background
avatar
HaNLuE
Szint: 3
10 éve tag, offline
1.5K ⭐

Fény az alagút végén

Írta: HaNLuE, 2013. June 27., játékteszt
Játék: Metro: Last Light

Te mit tennél azért hogy egy atomkatasztrófát túlélj?! Ha ki akarod próbálni magad ilyen helyzetben, akkor most Artyom bőrébe bújva megteheted ezt.

Az utolsó fények az alagút végén


Sokszor elgondolkozok azon, hogy miképp viselkednék én egy atomtámadás utáni világban. Előbb ölném meg magam, mint hogy a kinti légkör tenné?! Nem! Küzdeni mindig mindenért érdemes. Az ember nem azért teremtődött hogy a legnagyobb szorításoknál feladja. Aki nem küzd, nem győz. Aki küzd, az már győzött! Sokszor átéltem és még mai napig is átélem azt a pillanatot, mikor is a 2. "atomkatasztrófát" átélhette a föld illetne a népessége. Itt konkrétan az 1986. április 26-ai Csernobili atomkatasztrófára gondolok, ahol is egy teszt folyamán az akkoriba kijelentett: "a föld legbiztonságosabb és legfejlettebb atomerőműjének" 4.reaktora "emberi mulasztás miatt" felrobbant. Az ott uralkodó radioaktív sugárzás sok száz-ezer ember életét tette tönkre. A valóságban bármikor megtörténhet ez, de egy globális méretű atomkatasztrófa is?! Az akkori Szovjetunióban megtörtént. És bár "szerencsére" a való világban biztonságban vagyunk, de a játékok világában már nem vagyunk azok. A Post-Apocalyptikus látványvilág, illetve körkép sok játékban megtalálható. Fallout, Dead Rising, Deus Ex, Killing Floor, Left 4 Dead és a sort még lehetne folytatni elég hosszan. Azonban ha igazán kidolgozott, látványvilágban és részletességben gazdag illetve grafikailag a maximumon lévő Post-Apocalyptikus játékot keresünk, akkor szerintem mindenkinek elsősorban a Metro "széria" jut eszébe. És bár katasztrófák jöttek és mentek. De az ember örök maradt!

Metro: Last Light kezdete

A Metro: Last Light 2013. május 14-én látta meg a nagyvilágot, de akkor még "csak" Észak-Amerika környékén. Hazánkban illetve Európában 2013. május 17-én érkezett meg az Európai játékosok örömére. A Metro: Last Light mint a 2010. március 16-ai Metro 2033 is Dmitry Glukhovsky remekművei alapján készültek el. Még pedig a Metro 2033, és Metro 2034 című könyvei alapján. A játékok "egyrészt" utalnak a könyvre, "másrészt" meg nem. A Metro 2033 teljesen a könyvet hozza vissza. Ott látszott, hogy a könyv adta meg az alap ihletet és ezt dobták fel extrákkal a játékban. A Metro: Last Light azonban egyáltalán nem követi a 2034-et. Kis részletekbe utalható és észrevehető a közös a könyvben és a játékban. Kb úgy 85-90%-a kreálmány, és a maradék százalékok lettek a könyvből kivéve. Mivel is a 2034 a harci gondolatokra nem adott akkora hangsúlyt, viszont a Last Light meg erre hajazott. De nincs mitől félni. A jól megszokott és megismert Metro élmény megmaradt, sőt! Még jobb is lett. Könyvbeli eltérések ide vagy oda, a 4A Games csapata remek munkát végzett, ahhoz képest milyen körülmények között dolgoztak/dolgoznak. (Részletesebben lent lesz olvasható.). A Last Light egyébként a jól megismert 4A Engine hajtja, amit már a Metro 2033-nál láthattunk először, és csodálattal néztük a motor igazi teljesítményét. És ami direkt a Metro "szériára" lett megtervezve illetve továbbfejlesztve. A motorral ellentétben a kiadói cég már nem a régi, ezért csalódott is voltam igazán. Ugyan is a THQ 2013. január 23-án megszűnt illetve becsődölt. Ezáltal egy 24 éves múltra visszatekintő cég búcsúzott el, amit én és még sok száz-ezer-millió ember sajnál. A THQ csőd bejelentése után a Metro: Last Light kérdése is homályossá vált. Egy ideig azon gondolkodtak hogy nem fejezik be, és abbahagyják. De szerencsére nem így történt. Ugyan is a THQ helyét a Deep Silver vette át, mikor is a 2013. január 23-ai THQ aukción a Koch Media kezébe jutott a Metro sorsa, ahova is az akkori THQ elnöke, Jason Rubin is átment. Mondhatjuk úgy is hogy a Koch Media (illetve Jason Rubin) mentette meg a Last Light jövőjét. A Deep Silver bár lehet sokaknak nem ismert név, de ha annyit írok: Lost Horizon, Risen, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky akkor biztos beugrik már. És hát a sok rossz hír ellenére, a játékot így is sikerült kiadni és nem is akár milyen sikerrel.

Történet


A Metro: Last Light története a kicsit kaotikusan végződő Metro: 2033 végével kezdődik. Ahol is a főhősünk Artyom azért küzdötte magát végig a Metró alagutak szörnyei, emberei és a kinti légkör szörnyei között hogy végül elérje célpontját, a D6 bázis közelében lévő Osztankino tévétornyot, ahol is a torony tetejéről rakétatámadást hajtott végre az elmutálódott emberszerű lények (Dark Ones) városára. A város porba hullott. a Dark Ones-ok pedig megsemmisültek. Vagy mégsem?! A Last Light történései elején egy felderítő csoport felfedezte hogy egy egyed életben maradt. Az egyed nem mutálódott formájában, ha nem szimpla, ember (illetve gyerek) formájában élte túl a rakéta támadást. Ezáltal amit Artyom eddigi küzdései, szenvedései semmit nem értek. De ez adta meg a továbblépést és az újabb küzdelmet és fáradozást nekünk. A D6 bázison (az emberek legfontosabb bázisa, amit Sparta néven illetnek) megkapjuk a feljebbvalóktól az utasítást illetve a parancsot, hogy keressük meg az egyedet és likvidáljuk. A küldetésre társat is kapunk, egy mesterlövész specialistát Anna-t. A felszerelés megszerzése után kezdünk neki az igazi küzdelemnek. Így ártatlanba nem tűnik olyan nehéz feladatnak, hogy keressük meg az egyedet és likvidáljuk. Mert, ha kiirtottuk a többit. Akkor ki árthatna nekünk?! Hát éppen a saját "fajunk". Az életben maradt Dark Ones-ra nem csak a mi felderítő csapataink figyeltek fel. Felfigyeltek még rá többek között a Kommunisták is, akik a legrosszabb ellenségeink. A kommunisták civileket, gyerekeket nem kímélve küzdik előre magukat az egyeduralom eléréséért. A kommunisták mellet még a Reich nevű szervezettel is konfliktusba fogunk keveredni, akik a körülményekkel ellentétben a Német eszméket követik. Ezáltal a jól megszokott német fogadtatással várják a bejövő vendégeiket. Szóval fel van adva a lecke nekünk, hogy Artyom bőrébe bújva megvalósítsuk a parancsot, a női "asszisztensünkkel" együtt.

Főmenü


A játék elindítását követően kapunk egy betöltőképernyőt, ahol is egy igen hangulatos zene szól és a háttérbe már kapunk pár nyomós indokot miért is veszélyes a metró alagút. A betöltés végén a megszokott gombnyomással jutunk el a főmenüig. A főmenüig tartó úton a jól megszokott és névhű metróalagútban haladunk, ahol is szembesülhetünk a 4A Engine-el illetve a 4A Games logójának bemutatásával, míg nem villanyfény haladtával el nem jutunk a főmenü kapujáig. Ahol is részemről egy nagyon ötletes megvalósítású kaput kapunk természetesen a játék nevével, ahol is a kapu kinyitásával be "kászálódunk" egy kis metrószerelvénybe. Részemről ez nagyon hangulatos megoldás. Látjuk az utalást a játék címére egy kis fénysugár megpillantásával a "szerelvény" előtt. És a fénysugár alatt természetesen a mi hőn irányított főszereplőnk, Artyom látható. (Aki ha beállításokra vagy bármi más opcióra megyünk eltűnik onnan.) És most röviden magáról a látványról. Mint említettem is maga a menü kinézete eszméletlenül jó. Hangulatos, és a jól megismert Metro feelinget hozza vissza. És igazából már itt átlátható a 4A Engine látványvilága. tehet szépen kidolgozott menürendszer, előretekintve a metró fala, romjai is tisztán és rendesen ki van dolgozva. Tehát ezen is látszik hogy a főmenüre is olyan hangsúlyt fektettek mint amit elvártunk a 4A Games csapatától. És természetesen a jól megszokott menüpontok találhatóak az érdekesen kialakított kis metrószerelvényben. Tehát egy Story, Új játék, Fejezetek, Folytatás, Beállítások és amit nem kéne nézni az a Kilépés. A Stroy menüpontra kattintva természetesen a játék sztoriját nézhetjük meg. Új játéknál természetesen új játékot kezdhetünk ahol is beállíthatjuk hogy milyen szinten szeretnénk játszani. Hogy Easy, Normal illetve Hardcore. A fejezeteknél a már eljutott fejezetek bármelyikét tudjuk betölteni. A folytatásnál az utolsó mentési helyre dob minket. A beállításoknál a jól megszokott hang, játék beállítás, irányítás, a szép látvány megvalósításához a videó beállítások és végül az amivel alap beállításra tudod rakni az eddig megváltoztatott illetve megmaradt beállításokat. Ami még színvonalas az az egerünk kurzorja. Valami eszméletlen jó ez a kurzor. Én simán el tudnám használni kint netezés meg szimpla használatra is. Szóval összességében a menü hangulatos, szépen kidolgozott, ötletes és ami a lényeg: Már itt a látványból izgalmassá teszi az embert.

Játékmenet


A játékmenet a jól ismert Metro stílust követi. A karakterünk a jó öreg Artyom, aki természetesen a 2033-as Metro karakterünk is volt. Artyom a történetben említett rakétatámadás után kapja a hírt egy felderítő csapattól hogy egy egyed életben maradt a Dark Ones "fajból". Egy kisgyerek. Ezek után küldetésre küldenek minket, hogy megtaláljuk és likvidáljuk a gyereket. A játék elején egy társat is kapunk, az említett Anna-t, aki mesterlövész specialista, és a vezetők szerint sok segítséget nyújthat Artyom-nak. A játék a jól megszokott FPS nézetben halad. Artyom az útja során rengeteg emberrel és szörnnyel is fog találkozni. És hogy ne váljon a szörnyek martalékává és az ellenséges emberek fogságába, ezért szüksége van felszerelésre hogy elérje azt amire utasították. A Metro 2033-ban már láthattuk hogy a 4A Games csapat a ha fegyverről van szó igen csak kreatív. Az alap fegyverek mellet más speciálisan átalakított fegyvereket is megtaláltunk. És ez természetesen a Last Light-ból sem maradhatott ki. Sőt mi több. Itt még nagyobb a választék a fegyverek körében és változtatásában mint a 2033-ban. Fegyvereinket itt a pontosabb és halálosabb lövés érdekében minden fele extrával felszerelhetjük. Ezáltal egyre pontosabb és pontosabb lesz a fegyverünk, ezzel elérve azt hogy az ellenségünk jobban kapja a várva várt golyókat. Mint ahogy a mágnes vonzza a vasat. Minél erősebb, annál jobban vonz. Ez a fegyvereknél is így van. Minél jobb, annál jobban üt. Artyom-nál az úton összesen "csak" 3 féle lőfegyver lehet, a kiegészítők mellett. Természetesen pisztoly, géppisztoly, puska, sörétes, pneumatikus fegyverek (légtartályos), gépágyúk. Ezek közül válogathatunk hogy a 3 "tárhelyen" mit tároljunk, és mivel öljünk. Természetesen a kés az alap "fegyver". A fegyverek mellet vihetünk gránátokat, és letehetünk automatikus lövőállásokat, ahonnan szívünk szerint jól látjuk az ellenséget és szépen szétlőhetjük őket. A játék meghatározó eleme a halk gyilkosságok is, vagy is a lopakodás. A játék lehetőséget ad nekünk hogy megmutassuk hogy mire lennénk képesek hogy kijussunk (vagy be) egy esetleges helyről. A lopakodást elősegíti az ha a lámpákat eloltjuk, illetve a nagyobb tűzrakásokat is. Minden fényforrást, hogy azt kiabálják egy gyertyával a kezükben hogy: Last Light. A lopakodáshoz természetesen olyan fegyver is kell. Mert hát nem lenne jó egy AK-val vagy a Hand-Held Minigun-nal nekiállni lövöldözni. Lőszerpocsékolás lenne. Ezért kell nekünk a néma gyilkosok fegyvere. Harcolhatunk puszta kézzel mint Steven Seagal. Késsel mint Rambo. Vagy hangtompítós fegyverrel mint James Bond. A lehetőség rajtunk áll. hogy mivel végezzük ki az ellenfelünket. És ha sokan lennének, vagy túl nagy a fény, és észrevennének?! Hát vegyél fel egy követ vagy bármit, dobd el amerre akarod hogy elinduljon az "őr", és már is te kerültél előnybe. Tehát a játék mindent megad nekünk annak érdekében, hogy hangulatosabb és izgalmasabb legyen a játék. És ami nagyon fontos a játék során: A lőszert becsüld meg, és ne resteld a halott véres testét végigkutatni pár db lőszerért. Hidd el, sokat ér!.

Fegyverkezzünk fel!


Mint ahogy említettem, a Metro mindig is az egyedi fegyverkialakításáról volt híres. Tehát nem csak bele raktak bár valódi fegyvert, amit megmunkáltak és kialakítottak. Természetes vannak benne jól ismert fegyverek is, mint Pl: az FPS, RTS, OW játékok nagy kedvence, és az oroszok illetve Mikhail Kalashnikov büszkesége az AK. A játékban Mikhail 4 büszkesége is megtalálható, ami mindent elárul arról hogy mennyire is lehet számítani a Kalashnikov-ra. A Metro 2033-hoz képest a Last Light-ban "kicsit" kibővült a fegyverarzenál. Úgy is mondhatnám hogy a Metro 2033 fegyvereit behelyezték a Last Light-ba, és még kiegészítették pár finomsággal. Tehát elég sok fegyver, ami a Metro 2033-ban megtalálható "volt", az a Last Light-ban is megtalálható. Gondolok itt az alap fegyverekre Pl: a késeknél a Trench Knife, ami alig sebez valamit viszont nagyon pontos. A Throwing Knife vagy is dobókés, amiből 5-öt tudunk tárolni. A Trench-hez hasonlóan kevés sebzést okoz, viszont nagyon pontos. Bár nem árt közelről dobni hogy jók is legyünk vele. A jól ismert Revolver, ami igazán szépen sebzi az ellenfelünket, köszönhetően a 44-es kalibernek. És ami még halálossá teszi az pontosság. Az egyik legtöbbször látott fegyver a Bastard. Nagyon szépen sebez, viszont ellenére legyen mondva nagyon pontatlan. De ha betalál, akkor vége!. Az első számú kedvencem a 2033-ban és itt a Last Light-ban is, a Kalashnikov AK-74M. Köszönhetően a 30-as tárnak, és a 5.45-ös kalibernek ez az ütőerejével és az elfogadható pontosságának köszönhetően úgy lövi szét a fejet mint a légpuska a pálcikát. A Kalashnikov 2012-es változata, ami inkább hasonlít egy taktikai M4-re mint AK-ra. De a tűzereje már annál inkább AK. A 40-es tárával, igen távoli pontosságával és elfogadható sebzésével ez a szörnyeteg csak úgy írtja a testeket. Mikhail egyik névre vett fegyvere, ami bár nem AK, megfelelne a név rá. VSV VSK-94, ami bár 20 lőszer befogadására képes egy tárban, de azzal igen csak szépen lehet irtogatni az ellenfeleket. A shotgunok világának medveölője, a Duplet. Nevéhez mérten két csövű, 12x70-es sörétet fogad magába és ezt dupla élvezettel. Shotgun-hoz mérten közelről kíméletlenül halálos!. Shotgunok "nagypapája", a Modified DShK, ami való életben is megfordul viszont a játékban átalakított változatban lelhető fel. Viszont úgy is mondhatnám hogy ez a shotgunok Rolls Royce, a maga egy táras 20 lövésével. És hiába shotgun, gépfegyvernek mehetne el inkább, mivel távolra a legjobb használni. A shotgun DShK gépágyú változata a DShK 12.7-es, amit állványra téve szinte elpusztíthatatlanná tesz minket. A pneumatikus fegyverek, és azok közül is elsősorban a Helsing (amit minden bizonnyal Van Helsing-tiszteletére adták) ami egy pneumatikus speargun (íjlövő). A 8 lövőhelynek köszönhetően a sebzése kiszámíthatatlan, de annyi biztos hogy igen csak pontos. Ebben a típusban van még a Tihar, ami csapágyakat lő ki. És a Helsing-hez hasonlóan a csapágy miatt a sebzés kiszámíthatatlan. De viszont a Helsing-el ellentétben ez távolra is nagyon jó, és pontos. És amit még láthattunk a 2033-ban is az nem más mint a Volt Driver, más néven Railgun. Ezt a fegyvert egy túlméretezett sokkolónak is lehetne nézni. És hát ha áramról van szó, akkor egyértelműen nagyot üt, de shotgunhoz mérten kis távolságon. Tehát ezeket a fegyvereket használták fel a 2033-ból, amit szépen átalakítva és "szebben" megmodellezve láthatunk és használhatunk is a Last Light-ban.


Ezek mellett, még belefértek új fegyverek is pontosan 12db új fegyver. Ilyen új fegyver Pl: a Lolife, ami inkább hasonlít egy kisebb géppisztoly-ra mint pisztolyra. De pisztolyhoz mérten a teljesítménye kiemelkedő. Minden tekintetben a legjobbat mutatja. 8 lövés/tár, de a 8 lövésből 8 fej is kijöhet!. Az Ashot a Revolver-hez hasonló pisztoly. Bár nem olyan teljesítménnyel, de azért igen szép károkat tud okozni a fejben illetve testben. Egy újabb átalakított fegyver, ami a való életben is megtalálható. Ez pedig az AKS-74u. Az AK tulajdonságaival felvértezve szépen sebez, és pontos is. Más név, de a külső elárulja miről is mintázták az RPK-74-et. Bár az eredeti fegyverrel ellentétben, ez 45 lövésre képes egy tárból, és szinte olyan károkat is okoz mint az eredeti változata. Egy Counter Strike fegyvert is láthatunk a Last Light-ban, pontosabban csak a fejlesztő cég nevével ellátott fegyvert, vagy is a Valve-t. A Valve engem egy régi II. Világháborús utántöltős orosz fegyverre emlékeztet igazán. De a pontossága és sebzése felülmúl jó pár orosz fegyvert. Bár távolságba nem. A Valve-hoz hasonló fegyverváltozat a Preved, ami azon az elven alapszik hogy: Egy lövés, egy találat. A sebzésével és pontosságával lealáz jó pár fegyvert, viszont a távolsági harcokat kerüljük el vele. Külsőre újra egy AK-hoz hasonlító fegyver, de mégsem az. A Saiga egy 10 lövéssel bíró taktikai shotgun, ami közelről igen pontosan leviszi a vesédet. A Terminátor kedvenc "játékfegyvere" a Hand-Held Minigun ami az 500+ lőszerének köszönhetően igen szépen szétszedi a helyet. (És nem csak a helyet.) Köszönhető a gyorsaságának, és az ezzel járó sebzésének. És végül a mesterlövészek gyöngye, a Vychlop. Ami közelről is úgy leviszi a fejed, mint távolról. Tehát legyen szó pisztolyról, gépfegyver, géppisztoly, gépágyú, shotgun, vagy éppen pneumatikus fegyverekről. A Metro a fegyverarzenáljával igen szépen felvitte a lécet vele. És a fegyverek mellé még vegyük hozzá a kiegészítőket, és a gránátokat is. Szóval a 4A Games csapata igen szépen ki tett magáért, hogy ennyi fegyvert megalkottak és beraktak ilyen jól. De várjunk csak... hát lehet fejleszteni is a fegyvereket, ezáltal változik a kinézetük és a pontosságuk is. Na nézzük csak meg...

Fejlesszük fel meglévő fegyvereinket, csak hogy jobbak legyenek!


Ugyebár "jó pár" fegyver helyet kapott a játékban. (Ami olvasható is.) Ezek között vannak amik szépen sebeznek, pontosak és távolra is ugyan olyan jók mint közelre. De vannak amik jól sebeznek, nem pontosak viszont lőnek távolra is. És azok amik jól sebeznek, nem pontosak és nem visznek távolra. És ezt a variációt még le lehetne írni jó néhányszor. Nos, hogyan tehetnénk jobbá fegyvereinket?! Hát egyszerű. Szereljük fel őket spéci kellékekkel illetve kiegészítőkkel. Minden fegyvert ki lehet egészíteni plusz extrákkal, ezáltal ami egyszer mondjuk géppisztoly volt ,az kiegészítővel már akár távcsöves géppisztoly is lehet. De ez igaz pisztolyokra is. A fegyverek közötti variálásnak a lehetősége eléggé hosszas. De ha találunk egy jó fegyvert vagy éppen van nálunk, akkor azt szépen felspécizhetjük, ezáltal sokkal erősebbek leszünk a harctéren. És ezekkel a fejlesztésekkel ami egyszer mondjuk nem lőtt jól távolra, és kiegészítjük távcsővel meg pár kiegészítővel akkor már is készen áll a lövészetre és a fejleszedésekre. Ilyen kiegészítők Pl: a Reflex Sight, R Sight, 2x Sight, Silencer, Laser Sight. Ezeket az extra kiegészítőket a fegyverre felhelyezve megadják azt a pluszt amellett hogy sokkal jobb és pontosabb lesz a fegyver, még mellette jól is néz ki. Tehát az alap és átalakított fegyvereket még tovább is spécizhetjük. Ez részemről nagyon jó ötlet, és hangulatosabbá és izgalmasabbá teszi a játékot. Arról nem is beszélve hogy ha még egy rossz fegyverünk is van, azt is meg tudjuk oldani hogy valamivel jobb legyen.

Értékelés:
Grafika:
██████████
100%
Hang:
██████████
100%
Játékélmény:
██████████
100%
Összességében:
██████████
100%
Metro: Last Light
Metro: Last Light
Metro: Last Light
Megjelenés: 2013. May 14. (PC)
Műfaj: ,
Fejlesztő: 4A Games
Hozzászólások: 7
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
CucuMester avatar
A teszt az jó lett, 5*! De nekem a játék úgy annyira nem jött be.
0
0
0
0
Underworld avatar
Jó teszt lett,szép munka! Szerintem nem túlzás hogy mindenben 10-re pontoztad,mert lássuk be grafika a mai színvonalat hozza,a hang is tökéletes,és mindenek felett játékélmény is király! 10/10!!

Ja és akkor nem lenne szerintem 10/10 ha már pár évvel előrébb járnánk,és akkor kéne pontozni,mivel akkor fejeltebb lesz a technika! 😀
0
0
0
0
khaled98 avatar
Nagyon tetszett 😉 rég olvastam ilyen jó tesztet egy játékról!!😀
0
0
0
0
geny avatar
Jobb tesztet nem is lehetett volna írni: fegyverek, menü, játékélmény (minden)
0
0
0
0
kmetovics avatar
Miért ne adhatna mindenre 10 pontot, ha neki annyira tetszik?
Amúgy jó teszt lett 😀
0
0
0
0
imperiusrex avatar
Szeretem az ilyen szép, igényes, jól összerakott, és tartalmas teszteket 😉
ment a felúlmúlhatatlan 😀
csak még jótanácsnak annyi, hogy nem szokás egy játékra minden szempontból max számot írni, mert azért lássuk be, tökéletes játék nincs 😀
de egyébbként tök jó lett
0
0
0
0
no avatar
Na ez! Ez már teszt! Fantasztikus lett! 😀
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
10
18 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció