Menu
Kelori
Szint 9
Kelori avatar
Zrubecz László (Laca)
19 éves, férfi
Százhalombatta
Magyarország
Offline, itt járt 7 órája
6 éve tag
H.A.W.X 2 - Nem csak pilótáknak
Írta: Kelori, 2013. október 22., játékteszt
Játék: Tom Clancy's H.A.W.X 2

Miért van az, hogy mindig csak az AAA+-os címek vannak annyira felkapva? És miért nem övezi inkább nagy figyelem az ilyen alkotásokat, ami nem egy franchise 6x10 a huszonharmadikon folytatása? És az a kevés figyelem is miért halványul el mára? Pedig ha tudnák sokan hogy ezzel mit hagynak/hagytak ki... De sosincs késő!

A játék, amit ma be szeretnék mutatni, a Tom Clancy’s H.A.W.X címet viseli. Egy játék ami szerintem nem kapott elegendő figyelmet. Pedig ha sokan tudnák hogy ezzel mit hagytak ki… A játékot a Ubisoft fejlesztette és adta ki 2010-ben, PC-re, PS3-ra és Xbox 360-ra. Nyilvánvalóan én PC-n játszom. Fontos leszögezni az elején, hogy a játék nem repülő szimulátor és nem is akar az lenni.

Történet

Egyrészt nem igazán értek angolul, még csak tanulom, másrészt nem is nagyon érdekelt. Ez a két indokom van arra, hogy nem tudok róla szinte semmit. Lesz nukleár warhed meg minden ami kell. Kicsit komolyabban tényleg amit tudok róla az az, hogy 3 nemzet pilótáival fogunk repülni, Amerika, Nagy-Britannia és Oroszország. Az embereink pedig a H.A.W.X tagjai, ami pedig nem másnak mint a High Altitude Warfare Experimental Squadron–nak a rövidítése. Attól függetlenül, hogy sokat nem tudok róla elég nagy a körítés, tehát minden küldetés előtt kapunk elég hosszú videókat amit el scip-elhetünk, vagy meg is nézhetünk. Általában elég hosszúak, elmondják benne a dolgunkat és információkat kapunk a sztoriról, vagyis ezekben a videókban kapjuk meg adagolva a történetet.


Irányítás

Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon fontos szempont főleg repülős játékoknál. Nagyban befolyásolja a játékélményt, hogy szenvedünk vele vagy kis gyakorlással minden úgy történik ahogy szeretnénk. Szerencsére az utóbbi áll fent. Az irányítás nagyon el van találva. Legfeljebb szerintem 1 óra alatt tökéletesen meg lehet tanulni az irányítást. Ide sorolnám még a gépek mozgásának a milyenségét is bár az grafikai szempont de arról is írok bővebben. Tehát a gépek mozgása az irányítással egyetemben nagyon rendben van. Érezteti veled, hogy mekkora G erő hat(na) rád amikor 1600 Km/h-nál mondjuk felrántod az orrát a gépnek. Misem mutatja az irányítás és a gépek mozgásának milyenségét jobban, hogy lesz egy küldetés ahol egy kanyonban kell radar szint alatt repülni, közben légelhárító ütegek és rakétavetők lövedékeit kerülgetve kell kiérni a tengerhez, ahol továbbra sem használhatunk semmilyen fegyvert (mert nincs is nálunk), hanem az ott ránk tapadt 3 gép támadásai elől manőverezve megvárni amíg jön az erősítés, és leszedik rólunk az ellenséget, majd ezután a levegőben egy tanker gépről üzemanyagot magunkhoz venni. És ez a küldetés is nagyon élvezetes. Igen, jól értitek, anélkül, hogy egyetlen lövedéket vagy rakétát is kilőttünk volna.

Grafika

A grafika igen felemás képet fest. Kezdjük az átvezető filmekkel. Itt megfigyelhető a kettősség. Néhol gyönyörűen ki van dolgozva a kisfilm, mintha tényleg filmet néznénk, de néha meg olyan egyszínű minden, egyszerűek a textúrák, alacsony a poligonszám stb. A játékban is megmarad ez a kettősség, bár itt nagyobb számban vannak az áll leesős jelenetek. És igazából csúnyát csak akkor látunk ha szeretnénk hogy lássuk. Hogy miért? Kezdjük az elején. Ugyebár egy repülős játéknál mindig a föld felszín a legkritikusabb pont. Fentről egyszerűen lenyűgöző a látvány. Pontosan azért mert igazi fotókat használtak fel. Pontosabban a GeoEye műhold felvételeit. Ebből adódik hogy a látvány fentről eléggé fotorealisztikus és hogy a pályák amik felett repülünk valós helyszínek. Ha viszont közel repülünk akkor látszik hogy elmosódott az egész, 2D-s, és a házak amik utólag lettek rárakva teljesen egyszerűek, tiszta szürke házfal, egyszínű sárga tető. Körülbelül ilyen paint színvonalú. De 1000 métertől és afelett teljesen rendben van a felszín. Márpedig a csatákat kb 1000 és 10.000 m között vívjuk általában. Ami pedig a közelebbi dolgokat illeti amit folyamatosan látunk, gondolok itt a saját gépünkre, és a robbanásokra, nos itt teljes mértékben észre lehet venni, hogy beletették szívüket lelküket. Persze amit a grafikus motor enged. Nem tudom a pontos típusát. Próbáltam keresgélni utána pl Wikipédián, külföldi weboldalakon de sehol semmi. Valami putri kis egyszerű engine lehet, de tényleg a maximumot hozták ki belőle ezen a téren. Mindamellett, hogy a gépigénye igen alacsony. Tehát a gépünk, a robbanások áll leesősek. És sok minden apróság fokozza még a látványt amikor repülünk. Ilyen pl hogy meg van csinálva a párakicsapódás amikor átlépünk egy bizonyos sebességet, a szárnyak végei ha elég gyorsak vagyunk és épp fordulunk akkor kondenz csíkot húznak stb. Főleg elégedettek lehetünk ha a játék kiadásának évét nézzük, a grafikus motor miatti behatároltságot, és hogy nem egy AAA+ os címről beszélünk. Tehát relatív kevés pénzt kaptak a fiúk a fejlesztésre meg persze a marketingre.


Hang

Sok dolgot ide nem tudok írni, már csak azért sem mert sokféle hanggal nem találkozunk ugyebár. De amelyikkel igen az eléggé színvonalas. Értem ezalatt a robbanásokat, és a gép hajtóművének a hangját. Meg ugyebár ki lehet még térni a szinkronra is, ami megüti a kellő szintet.

Arzenál

Szerencsére vadászgépekből a lehető legtöbb bekerült a játékba, a hidegháborúsoktól kezdve a legmodernebbekig, át a meg sem épült prototípusokon keresztül. Megkapjuk a jó öreg A10-es Tunderbolt II-t, repülhetünk az amerikai F, és az orosz Mig széria valamennyi tagjával, de választhatjuk az Eurofighter Typhoo–nt is, és még megannyi madárkát. A gépek fegyverzeteit pedig a missziók határozzák meg. Gépágyú minden gépen helyet kap, ezen felül pedig magunkkal viszünk/vihetünk Anti-Air és Anti-Ground nyomkövetős rakétákat, nagy hatótávolságú Radar Guided rakétákat, és irányítatlan sima rakétákat. A vadászgépekre visszatérve. Nagyon jól van megcsinálva továbbá, hogy minden gép másképp viselkedik. Vannak könnyen páncélozott gépek amik sérülékenyek, és nincs nagy fegyverzetük csak annyi ami vadászgépek elfogásához elég. Viszont ők nagyon gyorsak, jól fordulnak, tehát könnyen ki lehet térni a támadások elől, és könnyen az ellen hátába lehet vele kerülni. Vannak viszont nehezebb gépek, jobb páncélzattal, de ezek többnyire lassabbak, lomhábban fordulnak, de igen bő fegyver arzenáljuk van. Tényleg remekül meg van csinálva. Persze minden gép jól irányítható és nem zuhanunk majd le egyből mert nem tudjuk irányítani az új gépet, de mindenki megtalálhatja a fogára valót, és kitapasztalhatja annak minden porcikáját.


Változatosság

Természetesen a kampány nagy részében vadászgépek volánja mögött fogunk ülni, de megpróbálják változatossá tenni nekünk. Lesz pár küldetés ahol ilyen lebegő helikopterszerű csúcsmodern akármiről kell lövöldöznünk a rakétákat, vagy lehallgatni vele a gonoszt. Valamint lesz még egy rendhagyó küldetés amikor is egy AC-130-asról kell osztani az áldást, melyben saját magunk váltogathatunk egy 25 mm-es, egy 60 mm-es és egy 120 mm-es ágyú között. Az előbbi, amikor lehallgatnunk kell stb, inkább unalmassá teszik a játékmenetet, ott azt kívánja az ember, hogy a francért kell ezt csinálni, ülhetnék már vissza a gépembe. Ellenben az AC-130-ról való áldásosztás már annál nagyobb móka. De összességében ezekre a küldetésékre nem is nagyon lett volna szükség főleg ugye a elsőre amit említettem, mert a sima vadászgépes küldetések is nagyon szórakoztatóak, és nem laposodnak el. Igen érdekes ez, mert ha belegondolunk tehát akkor a játék nagy részében sárga színű keretekre fogunk lövöldözni, ami piros lesz ha befogjuk, meg eltűnik ha szétkapjuk. Persze sokszor látjuk az ellen gépét közelebbről, meg azt is amikor felrobban stb. Ennek ellenére mégis van benne valami ami megfogja az embert.

Mit kapunk még ha végeztünk az egyszemélyes kampánnyal? Természetesen a kampány végeztével nem ereszt a játék minket. Ekkor ugyanis rendelkezésünkre áll még egy cooperative mód is, ahol más játékosokkal együtt csinálhatjuk meg a kampány küldetéseit. Nekem az online résznél ez tetszett a legjobban. Első hallásra nem tűnik nagy extrának, de itt nagyon jó hatással van az egészre, hogy a társaidat nem gép irányítja. Főleg ha ismerőssel játszol akivel tudsz beszélni is közben pl skype-on vagy TS-en. Maradandó élmény tud lenni. Ha megcsináltuk a CO-OP küldetéseket, vagy alapból nem érdekelt minket akkor pedig fejest ugorhatunk a multiplayer-be ami számomra nem nyújtott sok extrát. Legfeljebb 4 fős csapatok kergethetik egymást, tehát 8 játékos lehet egy pályán. Nyújt azért izgalmakat ez is, teljesen más mikor BOT-okra lövöldözünk. Hiszen egy valódi ellenfél nem fogja könnyen adni magát, trükközik, elfordul, átbukik, játszik a sebességgel, vagyis mindent bevet, hogy ne mi legyünk mögötte hanem ő legyen mögöttünk.


Fejlődés és achievementek

A játékban helyet kapott egy fejlődési rendszer is, és hogy a plecsni/medál vadászok se szomorkodjanak, vannak elérhető achievementek is, az egészen egyszerűtől (pl teljesítsd az első küldetést) az igazán nehezekig (pl lőj ki egy ellenséges vadászgépet irányítatlan rakétával). A fejlődésrendszer megszokottan úgy működik, hogy a kör végén (legyen az singleplayer, CO-OP vagy multiplayer, pontokat kapunk az adott körben való teljesítményünk után. Nyilván minél több gépet és földi célpontot semmisítünk meg annál több pont üti a markunkat, szintet lépünk és ezáltal új vadászgépekhez jutunk hozzá.

Összesítés

Egy játék, ami véleményem szerint nem kapott elég nagy támogatást, és mi játékosok sem mutattunk iránta nagy érdeklődést, amikor megjelent. Az a kevés pedig ami volt anno, mára már az is elveszett. Nagy kár pedig, hiszen egy remek játékról beszélünk. Nem kell hozzá, hogy imádjuk a vadászgépeket, vagy hogy a háború szerelmesei legyünk ahhoz, hogy jó sok órán elszórakoztasson bennünket. Mindenkinek csak ajánlani tudom, tegyetek vele egy próbát. Jó szórakozást! : )

Értékelés:
Grafika:
█████████
9
Hang:
██████████
8
Játékélmény:
██████████
10
Összességében:
█████████
9
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Hozzászólások: 6
pityesz123 avatar
3 éve | 2013. 10. 26. 12:51:15
#
Isten játék! :D
no avatar
3 éve | 2013. 10. 23. 12:47:44
#
Az első rész tényleg komoly minden szempontból,de sajnos a 2 már kicsit eléggé unalmas és nem is adja vissza a kellő hatást még 3D tvn sem :(
Kelori avatar
3 éve | 2013. 10. 22. 18:52:55
#
Azt láttam filmbe, gondolom az is a könyv alapján készült. De nem tudtam hogy annak is könyv az alapja. De viszont akkor nemsokára szerintem ha lesz időm elolvasom. Szeretem az ilyesfajta történeteket.
Sonymeans avatar
3 éve | 2013. 10. 22. 18:41:57
#
A Vadászat a Vörös Októberre egy klasszikus tőle, ajánlom az elolvasását. a teszt pedig jó lett, érdekes iromány :)
Kelori avatar
3 éve | 2013. 10. 22. 18:34:10
#
Köszi. Amúgy igen azt tudtam hogy ennek a játéknak meg minden Ubisoft-os játéknak ami Tom Clancy nevet visel, annak az ötletét Tom Clancy vetette papírra, vagyis könyveket írt. És az alapján készültek a játékok. Ám nem tudtam hogy mostanában halt meg... Kár, egyébként nem olvastam a könyveit személyesen de mondják hogy elég jók voltak, meg a Splinter Cell-nek is állítólag jó története volt például és annak a történetét is ő írta le először
Prince of Disaster avatar
3 éve | 2013. 10. 22. 14:44:11
#
A teszt jó lett, de én az elején adtam volna pár megemlékező sort Tom Clancy íróról, ugyanis az elmúlt 1-2 hétben hunyt el. Amúgy jó!
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
7
18 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek