background
avatar
GameTestMan
Szint: 16
11 éve tag, offline
907 ☀
(GTM)
26 éves, férfi
Magyarország

Virtuális futball mindenek felett!

Írta: GameTestMan, 2017. July 30., játékteszt
Játék: FIFA 11

Ebben részben a FIFA 11-et elemzem ki, és le is írom miért pont a sorozat ezen szériáját teszteltem.

Igényesebb futball videojátékok minden évben nagy várakozásnak örvendenek, ugyanis a piacon hiánypótló alkotásnak minősülnek. Jómagam már azt sem tudom mikor ismertem meg a virtuális futballt, annyira régen volt. Arra emlékszem, hogy még CRT-s monitoron nyüstöltük FIFA 98-99-et, aztán eredetibe kaptam a 02-öt, majd a 07-től kezdve minden évben legfeljebb 1 évet játszottam a következő széria megjelenéséig. Az Electronic Arts (röviden: EA) 1993 óta próbálja képernyő elé ültetni a focirajongókat hogy azok az általuk kedvelt sztárjátékosokkal, csapatukkal összemérhessék a tudásukat a géppel vagy épp a barátaikkal és felüljenek a virtuális trónra. Most a 17 évvel később, 2010. szeptember 28-án megjelent FIFA 11-et fogom kielemezni. Később kiderül miért pont ezt a játékot tettem célponttá, de már most leszögezném, hogy a 11-et kiadták PC, Xbox 360 és PS3 platformra, ezen kívül más formában is megjelent, amelyek kevésbe jelentősek (PS2, PSP, Android, iOS). Nekem számítógépen volt alkalmam kipróbálni vele, szerintem vágjunk is bele.

Játékélmény

Belépéskor rögtön a gyakorló arénába dob be a rendszer és egy teljesen új dizájn tárul elénk, illetve már ekkor kipróbálhatjuk a játékborító arcán, Kakán keresztül az irányítást. Azonban első szembetűnő változás a grafika. Az EA Sports kétségkívül eggyel nagyobb lépést tett meg az élethű látvány felé. Igaz, csak PC-n nagy az öröm, ugyanis konzolon ez a harmadik generációs motor már a FIFA 09-et is hajtotta. Habár két évet késett az import, legalább elfelejthetjük az elavult ócska grafikát. A füves pályák sokkal letisztultabbak, szebbek. A játékosok arcai korrektül elkészültek, fel lehet ismerni a virtuális világból őket, bár ez már 2010-ben nem egy nagy érv mellette, sokkal inkább ellene szólna, ha ez nem valósulna meg.

A játék irányítása másik nagyobb újítás a grafikai motorcserének köszönhetően. Már épp ideje volt elfelejteni a darabos mozdulatokat a fejlesztők részéről, mondjuk PC-n billentyűzettel a 360 fokos mozgás nem éppen irányíthatóbb, sokkal inkább kontroller ajánlott, illetve a cselrendszer is megköveteli ezt, már ha nincsen minimum 4 karunk. A régebbi verziókban ugyanis volt egy cselezés opció amihez 1 billentyűgomb elég volt, azonban a FIFA 11-ben vagy 10-15 féle mozdulatot tudunk csinálni, amivel megtéveszthetjük az ellenfél játékosát, csupán csak a kart kell kirántani valamerre, illetve körözni vele. A menüben az extrákra kattintva megmutatja nekünk a játék, hogy milyen gombkombinációval tudunk egy-egy ilyen ravasz mozdulatot végrehajtani.
Az arénában lehetőségünk van a (gamepadon) "back" gombbal a szabadrúgásokat, szögleteket, tizenegyeseket gyakorolni vagy szimplán edzőmeccset játszani idő és játékvezető nélkül.
A futballisták focitudása mint azt megszokhattuk a képességektől függ (gyorsaság, szerelés, labdakezelés, lövés stb.). Azonban már a legjobb játékosok is belecsúszhatnak egy-egy bakiba. Gondolok arra, hogy nem vezethetjük a partjelző vonalak mentén a labdát végig, mert kigurulhat az oldalvonaltól. A szabadrúgási rendszer is teljesen megváltozott. Az előző verziókban annyira nevetséges volt, emlékszem 19,5 méternél egy kis lövőerővel a sorfal fölött átsurranó labda egyenesen a hálóba került. A 11-ben azonban nem tanácsos egy esetleges kapuhoz közeli szabadrúgást a sorfal fölött ellőni, mert beleakadhat vagy ha ez nem történik meg, akkor a kapu fölött surran el a golyó, továbbá a megfelelő lövéserősség nem életbiztosítás a gólhoz. Egy kulcs van szabadrúgásból szerzett gólnak: a gyakorlás. Ha ennek a fortélyait szeretnénk megtanulni, akkor csak annyi a dolgunk, hogy a gyakorlóarénában szabadrúgás opciót kiválasztva, egy labda mozgatásával a rúgás távolságát és irányát határozzuk meg. A tizenegyeseknél mindössze a lövés erősségét és irányát kell eldönteni.

A mesterséges intelligencia általában jól dolgozik, egyre nehezebb szinten egyre erősebben támad le az ellenfél. Előfordulhat, hogy ha a labdát megállítjuk az ellenfélnek hátat fordítva, nem támad le. Ebben csak az a ciki, hogy ez a legerősebb legenda szintnél történhet meg. A kapus is olykor hibázik, legtöbbször túl kívül helyezkedik a kaputól, így például egy kapu előtt szerencsétlenül megpattanó labda végzetes lehet.
A gólszerzés után képesek vagyunk a gólt rúgó játékos gólörömét irányítani, így például nyomhatunk egy hátraszaltót vagy odafuthatunk egy csapattársunkhoz. A cselezés mellett ezt is az extrákra kattintva tudhatjuk meg, milyen gombot kell nyomni egy mutatvány megvalósításához. A szurkolótábor gólra felhangosodik, igazából ennyi a feladat hárult rá. Nem látni, hogy felállva ünnepelnének, csak a háttérzajt lehet hallani. Habár ez a pici igénytelenség elfogadható az EA részéről, ugyanis a rajongók viselkedését, kidolgozottságát, összetételét a legkevésbé érdekli a FIFA rajongókat, legfeljebb pár másodpercig pillantanak rá a bedobás előtt.
Ha egy helyzetet azonban nem értékesítünk és a kapus kivédi a lövést, a játékosok reagálnak erre, például fűbe rúgnak, fejüket fogják, de ezt nem külön "bejátszásként" játssza le, mint az előző részekben megszokhattuk, hanem közvetlenül a helyzet után.

A Fifa 11-en 3 időjárási viszony (száraz, esős, havas) és 4 különböző napszak van (világos, felhős, naplemente, este). Ezek korlátozottan vannak jelen, tehát például a Bernabéuban nem lehet alkonyatkor, egy másod- harmadosztályú pályán nem lehet este, a Schalke Veltins Arenájában kizárólag száraz időben lehet játszani. Az esős idő hagy némi kivetnivalót, ugyanis a cseppek szinte egyenletesen és nem nem egyenlőtlenül szóródnak. Számomra hiánypótló lett volna a napszak és az időjárás változása is. Logikusan egy alkonyatkor elkezdődött mérkőzés már nem naplemente előtt van a vége, hanem este.
Bírók az előző részekben futóbábú jelenségként kaptak szerepet, itt az újítás részeként a játékvezetők nevét és származási helyét megtudhatjuk, igaz, csak kitalált nevek, de legalább kreatív megoldás. A sporik mellett természetesen helyet foglalnak a partjelzők is, melyek a mérkőzések előtt ellenőrzik a kapuhálókat és megfelelő mozdulataikkal szintén a mérkőzés részei.
Számomra frusztráló volt a bíró elhelyezkedési képessége, egyszerűen túl közel helyezkedik el a labdától és többször előfordult hogy hozzáért ahhoz. Még jó, hogy nem ő kéri a hosszú passzt a lövéshez. Ráadásul az ítéletei is kiszámíthatatlanok. Belemenésért nem jár semmi, becsúszásért viszont az esetek 99%-ban sárga vagy piros lapot kapunk. Gyakran előnyszabályt alkalmaz becsúszás miatti hatalmas esésekre, ahol egyébként azonnal meg kell állítani a játékot, mert sérülés állhat fent. Ha nem szeretnénk becsúszás miatt besárgulni, vagy kiállíttatni magunkat, akkor a rövid passz gombot folyamatosan nyomva tartva, a gépnek át tudjuk adni a "munkát", aki igyekszik minél gyorsabban megszerezni a labdát az ellenfél játékosától, így kevésbe lesz fárasztó egy hosszabb meccs és kockázatmentesen szerelhetünk.

A labda fizikája megfelelően működik, kellően jól pörög, pattan, pattog az időjárási viszonyoknak megfelelően. A kapuháló is jól nyúlik, a rúgás erősségéhez alkalmazkodva.
A csapatok hagyományt követve csillagok alapján vannak osztályozva. 5 csillag alapján értékelve vannak, természetesen a fél csillagos egyesület a leggyengébb, ha 5-ös osztályzású, akkor a legerősebb. Benne található csapatok mind licenszelve vannak. A magyar szurkolók várhatták az esetleges áttörést, hogy végre a magyar liga benne lesz, miután a Debreceni VSC bejutott a Bajnokok Ligájába, azonban a magyar bajnokság az alapverzióban nem szerepel benne. Egy "HSP 11" nevezetű patch segítségével orvosolhatjuk a problémát, ha nagy kényszert érzünk. Ennél színvonalasabb bajnokságokra sem kaptak engedélyt a fejlesztők, ilyen a argentin vagy a görög, viszont legalább néhány csapat engedélyét sikerült megszerezniük, mint a Boca Juniors, River Plate, AEK Athens, Panathinaikos, PAOK és az Olympiakos.

Egyjátékos mód

A menü teljesen át lett alakítva, mondhatni radikális változáson ment keresztül. Ezen keresztül tudjuk az egy-, illetve a többjátékos módot irányítani.

Az egyjátékos módban nincs semmilyen speciális dolog. Ugyanazok a módok vannak benne, mint az előző részben. Három játékmódot van lehetőségünk kipróbálni: ez a barátságos mérkőzés, Légy profi idény, menedzser mód, torna.
Barátságos mérkőzéskor beállíthatjuk, hogy milyen nehézségi szinten, milyen hosszú, mennyire legyen gyors a játék menete, milyen körülmények között, milyen labdával, melyik stadionban szeretnénk játszani. Irányíthatunk egy komplett csapatot, vagy Légy Profi módon egy játékost irányíthatunk az egyesületből, természetesen a kapuson kívül. Ebben a részben 24 nemzeti elsőosztályú bajnokság található, ezen kívül van még 7 alacsonyabb divíziójú liga: a francia, német, olasz és spanyol másodosztály, de az angol ligában a másodosztály mellett harmad és negyedik osztályt is megtalálhatjuk. A válogatottak közül eléggé korlátozott a kínálat, és van pár olyan csapat, mely teljesítménye alapján megérdemelné helyét a FIFA 11-ben ilyen Paraguay, Chile, Nigéria, Elefántcsontpart, Ghána és az észak-afrikai csapatok.
Az eredményjelző is máshogy fest, elfelejthetjük a primitív táblát, ugyanis minden ligában különböző stílusú, ami pozitívum, viszont a nemzeti csapatok mérkőzésekor valami iszonyat ronda ahogy kinéz. Csak a rúgott gólt mutatott számok háttere mutatja egyesület alapszínét, de akkor legalább a nevet is átfedné, de azok meg fekete alapon fehéren vannak.

A Légy Profi idényben egy játékossal kell feltörni a csúcsra és mint említettem, a kapuson kívül bármelyik posztot elfoglalhatjuk. El kell döntenünk, hogy saját vagy valódi játékost szeretnénk-e irányítani. Bár én a vetélytárs Pro Evolution Soccer Légy Profi idényét (Become a Legend) jobban preferálom.
A menedzser módban egy csapatot kell irányítani, ugyanolyan elven, mint az előző részekben. Eladhatunk, vehetünk játékost, keretet módosíthatunk, személyzetet fejleszthetünk stb. Újdonság, hogy ha nem teljesítjük az elvárásokat, akkor elbocsátanak bennünket, és kénytelenek vagyunk más klubhoz szerződni, igaz, általában gyengébb csapathoz. Arsenalból elbocsátva nyilván nem kapunk ajánlatot Madridból.
Az egyjátékos mód harmadik ágában lehetőségünk van tornákon játszani. Kiválaszthatjuk, hogy mely nemzeti bajnokság kupájában szeretnénk szerepelni, esetleg mi is készíthetünk egyet. Az utóbbi lehet egy liga, egyenes kieséses vagy csoportkörös típus. Az előbbi legfeljebb 24 csapatos lehet, míg utóbbi kettő 64. Egy tornában több klubbal is lehetünk.
Egyéb egyjátékos mód lehetőségek: Virtual Pro. Ebben az opcióban egy játékost készíthetünk el, és az általunk favorizált csapatba fog kerülni. Előny, hogy ha a Légy Profi idénynél új játékost szeretnénk készíteni, akkor lehetőségünk van e játékmódban csinált labdarúgót kezelni.

Többjátékos mód

S akkor elérkeztünk ahhoz a részhez, ami miatt megírtam az egész tesztet. Bármennyire hihetetlen ma is elég sokan játszanak a FIFA 11-el. Részben annak is köszönhető, hogy e mód igénybe vételéhez nem feltétlen szükséges eredeti játék. Egy Gameranger nevű programmal a világ bármely országában, bármely nap, bármely napszakában lehetőségünk van akár világ másik végéről gémerekkel játszani. A FIFA 11 (07-től kezdve) az utolsó sorozata a játéknak, amelyet ez a program támogat. Nyithatunk egy szobát amely lehet 2, de 10 személyes is vagy beléphetünk egybe. Amint betelt a hely a vezető elindítja a játékot (host). Az előző FIFA-któl eltérően itt a menübe lépve nem automatikusan működik beléptetés. Mindent manuálisan kell megcsinálni és nekünk kell eljutni, a menüből a többjátékos mód LAN opciójáig. A Gameranger szoba készítője csinálja meg a játékszervert is és vár a többi a emberre. Amint belépett az összes tag, jöhet a csapatválasztás. Mindössze 30 másodpercünk van eldönteni, hogy melyik oldalon és melyik csapattal szeretnénk játszani. Mérkőzés előtt a szerver vezetője beállíthatja a játék típusát (klasszikus vagy Légy Profi mód, utóbbinál egy játékost irányíthatunk), a menet sebességét, és hosszúságát. Beállíthatjuk a csapat taktikáját például hogy a védelem minél hátrébb húzódjon, vagy törekedjen-e a lesre. Legtöbbször hagyományos 1 az 1 ellen felkapottabb, de egy mérkőzésen ha van elég gémer akár 5 játékos játszhat 5 ellen. Fontos, hogy a játékverzió megegyezzen az ellenfeleinkkel, ellenkező esetben nem enged be a rendszer a szerverszobába. Az alapverzió mivel 1.0.0, az emberek pedig 1.0.1-es verziót használnak így kénytelenek vagyunk e verziójú patch-cset letölteni. Ezek után azonban ha nem szeretnénk a CD-meghajtót nyüstölni, akkor újra kell "crackelni" az alapverzióval. FIFA 11 multiplayer rendszere is sokat fejlődött az elődökhöz képest, ugyanis a rendszer már kevésbé vagy nem is szaggat, ha az ellenfélnek nem annyira erős a gépe és az internetkapcsolata. Továbbá annak is lehet örülni, hogy meccs végezte után nem kell ki-be lépegetni a játékból, hanem egyszerűen
visszamehetünk a szerver előszobájába, így akár húzóra lenyomhatunk 100 meccset, már ha az ellenfél szeretne. Viszont nem érdemes már a mérkőzés közben játékos(oka)t lecserélni, ugyanis a rendszer nem állítja meg a játékot, hanem csak a háttérben tudjuk ezt végrehajtani, miközben megy a mérkőzés tovább. A régebbi részekben ugyanis 3 × 30 másodpercet kaphattunk, amivel az ellenfelet várakoztatni tudtuk. Most már legfeljebb ha jót akarunk magunknak, a 40 másodperces félidőben vigyük be a pályára a frissítést.


Egyéb információk

Andy Gray és Martin Tyler foglalják el a kommentátori széket a játék angol nyelvű változatában, ami véleményem szerint jobban sikerült, mint a magyar verzió. Angol közvetítők jobban be vannak pörögve, nincsen síri csönd és szinte nem csak abból áll a feladatuk, hogy felsorolják a labda birtokában levő játékos nevét.
A zenék terében az EA Sports hozta a formáját, megtaláljuk ízlésünknek megfelelő stílust. Ebben a részben a kedvenc számom a : "Controller" a Howl-tól illetve Two Door Cinema Club - I Can Talk, We Are Scientists - Rules Don't Stop és a Jump Jump Dance Dance - White Picket Fence, de igazából egyik szám se olyan, hogy az mondom "Fúj!", hanem azt is végighallgatom.
Gépigényről nem érdemes nyilatkozni, egy 2010-es játékról beszélünk, ami még XP-n is fut. Nekem HP laptopon (megtalálod az eszközöknél) max felbontással, legmagasabb beállításokat is könnyedén, szaggatás-, illetve problémamentesen viszi a FIFA 11-et. Gyengébb, minimumot épphogy elérő gépalkatrészekkel kevésbé ajánlom, mert nincs olyan jól optimalizálva, mint az előző részek. Ezeknél előfordulhat akadozás, ami legfőképp a beadásoknál figyelhetünk meg.

Összességében azoknak ajánlom, akik szeretnének nosztalgiázni, esetleg barátokkal, más emberekkel gond nélkül többjátékos módon játszani. A kisebb (bírói, mesterséges intelligencia) bakikat kárpótolja a grafika és az irányítás. Az eső furcsán esik, nem irányíthatjuk a kapust, s számomra a játékot, mint bíró is kipróbálnám, de ezt mint látjuk a mai napig nem valósult meg.

Értékelés:
Grafika:
█████████
90%
Hang:
██████████
70%
Design, művésziség:
█████████
90%
Zene:
█████████
90%
Játékélmény:
██████████
70%
Újítások, ötletek:
█████████
90%
Összességében:
█████████
90%
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
Megjelenés: 2010. September 28. (PC)
Műfaj:
Fejlesztő: EA Canada
Hozzászólások: 2
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
19ati93 avatar
cím alapján azt hittem valami fantasy játékról készült a teszt 😊
pl: Fantasy Premier League
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
10
4 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció