernyőt nézni

Előfordult, hogy betelt a memória és kaptam egy crash-t 2 töltés között. Imádtam

Persze ma felrakom betölt néhány másodperc alatt és a lehető legnagyobb garfikai beállítások mellett állok neki szétzúzni az orkok fejét .

Ez a játék valamint az elődjei, még ma is megállják a helyüket. Természetesen nem a grafikát kell figyelembe venni, hanem azt a sokszínű játékélményt, amelyet a gothic széria nyújt.

Sose felejtem el mikor a gamestar újságot kinyitva a Gothic első része lapult benne, ami természetesen az akkori pentium 2-s gépemen úgy szaggatott mint az állat 😃

Hatalmas élmény volt megismerni, végig tolni és ez volt az első játék amelyben csalódást okozott, hogy átvittem, kész, vége . Több száz órát is bele öltem volna akkoriban 😀

Spoiler!
Manapság már nem. Dolgozó, családos ember lettem 😃
0
0
0
0
pecyon avatar
Köszönöm az észrevételt, jogos, módosítottam is ennek megfelelően. 😀
0
0
0
0
HeyJoe-PCRPG-HUN avatar
" A játék igencsak sokat fog tölteni, ezért bőven lesz alkalmunk hallgatni." Menet kozben NEM tolt a jatek, akarcsak pl. a meltan nepszeru Witcher 3, ezt azert a felreertesek elkerulese vegett erdemes leszogezni, hogy nem olyan allando toltogetesre kell gondolni a GOTHIC jatekkoknal, mint pl. a SKYRIM-nel, a TES-szerianal. Valamint regen, a megjelenesekor meg valoban sokat toltott a jatek az akkori korszeru Gaming PC-n, meg az akkori, fel nem patchelt verzio. Azrt nalam mar eleg gyorsan tolt be mar manapsag akarmikor/akarhol a Gothic 3, igaz, igyekszem is korszerusiteni a vasam mindig, SSD-re is telepitettem a kis kedvenc cRPG-m. Egyebkent jo kis teszt. 😀
0
0
0
0
pecyon avatar
Köszönöm szépen, igyekszem a Gothic 1 és 2-vel is haladni, bár kicsit kompliklt megoldani a Windows 10et rajta 😀
0
0
0
0
Krissz avatar
Nah, egy igazán igényes, nem összecsapott tesztet olvashattam. Nagyon szépen összeraktad, és veteted ezt papírra.

Gratulálok, az igényes jókis tesztért!
Csak így tovább, várjuk a többit! 😀
0
0
0
0
Tyrion Lannister avatar
Kidolgozott, jó teszt, gratulálok! Örömmel látom, hogy a minőségi tesztek száma szaporodik az oldalon.
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
10
9 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció