Menu
Gépigény Google+ profilja
Gépigény Google+ profilja
Gépigény Google+ profilja
Gépigény Facebook profilja
Fixer99
Szint 5
Fixer99 avatar
17 éves, férfi
Magyarország
Offline, itt járt 18 napja
1 éve tag
Egy korszak lezárul
Írta: Fixer99, 2016. július 23., játékteszt
Játék: Mass Effect 3

Sziasztok! Régóta szerettem volna egy tesztet, véleménykifejtő cikket írni egyik kedvenc játéksorozatom lezáró darabjáról, de hiába álltam neki, valahogy soha nem jött össze. Talán a túl nagy összetettsége miatt, vagy mert a játék végének megmagyarázása túl sok (és valószínűleg értelmetlen) energiába telt volna. Most viszont egy unalmas órámban, és miután újra kitoltam a teljes trilógiát úgy döntöttem, hogy ha törik, ha szakad, de megírom ezt a tesztet, mert ez a széria megérdemli, hogy szenvedjek érte. Igen, már most érezhető a magasztalás, és ez az érzelmi forma valószínűleg az egész cikk alatt ott fog lenni. Na, de nem szaporítanám a szót, vágjunk is bele, jó olvasást hozzá!

Számomra a videójátékok között Mass Effect kicsit olyan, mint a filmek között a Star Wars: egy elképesztően epikus, olykor szívszorongató űreposz, melynek világa egyszerűen úgy tud engem beszippantani, mint a porszívócső a szobasarkaiban tengődő porcsimbókat. Na jó ez egy kicsit érdekes hasonlat volt, de a lényeg, hogy: igen egyszerűen teljesen magával tudja ragadni az embert. George Lucas megteremtett egy univerzumot tele megannyi élettel teli bolygóval, érdekesebbnél érdekesebb fajokkal, gigászi űrhajókkal és egy mindenki számára ismert, legendás történettel. Nos ez a minta gyakorlatilag egy az egyben ráhúzható a Mass Effectre is (kivéve talán azt a szempontot, hogy mindenki ismeri, bár azért szerintem a legtöbb gamer találkozott, ha mást nem legalább a nevével), és szerintem pont ebben rejlik a zsenialitása, hogy képes az embert kimozdítani az életéből, kizárni egy kicsit a külvilágtól és egy képzeletbéli univerzumba vezérelni és ha úgy belegondolunk minden játéknak ez lenne a dolga (az már más kérdés, hogy sajnos nem mindegyiknek sikerül). Ez a trilógia viszont garantáltan megteszi ezt minden játékossal aki kellő affinitást érez afelé, hogy bemerészkedjen ezen univerzumba és felfedezze azt.

Ami pedig igazán erőssé teszi ezt az egészet, az maga a történet. Egész elképesztő, hogy micsoda sztorit hoztak össze benne, a játékos (most magamból indulok ki) egész egyszerűen átérzi a dolgok súlyát, megtapasztalja milyen érzés lehet egy a lehetetlen ellen küzdeni, megmenteni milliókat. A Kaszások (Reaperek) ugyanis, mint azt már a 2.rész végén is láthattuk jönnek, és céljuk az, hogy a ciklust befejezve elpusztítsák a már túlfejlett emberiségét (és persze a galaxisban élő többi értelmes fajt). Erről sokáig senki nem akar tudomást venni a főszereplőn, Shepard parancsnokon kívül, egészen persze addig míg a saját szemükkel nem szembesülnek a pusztító veszéllyel. Innen pedig lényegében, nagy vonalakban a mi feladatunk egy hadsereg összeállítása, egymással szemben álló, más nézeteket valló fajok egymás mellé állítása, hogy együttes összefogással felvehessük a harcot a túlerőben lévő ellenséggel szemben. Ám a történet nyilván nem ebből áll, rengeteg izgalmas pillanat, meglepő fordulatok jellemzik minden percét. A mesterien megírt sztori új helyszínekre vezérli el a játékost, sok esetben még jobban megismerhetjük egyes fajoknak a múltját, hagyományait és értékeit. De ami egész egyszerűen a legmagasabb szintre emeli ezt a játékot és akiknek köszönhetően valóban úgy érezzük mi is ott vagyunk azok a karakterek. Már az előző részekben is elképesztően erős volt a ME ezen vonala, de véleményem szerint most a 3.részre sikerült legjobban, legmélyebben kiforrnia a karaktereknek, azok személyiségének. Tényleg egyszerűen megelevenednek a képernyőn, nem csak egy a monitoron mozgó és beszélő pixelhalmazok, hanem tényleg valódi érzelmekkel felruházott igazi személyiségek. Mindenkinek megvannak a maga szófordulatai, érzései, nyűgjei és persze pozitívumai is. Ezek még jobban tükröződhetnek ha mentés importálással játszuk végig a játékot, hiszen a korábbi döntéseinknek hála tudnak ragaszkodni hozzánk, közelebb kerülhetnek a játékoshoz, de persze el is hidegülhetnek. Az, hogy hogyan viszonyulnak majd, csakis rajtunk múlik. Most is lesz lehetőségünk románcot kötni azon társunkkal, akihez szívünk és hormonjaink húznak (akár egyneműek között is). És amire most ki akartam kicsit térni, hogy a végére annyira meghatározóvá válnak, annyira a szívünkhöz tudnak nőni, hogy az videójátékban nagyon ritka. Igazi barátoknak, egyeseket valódi szerelmünknek érezhetjük és ezt nagyon tudja palástolni az igazán fantasztikusan megírt dialógusok, amikből már jóval többféle van, mint a korábbi részekben. A játék legkiemelkedőbb pontjai tehát ők, kik körbevesznek minket, kik ott vannak mellettünk minden bajban, kik támogatnak bennünket, kik próbálják oldani bennünk azt a mérhetetlen nagy feszültséget ami az egyre csak közeledő veszedelem miatt kezdi szétmarni szívünket.

Kicsit nézzük meg magát a játék felépítését. Grafika szempontjából egy kicsit nehéz helyzetben vagyok, mert tulajdonképpen rettentően felemás érzéseim vannak ezzel kapcsolatban. Ha egy szóval kellene jellemeznem akkor azt mondanám, hogy szép. De egy kicsit mélyebbre kell ásni ilyenkor és pont így láthatjuk meg az apró részletekben a valóságot. Egyes helyeken ugyanis kimondottan ronda, elnagyolt textúrákkal találkozhatunk (leginkább most a játék elejére gondolok, mikor a Szövetségi bázison vagyunk). De ugyanakkor bizonyos részek fantasztikus látványt tárnak szemein elé és bizony komoly orgiát tudnak okozni az erre érzékeny személyek látószervében (itt főként az elképesztően brutális utolsó csatát említeném, vagy az aszárik bolygóját). Az arcanimációk rengeteget fejlődtek és tényleg nagyon valósághűek lettek, minden egyes mimika kivehető amit a karakterek kimutatnak felénk vagy éppen egymás irányába. Hajónk a Normandia is kisebb átalakításokon ment keresztül, ezúttal már ismét lemehetünk például a hangárba (ami a 2.részből kimaradt). Saját kabinunkban öltözetünket cserélhetjük, alakíthatjuk, pikáns pillanatokat élhetünk át szívünk választottjával vagy éppen a hangulatos akváriumunkat tölthetjük meg különféle halakkal, vízi élőlényekkel (ezeket a különféle boltokból vásárolhatjuk meg, ráadásul most már amiatt sem kell aggódnunk, hogy elpusztulnának, hiszen ezt egy kis kütyü megvásárolásával megoldhatjuk) és maketteket is gyűjthetünk. A parancsnoki szinten a térképen navigálhatjuk magunkat, ami még mindig nagyon hangulatos és látványos (ráadásul egy újdonság is feltűnik itt, ugyanis a sokak által utált bolygó szkennelést felváltotta egy amolyan flotta építés, aminek lényege, hogy a kaszások által már megszállott területeken szkennelhetünk és különféle extra ellátmányokat, hajókat, osztagokat, ereklyéket szerezhetünk, amikkel növeljük flottánkat és az egész sereg morálját). Az audió téren a játék továbbra is hibátlan, a szinkronszínészeknek továbbra is hatalmas piros pont jár, hiszen zseniális munkát végeztek egytől-egyig (de még a kisebb mellékszereplőknél is!). A zene pedig egyszerűen fantasztikus, olyan soundtrackja van a játéknak ami az érzelemskála minden részére elkalauzolja az embert (vannak libabőrt okozó epikus darabok, remek pörgősek és könnyfacsaróan érzelmesek is), egyszóval le a kalappal a Sam Hulick és társai előtt, kiváló zenéket komponáltak, amik abszolút a jelentekhez odaillő darabok. A játékmenet terén inkább a 2.részre hasonlít, sokak szerint kicsit lebutított a harcrendszer, bár én nem nevezném annak (én személy szerint az 1.résznek harcrendszerétől kaptam sokszor idegbajt). Fegyvereinket és páncéljainkat továbbra is fejleszthetjük kiegészítőkkel (amiket vagy a boltokban vásárolunk, vagy a csatamezőn is összeszedhetjük őket).

Innentől aki még nem játszotta ki, ne olvassa: SPOILER TARTALOM:
Na és akkor elérkeztem tesztem azon részéhez, ahol a játék végével kell foglalkoznom. Az internet különböző fórumain mindenhol azt lehetett olvasni a játék megjelenése után, hogy az emberek egyszerűen lefikázzák a játékot. Na nem az egészet, csupán az utolsó közel tizenöt-húsz percét. Nos igen tény, egyetértek, hogy érdekes befejezése lett, nem happy end, mint a korábbi részekben és szerintem pont ebben rejlik a rajongók csalódottsága, hogy vége van. Ez az amibe senki nem akart beletörődni, senki sem akarta elfogadni, hogy ezen grandiózus, elképesztően epikus, szívbemarkoló történetnek vége van és ráadásul kissé drámaian. A játék úgy ám blokk háromféle befejezést kínál fel (ebből egy amúgy csak az extended cut-ban érhető el, amit a fejlesztők a rajongók sipánkodását és nyávogását látva vágtáék bele). Most sokan támadhatnak majd engem (itt az ideje felvennem a páncélt, holopajzsot bekapcsolni, védelmi drónt bekészíteni a támadó kritikus kommentekkel szemben XD), de nekem alapvetően nem volt bajom a befejezéssel. Szerintem ez így volt jó! Kellően drámain lezárni ezt a zseniális kalandot. Persze igen sokakban felmerülhet, hogy mi lett a társaink sorsa, mi történt velük a döntésünk után: igen ez a része tény lehetett volna kidolgozottabb, de ez nem von le semmit belőle. Nálam elérte azt, amit nagyon kevés játék tudott belőlem kihozni: méghozzá, hogy megsiratott. Igen, igen lehet jönni, hogy férfi létemre milyen érzékeny vagyok, de én ezt nem szégyellem, sőt ez pont azt jelenti, hogy a játék képes volt magával ragadni, képes voltam átérezni ennek az egész háborúnak a sorsát. Shepard (ami ugye egyenlő angolul a juhásszal) valószínűleg nem véletlen ez a neve (jó hallottam már olyat is, hogy egy űrhajósról kapta), de teljesen ráillik ezen név: ő az aki tereli a nyájat, jelen esetben a galaxis népeit, neki kell megvédenie, megmentenie a csordát a gonosztól, az ő felelősségén múlik mindennek a léte. Ha ő elbukik, akkor kész vége: minden megsemmisül. Ez, mint korábban is említettem hatalmas belső fájdalmakat okoz Shephardben, amik a különböző álmok képében jelennek meg előttünk. Ezen álmok főszereplője ugye egy ember kisfiú, akit főszereplőnk saját szemével látott meghalni. És ez a tehetetlenség, ez a lelki furdalást mutatja az amikor a kisfiú, majd később vele együtt Shephard is elég az álombab, a tűz martalékává válik. Metaforikusan szólva a kisfiú jelképezi a népet, az összes fajt, Shephard belső vívódásának a kudarctól való rettegését, félelmét mutatja meg az, hogy ő is porrá válik illúziójában. Azon játékosoknál akiknél kiváltotta ezt a hisztériát, ezt a lebecsmérlést, azok bizonyára szintén beleélték magukat a sztoriba, megszerették, valódi társukként kezelték a karaktereket és pont ezért fájó az, hogy nincs tovább. A véget, az elmúlást egyik ember sem képes teljesen elfogadni, és szerény véleményem szerint ez az ami miatt beindult ezen kritizáló egyénekben a támadás a játék iránt.
Én is egy különleges extázisba estem mikor először végigjátszottam még pár évvel ezelőtt, de igazából akárhányszor végig vittem (szám szerint hat alkalommal) mindig előjött ez a furcsa, különös érzés ami az elmúlástól való rettegést, a jó dolgok eltűnésétől való félelmet okozza. A játék pedig remekül generálja bennünk ezt az érzést, a remek felépítésnek köszönhetően, szinte rákényszerít, hogy érezd át azt, amit a főszereplő átérez. Szóval én szerintem nagyon kár lehúzni ezen játéknak a végét, és mondom lehet majd fikázni és támadni majd engem, de akkor is csak az bizonyosodik majd be, amit az előbb kifejtetettem, leírtam: azaz, hogy nem tudják a játékosok elfogadni, hogy szeretett játékuk, barátként kezelt karaktereik és zseniálisan felépített világuk összeomlik és nincs tovább ( plusz mind különbözőek vagyunk, senki nem egyforma, mindenkinek meg van a saját, egyéni, szubjektív véleménye, amit szerintem el kellene fogadni).
SPOILER TARTALOM VÉGE

Végezetül lezárásként én azt mondom, hogy aki még nem játszotta végig a teljes trilógiát, az most azonnal tegye meg, mert ebből a kalandból senkinek nem szabadna kimaradnia! Én egy olyan szisztémát, tervet alakítottam ki magamban, hogy minden évben egyszer végig viszem mind a három részt, és valószínűleg ez még sokáig így lesz, mert már hatodik végigjátszásra is csak azt tudom mondani: megunhatatlan. Nálam abszolút a TOP-listám legelején él ezen trilógia, ami gyakorlatilag számomra a videójátékok Star Wars-át jelenti nekem! Ja és ne felejtsük el, hogy jövőre (2017-ben) érkezik a következő rész az Andromeda, ami teljesen új főszereplővel egy új felfedezni váró galaxisban játszódik, majd. Én már izgatott várom a folytatást, addig is pedig köszönöm, hogy elolvastátok tesztemet, az Erő legyen veletek!

Pozitívumok:
- fantasztikus történet
- zseniális karakterek és dialógusok
- kiváló atmoszféra
- mesteri soundtrack és szinkron

Negatívum:
- kicsit lebutított harcrendszer
- néhol gyengécske grafika
- Shephard sokszor idióta futása

Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Hozzászólások: 8
no avatar
2016. 10. 13. 01:29:19
#
Az egyik kedvencem a második része is nagyon bejött
Hillerpista avatar
2016. 08. 04. 14:07:50
#
Kedves Fixer99!

Jó írás. (És ezután jönne a kötelező de, ami eddig nem jött, de jönni fog)
De! Úgy érzem még mindig a játék bűvöletében vagy, amit meg is értek.
Én is "kiszabott" nagy ME fan vagyok, 2 rész gyűjtőiben figyel a polcon, és amíg a rajongásom meg nem kopott egy kissé, én sem nagyon láttam a hibát a végében.
De a rajongásom mára megkopott és látom az alap verzió hibáját, ami még az extended cut-tal is kiüt, igaz nem annyira.
Nem azzal van gond hogy nem happy end mint az előző 2 rész, hanem hogy össze lett csapva az a bő 15-20 perc ami a végét jelenti, és pont. Ezt akárhogy csűrjük csavarjuk mindig ugyanazt fogja jelenteni.
Az extended cut-ot nem utána kezdték el fejleszteni, ez nem igaz, mert akkor az még azt jelenti hogy megjelenik a játék, megkapják a visszajelzéseket, elkezdik fejleszteni éééés olyan bő 3-4 hónap mire megjelenik.
Úgy emlékszem 5-6 hétre rá jött a dlc, tehát a pénzügyi okosok nyomására dobták az aranylemezre a játékot, de ők érezték hogy ebből fatal lesz, úgyhogy dolgoztak tovább... (aranylemeznek nevezik azt ami a sokszorosításra kész verziót tartalmazza, persze gondolom ez manapság már digitális, és az adott verzió elnevezése)
Szerintem Shepard Spoiler!
Halála
lehetett volna sokkalta epikusabb/tragikusabb is... az hogy hogy, nem nekem kell megoldani, úgy gondolom a Bioware-nél dolgoznak nálam kreatívabb írók is...
Továbbá kreativitás... Nem tudom hallottál-e az indoctrination theory-ról, ha azon a vonalon vitték volna a játékot, lehetségesnek tartom hogy kb. a fél világ ujjongott volna hogy: EZ IGEN! NA EZ OSZT IGEN! De mint tudjuk, nem tették, meg is lett az eredménye... Pedig a széteső utolsó 15-20 percre tökéletes magyarázat lett volna...
Nem sokára jön a 4. rész... Az új kezdet... csak az kissé elcsépelt és rókabőr kategóriának fog tűnni ha megint valami reaper-szerű mitommik ellen kellesz csapákolni... azért meg megint elvből le fogják húzni a játékukat ha egy DA szerű történetrendszert hoznak ki, hogy ez a rész csak amolyan " felvezetjük a következő részt". Minden esetre van abban is potenciál hogy csak egy kis "mezei" kolónia védelmét ránkbízzák és kalózokktól kell védeni őket, meg ettől meg attól, meg még valami nagyobb vonalú történet is elkezd kirajzolódni a háttérben... de akkor ezt a karaktert vigyék tovább a következő részekre, és ne az legyen hogy folyamatosan újabb és újabb csapattársakat kapunk, mert kicsit feleslegesnek éreztem az ME3-ban az ME2 nagy részét kitevő csapatépítgetést...
Van még sok dolog ami eszembe juthatna, de most nem fog, majd lehet 5 perc múlva, de akkor már úgyse javítom át az irományt... A lényeg az hogy azért bőven van hibája a sorozatnak (ennek ellenére szerintem a kedvenc játékszériám).
Fixer99 avatar
2016. 07. 27. 17:32:27
#
Protein: Nem akarok én leszólni senkit, ha így jött le a cikkből esetleg, akkor nem így szántam. Csupán szerettem volna megerősíteni a pozitív véleményem, és a saját meglátásom!
Milton avatar
2016. 07. 27. 16:37:44
#
Nincs gond, ha szubjektív véleményed van a játék végéről, de ha már az "ellenzékről" is írsz, legalább az ő érveiknek is nézz utána, ne csak fikázd őket, mint ahogy mi tesszük a játék befejezésével az állításod szerint.
Shepard nem egyenlő a juhásszal, az a Shepherd. A Shepard nevet pedig az első amerikai űrhajósról kapta, aki ki is jutott az űrbe, Alan Shepardról (link). Semmi köze a nevének a juhászhoz, csak véletlen egybe esés, hogy hasonlít egymásra a két szó.
A teszttel amúgy nincs gond, de ha már ennyire ki akarsz jelenteni dolgokat, szánj már rá legalább 2 percet, hogy utána is nézz az adott dolognak, ne csak hasra ütés szerűen írj. Szubjektív véleménnyel nincs gond, de ezek nem vélemények, hanem tények.
Ha élvezted a végét, én csak örülök neki, de ne szólj le X sok embert egy cikk keretében, miközben meg se hallgatod normálisan a véleményüket. Saját szavaiddal élve: "mindenkinek meg van a saját, egyéni, szubjektív véleménye, amit szerintem el kellene fogadni". Akkor tégy is így :)
Fixer99 avatar
2016. 07. 26. 10:40:51
#
Twist: Igen, bele-bele olvasgattam ezekbe a negatív véleményekbe! De mint a tesztemben is leírtam ez az én egyéni, teljesen szubjektív véleményem a játék végéről!
Liam Neeson: Köszi, örülök, hogy tetszett! :D
Twist avatar
2016. 07. 26. 09:25:29
#
"és szerintem pont ebben rejlik a rajongók csalódottsága, hogy vége van"
Te olvastad ezeket a csalódott kommenteket, vagy csak hallottad, hogy sok rajongó "hisztériázott"?
Nem akarom kivesézni egy kommentben, hogy mi a gond a végével, ha érdekel, itt egy cikk róla ami összefoglalja:
http://index.hu/t…esztek_el/
Amúgy összességében a teszt szerintem jó. Jól fogalmazol, jó a meglátásod, nálam 8-as... képekkel 9 lenne ;)
Liam Neeson avatar
2016. 07. 26. 09:15:37
#
Egész jó teszt lett! Csak a képeket hiányolom. 10/10

Egyébként a képeket fel kell tölteni és ki rakni egy img tagot ahol szeretnéd hogy megjelenjen a képed, és kész, URL nem kell!
Fixer99 avatar
2016. 07. 26. 07:22:49
#
Lettek volna képek is benne, de vmiért nem engedte!
Értékelés
Összes átlaga:
█████████
9
7 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek
Szavazás
Szoktál videós játékteszteket készíteni vagy nézni?







Szavazáshoz be kell jelentkezni